کد خبر 1241182
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
سد

استاد منابع آبی دانشگاه قاهره در مصر اعلام کرد: شکستن و نابودی سد النهضه به مثابه بمب آبی خواهد بود.

به گزارش مشرق به نقل از رای الیوم، عباس شراقی استاد منابع آبی دانشگاه قاهره در مصر اعلام کرد: شکستن و نابودی سد النهضه به مثابه بمب آبی خواهد بود.

وی افزود: بیست میلیون سودانی در معرض نابودی قرار دارند.

عباس شراقی اعلام کرد: خطرناک بودن سد النهضه در مهندسی احداث آن است به ویژه که گنجایش آن از ۱۱ میلیارد متر مکعب به ۷۴ میلیارد متر مکعب افزیش یافته است.

وی افزود: گنجایش بسیار زیاد و برای سودان و مصر خطرناک است. شورای امنیت باید از خطرات سد النهضه مطلع شود.

استاد دانشگاه قاهره مصر گفت: بحرانی که گریزی از آن نیست، گنجایش سد است که بسیار خطرناک است. سد در منطقه مرتفع نسبت به خارطوم قرار دارد. بیست میلیون سودانی که در طول نیل آبی زندگی می کنند، در معرض نابودی قرار دارند.

وی افزود: هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که سلامت هر سدی را تضمین کند اما امکان شکستن سد النهضه در نتیجه باران های سیل آسیا و طغیان آب و عوامل طبیعی وجود دارد.

شراقی تاکید کرد: چه کسی سلامت سودان را در صورتی که سدالنهضه با این گنجایش احداث شود، تضمین می کند؟ آسیبی متوجه اتیوپی نخواهد بود اگر سد بشکند زیرا این سد در مرز واقع شده است و شهر یا روستایی در منطقه سد در داخل اتیوپی وجود ندارد اما فروریختن سد شببیه بمب آبی خواهد بود خواه که این شکستن به سبب عوامل طبیعی باشد یا هدف قرار گرفتن آن.

بحران سد النهضه در سایه پافشاری اتیوپی بر اعلام آغاز مرحله دوم آبگیری سد آن هم بدون دستیابی به یک توافق با مصر و سودان، وارد مرحله جدیدی از تنش بی‌سابقه میان سه کشور مذکور شده است.

مصر و سودان تنها خواهان دستیابی به توافقی بر سر نحوه آبگیری سد النهضه و راه‌اندازی آن هستند؛ توافقی که دربردارنده سازوکاری قانونی و الزام‌آور باشد که به هنگام بروز اختلاف یا مشکل بتوان بدان توسل جست اما اتیوپی با ایده توافق الزام‌آور مخالفت می‌ورزد و بر اکتفا به «اصول غیر الزام‌آور و ارشادی» اصرار دارد، امری که با مخالفت شدید مصر و سودان روبرو شده است.

مصر در تأمین ۹۰ درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش سهم آبی این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا بر این باور است که سد النهضه با سرمایه‌گذاری ۴.۶ میلیارد دلاری در تبدیل شدن این کشور به قطب انرژی منطقه مؤثر است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است. با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا تبدیل شود.

سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده است. مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد. تصمیم دولت اتیوپی برای آغاز مرحله دوم آبگیری سد النهضه با مخالفت شدید مصر و سودان مواجه شده است؛ دو کشوری که در تامین آب خود به شدت به رود نیل وابسته هستند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    مصر به هر نیرنگ و ترفندی دست زده تا اتیوپی این سد رو نسازه یکبار گفت آبگیری این سد گسلهای زمین رو فعال و در نتیجه احتمال زلزله در مناطق اطراف و مکه رو افزایش میده یکبار تهدید به بمباران میکنه یکبار به سازمان ملل شکایت میکنه از راه دیپلماسی و فریب وارد میشه الانهم بمب آبی و احتمال وقع خطر در صورت تخریب این سد رو عنوان میکنه خب در همه دنیا در صورت تخریب سدها بلایای طبیعی بوجود میاد با درجات کم و زیاد
  • ناسیونالیست پارسی IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 0
    پول این سد تمام و کمال توسط خاندان روتشیلد که وابسته به مافیای جهود بین الملل هستند به اتیوپی (حبشه) داده شده. به این منظور که قرار است اتیوپی را به قطب صنعتی و برده‌های مافیای یهود تبدیل کنند. همچنین قرار است سودان به قطب کشاورزی این مافیا تبدیل بشود. همه این کارها برای نابود کردن ظرفیتهای مصر و کاهش جمعیت در مصر است. چون اسرائیل هیچ همسایه قوی‌ای را نمیپذیرد چون حسود و ترسو است
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 0
    اگر بخواهند منفجرش کنند خیلی ها در اثر سیل آسیب میبینند . بهتره همینجوری که اکنون هست باشد و اتیوپی بیشتر از این جلو نرود که کار به فاجعه بیانجامد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس