کد خبر 1240987
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
آبرسانی به ۸۴۰۵ روستا توسط ناوگان سیار / ۱۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: در حال حاضر از میان ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی، ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد.

به گزارش مشرق، حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در نشست خبری تامین آب و برق کشور در تابستان سال ۱۴۰۰، اظهار داشت: در ۶ حوضه آبریز کشور شاهد کاهش بارش‌ها نسبت به سال گذشته هستیم. بر اساس آمار به طور متوسط وضعیت کاهش بارش در ۶ حوضه آبریز نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد کاهش داشته و نسبت به متوسط بلندمدت ۳۷ درصد کاهش بارش را شاهد هستیم.

وی افزود: بیشتر این کاهش بارش‌ها در حوزه شرق و مرکز فلات ایران با ۵۳ درصد و کمترین (کاهش بارش‌ها) در شمال غرب و حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۱۳ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر کاهش بارش در کشور، افزایش بی‌رویه و زودرس دما نیز موجب نگرانی‌هایی در کشور شده که مشکلاتی را در تابستان امسال به وجود آورده است. کولرها در مرکز فلات ایران طی ماه‌های گرم سال حدود ۱۱ درصد آب مصرفی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی در خصوص شرایط سدهای تامین آب شرب نیز خاطرنشان کرد: تامین آب شرب حدود ۵۰۰ شهر و به‌طور دقیق ۴۶۷ شهر وابسته به منابع آب سدها هستند. اگر نگاهی به وضعیت آب سدهای مهم کشور که وظیفه تامین آب شرب را دارند، میزان ورودی آب سدها در سال‌جاری آبی نسبت به متوسط سال گذشته ۶۰ درصد و متاسفانه میزان حجم آب سدها هم ۳۴ درصد کاهش را شاهد هستیم.

جانباز با بیان اینکه در برخی از استان‌ها تابستان امسال وضعیت سختی داریم، یادآور شد: اگر میزان تولید و مصرف آب برابر باشد وضعیت تنش آبی اطلاق می‌شود. طی سال ۱۴۰۰ در حال حاضر ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی هستند. از میان ۳۰۴ شهر در معرض تنش آبی و ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تامین آب قرار دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور، طی سال‌های گذشته رقم شهرهای دارای تنش بسیار بالاتر بود به‌طوری که در سال‌ ۹۴ حدود ۲۸۵ شهردر وضعیت قرمز تامین آب بودند.

وی در خصوص اتخاذ طرح‌هایی برای مقابله با تابستان سخت نیز تصریح کرد: پروژه و برنامه‌های مختلفی را برای پایداری و ارتقای کیفی آب در نقاط مختلف این کشور اتخاذ کردیم که عمده‌ آنها مربوط به بازسازی، افزایش حجم مخازن ذخیره، ارتقای کیفی، نمک‌زدایی آب شرب و تکمیل طرح‌های اولویت‌دار است.

وی اضافه کرد: در جایی که امکانات موجود نیست، مجبور به استفاده از برنامه آبرسانی سیار هستیم. البته طرح پایدارسازی برق اضطراری را نیز در دستور کار داریم. تابستان امسال ۸۴۰۵ روستا توسط ناوگان سیار آبرسانی می‌شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    3 0
    اون زمان که باید به فکر لوله کشی اب از دریای مکران به سمت فلات مرکزی ایران می بودیم اون زمان که باید فکری به حال کشاورزی سنتی و عدم وجود گلخانه های کشور میکردیم اون زمان که باید فکری برای شیرین سازی اب و وجود بحران میکردیم نکردیم و حالا به چه کنم چه کنم افتادیم. چگونه ست که ما مسئولینی نداشتیم که فکری برای اینده کنند. حقیقتا کار اقای ریسی و دولتش بسیار بسیار سخت ست اون هم با این شرایط خشکسالی و افزایش قیمت محصولات عذایی جهانی. در مدت یک سال قیمت محصولاتی چون ذرت 100 درصد رشد داشته. فراموش نکنید ما وارد کننده هستیم. چشم تمام ملت به شما اقای ریسی و وزرای انتخابی شماست. باید دید وزیر کشاورزی چه فکری داره؟! ایا مثل ما بقی وزرای کشاورزی که کار خاصی در جهت مدنیزه شدن نکردن این وزیر هم اینطوریه یا برعکس
    • DE ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      0 0
      اتفاقا گلخانه ها اب کمتری مصرف می کنند. زیرا ازطریق سیستم قطره ای استفاده میشه که یکی از بهترین باصرفه ترین روش ابیاریه و مصرف اب اش خیلی کمتر از باغات و مزارع هست. چند برابر هم محصول تولید میشه. روشهای ابیاری سنتی که اب زیاد از بین میره وتبخیر میشه. قراردادن لوله ابیاری درزیر خاک در سی سانتیمتری خاک کمک میکنه اولا اب تبخیر نشه ، دوما رطوبت اب بخوبی پای ریشه ها بره. همه جای دنیا ادمیزاد یک جوره. تا مشکلی جدی پیش نیاد مدیران فعال و خلاق نمیشن. مردم درمدیریت اب خیلی نقش مهمی رو دارند واینجور نیست فقط مدیران دولتی مراقب اوضاع باشن بلکه مردم مسئولیت دارند خودشون هم اطلاعات کاربردی رو به موقع کسب و اقدامات کمکی به بهبود شرایط کم ابی رو انجام بدن. زیرا تاثیر مثبت اون مستقیم روی زندگی خودشونه.درست دولت وظایف سازمان دهی رو داره ولی مردم هم وظایفی دارند که میتونن کمک کنند وقتی باران کافی نباریده ونصف سدها خالیه درمورد مصرف اب نذارن هیچ اسرافی بوجودبیاد. بطورمثال میتونن ابهای خاکستری که شامل شستن میوهو سبزی ها وسیفی ها میشه رو توی یک سطل بزرگ زباله حمع اوری کرده وباهاش باعچه رو اب بدن یا جلو در و پله ها روبشورن یا باهاش خودروشون رو بشورن.با این روش دراب شرب نهایت صرفه جویی انجام میشه. وقتی لباس می شورن ماشین رو با لباس پرکنن بشورن نه اینکه برای چند تیکه لباس ماشین لباس شویی رو راه بندازن.
  • DE ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 0
    مقاله ای نیز در باره استفاده ازابهای خاکستری خانگی لطفا بنویسید که خانواده ها مخزن پلاستیکی یعنی یک سطل زباله بزرگ تمیز در بالکن ویا دراشپزخانه قرارداده ودر سینک اشپزخانه رو وقتی میوه وسبزی می شورند ببندند و این اب رو با کاسه پلاستیکی بزرگی تو مخزن یا سطل بزرگ تمیززباله بریزن و ازش برای شستن جلو در یا شستن پله یا اب دادن به باغجه استفاده کنند.در نمایش فیلم لطفا به مردم نشان داده بشه.چطور ابهای خاکستری خانه را جمع کرده و باهاش برای شستشوی پله ها وباغچه و شستن خودرو استفاده کنند. به مردم یادداده بشه با ریختن مقداری سرکه دراب میتوان این اب خاکستری را باکتری کش کنند و ماندگاری اش را طولانی تر کنند. به مردم یادداده بشه چطور با یک لوله کشی روکار میشه ابهای خاکستری سینک آشپزخانه و وان دوش رو جمع و به مخزنی پلاستییکی مثل سطل بزرگ زباله تمیز یا به باغجه منتقل کرد تا مورد استفاده قرار بگیره تا در اب شرب صرفه جویی خوبی صورت بگیره. تا کمبود اب بوجودنیاد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس