حسین مرعشی

آیت‌ا... مظاهری اخیراً در درس اخلاق خود پیرامون تقبیح فریب و گول زدن تأکید کردند که حتی فریب دادن حیوانات هم در اسلام عزیز مذمت شده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

بیسمارک‌های اصلاح‌طلب آماده مجازات "ائتلاف جمهور"

بیسمارک‌های اصلاح‌طلب آماده مجازات "ائتلاف جمهور"/ چرا یکدست شدن حاکمیت در ایران یک حرف غلط است؟!

محمدرضا تاجیک، فعال چپ و از حامیان تحریم انتخابات در بخشی از یک یادداشت که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد در اشاره به فضای جدید سیاست کشور پس از انتخابات ۱۴۰۰؛ برخی از اصلاح‌طلبان را به آرایش و پیرایش اصلاح‌طلبی در قبال فضای جدید برای حضور در قدرت متهم کرده است.

او در این باره می‌نویسد: در فرایند این پیرایش و آرایش، جریان اصلاح‌طلبی اصیل باید چنان از میان برخیزد که حتی امکان برخاستن ققنوس‌وار از خاکستر خود را نداشته باشد، اما از آن رو که فضای شبه‌دموکراتیک دوران جدید نیز، نوعی رقابت نمایشی چپ و راست و اصلاح‌طلب و اصول‌گرا را می‌طلبد، باید طرح جریان چپ یا اصلاح‌طلبِ اخته‌ و منقادی را درانداخت که با کارتش بتوان در هر شرایطی، به‌ویژه شرایط استثنا، بازی کرد. اینان نیک دریافته‌اند که در میان اصلاح‌طلبان رسمیِ قدرت‌محور یا عشقِ قدرت، همواره کسانی وجود دارند که حاضرند به پشیزی اصلاح‌طلبی و سرمایه نمادین و تاریخی آن را بفروشند و حامل و عامل پروژه حذف ادغامی یا ادغام حدفی آن شوند.

تاجیک می‌افزاید: امروز بسیاری از به‌ظاهر اصلاح‌طلبانی که زمانی از آن برج بابلی برای رسیدن به قدرت و ثروت ساختند، دفعتا تغییر رادیکال حال و احوال داده‌اند و عبور از اصلاح‌طلبی را پیشه خود ساخته‌اند و اصلاح‌طلبی ناب و راستین را در نزد اصول‌گرایان در قدرت می‌بینند و می‌جویند.

در یادداشت تاجیک می‌خوانیم: تردیدی نیست که اینان با پای خود در این مسیر نمی‌روند، با چشم خویش نمی‌بینند، و با زبان خود آن نمی‌گویند که می‌گویند. اینان ابژه میل و اراده معطوف به قدرت دیگرانی هستند که در «ور نم نهادن» (کشتن، در خاک نهادن و بر روی خاکش گل و ریاحین کاشتن) جریان اصلاح‌طلبی اندیشه‌ها کرده‌اند و سناریوها تقریر نموده‌اند. شاید در این شرایط، جریان اصلاح‌طلبی قبل از آنکه به اراده و دست دیگران در معرض تکانه‌های بن‌افکن قرار گیرد، باید در اندیشه تکانیدن خود برآید و زنگار از رخ آینه خود برگیرد.[۱]

*ذات خشن و علاقه برخی تئوریسین‌های اصلاح‌طلب به دادگاه‌های تفتیش عقاید و کمیته‌های مجازات و اجرای حد فی‌المجلس! امری نیست که بر آگاهان سیاسی پوشیده باشد و تأکید تاجیک بر این معنا که البته در لفافه عباراتی مثل "تکانیدن خود" و "برگرفتن زنگار از رخ آینه" مطرح شده‌اند نیز جملگی منبعث از همان ذات خشن آقایان است که اشاره به لزوم تسویه سازمانی اصلاحات دارد.

دقت شود که تاجیک عملا حزب کارگزاران و احزاب و گروه‌های ائتلاف جمهور را آماج خنجرهای کین خود قرار داده است. ائتلافی که در قبل از انتخابات بارها اعلام کرد با تز تحریم خاموش انتخابات مخالف است و آنرا رفتاری افراطی می‌داند.[۲]

اعضای اصلاح‌طلب ائتلاف جمهور در روزهای مانده به برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ نیز بیانیه‌ای رسمی دادند، بر حضور در انتخابات تأکید کردند و "عبدالناصر همتی" نیز بعنوان نامزد رسمی آنها معرفی شد.[۳]

اکنون نیز طبیعیست که ذات خشن برخی تئوریسین‌های اصلاح‌طلب که مشکلات خود را همچون بیسمارک فقط با خون و آهن حل می‌کند؛ دوباره فعال شده باشد و بخواهد که از تصمیم دموکراتیک ائتلاف جمهور انتقام بگیرد.

 اعضای هسته سخت اصلاحات که ۲ انتخابات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم را صراحتا تحریم کرد، داغ ننگ تحریم خاموش انتخابات را بر پیشانی دو تشکل ارشد اصلاحات یعنی "شورایعالی سیاست‌گذاری و جبهه اصلاحات" حک کرد و عضو کلیدی آن یعنی سعید حجاریان نیز مرگ اصلاحات صندوق‌محور را رسما اعلام نموده است؛ به این سادگی‌ها از خون ائتلاف جمهور یا همان "چپ‌های معتقد به دموکراسی" نمی‌گذرد و حتی آنها را اصلاح‌طلب نیز نمی‌داند.

و البته این ابتدای ماجراست...

برخی محافل تحلیلی معتقدند هسته سخت اصلاحات پس از خروج از مردمسالاری، وارد فاز سخت شده است و از این رهگذر، تمنّای بزرگ خود یعنی تکرار فتنه اقتصادی آبان ۹۸ در ابعادی وسیعتر را جستجو می‌کند تا به موسم یکسره شدن کار خود یا نظام اسلامی برسد.

در این "شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل"؛‌ روشنگری خواص و تبیین و شناخت تهدیدات اشاره شده یک ضرورت اساسی است.

***

یکدستی حاکمیت! بهانه‌ای برای نابلدان سیاسی

چرا یکدست شدن حاکمیت در ایران یک حرف غلط است؟!

بیسمارک‌های اصلاح‌طلب آماده مجازات "ائتلاف جمهور"/ چرا یکدست شدن حاکمیت در ایران یک حرف غلط است؟!

حسین مرعشی، فعال چپ و عضو مبرّز حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به برخی نقدها مبنی بر یکدست شدن حاکمیت پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: به نظر من نمی‌توانیم کشور را یکدست تلقی کنیم. آقای قالیباف و رییسی کاملا با هم یکی نیستند. امروز کشور فاقد جناح‌ها و احزاب سیاسی دارای شناسنامه و هویت مشخص است.

به گزارش اعتمادآنلاین، او تاکید کرد: در حال حاضر کلیاتی به نام جبهه اصلاحات و کلیاتی به نام اصولگرایی وجود دارد هم در درون جبهه اصلاحات و هم در درون جبهه اصولگرایی. الزاما قرار نیست بگوییم یک حزب و یک جناح سیاسی با خط مشی مشخص در کشور حاکم است. نه اینطور نیست و هر کدام از روسای سه قوه برای خود شخصیتی مستقل هستند و منش و روش خاص خود را دارند و نمی توان، این وضعیت را به یکپارچگی تعبیر کرد.[۴]

*صحبت‌های آقای مرعشی کاملا درست است زیرا ما در ایران نظام تک حزبی یا چند حزبی فعال در انتخابات نداریم که فرض "یکدست شدن قوا" قابل تصور باشد.

بلکه ما در ایران نظام طیفی متشکل از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را داریم که البته درون هریک از اینان نیز رقابت‌های گسترده‌ای وجود دارد.

کما اینکه در همین انتخابات اخیر دیدیم که موافقت یا مخالفت با تز تحریم خاموش انتخابات منجر به شقّ عصا در اردوگاه اصلاحات شد و یا در اردوگاه اصولگرایان دیدیم که علیرغم حمایت شورای ائتلاف از آقای رئیسی اما ایشان خود را مستقل نامید.

فلذا تا روزگار آغاز رقابت اصولی احزاب در ایران فرض یکدست شدن حاکمیت قابل تصور نیست.

زیرا حاکمیت یکدست، در نظامات تک حزبی یا دیکتاتوری و به فرض اقبال عمومی برای قبضه شدن قدرت از سوی ارکان یک حزب یا یک شخص قابل تصور است. چیزی شبیه آنچه که در آلمان نازی و یا کشور چین رخ داد.

با این اوصاف پر واضح است که مدعای یکدست شدن قوا در ایران بیشتر یک بهانه‌جویی سیاسی است که عمدتا از جانب رجال اردوگاه چپ و البته برخی نابلدان سیاسی مطرح می‌شود و هیچ دلیلی بر اثبات وجودی آن نیست.

***

 

نکته‌ای جالب در اخلاق شیعی؛ گول زدن حیوان هم ممنوع است!

بیسمارک‌های اصلاح‌طلب آماده مجازات "ائتلاف جمهور"/ چرا یکدست شدن حاکمیت در ایران یک حرف غلط است؟!

آیت‌الله مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان در دروس خود به بیان نکات اخلاقی می‌پردازند.

در بخشی از این مباحث که سایت شفقنا به تازگی آنرا منتشر کرد؛ نکات جالبی از سوی ایشان پیرامون تقبیح مسئله تظاهر، فریب در روابط بین زن و شوهر و حتی تقبیح گول زدن حیوانات مطرح شده است که بخشی از آنرا در ادامه می‌خوانید:

"می‌رسد به اینجا که بین زن و شوهر هم تظاهر است، درحالی که زن و شوهر باید با هم یکی باشند. به قول قرآن: «هُنَّ لِبٰاسٌ لَکُمْ وَ أَنْتُمْ لِبٰاسٌ لَهُنَّ»؛ زن لباس برای مرد و مرد لباس برای زن است و باید محافظ صددرصد یکدیگر باشند اما با هم تظاهر و نفاق دارند و اظهار محبت می‌کنند در حالی‌که دروغ می‌گویند. اظهار صداقت می‌کنند درحالی که العیاذبالله با دیگران هم رفیق هستند! این گناهش خیلی بزرگ است. یک آقا و خانم اینگونه، در روز قیامت وارونه وارد صف محشر می‌شوند و باید به جهنم روند تا آتش جهنم او را راست و درست کند و این سال‌ها طول می‌کشد. شیعه بهشتی است و نمی‌شود که شیعه به بهشت نرود، اما این وارونگی باید صاف شود، آنوقت به بهشت برود و الاّ تا وارونه باشد، نمی‌شود.

خانمی که دوست غیر شوهر و آقایی که دوست غیر زنش دارد، وارونه وارد صف محشر می‌شوند و به آنها می‌گویند ای متقلّب و حقه‌باز و دورو و متظاهر، چرا با شوهر یا با خانمت چنین کردی!

اگر انسان مردم را فریب دهد؛ فریب سیاسی باشد یا اجتماعی یا خانوادگی باشد و هرچه باشد، ناپسند است.

زنی با بچه‌اش آمد خدمت پیغمبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و مسئله داشت. پیغمبر اکرم مسئلۀ او را گفتند و وقتی خواست برود، بچه نمی‌آمد. زن مشتش را پر کرد، یعنی چیزی در مشت دارم، بیا تا به تو بدهم. پیغمبر فرمودند چرا بچه را گول می‌زنی. تو که در دستت چیزی نیست!

غزالی می‌گوید پیغمبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم دیدند که شتربانی یک دسته علف در دست دارد و جلوی شتر گرفته و او را اینطور می‌کشاند. پیغمبر فرمودند تو مسلمان هستی و نباید کسی را گول بزنی، حتی شترت را.

پس ما باید باصفا باشیم. –حتی- اگر می‌خواهیم دنیا داشته باشیم، باید با صداقت باشیم."[۵]

*گفت و شنود مسائل اخلاقی اسلام و تشیّع، یکی از نیازهای بزرگ جامعه ماست که اثرات بزرگی بر آن مترتب است.

اثراتی که باید اکسیر رفع برخی بلایای بزرگ آسیب‌های اجتماعی را نیز در آنها جست.

ابعاد مختلف و حتی بعضا کمتر گفته شده‌ای در اخلاقیات شیعی وجود دارد که جدای از جاذبه‌های زیبایشان، نقش مهمی در جلوگیری از انحطاطات اخلاقی و ایجاد سد در مقابل رویه‌های غلط برخی افراد دارند.

توجه دادن انسان‌ها به ممنوعیت گول زدن و فریب دادن ولو برای حیوانات! یکی از همین مصادیق است که می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.

***

1_ https://etemadonline.com/content/500412

2_ mshrgh.ir/1230243

3_ https://www.isna.ir/news/1400032518892/

4_ https://etemadonline.com/content/501346

5_ https://fa.shafaqna.com/news/1177956/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    6 12
    شما فعلا به مساله فریب انسان برس حیوانات پیش کش
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      13 1
      داره به همون طعن می زنه دانشمند
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      6 0
      ای کاش اصلاح طلبان پرمدعا، داوطلبانه یا بالاجبار هفته ای یک جلسه در پای درس اخلاق اساتیدی چون آیات اللّه مظاهری یا ناصری یا جاودان و امثالهم حفظهم اللّه می نشستند تا قدری از این رویه و اخلاق گند و تهوع آورشان که پر از فریب و نیرنگ و ریا است فاصله می گرفتند و کمی بوی نسیم بهشتی را استشمام می کردند!
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    15 0
    عمری اصلاحطلب ها مردم راگول زدند رای گرفتند
    • حقجو IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      7 0
      گول نزدند. تمایلات مردم را گفتند . تمایلاتی پائین دست که اکثریت نفس پرست هم خوششون آمد. بر علیه تمامی منافع ملی و دینی و فرهنگی و اقتصادی و امنیتی کشور عزیزمون و چوبش را هم، همه خودند. واقعاً سرطان اصلاحات غده بدخیمی است بر پیکره کشور که هر لحظه ماندنش آسیب های فراوانی به همه اعضای این جامعه وارد می نماید. هر چه زودتر این غده سرطانی جراحی و دور انداخته شود برای سلامت و رشد مملکت غنیمت است.
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      0 0
      اول نون آب بعد شرکت درمجالس
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    8 0
    بسیار آموزنده
    • دکتر افسانه یوسفی IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      2 0
      آموزنده برای کسی که هیچ تجربه ای نداشته ولی برای کسی که تجربه داشته باید گفت باید درس عبرت باشه. تعامل با اصلاح طلبان یعنی قبول کردن خیانتهای آنان
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    7 0
    آقا مرعشی اگر رئیس جمهور اصلاح طلب و مجلسش رای اسلامی لیبرال و جزو لیست امید باشد. از نظر شما هیچ مشکلی نیست ولیاگر همه جهادی و مسلمان باشند برای کشور مشکل بوجود می آید. جل الخالق
    • دکتر افسانه یوسفی IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      2 0
      شعار اینا اینه، یا با ما باش، یا با ما. گزینه ی دوم وجود ندارد.
  • جلالی IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    3 0
    سلام، از ه.. ر.. گول زدن وفریب مردم بصورت یک الگو و شاخص مطرح واجراشد،مفاد قطع نامه ۵۹۸ شروع فریب بود، نباید خودمان را گول بزنیم،آنچه که مردم را فریب داد ،شکل حیله و تزویر بود،معاویه اگر زنده بود به اینان تعظیم میکرد،از اسلام ومفاد دین مایه گذاشتید به لحاظ سرپوش فجایع،دیگر بس است ،تا دیر نشده به خود ایید،که فرصت دیگر نمانده
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 5
    یعنی الان حاکمیت یکدست نیست؟!
  • دکتر افسانه یوسفی IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    5 0
    این اصلاح طلبها با هزاران زبان، زبان آدمیزاد، و زبان موجودات دیگر دارند فریاد می‌زنند که نظام را قبول ندارند. ترحم بر اینها مطلقا جایز نیست.
  • SE ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    6 0
    جناب زکریا بن آدم نامه‌ای رحمه الله - از شیعیان حقیقی طول تاریخ و از وکلای امام رضا و امام جواد علیهما السلام در قم - به حضرت رضا (علیه السلام) نوشت و گفت که می‌خواهم با زن و بچه و با اثاث زندگی‌ام از قم به مرو بیایم و در خدمت شما باشم. علت آن را هم اینطور نوشت که من بر دینم و بر دین زن و بچه‌ام در این شهر قم می‌ترسم. وی درباره علت ترسش نیز می‌گوید: با چشم خود دیده‌ام که صبح‌ها که مردم می‌خواهند گاو و گوسفند را از آغل‌ها در بیاورند و به صحرا ببرند به خودشان زحمت نمی‌دهند که بروند در آنجا و گوسفندها را جمع کنند و بیرون بیاورند، بلکه علف سبز صبح‌چین در دستشان می‌گیرند و نشان گاو و گوسفندها می‌دهند تا این‌ها به هوس این علف‌ها بیرون بیایند و این‌ها را اینطور فریب می‌دهند. مردمی که سر حیوانات خدا کلاه می‌گذارند اگر انسان میان این‌ها زندگی کند بی‌دین می‌شود و من نمی‌خواهم در بین آنان بمانم. البته الان جایش خالی است که بیاید و زندگی در دوران ما را ببیند. حضرت جواب داد که شما از قم بیرون نیا و در آنجا باش. موقعیتت شما در شهر قم در پیشگاه پروردگار به مانند موقعیت پدرم موسی بن جعفر (عیه السلام) در بغداد است و همان گونه که خدا به احترام پدرم بلاها را از آن مردم دفع می‌کند امروز هم به احترام تو بلاها را از شهر قم دفع می‌کند. قبر زکریا ابن آدم در قبرستان شیخان قم محل زیارت اهل معرفت است.
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 0
    سیاست چماق و هویج غربی ها علیه ایران = فریب ساده لوحان و گرفتاری مردم
  • SE ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    2 0
    اینها بیسمارک نيستند
  • شهین عالی IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
    0 0
    نکته قشنک مطلب همان گول زدن حیوان بود. امیدوارم اینها که هشت سال به مردم دروغ گفتند وارد جهنم شوند.اگرچه ظاهر دینی دارند و یا پدرشان از بزرگان دین بوده است.
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    فریب حیوانات چیه؟!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس