همایش

همایش سوگ سروده های دشت برچی گفت: پس از سالها، حضور آمریکا جز ناامنی و کشتار ره آورد دیگری نداشته و اکنون که به ظاهر و در تبلیغات رسانه‌ای قصد خروج دارند، باید پاسخگوی جنایاتشان باشند.

به گزارش مشرق، همایش سوگ سروده های دشت برچی، یادبود غنچگان افغانستان و نقد حقوق بشر آمریکایی عصر پنج شنبه دهم تیرماه با حضور جمعی از شخصیت های علمی و فرهنگی، شاعران، خانواده شهدا و مجروحان و افغان های مقیم ایران به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی  در مشهد برگزار شد.

در این مراسم که در مرکز نمایشگاه ها و همایش های آستان قدس رضوی برگزار گردید، پس از پخش بیانات مقام معظم رهبری در خصوص حقوق بشر آمریکایی، اغواگری، کشتار، تحریم و ریاکاری آمریکا، دبیر همایش، دکتر محمد اخگری؛ د به بیان  اهداف و محورهای موضوعی همایش پرداخت.

 اخگری افزود : این همایش در دو بخش هنری و علمی و  در سه محور موضوعی برگزار شد. در بخش هنری شاعران با استفاده از زبان شعر و هنر به  ابعاد مختلف درد و رنج مردم افغانستان در سالهای حضور آمریکا در این کشور پرداختند و بخش علمی موضوع حقوق بشر آمریکایی در افغانستان، زبان فارسی و پیوند و همدلی و وحدت مورد بررسی قرار گرفت.  

وی با اشاره به این موضوع که آمریکائیها با شعار دموکراسی و حقوق بشر وارد افغانستان شدند، افزود: اکنون پس از سالها،   حضور آمریکا جز ناامنی و کشتار ره آورد دیگری نداشته است و اکنون که به ظاهر و در تبلیغات رسانه‌ای قصد خروج  دارند، باید پاسخگوی جرم ها و جنایاتشان باشند، چراکه مجرمند.

دبیر همایش سوگ سروده های دشت برچی در ادامه به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره حقوق بشر آمریکایی در افغانستان اشاره کرد که می فرمایند: افغانستان میدان آزمایش جدیدی برای لیبرالیسم غرب شد تا نشان داده شود اینها آنجایی که منافع و خواست استکباریشان اقتضا کند، از هیچ عملی فروگذار نمی‌کنند و حاضرند یک کشور و ملت را بدون هیچ دلیلی به خاک و خون بکشند.»

سخنران بعدی این همایش دکتر عصمت الهی؛ پژوهشگر و استاد دانشگاه کابل بود که به خلق بحران و مدیریت بحران توسط آمریکایی ها و ناامن سازی منطقه توسط آن ها اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها می توانستند امنیت ایجاد کنند اما بنایشان بر این نبود. نخبگان می خواهم برای بیرون رفت از این وضع پای کار بیایند. خروج آمریکا از منطقه گام مثبتی است انشاء الله که از دست آمریکای جنایتکار نجات پیدا کنیم.

 دکتر شهریاری؛ دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در ادامۀ نشست پایانی این همایش ضمن تسلیت به خانواده های سوگوار دشت برچی به سه نوع حقوق بشر غربی، اسلامی و آمریکایی اشاره کرد و گفت: حقوق بشر غربی انسان محور است و ارزش های انسانی را محور قرار می دهد و هدف آن جلوگیری از جنگ جهانی سوم است اما ما در اسلام چنین حقوق بشری را امضا نکردیم. روش، محور و اصول ما در حقوق بشر با غرب متفاوت است چون در اسلام عقل را ابزاری برای شناخت می شماریم ولی آن رایگانه ابزار نمی دانیم.

وی افزود: در حقوق بشر اسلامی انسان محور اصلی نیست بلکه خداوند محور هستی است البته این محور هستی بشر را به عنوان خلیفه خودش بر زمین قرار داده است و این موجب کرامتی برای بشر شده است.

دکتر شهریاری به ویژگی های حقوق بشر آمریکایی پرداخت و افزود: حقوق بشر آمریکایی یک مفهوم تو خالی است. روش و ابزار آن زور و تزویر است یا از قدرت نظامی و یا از تحریم اقتصادی و... بهره می گیرد. محور در حقوق بشر آمریکایی نه خدا است و نه انسان بلکه محور سرمایه است.
وی ایجاد جنگ در جهان اسلام، ترور، استفاده از گروه های کم اطلاع برای تکفیر گروه های دیگر، نزاع و مشاجره در قالب جنگ نرم را از روش های امریکایی ها عنوان کرد و گفت: باید سعی کنیم تا در دام حقوق بشر آمریکایی ها نیفتیم.

شعرخوانی، تجلیل از خانواده شهدا و مجروحان حادثه تروریستی غرب کابل و معرفی کتاب «باکاروان شعر فارسی» از دیگر برنامه های این همایش بود.

گفتنی است، بیش از ۴۰ روز پیش ترویست ها با یک خودرو بمب گذاری شده مدرسه سید الشهدای دشت برچی دختران کابل را هدف حمله قرار دادند که بر اثر آن بیش از ۲۰۰ نفرکشته و زخمی شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس