کد خبر 1240533
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
وزیر خارجه چین

وزیر خارجه چین ضمن درخواست از آمریکا برای تصمیم‌گیری سریع در خصوص بازگشت به برجام، گفت خروج یکجانبه واشنگتن از این توافق و اعمال فشار حداکثری، ریشه‌های اصلی بحران فعلی هسته‌ای ایران است.

به گزارش مشرق، «وانگ یی» وزیر خارجه چین در سخنانی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران، گفت بسیار مهم است که ایالات متحده زودتر تصمیم به بازگشت به برجام بگیرد. 

به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه «ژاپن تایمز»، وی افزود: خروج یکجانبه آمریکا از برجام و فشار حداکثری آن علیه ایران ریشه‌های اصلی بحران فعلی هسته‌ای ایران است. 

بیشتر بخوانید:

در وین تأکید بر ادامه فشار حداکثری بر ایران است

نماینده چین هم روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی یازدهمین گزارش دبیرکل این سازمان درباره روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، از ایالات متحده آمریکا خواست با توجه به اینکه نخستین کشوری بوده که از توافق هسته‌ای خارج شده بدون هیچ قید و شرطی به این توافق بازگردد.

او گفت: آمریکا در اقدامی یکجانبه از برجام خارج شده و برعهده این کشور است که بدون هیچ پیش‌شرطی نخستین گام را برای بازگشت به این توافق بردارد. ایران نیز بر همین اساس باید به پایبندی کامل به برجام برگردد. (جزئیات بیشتر)

وزیر خارجه چین در سخنرانی امروز خود در پکن علاوه بر موضوع ایران، به موضوعات گسترده‌ای مثل همه‌گیری، مبارزه با تروریسم، کره شمالی و تایوان هم پرداخت و از آمریکا و متحدانش به دلیل چسبیدن به ذهنیت منسوخ جنگ سرد انتقاد کرد. 

وی اظهار داشت: چین امروز دیگر کشور ۱۰۰ سال پیش نیست. هیچ فرد یا نیرویی نباید عزم و توانایی مردم چین برای حمایت از حاکمیت، امنیت و توسعه منافع آن را دست کم بگیرد. 

«شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین هم روز پنجشنبه در مراسم صدمین سالگرد حزب حاکم هشدار داد قدرت‌های خارجی که سعی در آزار و اذیت این کشور یا نفوذ در آن را داشته باشند، مانند این است که با سرشان به دیوار فولادی جمعیت یک و میلیارد و ۴۰۰ میلیونی چین بزنند و آن را خون‌آلود کنند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سلحشور IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 0
    وزیر خارجه چین موضوع برجام را از مسئولان (خخخخخخ)ما بهتر فهمیده
    • بختیاری IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      2 0
      مسئولان خوش خنده ما که زبان چینی بلد نیستند.زبان فقط از نوع کدخداییش خوبه اونهم فقط بالهجه نیویورکی ولاغیررررر!!! آقای وانگ عزیز الان جواد جون میگه این موضوع به تو هیچ ربطی نداره مثل همون قلدری فایل صوتی برای لاورف!!! البته از تمام لهجه نیویورکی فقط به تو ربطی نداره رو بلد نیست که به اونها بگه یکی لطف کنه و این جمله رو بنویسه یا بالبخند تمام برای جواد جون بفرسته از طریق لیلاز بهترهست باگیرایی وچسبندگی بالا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس