کد خبر 1240330
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
شهرفروشی لحظه آخری شورای تعویض نام!

در تازه‌ترین موارد فروش و واگذاری ۱۷۰ ملک بدون هیچ قاعده‌ای، تحویل قسطی ملک به فدراسیون فوتبال و واگذاری پروژه‌های شهر آفتاب از مهم‌ترین واگذاری‌های پرحاشیه بوده‌است.

به گزارش مشرق، روزنامه «جوان» هفته گذشته در گزارشی مستند از واگذاری ۹ هزار متر زمین در منطقه ۲۲ تهران به بساز بفروش‌ها خبر داد. گویا واگذاری‌های دقیقه نودی و مسئله‌دار شورای شهر پنجم تمامی ندارد. در تازه‌ترین موارد فروش و واگذاری ۱۷۰ ملک بدون هیچ قاعده‌ای، تحویل قسطی ملک به فدراسیون فوتبال و واگذاری پروژه‌های شهر آفتاب از مهم‌ترین واگذاری‌های پرحاشیه بوده‌است.

رئیس شورای شهر تهران دو بار به گزارش مستند «جوان» با عنوان «باغ آخر اصلاح‌طلبی!» پاسخ داد، اما ظاهراً این واگذاری آخرین واگذاری مشکوک در شورای پنجم پایتخت نبوده و نیست.

برای ثبت در تاریخ می‌گویم

یک ماه دیگر اعضای شورای پنجم پایتخت باید با مقام خود در این شورا خداحافظی کنند. در دوره پنجم شورا حتی به نوعی ترمز فعالیت‌های عمرانی پایتخت هم کشیده‌شد و حقوق شهروندی در حوزه ترافیک، حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا بی‌پاسخ ماند. در عوض، نامگذاری معابر و خیابان‌ها پررونق بود.

در روزهای اخیر هم موضوع واگذاری‌های بی‌ضابطه شورای شهر حتی صدای برخی از اعضای همین شورا را هم در آورده‌است. اواسط هفته گذشته در جریان سیصد و ششمین جلسه شورای شهر، بررسی لایحه «تعیین تکلیف املاک و اموال غیرمنقول واگذار شده شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی» در دستور کار اعضای شورای شهر قرار گرفت. بر همین اساس واگذاری بیش از ۱۷۰ ملک در شورای شهر مطرح شد.

رئیس کمیته شفافیت شورا در مخالفت با این لایحه گفت: نسخه لایحه آمده به صحن شورا را قبول ندارم و درباره این نسخه خارج کمیسیون تصمیم‌گیری شده‌است. هر چند امید به قانع‌شدن ندارم، اما برای ثبت در تاریخ می‌گویم که تعداد زیادی از این املاک بدون مجوزند و خلاف قانون است.

بهاره آروین تصریح کرد: چرا ما باید در ماه آخر تصمیماتی با پیامدهای مالی در چهار سال بعد بگیریم؟ بهتر نیست شهرداری کارهای فعلی خود را تکمیل کند؟ به عقیده من کاری که در ماه آخر فعالیت در حال انجام است، مصداقی برای بذل و بخشش منابع شهر است و نه با منطق اصلاح‌طلبی جور در می‌آید، نه با هیچ منطق دیگری.

وی گفت: در این لایحه قاعده‌ای وجود ندارد. همچنین این پیش‌نویس بدون قاعده و اصول و چهار سال به ندرت مجوز داده‌ایم، حالا چطور ماه آخری مجوز ۱۷۰ ملک بدون اصل و قاعده صورت گرفته‌است.

بدنامی برای شهرداری و شورا

تحویل صمیمانه یک ملک با ارزش به فدراسیون فوتبال هم از دیگر حواشی جلسه سیصد و ششم شورای شهر بود.

زهرا نژاد بهرام در توضیح یک فوریت این لایحه گفت: این ملک به فدراسیون فوتبال و با پیشنهاد به صورت ۲۵ درصد نقد و ما بقی اقساط پنج ساله و نیز با احتساب مابه‌التفاوت نقد و اقساط بر اساس شاخص بانک مرکزی ممهور به مهر شورا با رعایت قوانین و مقررات موضوعه و صرفه و صلاح شهرداری قرار است واگذار شود.

در ادامه سخنگوی شورا هم در مقام مخالف با این لایحه گفت: چرا در این جلسات پایانی و با این سرعت همکاران گرامی در شهرداری می‌خواهند مجوزهایی را که شبهه برانگیز است از شورای شهر بگیرند؟ نمونه این موضوع را در جلسه پیش نیز در ارائه لایحه سازمان سرمایه‌گذاری در شهر آفتاب، از سوی سازمانی که پاشنه آشیل شهرداری است، دیدیم. علی اعطا افزود: این موضوع هم برای دریافت مجوز ترک تشریفات برای فروش است و می‌خواهند مزایده برگزار نشود و با شرایط خاص ملکی را به فدراسیون فوتبال بدهند. با چه منطق و توجیهی می‌خواهیم با فوریت، امتیاز ویژه‌ای از طریق صحن شورای شهر به یک مجموعه بدهیم؟ بررسی این لایحه در جلسات آخر، موجب خوشنامی برای شورا و شهرداری نخواهد بود.

ابراهیم امینی، نایب رئیس شورا هم در مقام موافق با این واگذاری‌ها گفت: واگذاری حق انتفاع املاک به اشخاص حقوقی که جنبه عمومی دارد، هم در قانون شهرداری مصوب مجلس پیش‌بینی شده و هم در مصوبات ما پیش‌بینی شده و این چیز جدیدی نیست. بنابراین تعجب می‌کنم بعضی دوستان رگ گردنشان را متورم می‌کنند که افکار عمومی احساس کند داریم کار غیر قانونی انجام می‌دهیم!

هزینه از جیب بیت‌المال در دقیقه نود

لایحه «اعطای مجوز جهت انعقاد قرارداد احداث و تکمیل پروژه‌های نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب» هم در جلسه اخیر شورای شهر بررسی شد و برخی اعضا تصویب آن را چوب حراج به اموال شهرداری دانستند. علی اعطا از مخالفان بود که گفت: تصویب این لایحه عملاً چوب حراج زدن به سرمایه شهرداری است.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر هم تهران در مخالفت با این لایحه گفت: این موضوع بسیار دیر به شورای شهر رسیده و شرایط اقتصادی نیز شرایط رکود است. به علاوه سیستم مدیریتی کشور در حال تغییر و کشور در بلاتکلیفی است. بنابراین درست نیست که شورای شهر در ماه پایانی خود با این تصمیم بخشی از منافع شهر را ضایع کنیم.

واگذاری‌های اخیر با واکنش منتخبان مردم درشورای ششم هم همراه شد. مهدی چمران، در این‌باره گفت: نباید در روزهای آخر واگذاری یا استخدامی صورت گیرد؛ این موضوعات قابل بحث است که چرا قبلاً انجام نشده و حالا که مدیریت روزهای پایانی را سپری می‌کند این اخبار شنیده می‌شود؟!

پرویز سروری، دیگر منتخب شورای ششم تهران هم با بیان اینکه بسیاری از اقدامات اخیر شورای پنجم توجیه منطقی ندارد، تأکید کرد: ما تلاش می‌کنیم این موارد متوقف شود یا در شورای ششم آن را ابطال خواهیم کرد. بسیاری از موارد مانند واگذاری و استخدام‌ها در دقیقه نود هزینه از جیب بیت‌المال است و نتیجه و خروجی هم ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 0
    من تا الان فکر می کردم شورای شهر و شهرداری تهران در این 4 سال تعطیل بوده اند اما الان متوجه شدم که نه تنها تعطیل نبوده اند که اقدامات تخریبی هم داشته اند ابن عبرت بزرگی است که در انتخابات دقت کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس