وزیر دولت اصلاحات  علی صوفی

یکی از فعالان جریان سیاسی خاص گفته است: اصلاح‌طلبان که قدرت و صندوق رای و مردم را از دست دادند باید فعلا کار جبهه ای را تعطیل و کار حزبی کنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

صوفی: قدرت، صندوق رای و مردم را از دست دادیم

فعال اصلاح‌طلب: کاش انقلاب اسلامی نداشتیم! / صوفی: قدرت، صندوق رای و مردم را از دست دادیم

علی صوفی، فعال چپ و از وزرای دولت اصلاحات در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد در اشاره به نتیجه انتخابات 1400 و چیستی فعالیت اصلاح‌طلبان در برهه کنونی گفته است: اصلاح‌طلبان که قدرت و صندوق رای و مردم را از دست دادند باید فعلا کار جبهه ای را تعطیل کنند و کار حزبی کنند.

او با تاکید بر لزوم تهیه مانیفست و بازنگری جریانی در اصلاحات اذعان کرد: امروز شرایط اقتضا می کند عملکرد چهار دوره ای اصلاح طلبان بازنگری شود چون اختلاف نظر بالا کشیده و برخی از سران اصلاحات ادامه این حرکت را مفید نمی دانند. برخی مثل آقای علوی تبار فورا استعفا دادند. برخی از اعضا دیگر در جلسات شرکت نمی‌کنند و برخی پیشنهاد انحلال جبهه اصلاحات را مطرح می کنند.

صوفی با بیان اینکه بین کارگزاران و حزب اتحاد ملت دو رویکرد جامعه محور در سال گذشته مطرح شد و این چالشی بین این دو حزب بود، گفته است: آقای خاتمی باید در چهار سال آینده حول این دو محور، انسجامی بین اصلاح طلبان ایجاد کنند و در تدوین مانیفست پیشقدم شوند.[1]

*از دست دادن قدرت، صندوق رای و مردم بصورت همزمان! اثر شهوترانی سیاسی هر جریانی است که افکارش آغشته به ناپختگی باشد. مطالعه اصولی نداشته باشد و در "مهجوریت عقلانیت" به سر ببرد.

چیزی که متأسفانه جریان سیاسی خاص در کشور ما طی 8 سال گذشته به تمام ابعاد آن آغشته شد و دست آخر نه تنها قدرت، صندوق رای و مردم را از دست داد بلکه کارنامه‌ای مشحون از ناکارآمدی و ایراد را در دامان حامیان خود گذاشت.

و البته این باید یک عبرت باشد برای تمام جریانات سیاسی... زیرا اگرچه دست به دست شدن قدرت مقتضای حکومت‌های دموکراتیک است اما تحریم انتخابات و از دست دادن مردم هرگز جزو سیاست نیست و باید از آن درس‌های بزرگی گرفت.

گفتنیست اشاره صوفی به چالش کارگزارانی‌ها و اتحاد ملتی‌ها در واقع اشاره به پروژه بزرگ ستاد اصلاحات برای "تحریم خاموش انتخابات 1400" است. پروژه‌ای که البته کارگزارانی‌ها و چند حزب و تشکل دیگر جریان چپ با آن همراه نشدند.

برخی معتقدند این چالش همانند بیماری خوره بر جان اردوگاه اصلاحات افتاده و زین‌پس بایستی به مزاج کارگزارانی اصلاحات عادت کرد زیرا اصلاح‌طلبان تحریمی به سمت آنارشیسم حرکت کرده‌اند.

***

در ضرورت شناخت ماهیت جدید اصلاح‌طلبی پس از انتخابات 1400

فعال اصلاح‌طلب: کاش انقلاب اسلامی نداشتیم!

فعال اصلاح‌طلب: کاش انقلاب اسلامی نداشتیم! / صوفی: قدرت، صندوق رای و مردم را از دست دادیم

فیض‌ا... عرب‌سرخی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه 88 در بخشی از یک مصاحبه با اعتمادآنلاین گفته است: در بحث ضرورت توجه به اصلاحات و اصلاح‌طلبی تفاوتی نمی‌کند که در چه موقعیت و شرایطی قرار داشته باشیم. در واقع برای ایجاد دگرگونی در رویه، ضوابط یا افراد، ۲ راه بیشتر وجود ندارد. یعنی یا باید به زور و روش انقلابی متوسل شد یا روش اصلاحی. با این توضیح که منظور از روش اصلاحی توجه به شیوه قانونی، ‌ مسالمت‌جویانه و تدریجی است؛ در واقع این موارد ویژگی‌های اصلاح‌طلبی است. البته به این شکل نیست که فکر کنیم مثلا روش اصلاحی برای این دوره یا دوره خاصی می‌تواند کارایی داشته باشد. به هرحال چون نسل حاضر در ۵۰ سال گذشته انقلاب را تجربه کرده و هزینه‌های آن را هم متحمل شده، ‌ به نظر من به سمت روش‌های انقلابی نخواهد رفت. پس وقتی قرار بر کنار گذاشتن این شکل از روش گذاشته می‌شود، اگر طرفدار تغییر و بهبود باشیم، روشی که برای ما باقی می‌ماند، ‌ نمی‌تواند چیزی جز روش اصلاحی باشد.

او می‌افزاید:‌ در کل ویژگی روش اصلاحی این است که از چارچوب‌های قانونی خارج نمی‌شود. احیانا اگر هم بخواهد از قانون خارج شود، روش‌های مدنی را برای خود در نظر می‌گیرد و کمترین توجهی به خشونت نخواهد کرد. در چنین حالتی کسی که قانون را نمی‌بیند، ‌ می‌ایستد و مجازات تخطی از قانون را هم می‌پذیرد. بنابراین به نظر من، ما و جامعه ما راهی جز اصلاح‌طلبی ندارد.

عرب‌سرخی همچنین گفته است:

"کنار گذاشتن روش اصلاح‌طلبی و روی آورن به روش‌های خشن به طور ملموسی هزینه‌هایی فراوان دارد. در این بحث ما تجربه انقلاب خودمان را داریم و بسیاری از انقلابیون صادق، امروز آرزو می‌کنند به جای روش‌های انقلابی، به رغم انسداد سیاسی در آن دوران که یک دوره طولانی بعد از کودتا وجود داشت، به روش‌های اصلاحی روی می‌آوردند. همچنین کشورهایی اطراف ما هستند که هزینه و کشته‌های‌ زیادی دادند و حتی می‌توان گفت نابود شدند اما با استفاده از راه انقلابی دستاوردی هم به دست نیاوردند."[2]

*ما قضاوت درباره این اظهارات عرب‌سرخی که از قول افرادی موسوم به "انقلابیون صادق"! گفته است کاش به جای انقلاب 57 به روش‌های اصلاحی روی می‌آوردیم را به مخاطبان محترم واگذار و تأکید می‌کنیم که بایستی حاقّ اصلاح‌طلبی پس از انتخابات 1400 را به درستی درک کرد.

حاق و ماهیتی که در یک وجه آن تحریم انتخابات و خروج از دموکراسی قرار دارد، در وجه دیگر آن تأکید بر "مرگ اصلاحات صندوق‌محور" و ورود به فضای آنارشیستی و ضد امنیتی و در وجه بعدی هم همانطور که می‌بینیم افسوس خوردن و احساس غبن از وقوع انقلاب 57!

چه اینکه در پشت توجه نداشتن به ماهیت اشاره شده امکان وقوع فتنه اقتصادی آبان 98 در سطحی وسیعتر قرار دارد...

لازم به تأکید است که به نظر می‌رسد بخش تأکید بر روش‌های اصلاحی در اظهارات عرب‌سرخی، در اقتفای توییت اخیر سعید حجاریان مطرح شده باشد که از "مرگ اصلاحات صندوق‌محور" نوشته بود.

منظور عرب‌سرخی از "انسداد طولانی پساکودتا" انسدادهای موجود در رژیم دوم پهلوی پس از کودتای 28 مرداد است.

منظور او البته از عبارت "انقلابیون صادق" هم مشخص نیست و خوب است با روشن‌سازی بیشتر از سوی عرب‌سرخی مردم با این چهره‌های پشیمان بیشتر آشنا شوند!

***

1_ https://etemadonline.com/content/500796

2_ https://etemadonline.com/content/500752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • شاکی IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    36 3
    چه جوری میشه جلوی ... و چرت گویی این عناصر فتنه و رو گرفت . تا دیروز که قدرت و اختیار و .....و هزار جور امکانات داشتید . انقلاب خوب بود
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      1 3
      نباید گرفت . کسی مثل عرب سرخی اصلاح طلبی یا اصلاحات مقابل انقلاب اسلامی میدونه حداقل خود اصلاحاتی ها رو برای خودشون روشن میکنه اینکه با خودشون حداقل چند چندن .
    • مظلوم IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      25 1
      اواره های در به در . اگر انقلاب نمیشد .به خوابت هم نمیدیدی که به اینجا ها برسی . شما دقیقا حکم آلبانیایی های داخلی رو دارین .
    • سوخته IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      17 0
      ای کاش اینقدر آزاد نبودید و یکی بود مشتی گل به دهانتان می زددددددد. خائنانی که جهنم هم از دست شان شکایت دارد
    • دلخور IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      16 1
      قطعا اگر پیگیر دنباله این عناصر فرصت طلب و نامرد و دشمن شاد کن باشید .حتما به منافقین پست تر از خودشون میرسین .
    • ایرانی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      1 20
      4 سال دیگه اصولگراها این حرف را میزنند. در ایران ساختار قدرت غلط است و هرکس سر کار بیاید بعد از چند مدت میشه اخه.
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      22 2
      برجامو پله کردند و ملتو ذله کردند حالا میگن ایکاش انقلاب اسلامی نداشتیم !!!!
    • US ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 0
      واقعاااااا
    • دکتر افسانه یوسفی IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      1 0
      داری عناصر فتنه، خاکستر اینها هم منجر به فتنه میشه. چون وجودشون پر از کینه نسبت به نظامه
  • حجت MD ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    35 1
    اصلاحطلبها وقتی به قدرت را از دست میدهند و به جائی نمیرسند قید همه چی را می زنند انقلاب امام اسلام و حتی خدا را
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      13 3
      درسته. یکی از اقوام ما در سال ۸۸ وقتی موسوی رای نیاورد گفت دیگه نماز نمیخونم!!!! و کلا نماز رو ترک کرد و به دنبالش مشروب و ز.. و...الان هم زندگی نکبتی داره که نپرس
    • DE ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 0
      دقیقا
    • دکتر افسانه یوسفی IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      1 0
      متاسفانه بله. اینا میگن دیگی که برای من نجوشه سر.... توش بجوشه
    • DE ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      0 0
      حتی بچه ی خود را!!!!
  • حجت MD ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    23 1
    اگر انقلاب نشده بود این اصلاحطلبها برای رسیدن به قدرت خون ریزی راه می انداختند اما جالا که نمی توانند انقلا کنند و خون ریزی راه بیاندازند و باید صلح جویانه فعالیت بکنند از اینکه انقلاب شده ناراحت هستند چون با حرف و عملشان نمی توانند کسی را به خودشان دعوت کنند
    • ربنا ثبت اقدامنا IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      4 0
      انقلاب اسلامی شد، برای بعضی‌ها از جمله غرب سرخی خوب شد. غرب سرخی یادش رفته زمان اصلاحات به عنوان معاون وزیر جه آلاف و اولوفی داشت. سفرهای خارجی با خانواده و..... وقتی وارونگی اعتقادی و انقلابی امثال عرب‌سرخی را می‌بینم، بیشتر برای ثبات قدم خودم دعا می‌کنم.
    • دکتر افسانه یوسفی IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      0 1
      اگر انقلاب نشده بود، اینا توی دم و دستگاه همون شاه ملعون جایی برای خودشون دست و پا میکردن. اینا برای حکومت هر کاری میکنن. اصل برای اینا داشتن قدرته. چه در حکومت اسلامی و چه در حکومت شاهنشاهی
  • عدالت IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    29 0
    قابل توجه آقای عرب سرخی اگر انقلاب نشده بود تو پست و مقامی در وزارت ارشاد نداشتی که اینگونه بلبل زبانی می کنی
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
      18 0
      دمت گرم، میخواستم همینو بگم شما زحمتشو کشیدی! آقای عرب سرخی، فوقش یه کارمند عادی تو شهرستانتون بودی، نمک انقلاب رو خوردین و نمکدون میشکونین؟
    • DE ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 0
      خوب گفتی
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    6 0
    کشور با عقلانیت و منطق درست اداره نمیشه و حاصلش این همه مشکلاتیه که براش به وجود اومده،
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      3 0
      تا وقتی اصلاح طلبای آلبانی نژاد بر کشور حکومت کنند؛ بهتر ازاین نخواهیم دید انشاالله دولت انقلابی ،در این 4 سال بتونه یه کمی از گندکاریهای این خناسان رو پاک کنه
  • حجت MD ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    29 0
    چقدر اصلاحطلبها شهوت قدرت دارند به هر وسیله ای درست یا غلط تمسک می کنند تا به قدرت برسند
  • حجت MD ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    18 1
    مردم مشتاقان خدمت را از مشتاقان قدرت تشخیص میدهند و دیگر فریب عاشقان قدرت را نمی خورند
  • مرنج و مرنجان IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    27 1
    همه ی شما اصلاحطلب ها از انقلاب پشیمانید چرا که ولع قدرت طلبی شما را ارضا نمیکند چرا که بر خلاف شعارهایی که میدهید و برچسبهایی که به دیگران میزنید این شمایدد که تمامیت خواه هستید. البته از طرف دیگر به شدت نوکر مآب هم هستید. قدرت را در مقابل مردم میخواهید و کرنش را در مقابل غرب. و چه ترکیب نامتجانسیست نوکر قدرت طلب!
    • IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      2 0
      واقعا که عالی تحلیل کردید: نوکر قدرت طلب و چقدر در تاریخ ایران این نوکران قدرت طلب یافت می شود و هر چه می کشیم از اینهاست...
  • بختیاری IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    30 0
    به کوری چشم دشمنان انقلاب محکم واستوار هست وخواهد بود.!اما یک موضوع خیلی عجیب هست و اون نون گندم وآب و دلیل خیانت بعضی ها چی میشد بدون انقلاب؟؟همون سفره رنگارنگ و ژن های قشنگ و حقوق های کهکشانی و گفتمان رویایی , لبخند قشنگ , سلفی افتخار, دور دور در ونیز , فــــــدریــــکا جـــــونو چرخ چرخان و گلابی های رنگین و...؟؟؟
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    17 0
    واقعا چنین دیدگاهی که انقلاب رو نفی میکنه میتونه یک قدم برای پیش برد این مملکت برداره چه عملی یا حتی در حوزه نظری ؟ حَبِطَ اعمالهم
  • وحید IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    18 0
    منظور عربسرخی که از انقلابیون صادق، کنشگران اصلی کارگزاران و اصلاحات هستند که یهودیند و عالمانه و عامدانه در حکومت نفوذ کردند تا آنرا استحاله و مجددا ذیل صهیونیسم بین الملل تعریف کنند،منظور او از صندوق محور،میکروب وار در کالبد حکومت نفوذ کردن و درد مزمن ایجاد کردن و از پا در آوردن اجتماع بود،اما منظور او از عمل انقلابی،سر باز کردن دمل چرکینی که در محل نفوذ ایجاد شده بود.
  • DE ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    25 0
    فعال اصلاح‌طلب: کاش انقلاب اسلامی نداشتیم! شاه سر کار بود ما اصلاح طلبها هم همگی ساواکی بودیم و راحت گرین کارت داشتیم همه پستها و قدرت هم دست خودمون بود. همه بهاییها هم در پسنهای کلیدی کشور. فقط‌مشکل این بود که دوتا اشرف داشتیم / صوفی: قدرت، صندوق رای و مردم را از دست دادیم. حالا اول بدبختیمونه بایستی آخر پیری بریم یک شغلی مهارتی چیزی غیر از دلالی و مفتخوری و شیتیلگیری یاد بگیربم. خب اینهمه ثروت بهم زدید با حقوقهای نجومی تاچند نسل وضع مالیتون رو اصلان کردید هنوز دوقرت و نیمتون باقیه.اِ گفتی باقیه یاد باغهامون افتادم هزاران باغ و ویلا وزمین مفت گرفته‌بودیم داشتیم چند برابرش میکردیم دولت اصلاحات تموم شد
  • علی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    25 0
    ای کاش آدم های بی عرضه و بی لیقاتی مثل امثال شماها رو نداشتیم.....ای کاش
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    24 0
    تو اضافه هستنی برو گمشو
  • طاهره صالح IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    21 0
    اصلاح طلبان =منافقین تروریست
  • مادربچه هاو معلم مدرسه IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    15 0
    همفکرهای اینها درورزش سعیدملایی وکیمیا علي زاده وقتی دیدندخودشان ممکن است درتیم ملی نباشند، لگد به همه ی گذشته ی خودشان که ازصدقه سر جمهوری اسلامی ایران، دریافت کرده بودندزدندوشدند ملعبه ی اجنبي
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    16 0
    حاجی فیض الله عرب سرخ !ا گر انقلاب نشده بود عده ای از شماها که الان سوپر میلیارد شدید و در ویلا و کاخ زندگی میکنید شاید هنوز از روستاهایتان و یا حواشی شهرهایتان بیرون نیامده بودید! و سواد هم نیاموخته بودید . خیلی زرنگاتون شاید با سواد سیاه مشق نهایتا به مقام کدخدایی روستا میرسید .خوب خوب های اهل مقاومت هم ممکن بود در زندانها بمانند و بمیرند . حالا که خداوند منت گذاشته بر سر همه و انقلاب بی نظیر اسلامی را با جهاد و مقاومت امام و امت به پیروزی رسانده و پاهای شما به شهرها و دانشگاهها باز کرده با خواندن و نوشتن اشنا شدید چند تا کتاب چند تا اصطلاحات پوچ و بی محتوا حفظ کردید اینطور ناجوانمردانه برای انقلاب شاخ و شانه میکشید و به انقلاب و مومنین انقلابی و شهدا که به شما اعتبار دادند دهن کجی میکنید . همه اعتبار و جایگاه شما از انقلاب است . شما از اول در سازمان مجاهدین انقلاب بوده اید و دقیق میدانید بیش از چهل واندی سال است که از سفره انقلاب ارتزاق میکنید نمک میخورید و نمکدان میشکنید ؟ اف برشما بی وفاها .هم دستانتان تا بازو در بیت المال است و هم نقش اپوزیسیون را بازی میکنید ؟!
  • كريم IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    11 0
    شما صندوق را از دست نداديد شما وجدان آگاه و بصيرت مردم روشن ضمير ايران را به عينه ملاحظه كرديد كه خودتان را به خودتان شناساندند. اگر انقلاب اسلامي نبود الآن تو ... هم نبودي كه بخواهي اينگونه .... انقلاب را مردمي تاييد كردند كه آنهمه شهيد دادند و هنوز هم دارند مي دهند. شماها برويد و كار حزبي به نفع بيگانگان را ادامه بدهيد اما بدانيد كه خداوند در قرآن سوره المجادله فرموده است كه: هيچ حزبي بجز حزب خدا مورد پسند او و پيروز نخواهد بود.
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    15 0
    اگر انقلاب نشده بود بچه های نازی اباد و میدان خراسان و دوازه غار مثل حجاریان / ربیعی / گنجی / تاجزاده و ...چه جایگاه فرهنگی و اجتماعی داشتند ؟ این انقلاب بود که به شما ارزش داد و شما را بقدرت رساند شخصیت پیدا کردید حالا بعضی از شما باشکم های پر و حسابها و گردش پولی صدها میلیا دری و روحیه اشرافی و کاخ نشینی و خوی استکباری علیه انقلاب و امام ره و امت لجن پراکنی میکنید .
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    10 0
    کاشک تورا نداشتیم
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    16 0
    منظورش از انقلابیون صادق، خودش و حجاریان هستن. روش نشده بگه!
  • مجید IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    19 0
    آقا فیض الله !!! شما هم مثل دونالد رامسفلد مرگ را خواهید چشید و نظام اسلامی مقتدر تر و با عظمت به راه خود ادامه خواهد داد ...
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    12 0
    منظورش از انقلابیون صادق، خودش و حجاریان هستن. روش نشده بگه!
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    11 0
    خدا میدونه بررسی بشه چقدر جهود و بهایی از توی افسادطلبا درمیاد!
  • علی IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    11 0
    خلایق هرچه لایق! لیاقت امثال ایشون همون دوران خفت و خواری قبل از انقلاب و بردگی آمریکا و اروپا و آفتابه‌سازی است!
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    16 0
    الاغی دعا کرد ؛ صاحبش بمیرد تا از زندگی خرآنه خود خلاصی یابد …. صاحب ، فکر الاغ را خواند و گفت : ای خر !! با مرگ من ، شخص دیگری تو را میخرد و صاحب می شود ،برای رهایی خویش ، دعا کن که از خریت خود ، بیرون شوی ….. اميدوارم خوانندگان متوجه شوند که منظورم کدام قسم از اپوزسيون داخل کشورمان است.
  • هموطن IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    11 0
    جناب آقای عرب سرخی اگر انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام بوجود نمی آمد شما و امثال شما زیر چکمه های طاغوت له شده بودید و اسمی از شما در صفحه تاریخ نبود، رویکرد غلط امثال شما اصلاح طلبان در خیلی از کشور که خدا را فراموش کرده و به کدخدای استکبار امید بسته بودند با شکست خورده است،پیشنهاد میکنم تجدید نظر کنید به دامن اسلام و ولایت برگردید که خیر شما در دنیا و آخرت همین است
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      1 0
      بعضی اصلاح طلبها مردانگی و شعور امروز اردشیر زاهدی هم را ندادند که تمام قد از مواضع سیاست خارجی و حضور مقتدرانه ایران از غرب اسیا تا شمال افریقا دفاع منطقی میکند .
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    14 0
    انقلاب یه نصفه و نیمه شاید ما رو ادم کرد اما شما رو نتونست جناب صوفی
  • محمد IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    19 0
    اصلاحات در روز برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی 11هم و ریاست جمهوری 13هم مرد ،الان هم باید زودتر این لاشه متعفن و مردار اصلاحات رو بندازین تو ی گودال عمیقی و روی آن خروارها خاک بریزید تا بقیه احزاب سیاسی رو به گند نکشه ،،،
  • DE ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    15 0
    اصلاح طلبها را بایستی بزرگترین جریمه ها را در موردشان به اجرا گذاشت تا همه شون ادب شوند.خب این جریمه ها چی میتونه باشه؟ خیلی ساده بهشون بگی رانتخواری و پورسانت و دلالی و مفتخواری تمام بروید مانند مردم عادی کار کنید و نون در بیارید.
  • امیرو IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    12 0
    در جواب این فعال اصلاح طلب که فرموند: کاش انقلاب اسلامی نداشتیم! باید بگم ای کاش اصلاً اصلاح طلب نداشتیم! جداً دنیای بدون اصلاح طلبها چقدر زیباست. فرض کنید در دنیایی زندگی میکنید که نه جهانگیری , نه همتی و نه صادقی. خوش به حالمان میشد حتی اگر علی مطهری هم نداشتیم.
  • فهیم IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    12 0
    عرب سرخی با نظر مردم بروید یه گوشه ا ی.....
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    9 0
    کاش امثال عرب‌سرخی را نداشتیم! اگر منافق های افساداتی رو نداشتیم اغلب اهداف انقلاب خیلی پیشترها محقق شده بود.
  • US ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    13 0
    اگر انقلاب نبود احتمالا الان سر زمین مشغول درو بودید.
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    14 0
    شما اصلاح طلبان فتنه گر فعلا سکوت کنید. تا ملت نفس راحتی بکشند.
  • ناصر IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    6 1
    تردید نداشته باشید که حرکت از «اصلاح طلبی درون نظام» به «مشروطه خواهی» و سپس «سلطنت طلبی» سرنوشت محتوم این گروه پرمدعا و کم دانش است.
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    3 8
    اینکه کاش انقلاب اسلامی نداشتیم رو کجا گفته!؟ زرد نویس شدی تو هم !
    • ناصر IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      0 0
      اینجا گفته: «بسیاری از انقلابیون صادق، امروز آرزو می‌کنند به جای روش‌های انقلابی، به رغم انسداد سیاسی در آن دوران که یک دوره طولانی بعد از کودتا وجود داشت، به روش‌های اصلاحی روی می‌آوردند»!!
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 0
      دقیق تر بخون میفهمی
  • محمدرضا حمیدی IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 0
    انان که شعور سیاسی دینی ندارند و نقطه ی تمایز انقلاب ایران را با شورشهای مد نظر امثال عرب سرخی قیاس می کنند بدانند انقلاب ایران با پیروی از مکتب ائمه ی طاهرین و پرچمداری فقیه عادل و شجاع بود وامثال عرب سرخی که با سوءاستفاده هاي مالي و نفاق به دنياي حيواني رسيدند از درك انقلاب الهي محور عاجزند
  • DE ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    6 0
    کاش امثال اقای صوفی را نداشتیم!
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    2 0
    اونایی که تو لواسان اون کاخها را دارند از هر گروهی که هستند و اون کثافت کاری ها که میکنند آنها را باید مجازات کرد
  • US ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    1 0
    ایشان را باید از هفت دروازه ایران آویزان کنند تا زبان به یاوه گویی باز نکند
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    0 0
    یک زمانی بدهید به آمریکا که سه تا کار انحام بدهند-۱-ظرف یکماه تمام پایگاهایشان ونیروهای اژانس وجاسوسش را ازمتطقه جمع کنند بروند-۲-سریعا بدون هرگونه تله برجانی تمام تحریمهای منطقه را بردارد-۳-انواع حمایت تروریستی را از به اصطلاح دوستانشان (عربستان واسرائیل و...)بردارد-والا تایکماه دیگر تمام پایگاه ها،نیروهای آژانس،جاسوس،تروریستهاوافسادطلبانش ...نابود میشوند(فقط یکماه نه بیشتر فقط کمتر)
  • محمد ملایی از قم IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    2 0
    آقای عقرب سرخ کاش انقلاب مثل شما را نداشت
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    کاش چیزی به اسم اصلاح طلب تو این مملکت نداشتیم که جز نحوست و بدبختی برای این مملکت ارمغان دیگه ای نداشتند
  • BE ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    کاش شما به دنیا نیومده بودی ، انقلاب اسلامی رو نمیدیدی ، حیف شد
  • ساسان IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    0 0
    جناب.صوفی.شماودوستانتان بروید
  • US ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    اگه انقلاب اسلامی نبود، تو هم اینجا نبودی
  • BR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    1 0
    کاش تو را نداشتیم
  • BE ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 0
    فقط بلدن بنالن
  • BE ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 0
    یه عمر مفت خورده حالا ... میندازه
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 0
    این عضو مرکزی سازمان مجاهدین گویا اصلا نمیفهمد اسلام و شیعه و انقلاب و ایران چیست ! انقلاب مستمر خاصیت ذاتی اسلام است . اسلام بدون انقلاب دائمی اسلام ناقص است اسلام امریکایی - انگلیسی است . فقه و مبانی اعتقادی شیعه و سیره ائمه (ع) و علمای بزرگ شیعه از کلینی بزرگ تا خمینی اعظم سلام الله علیهم اجمعین ذاتا انقلابی است به این معنا که سیادت و ولایت غیر دین و غیر احکام مترقی اسلام و غیر عدالت و معنویت و عقلانیت را نه تنها بر مسلمانان بلکه بر بشریت نمیپذیرند و مشروع نمیدانند و در هر فرصت مناسبی معادلات و حاکمیت کفر و شرک و الحاد را برهم میزنند و انان را از صحنه خارج میکنند . واقعا چه حرف مسخره و مضحکی زده است که گفته "کاش انقلاب اسلامی نداشتیم "!!!این حرف ایشان به این معنا است که کاش اسلام و دین نداشتیم .
  • پری مجرد 44 ساله IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
    0 0
    مشرق احتیاط میکنی، راحت بگو دارند برای براندازی سخت برنامه ریزی می‌کنند. آنارشیسم نفی حکومته و نفی حکومت در حالت استحکام یک حکومت به هرج و مرج و حتی مبارزه مسلحانه منجر میشه. و این کار از اصلاح‌طلبان برمیاد و دارن کد میدن
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 0
    کاش تو را نداشتیم
  • DE ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    0 0
    آقای عرب سرخی کاش تو را نداشتیم
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    0 0
    انقلاب اسلامی نبود، تو هم معلوم نبود توی کدوم بیابون داشتی گوسفندا رو غذا میدادی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس