کد خبر 1240152
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
نگاهی بر عملکرد همگروه‌های ایران در مقدماتی جام‌جهانی

مراسم قرعه کشی مرحله نهایی مسابقات مقدماتی جام جهانی در کوالالامپور مالزی برگزار شد و ۱۲ تیم راه یافته به این مرحله در دو گروه باید به مصاف هم بروند.

به گزارش مشرق، تیم های اول و دوم هر گروه به جام‌جهانی صعود خواهند کرد و تیم‌های سوم هر گروه به پلی‌آف می‌روند تا برنده مشخص شود. برنده پلی‌آف آسیا با نماینده اقیانوسیه، کونکاکاف و کانمبول به رقابت پرداخته و در نهایت ۲ تیم پیروز از این جمع راهی جام‌جهانی خواهد شد.

پس از قرعه کشی مراسم امروز، تیم ایران در در گروه نخست با تیم‌های کره جنوبی، عراق، لبنان، سوریه و امارات همگروه شد و در گروه دوم نیز تیم های ژاپن، استرالیا، عربستان، چین، ویتنام و عمان قرار دارند.

برای آنکه بیشتر با حریفان تیم ملی فوتبال کشورمان آشنا شویم، مروری کوتاه خواهیم داشت به رقبای ایران در این مرحله و نتایج آنها را در مرحله گروهی مورد بررسی قرار می دهیم.

کره جنوبی، تیمی قدرتمند از شرق آسیا

کره ای ها در گروه H با تیم های لبنان، ترکمنستان و سریلانکا همگروه بودند و در نهایت از ۶ بازی خود در این مرحله ۵ پیروزی و یک تساوی کسب کردند. ۲۲ گل زده و تنها یک گل خورده حاصل کار قرمزپوشان کره ای در این مرحله بود و با ۱۶ امتیاز به عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله بعد شدند.

شاگردان پائولو بنتو در نخستین بازی خود به مصاف ترکمنستان رفتند و ۲ بر صفر به پیروزی رسیدند. آنها در دومین دیدار خود رو در روی سریلانکا به میدان رفتند و با نتیجه ۸ بر ۰ به برتری قاطع دست یافتند. شاگردان بنتو در این مرحله فقط یک بار به تساوی رضایت دادند که آن هم برابر لبنان بود که پس از ۹۰ دقیقه تلاش هر دو تیم با تساوی بدون گل زمین بازی را ترک کردند.

در دور برگشت کره بازهم ترکمنستان را مغلوب کرد و این بار ۵ بر صفر این تیم را شکست داد. شاگردان بنتو با همین نتیجه از سریلانکا هم گذشتند تا دوباره رو در روی لبنان صف آرایی کنند. دیداری که این بار با نتیجه ۲ بر ۱ به سود کره خاتمه یافت تا این تیم در نهایت با ۱۶ امتیاز به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعدی شود.

لبنان، همگروه کره و حریف ایران

لبنان یکی از تیم های است که با کره همگروه بود، تیمی که در مرحله قبل دو بازی برابر شاگردان پائولو بنتو انجام داده و شناخت خوبی از یکدیگر دارند. یک تساوی بدون گل و یک شکست خفیف ۲ بر ۱ برابر این تیم شرق آسیایی حکایت از آن دارد که دو تیم نسبت به هم اشراف داشته و باید دید در این مرحله چه نتایجی را رقم می زنند.

لبنان در نخستین بازی خود در مرحله قبل، ۲ بر ۱ ترکمنستان را شکست داد و در دومین دیدار خود برابر سریلانکا به میدان رفت که حریف را با ۳ گل درهم کوبید. تساوی بدون گل در سومین دیدار و آن هم برابر تیم قدرتمند کره نشان می دهد لبنان علی رغم آنچه تصور می شود حریف دست و پا بسته ای نیست و باید مراقب این رقیب گمنام باشیم.

لبنان در دور برگشت ۳ بر ۲ سریلانکا را برد اما برابر ترکمنستان با همین نتیجه شکست خورد و در آخرین بازی نیز در شرایطی به مصاف کره جنوبی رفت که سایه سنگین ترکمنستان را پشت سر خود می دید اما به لطف تنها یک اختلاف امتیاز جواز حضور در مرحله بعدی را کسب کرد و حالا به همراه کره جنوبی از جمله حریفان تیم ملی فوتبال ایران به شمار می رود.

بیشتر بخوانید:

ایران و کره جنوبی رقبای اصلی ما هستند

سوریه، تیمی صدرنشین از گروهی بی ادعا  

ملی پوشان سوریه در یکی از آرام ترین گروه ها قرار گرفتند، آنها در این مرحله فقط تیم چین را به عنوان یک مدعی در کنار خود می دیدند و تیم های فیلیپین، مالدیو و گوام تنها حریفانی دست گرمی و به عنوان بازیهای تدارکاتی قملداد می شدند.

برتری ۵ بر ۲ در بازی نخست برابر فیلیپین، برد خفیف ۲ بر ۱ مقابل مالدیو و پیروزی ۴ بر صفر در بازی سوم برابر گوام و برد ۲ بر یک برابر چین کافی بود تا آنها دور رفت را با امتیاز کامل پشت سرگذاشته و با ۱۲  امتیاز اماده حضور در دور برگشت باشند.

شاگردان نبیل معلول تونسی در دور برگشت و در نخستین دیدار ۱ بر صفر فیلیپین را شکست دادند و در دومین بازی به مصاف مالدیو رفتند که این بازی نیز با نتیجه ۴ بر صفر به سود آنها خاتمه یافت. گوام دیگر قربانی سوریه در این مرحله بود و با ۳ گل شکست دیگری را تجربه کرد اما در آخرین بازی ۳ بر یک مغلوب تیم چین شدند تا در نهایت با ۲۱ امتیاز به عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله دوم شدند.

شاگردان نبیل معلول با ۷ پیروزی و تنها یک شکست با ۲۲ گل زده و ۷ گل خورده و تفاضل گل ۱۵+ بالاتر از چین راهی این مرحله شد و حالا یکی از رقبای ایران برای حضور در جام جهانی به شمار می روند. البته این احتمال وجود دارد سوریه در مرحله بعدی با هدایت یک مربی اهل این کشور به مصاف ایران بیاید و این موضوع در حال حاضر یکی از گزینه های فدراسیون فوتبال این کشور است.

عراق، حریفی آشنا و همگروه دور قبل

عراق مانند ایران در گروه C مرحله مقدماتی منطقه آسیا قرار داشت، تیمی که در نخستین بازی به تساوی یک بر یک برابر بحرین رضایت داد و در دومین بازی ۲ بر صفر هنگ گنگ را از پیش رو برداشت. همسایه غربی ایران در سومین بازی به مصاف کامبوج رفت و با برتری ۴ بر صفر در این بازی برنده شد. در آخرین بازی دور رفت در کمال تعجب ۲ بر یک ایران را شکست داد تا خود را به عنوان مدعی این گروه مطرح کند اما در دور برگشت ورق برگشت و شاگردان دراگان اسکوچیچ نشان دادند آنچه در دور اول گذشته بود فقط یک اتفاق فوتبالی بوده است.

عراق در دور برگشت باز هم برابر بحرین به تساوی دست یافت اما این بار جدال دو تیم بدون رو و بدل شدن گل خاتمه یافت. برتری ۴ بر یک برابر کامبوج و یک بر صفر برابر هنگ کنگ شرایط گروه را پیچیده کرد تا تکلیف تیم صدرنشین به دیدار پایانی این تیم برابر ملی پوشان کشورمان کشیده شود. با وجود همه تمهیداتی که مسوولان عراقی برای صدرنشینی در این گروه تدارک دیده بودند اما این تیم ایران بود که به لطف برتری یک بر صفر در آخرین بازی، صدرنشین شد و جواز حضور در مرحله بعدی را کسب کرد و عراق به لطف ۱۷ امتیازی که به دست آورد به عنوان یکی از تیم های برتر این مرحله، راهی دور بعد شد.

عراق از ۸ بازی، ۵ برد و ۲ تساوی و ۱۴ گل زده و ۴ گل خورده در مجموع با ۱۷ امتیاز و پس از تیم ملی ایران جواز حضور در مرحله مقدماتی جام جهانی را به دست آورد و حالا یک بار دیگر باید در جدالی نفس گیر رو در روی ملی پوشان کشورمان قرار بگیرد.

امارات، تیمی غریب در گروهی کاملا شرقی

امارات در گروه G با تیم های ویتنام، مالزی، تایلند و اندونزی همگروه بود، گروهی آسان از تیم های شرق قاره پهناور آسیا. امارات در اولین بازی خود ۲ بر یک مالزی را شکست داد و در دومین بازی نیز ۵ بر صفر از سد اندونزی گذشت. شکست ناباورانه ۲ بر یک از تایلند نشان داد این تیم حرف چندانی برای گفتن ندارد و به لطف حضور در این گروه آسان شانس حضور در مرحله بعدی را پیدا کرده است. امارات یک بار دیگر شکستی تلخ را تجربه کرد و این بار برابر ویتنام با یک گل مغلوب شد.

امارات در دور برگشت بازهم مالزی را شکست داد و این بار ۴ بر صفر از سد این تیم گذشت، برتری ۳ بر یک برابر تایلند سه امتیاز دیگر برای شاگردان فن مارویک به همراه داشت و برد ۵ بر صفر برابر اندونزی کافی بود تا این در آستانه صعود قرار بگیرد. آنها در آخرین بازی برابر ویتنام صف آرایی کردند و ۳ بر ۲ پیروز شدند تا در نهایت با ۱۸ امتیاز به عنوان تیم صدرنشین جواز حضور در مرحله بعدی را کسب کنند.

امارات از ۸ بازی ۶ پیروزی به دست آورد و با ۲۳ گل زده و ۷ گل خورده بالاتر از ویتنام ۱۷ امتیازی جواز حضور در مرحله بعدی را به دست آورد ، هر چند این تیم شرق آسیا نیز راهی مرحله بعد شد و هم اکنون با تیم های ژاپن، استرالیا، عربستان، چین و عمان در گروه B قرار دارد.

گفتنی است مسابقات تیم ملی فوتبال ایران در انتخابی جام جهانی در تاریخ‌های زیر برگزار می‌شود:

مسابقه اول: ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ (۲ سپتامبر ۲۰۲۱)
مسابقه دوم: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ (۷ سپتامبر ۲۰۲۱)
مسابقه سوم: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ (۷ اکتبر ۲۰۲۱)
مسابقه چهارم: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ (۱۲ اکتبر ۲۰۲۱)
مسابقه پنجم: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ (۱۱ نوامبر ۲۰۲۱)
مسابقه ششم: ۲۵ آبان ۱۴۰۰(۱۶ نوامبر ۲۰۲۱)
مسابقه هفتم: ۷ بهمن ۱۴۰۰ (۲۷ ژانویه ۲۰۲۲)
مسابقه هشتم: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ (اول فوریه ۲۰۲۲)
مسابقه نهم: ۴ فروردین ۱۴۰۱ (۲۴ مارس ۲۰۲۲)
مسابقه دهم: ۹ فروردین ۱۴۰۱ (۲۹ مارس ۲۰۲۲)

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس