روسیه

وزارت دفاع روسیه ضمن رد ادعای وزارت دفاع هلند اعلام کرد، کشتی جنگی هلندی به‌دلیل تغییر مسیر به سمت مرزهای آبی روسیه مورد رهگیری هواپیماهای جنگی روس قرار گرفت.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه به اقدام تحریک‌آمیز یک ناو هلندی در دریای سیاه واکنش نشان داد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشا تودی»، وزارت دفاع روسیه در این باره توضیح داد، کشتی جنگی هلندی «اِوِرِستِن» پس از تغییر مسیر به سمت مرزهای آبی روسیه مورد رهگیری جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های روس قرار گرفت.

این وزارت‌خانه در واکنش به اعتراض هلندی‌ها افزود، ناو هلندی در مسیر نقض مرزهای روسیه در دریای سیاه و «تنگه کِرچ» بود که هواپیماهای جنگی روسیه در فاصله‌ای ایمن از آن، به پرواز در آمدند.

وزارت دفاع روسیه در ادامه بیان داشت، پس از آنکه این ناو هلندی مسیر خود را تغییر داد، هواپیماهای جنگی روس به پایگاه خود بازگشتند.

در بیانیه این وزارت‌خانه آمده است: «پرواز هواپیماهای روسی در مطابقت با قوانین بین‌المللی استفاده از حریم هوایی انجام گرفت».

این در حالی است که وزارت دفاع هلند مدعی شده جنگنده‌های روسی برای ناو اورتسن هنگام عبور از دریای سیاه در ۲۴  ژوئن (پنجشنبه سوم تیر) مزاحمت ایجاد کردند. این وزارتخانه اعلام کرده است که  پرواز این جنگنده‌ها با حق استفاده آزاد از دریا مغایرت دارد. وزارت دفاع هلند ادعا کرده که جنگنده‌های روسی حملات ساختگی علیه این ناو جنگی انجام داده و سامانه‌های ارتباطی آن را به مدت پنج ساعت مسدود کردند.

چهارشنبه هفته گذشته (دوم تیرماه) بود که یک ناو انگلیسی پس از نقص حریم دریایی روسیه در دریای سیاه با شلیک هشدار کشتی جنگی و بمباران اخطار یک جنگنده روس مواجه شد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد علاوه بر شلیک هشدار این کشتی جنگی روس، یک فروند جنگنده سوخو-۲۴ این کشور نیز اطراف این ناو انگلیسی را بمباران کرد. در بیانیه این وزارت تصریح شد: «ناو سلطنتی بریتانیایی "اچ‌ام‌اس دیفندر" که در حال عملیات در شمال شرق دریای سیاه بود، حریم مرزی را نقض کرده و سه کیلومتر وارد آب‌های تحت حاکمیت روسیه در "کیپ فیولنت" شد».

اندیشکده آمریکایی «موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی» درباره این تقابل گزارشی منتشر کرد و نوشت: «کمتر از یک هفته بعد از دیدار بین ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهور روسیه و ایالات متحده در ژنو، حادثه بین بریتانیا و روسیه در سواحل کریمه آزمونی برای خطوط قرمز کرملین بود».

همزمان با برگزاری رزمایش آمریکا، اوکراین و برخی کشورهای دیگر در دریای سیاه، ارتش روسیه نیز در شبه جزیره کریمه  در حال آزمایش انواع سامانه‌های پدافندی سطح به هوای خود است. روسیه سامانه‌های دفاع موشکی «اس-۴۰۰» و «پنتسیر» و شماری از بمب افکن‌های «سوخو-۲۴» ۲۰ فروند هواپیمای نظامی و بالگرد را  در شبه جزیره کریمه مستقر کرده  و در حال سنجش میزان توانمندی‌ آن‌هاست.

مرکز فرماندهی دفاع ملی روسیه دوشنبه اعلام کرد که ناوگان دریای سیاه روسیه  با دقت مراقب تحرکات کشتی‌های جنگی ناتو و سایر کشورهای شرکت کننده در رزمایشی است که در دریای سیاه برگزار می‌شود. مرکز فرماندهی دفاع ملی ناوگان دریای سیاه روسیه اعلام کرد که  نظارت بر عملیات کشتی‌های ناتو و سایر کشورهای شرکت کننده در این رزمایش آغاز شده است.

این رزمایش از روز دوشنبه برگزار شد و شرکت‌ کنندگان آن اوکراین، ایالات متحده، کانادا، انگلیس، هلند، رومانی، بلغارستان، یونان، ترکیه، لتونی هستند. در این رزمایش ۴۰۰۰ پرسنل نظامی، ۴۰ فروند کشتی، قایق و شناورهای تدارکاتی، ۳۰ هواپیما و بیش از ۱۰۰ دستگاه کامیون و خودروی زرهی شرکت خواهند کرد.   اوکراین و ایالات متحده با وجود درخواست روسیه برای لغو این رزمایش، تمرین نظامی را با مشارکت بیش از ۳۰ کشور در دریای سیاه و جنوب اوکراین از روز دوشنبه آغاز کردند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سلحشور IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    2 0
    کل اروپا با هم جمع بشن نمی تونن روسیه را شکست بدن، ولی با ناتو می شه روسیه را شکست داد
    • سید IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
      1 0
      ناتو اکنون خودش را هم نمی تواند مدیریت کند نمونه اش دعوای ترکیه و یونان و یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و یا دعوای آمریکا با آلمان و فرانسه برای تأمین هزینه های ناتو و یا همراهی نکردن فرانسه در تمرینات و رزمایش های ناتو و یا اختلافات آلمان با سایر اعضای ناتو در باره خط لوله نورد استریم! حال چگونه می تواند از عهده جنگ با روسیه برآیند!؟ ضمن این بد نیست بدانیم در طول تاریخ هر کشور یا اتحادیه ای با روسیه وارد جنگ شده است نهایتاً به پیروزی روس ها منجر شده است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس