به گزارش مشرق سید یاسر جبرائیلی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، فروش نفت و انجام مبادلات بانکی ارز نفتی است.

به عبارت دقیق‌تر، پس از اینکه آمریکا اعلام می‌کند تحریم‌ها لغو شد، ما باید بتوانیم از کانال‌های رسمی نفت صادر کنیم و از کانال‌های رسمی ارز حاصل را مبادله کنیم.

طبیعتا مدت زمان لازم برای انجام این فرآیند لااقل برای یک محموله نفتی، حداقل زمان لازم برای راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها نیز هست. 

راستی‌آزمایی غیر از این نیز معنایی ندارد. یعنی راستی‌آزمایی بدین معنی نیست که دولت تدبیر و امید فی‌المثل متن فرامین اجرایی آقای بایدن را بررسی و آن را تایید نماید. آنچه باید بررسی شود، رفع علی‌الارض تحریم‌هاست. کما اینکه طرف مقابل در قصه برجام، به متن تعهدات ایران اعتماد نکرد و صرف متن را به عنوان انجام تعهد توسط ایران نپذیرفت؛ آژانس را مامور کردند تا روی زمین انجام تعهدات ایران را تایید کند.

ما در دوره برجام یک بار از این ناحیه خسارت دیده‌ایم. طرف مقابل اجرای تعهدات ایران را راستی‌آزمایی کرد، اما دولت آقای روحانی بابت وعده روی کاغذ آمریکایی‌ها جشن گرفت و شد آنچه شد.

۹ ماه بعد از شروع اجرای تعهدات آمریکایی‌ها، آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل از تعلل آمریکایی‌ها در اجرای برجام گلایه کرد و البته که بی‌حاصل بود. 

یک نکته جالب این است که اوایل خردادماه امسال سوگیموری رئیس انجمن نفت ژاپن به صراحت اعلام کرد که آغاز واردات نفت از ایران پس از لغو تحریم‌ها، حدود سه ماه زمان خواهد برد.

اگر سایر واردکنندگان نفت ایران نیز چنین مهلتی نیاز داشته باشند، راستی‌آزمایی صادرات نفت حداقل سه ماه زمان نیاز دارد.

مع‌الاسف باید گفت کسانی که با تحریف شرط راستی‌آزمایی، می‌خواهند این مسئله مهم را به بررسی عبارات لغو تحریم روی کاغذ تقلیل دهند، دنبال هرچه باشند، در پی لغو واقعی تحریم‌ها نیستند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    16 0
    بتن ریزی به خاطر دشمن آن ام بمب اتم دار... شهدا شرمنده ایم و تا نوامیس کشور را ندهند تا به مرحله لیبی و عراق برسیم ول کن نیستند
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    10 0
    سید جون عشقی!
  • ali IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    9 0
    مدت زمان راستی آذمایی باید برابر مدت خروج آمریکا از برجام و عدم انجام تعهدات از طرف کشورهای غربی باشه. حدودد چهار سال و در ضمن باید خسارت عدم انتفاع و کلیه خسارات وارده را جبران کرده و برای جلب اعتماد و تضمین به ایران بپذیرند که حق استفاده از مکانیزم ماشه را ندارند. این یعنی مذاکره موفق بقیه یعنی ضعف و زبونی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس