اتمر در دیدار با طاهریان: تقویت اجماع منطقه‌ای برای موفقیت روند صلح افغانستان ضروری است

وزیر خارجه افغانستان در دیدار با نماینده ویژه وزارت خارجه ایران تقویت اجماع منطقه‌ای برای موفقیت روند صلح با طالبان را ضروی دانست.

به گزارش مشرق، «ابراهیم طاهریان» نماینده ویژه وزارت خارجه ایران در دیدار با «حنیف اتمر» وزیر خارجه افغانستان درباره نتایج سفر اخیرش به پاکستان به اتمر اطلاعات داد.

بیشتر بخوانید:

وزیر خارجه افغانستان: می‌توانیم با طالبان به صلح برسیم

طاهریان در ادامه نیز با اشاره بر اهمیت اجماع منطقه‌ای و تقویت روابط میان سه کشور، طرح برگزاری نشست سه‌جانبه وزرای خارجه افغانستان، ایران و پاکستان را مطرح کرد.

اتمر نیز در واکنش به این طرح تقویت هرچه بیشتر روابط دوستانه میان کابل-تهران را با اهمیت خواند و بر تحکیم و گسترش هر چه بیشتر مناسبات دوجانبه و چندجانبه تاکید کرد.

وی ضمن صحبت درباره ضرورت تقویت اجماع منطقه‌ای برای موفقیت روند صلح، طرح نشست سه‌جانبه را در اصول مورد تایید قرار داد و برگزاری این نشست را برای تقویت اجماع منطقه‌ای درخصوص موفقیت روند صلح مفید توصیف کرد.

براساس بیانیه وزارت خارجه افغانستان، اتمر با اشاره بر اهمیت همکاری‌های عملی افغانستان و ایران، بر برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حقیقت IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    اجماع منطقه ای وجود ندارد.در این میان نقش پشتون ها بسیار پر رنگ است. یکی از دلایل حمایت پاکستان از طالبان جلوگیری از قدرت گیری یک دولت ناسیونالیست پشتونیستی مانند دولت اشرف غنی است. پاکستان بشدت ترس دارد که پشتون های افغانستان با کمک و تحریک هندوستان بخشی از خاک پاکستان را تجزیه کنند. این تا حدی حقیقت دارد چند روز پیش در مراسم کشته شدن یکی از رهبران پشتون های پاکستان مردم بجای پرچم پاکستان پرچم افغانستان را بلند کرده بودند ! حتی طالبان شاخه پاکستان هم بر ضد پاکستان موضع گرفت اینها همه موجبات نگرانی پاکستان را فراهم اورده. ایران هم باید حواسش را جمع کند. با تجزیه پاکستان و استقلال طلبی پشتون ها و بلوچ های پاکستان . بلوچ ها اگر دولت مستقل تشکیل بدهند. این موجب استقلال خواهی بلوچستان ایران هم خواهد شد. نقشه خاورمیانه جدید را دیده اید ؟ پشتون های پاکستان و افغانستان یکجا شده اند. فارسی زبانان افغانستان سرکوب شده و تحت سیطره پشتون ها در آمده اند. سیستان و بلوچستان ایران هم تجزیه شده و به بلوچستان پاکستان پیوسته.دولت ایران باید بدنبال یک حکومت فدرالی در افغانستان باشد. دولت فعلی پشتون گرای اشرف غنی و امارت اسلامی سلفی جهادی طالبان هر دو باطل هستند.بدنبال راه حل سوم باشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس