کد خبر 1238485
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
دام‌های مولد را کشتار می‌کنیم تا شاهد گرسنگی‌ آن‌ها نباشیم/ دولت شیر را به قیمت تمام شده بخرد، رایگان توزیع کند

مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران دلیل کشتار دام‌های مولد را گرانی و کمبود خوارک برای سیرکردن آن‌ها عنوان کرد و گفت: قیمت تمام شده تولید شیر و گوشت بیش از قیمت خرید از دامداران است.

به گزارش مشرق، مجتبی عالی با بیان اینکه بعد از ماه‌ها هشدار درباره کشتار دام‌های مولد به تازگی مسئولین از خواب بیدار شده‌اند، اظهار کرد: بیدار شدن مسئولین تا امروز نتیجه نداشته و تنها جلسه‌های متعدد برای مشکل جدی صنعت دامپروری کشور برگزار کرده‌اند.

وی ادامه داد: بیشتر از یکماه است که به دلیل گرانی نهاده‌ها دامداران توان سیر کردن دام‌های خود را ندارند و شاهد گرسنگی آن‌ها هستند.

به گفته عالی؛ کشتار دام‌ها مولد آخرین و تلخ‌ترین تصمیمی است که دامداران گرفته‌اند و تلخی آن بیشتر از آن است که تصور می‌شود.

بیشتر بخوانید:

انتقاد دامداران از تصمیمات غیرکارشناسی دولت

وی با تاکید بر اینکه دامداران نقدینگی برای خرید نهاده‌های دامی گران ندارند، افزود: نهاده گران است اما شیر و گوشت ارزان از دامداران خریداری می‌شود و این امر آن‌ها را با مشکل کمبود نقدینگی برای تامین خوراک دام‌ و سیر کردن دام‌ها مواجه کرده است.

عالی در پاسخ به این پرسش که گرانی نهاده‌ها به دلیل کمبود در تامین و عرضه است، گفت: مشکل گرانی نهاده‌های دامی ربطی به کمبود ندارد، نهاده‌های زیادی وارد شده، اما در گمرک انبار شده و بخشی از آن در حال کپک زدن است.

وی معتقد است؛ سوء مدیریت شرایط کنونی را برای دامداران رقم زده است و هر روز شرایط را بدتر می‌کند.

عالی سامانه بازارگاه را نیز که توسط وزارت جهادکشاورزی برای مدیریت توزیع نهاده‌دامی راه اندازی شده را ناکارآمد دانست.

وی گفت: از ثبت درخواست دامداران تا زمانی که نهاده‌دامی به دست آن‌ها می‌رسد حدود ۳ ماه طول می‌کشد، ضمن اینکه مقدار آن ناکافی بوده پاسخگوی نیاز دام‌ها نیست.

عالی میزان سهم دامداران از نهاده‌های دولتی را کمتر از ۳۰ درصد اعلام کرد و افزود: هم اکنون دامداران ۷۰ درصد نیاز خود به نهاده‌ها را از بازار آزاد و با قیمت بالا تامین می‌کنند.

وی با بیان اینکه تنها راه نجات دام‌های مولد از کشتار تعیین قیمت خرید متناسب با هزینه تمام شده تولید است، گفت: با قیمت دستوری دیگر نمی‌توان صنعت دامپروری کشور را اداره کرد و لازم است هر چه زودتر برای بقای این صنعت قیمت خرید متناسب با هزینه تمام شده تولید تعیین شود.

عالی افزود: بر اساس برآورد ما قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم شیرخام در صورت تامین نهاده‌های دولتی ۸ هزار و ۵۱۰ تومان و بدون تامین نهاده‌های دامی دولتی بیش از ۱۰ هزار تومان است.

وی در پاسخ به این پرسش که با افزایش قیمت خرید شیرخام محصولات لبنی افزایش چشمگیری خواهند داشت و از دسترس مصرف‌کنندگان خارج می‌شود، گفت: ما برای حل این مشکل پیشنهاد داده‌ایم به جای پرداخت یارانه به واردت نهاده‌های‌دامی، یارانه را به حلقه آخر زنجیره یعنی مصرف کننده بدهند.

عالی تصریح کرد: پرداخت یارانه به مصرف کننده به جای واردکننده نهاده‌های دامی می‌تواند علاوه بر نجات صنعت دامپروری مصرف کننده را منتفع کند.

منبع: ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    1 0
    لعنت خدا بر این دولت بی کفایت و بی لیاقت از خدا بی خبر
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    1 0
    با یارانه هرکیلو شیر میشه 8000 تومن!! بعد بدون یارانه 10000 تومن؟! برو عمو. کدوم یارانه رو میگی؟ اگه سویا و ذرت با همون نرخ یارانه ای که باید به ما بدن همه مشکلات حل میشه. بدبختی اینجاست که تعاونی ها و ... سهمیه ما رو نمیدن دولتم که اصلا خیالش نیست و این یکی دیگه از گل کاشتنای دولت در دادن اختیارات حاکمیتی به بخش عمومی و خصوصی هست.
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    1 0
    یارانه چهل و پنج تومنی چه دردی دوا می‌کنه از مصرف کننده.که اونم چند ساله الکی قطع شده با این که پدرم بازنشسته است.
  • IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    1 0
    مسولین کشور از خواب بیدار شوید دامداران در حال نابودی هستند. نهادهای دامی 5 برابر شده و شیر و گشوت ثابت مانده است. کشتار هولناک دام مولد و آبستن بخصوص گاو و گوسفند ادامه دارد. چه کسی پاسخگو هست.؟ نابودی ذخایر ژنتیکی کشور در حال حال اجرا است آن چیزی که غرب می خواهد وابستگی ایران به غرب برای شیر و گوشت و مسولین بی کفایت هم در این راه حمایت می کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس