کد خبر 1238135
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
فاویپیراویر در ایران بی رویه و بی جا استفاده می‌شود

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: به نظر می‌رسد در ایران از فاویپیراویر بی رویه و بی جا استفاده می‌شود.

به گزارش مشرق، مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در خصوص نحوه عملکرد داروی فاویپیراویر و تاثیر آن بر بهبودی کرونا گفت: این دارو بر روی آنزیم‌های کبدی اثر می‌گذارد و آن‌ها را بالا می‌برد و مصرف خودسرانه و بی رویه آن می‌تواند ابتلا به بیماری هپاتیت را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

ارتباط بین مصرف داروی «فاویپیراویر» و آسیب کبدی

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ضمن اشاره به اینکه متاسفانه به نظر می‌رسد در ایران از فاویپیراویر بی‌رویه و بی‌جا استفاده می‌شود، اظهار کرد: هنگامی که نشانه‌های درگیری ریه در بیماری کرونا ظاهر می‌شود، این دارو دیگر هیچ اثری ندارد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه فاویپیراویر به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه مصرف شود و حتما باید با تجویز پزشک متخصص و تحت نظر او از اقدام به مصرف این دارو کرد، افزود: فاویپیراویر داروی بیماری آنفلوآنزا است و بر اساس بررسی چند کشور دنیا در مورد میزان اثر گذاری آن بر درمان کووید ۱۹ نتایج متفاوتی به دست آمده و در تعدادی از آن‌ها اثربخش و در بعضی دیگر بی اثر اعلام شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هر ۱۲ ساعت یک بار باید ۸ عدد قرص فاویپیراویر به صورت همزمان مصرف شود، آیا این موضوع در مورد تمام نسخه‌های این دارو اعم از داخلی و خارجی صدق می‌کند یا فقط برای نوع ایرانی آن اینگونه است؟، توضیح داد: دز مصرف این دارو همین است و در همه دنیا به همین مقدار مصرف می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مصرف همزمان ۸ قرص از این دارو می‌تواند آسیب زا باشد؟، ادامه داد: خیر اگر با دستور پزشک متخصص باشد، آسیب زا نیست چرا که مقدار دز مصرفی اش همین است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دکتر جوان IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    0 0
    بیماری تجویز غیر منطقی داروها در کشور فراگیر است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس