علی صوفی

فعال اصلاح‌طلب با بیان لزوم تجدیدنظر اساسی در رویکرد اصلاحات گفت: اصلاح‌طلبان باید صدای مردم باشند تا بتوانند فاصله خود با جامعه را کم کنند.

به گزارش مشرق، روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان آسیب جدی دیده است

- سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان آسیب جدی دیده است و در همین انتخابات اخیر مشخص شد که علی‌رغم دعوت آقای خاتمی از مردم به رأی دادن و با وجود اینکه همه احزاب اصلاح‌طلب پشت آقای همتی آمدند اما مردم استقبال نکردند.

- باید یک بازنگری و آسیب‌شناسی جدی در جریان اصلاح‌طلبی صورت بگیرد تا رویکرد سیاسی اصلاح‌طلبان کاملا هویتی، متکی بر جمهوریت و دفاع از جمهوریت و مبتنی بر حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش باشد.

اصلاح‌طلبان باید صدای مردم باشند تا بتوانند فاصله خود با جامعه را کم کنند

- اصلاح‌طلبان باید حقوق اساسی مردم را مطالبه کنند و صدای مردم باشند تا بدین وسیله، فاصله کنونی ایجادشده میان خود و جامعه را کم کنند.

- اصلاح‌طلبان از تبار چپ هستند و از جریان چپ برخاستند اما بعدها به‌تدریج اقتصاد سوسیالیستی را کنار گذاشتند و به اقتصاد بازار و اقتصاد سرمایه‌داری و لیبرالیستی روی آوردند.

- اصلاح‌طلبان این تغییر جهت را دادند و الان رویکرد سوسیالیستی یا عدالت‌خواهانه را در رویکردهای اقتصادی خود ندارند.

- اصلاح‌طلبان به بازبینی در رویکردهای اقتصادی خود و در نتیجه توجه هر چه بیشتر به عدالت اجتماعی نیاز دارند.

لزوم تجدیدنظر اساسی در رویکرد اصلاح‌طلبان

- من یادم هست که آقای خاتمی در جلسات هیات دولت همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، جمله‌ای تاریخی ابراز کردند مبنی بر اینکه «من و رهبری توسعه توام با عدالت اجتماعی را قبول داریم».

- با توجه به اینکه آقای خاتمی اخیرا در بیانیه‌ای لزوم آسیب‌شناسی و بازنگری در گفتمان اصلاح‌طلبی را مطرح کردند، اصلاح‌طلبان باید در رویکردهای خود یک تجدیدنظر اساسی صورت بدهند. اصلاح‌طلبان برای این امر نیاز به بحث‌ها و گفت‌وگوهای زیادی دارند.

بازبینی در گفتمان اصلاح‌طلبی، در قالب نهاد اجماع‌ساز امکان‌پذیر نیست

- بحث‌ها و گفت‌وگوها برای بازبینی در گفتمان اصلاح‌طلبی، در قالب جبهه اصلاحات ایران امکان‌پذیر نیست.

- احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب باید به‌طور مستقل در رویکردهای خود بازبینی و حتی اگر لازم است مرامنامه و اساسنامه خود را دوباره تنظیم کنند تا به‌این‌ترتیب، یک تجدیدنظر اساسی در رویکرد اصلاح‌طلبان انجام بشود و پس از این تجدیدنظر، در عرصه‌های سیاسی مختلف اعم از انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری و شوراها شرکت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    صوفی: اصلاح‌طلبی در قالب «ناسا» امکان‌پذیر نیست زیرا ما با ناسا به مریخ پرواز کردیم . حقوق نجومی گرفتیم منظور از کره زمین و مردم فاصله نجومی گرفیتم وقتی باز به کره زمین باز گشتیم دیدیم کار از کار گذشته و جناب آقای رییسی رای آورده و ما ایفتیضاح کردیم. اصلاح‌طلبان باید از داخل سفینه فضایی بیرون بیان لباس چتر بازی شان را درآورند و اول زبان مردم را یاد بگیرن تا بتوانند صدای مردم باشند و فاصله خود با جامعه را کم کنند.
  • رضا IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 0
    مواظب باشید اینها از اسم ناسا که انتخاب کردند فکر کنم میخوان برند مریخ بدبخت اونها که تو مریخند میخواد براشون بلا نازل بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس