کد خبر 1237752
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
آمریکا

پاسخ تهدید مقام های امریکایی به ترک میز مذاکره را می توان در توئیت نماینده روسیه در گفتگوهای هسته ای جستجو کرد که نوشت تکرار اشتباه آمریکا در خروج از برجام، پاسخ سخت تر ایران را بدنبال دارد.

به گزارش مشرق، ششمین دور گفتگوهای ایران و چهار بعلاوه یک به پایان خود رسیده و در حالیکه مقام های دولت روحانی اظهارات خوش بینانه ای در باره نتیجه مذاکرات مطرح می کنند مقام های امریکایی با احتیاط در باره آن سخن می گویند و حتی تهدید می کنند که در صورتیکه مذاکرات با منافع آنها همخوانی نداشته باشد میز مذاکره را ترک خواهند کرد.

واقیعت امر این است که با خروج دولت سابق امریکا از برجام و از سرگیری تحریم های یکجانبه علیه ایران و همسویی طرف های غربی برجام با ترامپ، این توافق از بین رفت اما با این حال ایران با ماندن یکطرفه در توافق هسته ای این فرصت را فراهم کرد که طرف های دیگر با عمل به تعهدات خود برجام را از مرگ نجات دهند.

هم  زمان دولت ایران پس از دادن یک فرصت یک ساله به طرف های دیگر برجام، گام های پنچگانه ای را طی مدت ۸ ماه در کاهش تعهدات هسته ای خود برداشت تا با باز گذاشتن پنجره دیپلماسی زمینه احیای برجام فراهم شود و پس از آن هم مجلس شورای اسلامی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت موطف بود برخی محدودیت های هسته ای از جمله غنی سازی اورانیوم را لغو و در مقیاس ۲۰ درصد به غنی سازی با ماشین های پیشرفته ترسانتریفیوژ بپردازد.

این سطح از غنی سازی پس از اقدام خرابکارانه رژیم صهیونیستی در سایت نطنز به شصت درصد رسید و دانشمندان جوان ایرانی نشان دادند که علی رغم تحریم اقتصادی و فشارها و خرابکاری ها، قادرند با اتکا بر دانش بومی خود سطح غنی سازی را به هر اندازه که بخواهند افزایش دهند.

هر چند ماهیت برنامه هسته ای ایران صلح آمیز بوده و ایران ازغنی سازی اورانیوم برای مصارف صلح آمیز استفاده می کند اما دولت جدید امریکا با این ادعا که با خروج ترامپ از برجام، برنام هسته ای ایران از جعبه خارج شده و دیگر قابل کنترل نیست خواستار بازگشت به برجام  و احیای توافق هسته ای شد و به همین منظور مذاکرات ایران و چهار بعلاوه یک و با حضور غیر مستقیم امریکا در وین ازسرگرفته شد.

این منطقی بود که ایران برای جلوگیری از تکرار خرو ج امریکا از برجام و ازسرگیری تحریم ها، از دولت بایدن برای حفظ برجام تضمین بگیرد و این مطالبه را داشته باشد که ابتدا دولت امریکا با لغو همه تحریم ها ادعای خود در بازگشت به برجام را در بوته راستی آزمایی بگذارد.

طی شش دور مذاکرات هسته ای از سوی مقام های کشور نیز پالس های مثبتی از پذیرش برخی شروط ایران از سوی دولت امریکا مطرح شد اما پس از پایان دور ششم مذاکرات هسته ای در وین، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت با لغو تمامی تحریم هایی که دولت ترامپ علیه ایران اعمال کرد، موافقت نخواهیم کرد.

رابرت مالی همچنین هشدار داد  از مذاکرات و توافقی که ایران خواستار آن است، اگر با منافع ما همخوانی نداشته باشد، خارج خواهیم شد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا نیز روز جمعه پس از دیدار با همتای فرانسوی خود در پاریس گفت ما هنوز اختلافات جدی با ایران در رابطه با بازگشت به پایبندی مشترک به برجام داریم.

به نظر می رسد  مواضع اعلامی مقام های امریکایی پس از پیروزی آقای رئیسی درانتخابات ریاست جمهوری ناشی از نگرانی از تضعیف جایگاه دولت امریکا در مذاکرات وین است و طرف امریکایی با چنین اظهاراتی سعی می کند موقیعت  خو درا در مذاکرات حفظ نماید.

ضمن اینکه به نظر می رسد این اظهارات با نقطه ضعف دولت بایدن در قادر نبودن به دادن تضمین در مورد حفظ برجام ارتباط دارد چرا که زمانی دولت امریکا قادر خواهد بود در باره توافق هسته ای تضمین دهد که توافق در کنگره تصویب  و به معاهده تبدیل شود اما با توجه به اکثریت نسبی دموکراتها در کنگره و سنا این احتمال بسیارضعیف است.

از سویی به نظر می رسد دولت بایدن با سرباز زدن از لغو همه تحریم ها سعی دارد همچنان این اهرم فشار را در دست داشته باشد تا در مورد موضوعات دیگر چون برنامه موشکی یا نقش منطقه ای ایران آنها را بکار بگیرد.

در چنین شرایطی با امریکایی روبرو هستیم که از یکسو بنابر اظهارات آنتونی بلینکن، معتقد است ازبین رفتن برجام سبب می شود تا ایران به بمب هست ای دست یابد و در منطقه و برنامه موشکی اش با مصونیت بیشتر عمل کند و ازطرف دیگر تهدید می کند که میز مذاکره را ترک خواهد کرد.
در چنین شرایطی به نظر می رسد تهدید امریکا تهدیدی توخالی است و برای دولت بایدن چاره ای جز بازگشت به برجام ولغو تحریم ها باقی نمانده، ضمن اینکه  برنامه آقای رئیسی برای اداره کشور هم مستقل از برجام است.  

البته میخائیل اولیانوف، نماینده ویژه روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز پاسخ درخور توجهی به اشتباه احتمالی دولت بایدن داده است به این مضمون که گر آمریکا اشتباهات گذشته خود را تکرار کند، ایران ممکن است به نحو سخت‌تری پاسخ دهد به نظر می رسد این اظهارات اولیانوف اشاره به پیشرفت و توسعه همه جانبه برنامه هسته ای ایران باشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    36 9
    جراتش رو نداره. چون جریان نوکر صفت داخلیش رو به مسلخ میبره و کارش رو تموم میکنه.
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      26 35
      جريان مقتدر شما را ببينيم و تعريف كنيم!
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      36 17
      جریان مقتدر ما رو ببینی؟ یعنی تا الان ساخت موشک و پرتاب ماهواره و ساخت واکسن و غیره رو ندیدی؟ کوری یا ارباب گفته تو دیدن این چیزا خودت رو به کوری بزن؟ احمق
    • IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      4 1
      ایران چنانچه ضعیف بود . آمریکا نیاز به گفتگوی تازه نداشت . تمام این کارها اصل و بنیانش . اسرائیله . یعنی امنیت این اشغالگر . و بحث سر ضمانت ایران. که به اسرائیل گیر نده و کاری به آن نداشته باشه و از مقاومت حمایت نکنه . مثل مقاومت فلسطین. . شوخی نیست که مسئولان مقاومت در غزه. . از جمایت ایران نام ببرند . کدام دولت جرات و قدرت آنرا دارد . همین اکنون از مقاومت در غزه حمایت رسمی کند . این گنده گوئی ها در حالیکه اسرائیل در حال ضعف و محاصره مقاومت قرار دارد و مقاومت قویتر از گذشته هست . به آمریکا حامی اصلی اسرائیل. نمیاد . ایران از راه و مسیرش دور نمیشود و از اساس کوتاه نمیاد . بحث چین و روسیه که آمریکا قصد دارد و.بسمت آنها زوم کند . فریب و دروغ است . اصل و اساس که با آمریکا در حال نبرد است همینجاست منطقه غرب آسیا . ضمنا اقتدار یعنی بیش از چهل سال مقابله با انواع دسیسه های آمریکا ( مثل جنگ صدام و داعش و تحریم های بی سابقه جهانی) و در عین حال از یک نهال تبدیل شدن به یک شجره طیبه که شاخه های آن در سراسر منطقه وسعت دارد و پراکنده شده است . جدا از کشورهای حامی محور مقاومت امروزه مسلمانان دیگر کشورها هم همگام با مقاومت هستند و افتخار میکنند . این رشد و توقف ناپذیری آن مشکل اساسی آمریکاست .
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      5 2
      یعنی باز هم دولت و وزارت امورخارجه ایران به مردمش دروغ گفته است؟! مگر قرار نبود تا یانکی ها تعهداتشان را انجام نداده اند با ایشان مذاکره ای نداشته باشیم که حالا بخواهند میز آن را ترک کنند!؟
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    35 7
    این هم دست پخت عراقچی ... 8 سال با پول بیت المال برو و بیا بشین بلند شو آخرش ... پووووچ
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      2 3
      اوراقچی
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      1 0
      حقیقت اینه که بعد از انتخابات دیدن مشروعیت ندارید کشیدن کنار به نفع ملت.
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    36 5
    امریکائیها راسگوتر ازدولت روحانی هستند .دراینکه بکنافع ملی خود پایبندند هیچ شکی نیست ودراینکه نسبت بکشور خودخائن نیستند شکی نیست .همه شکها درنمایندگان شناخته شده ایرانه که دیکته نویس کدخدا وامضاکننده بدون تحقیق وقبول کننده تضمین امضای کریها. ونابود کننده عزت کشور وصنعت هستین .خدا این کذابینو بکشه وملت ایرانو ازدست کلاشان نجات بده .که دائما بملت دروغ گفتند.یقینا امریکائیها همینکارو خاهن کرد اگه بلندگوهای داخلی درایرانشون مثل دفعه قبل تسلیم انها نشه .بمجلس هشدارمیدم که حواسشونو جمع کنن که احتمال تکرار شدن بدتراز برجام خیلی بالاس
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      16 4
      احسنت!
    • محمد IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      2 5
      آفرین ، ولی من به لطف خدا امیدوارم دولت منتخب در صراط مستقیم خواهد بود. ان شاءالله
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      1 0
      معلومه دولت روحانی کبیر بدجوری دستتونو از چپاول بیت المال ملت کوتاه کرده بوده که اینجور احساسی نسبت بهش دارید.
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    18 14
    آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند! نه راه پس دارد و نه راه پیش هر چند با دست پس می زند و با پا پیش می کشد. ان شاء الله با رفتن این دولت مفهوم هیهات مناالذله تحقق می یابد. آنچه در حال حاضر مهم است جلوگیری از ادامه ی مذاکرات وین توسط مردم و مجلس انقلابی است تا دولت انقلابی کار را به دست بگیرد و برجام را با همه ی برجامیان آتش بزند.
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      3 4
      در زمان رئیسی جام زهر را خواهید نوشید خواهیم دید.
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      2 2
      جناب 08:40 ـــ خباثت سبب می شود تا خبیث نتواند آرزوی موفقیت کشورش را داشته باشد!!!
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      2 0
      مشارکت پایین تو انتخابات امریکا رو وادار کرد کنار بکشه. دم ملت گرم
  • يحيا IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    11 14
    اگر اقتدار باشد و لو در ظاهر قطعا ميز را ترک نمي کند بلکه باج هم مي دهد. بر عکس اگر اقتدار حقيقي و يا ظاهري نباشد و به جاي آن التماس و کدخداپرستي و بدتر از ان تضمين دانستن امضا باشد و له له زدن براي رابطه باشد قطعا هر بلايي ممکن است بر سر بيايد از ترک ميز و تحريم و تهديد و حمله نظامي. همه ملتها و دولتها دست کم چندين نمونه تجربه تاريخي دارند.
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    11 9
    آمریکا فقط به فکر تحمیل محرومیت بیشتر ایران از حقوق مسلم به دست خودش ومحدود کردن تواناییهای مقاومت آن در برابر خواسته های سلطه جویانه ونژادپرستانه صهیونیستی میباشد، هر گونه عقب نشینی در مقابل چنین رژیمی موجب افزایش طمع و فشار بیشتر برای به بردگی کشیدن خواهد بود!
  • علی IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    11 12
    آمریکایی ها با دست پس می زنندوبا پا پیش می کشندو خودشان نیازمند مذاکره هستند وله له می زنند. دیدیدکه ترامپ التماس می کرد. اما در داخل اصلاح طلبان فاسد مفسد ومنافق ریاکار ودروغگو خودشان را شیفته غرب ومذاکره وتسلیم نشان می دهند. خاک بر سرشان کنم به حق علی علیه السلام...
  • SE ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    16 10
    آخ جون، تولید چند تن اورانیم 90 درصدی و پیشران های هسته ای و ساخت نیروگاههای آب سنگین بزودی در دستور کار است
  • پیروزه IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    9 8
    جرات نداره و این امکان را به ایران میدهد که این علم را در اختیار کشور هم متحد خود قرار دهد. دیگه ما گفته باشیم پس چه بهتر با ایران کنار بیاید خود داند .
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    10 3
    مگر نگفتن 4+1 ؟؟!!!!! آمریکا از همان اول نبود که حالا بخواهد برود .
  • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    6 7
    ایران خوبست در جوابشان بگوید که این آخرین مرتبه از مذاکرات پیرامون برجام خواهد بود . و در صورت بازی درآوردن در شکست مذاکرات که در اثر خارج شدن غیر مسئولانه آمریکا . و زیر پا گذاردن تعهدات بین الملل ثابت کرد که بر عهد و پیمان خود پایبند نیست و در عوض ایران با ماندن بر عهد و تعهد خود و قبول زیان خواست بدنیا بفهماند که ایران کشوری هست مسئولیت پذیر و وفادار به قراردادهای بین المللی . و نه مانند آمریکای غیر مسئول . عملا اقدام به نادیده گرفتن یک اتفاق بین المللی بسیار مهم و قطعنامه سازمان ملل نموده . و باز قصد ندارد به تعهدات خود باز گردد و بهانه گیری میکند و قصد در برهم زدن تلاش های ایجاد شده دارد. . بهتر است تکلیف روشن شود . و از بازی آمریکا که همان دور باطل و بزهم زن قرار و مدار و مذاکرات و تعهدات است . خارج شود . چون واقعا آمریکا ثابت کرده که خوی استکباری خود را حفظ کرده و خواست تحکم گری را از دست نداده . و دنیا را فقط از آن خود میخواهد و بس
  • میثم HK ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    8 12
    آمریکا از لحاظ اقتصادی با یک دشمن بزرگ به اسم چین مواجه هست و ایران از طرف دیگه یک مشکل بزرگ استراتژیک ، امنیتی و اقتصادی محسوب میشه، آمریکا در سردرگمی به سر می بره و اگر نتواند قبل از اتمام دولت روحانی به سرانجام برساند قطعا با شروع دولت رئیسی برجام هرگز به نتیجه مطلوب آمریکا نخواهد رسید و آژانس انرژی اتمی از ایران اخراج خواهد شد و این تبدیل به بزرگ ترین مشکل نه برای آمریکا بلکه برای تمام دشمنان انقلاب اسلامی ایران خواهد شد. آمریکا در حال ایجاد جنگ روانی هست و این جنگ روانی به ضرر خودش تمام خواهد شد.
  • حسین GB ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    1 2
    اگر به خاطر مردم و حقانیت حضرت آقا حفظه الله نبود، ابزارها و امکاناتی برای خروج آمریکا از مذاکرات فعال می شدند. وضعیت کشور و به خصوص برخی مدعیان بی لیاقت انقلابی وضعیت رقت باری است. تکلیف برخی اصلاح‌طلبان عبری - غربی نیز روشن است.
  • ح ر IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 1
    اگر این ناپاکان و ناکسان صنوف مختلف داخلی بگذارند و با کثافتکاری های هزاران گانه صدای ملت را در نیاورند . ترک مذاکره توسط آن مریکایی ها برای هرچه بیشتر مستقل شدن ایران بهتر است.
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    2 2
    فرزندان شهادت طلب وبرادران سپاه دریک روز۱۰۰۰عددموشک به اسراییل وپایگاههای امریکابزنندلعنت برامریکا
  • mojtaba SE ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 2
    امریکا مات شده,و نه میتونه جلو بیاد که تحریمها رو بر داره و نه میتونه عقب بره و بیخیال برجام بشه..چون دیگه ایران با استناد به دشمنی امریکا طبق قوانین بین الملل حق داره سلاح اتمی بسازه مثل دشمنی هند و پاکستان که هر دو بمب اتم دارند..به همین دلیل اولیانوف میگه اگر بایدن اشتباه ترامپ رو بکند ,ایران اتوماتیک حق انتخاب داره که به نحو سخت تری عمل کند و میدونه ایران میره طرف ساخت سلاحهای هسته ای چون مسئله و دشمنی امریکا فقط نابودی ایران است نه مسئله اختلافات سیاسی؟؟امریکا مرده است ...البته بنظر میاد که امریکا میخواد بوسیله رسانه هاش اعلام کنه که کلا حضور نظامیش رو به حداقل و نزدیک صفرمیخواهد برسونه و اصلا دنبال تنش نیست ولی سیاست تحریم رو پیش ببره و نشون بده که دشمنی در حد برخورد نظامی نداره که بتونه اثر بگذاره رو تصمیم ایران برای ساخت سلاحهای اتمی.اما ایران باید سریعا رهبری منطقه رو بدست بگیره و علنا از امریکا بخواد که کلا از منطقه ما بره یا سلاح اتمی میسازه ..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      0 0
      ما هرگز دنبال ساخت سلاح هسته ای نبوده نیستیم و نخواهیم بود. فتوای امام خامنه ای در این زمینه فصل الخطاب است.
  • ناشناس IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    2 1
    مگر امريكا درمذاكره بوده كه الان ترك كنه
  • حسیبن منصور حلاج IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    4 1
    مذاکراتی که هیچ موقع ثمرونتیجه ای نداشته ،ندارد ونخواهدداشت ،حتی یک کودک این رابخوبی میداند دیگر صقرات کبراتش چیست؟
  • مرگ بر ضد ولایت فقیه IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    2 0
    خب ترک کنه آمریکای پشمک مشکلات کشور ما با مذاکره حل نمیشه تاریخ اینو ثابت کرده فقط باید به توان داخلی خودمون تکیه کنیم و با متحدین مون همکاری فعال داشته باشیم کشور ژاپن بعد از بمباران اتمی ۴۰ سال در هاشو به روی دنیا بست و فقط روی خودش و توان داخلی کار کرد و نرفت مذاکره کنه که الان پیشرفت کرده
  • پیام IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    1 1
    نه آمریکا حریف ایرانه ونه ایران حریف آمریکا اینها فقط بازی سیاسیه وضمنا،مذاکره هم برای نباخت نباخته.
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      0 0
      حق همیشه پیروز و باطل همیشه بازنده است.
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
    0 0
    بزارید ترک کنند شما در مذاکره بمانید آمریکا با رفتار دوگانه خود در حال از دست دادن کامل اعتبار جهانیش است و هژمونی آمریکا در حال فروپاشی است رفتار غلط آمریکا و عدم جرات این کشور در پذیرش شرایط نوین جهانی بزودی باعث تحولاتی جدیدی خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس