جهانگیری

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: در این هفته شاهد صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن دیگری که تولید انستیتو پاستور ایران است خواهیم بود.

به گزارش مشرق، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو عصر امروز  در حاشیه آئین رونمایی از واکسن اسپوتنیک وی ایرانی که در در شهرک صنعتی بهارستان کرج برگزار شد گفت: به جرأت می‌توانیم ادعا کنیم خرداد و تابستان ۱۴۰۰ نقطه عطفی در تاریخ فناوری سلامت و واکسن‌سازی کشور ما قلمداد خواهد شد و کار تولید واکنس های داخلی به مراحل خوبی رسیده است و با ادامه این روند یکی از بزرگ‌ترین واکسن سازها نه تنها در واکسن کرونا بلکه در تولید واکسن‌های دیگر خواهیم بود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: ما با تولید واکسن کووایران برکت به باشگاه واکسن سازان کرونا در دنیا پیوستیم و جزو ۶ یا ۷ کشور تولیدکننده دنیا هستیم و همه دنیا هم دیدند که به دنبال صدور مجوز مصرف اضطراری اولین واکسن ایرانی، مقام معظم رهبری این افتخار را دادند که واکسن ایرانی را دریافت کنند و این هم ایمان و باور به دستاوردهای داخلی بود.

وی تصریح کرد: در طی این هفته شاهد صدور مجوز اضطراری واکسن دیگری که تولید انستیتو پاستور ایران است خواهیم بود. با اتفاقی که در کشور روی داده عملاً چه از طریق فناوری چه از مسیر تبادل و انتقال فناوری و انتقال دانش فنی امروز به سمتی رفتیم که به جرأت یکی از واکسن سازهای بزرگ دنیا خواهیم بود و سال آخر قرن ۱۴ شاهد این خواهد بود ایران هاب منطقه‌ای تولید واکسن قلمداد خواهد شد.

جهانپور اظار داشت: تقریباً در منطقه کشوری نمی‌بینید که این امکان و زیرساخت را داشته باشد که واکسن‌های تک را حداقل در چهار شرکت و مؤسسه تولید کند.

وی افزود: امروز شاهد رونمایی از اولین محموله تولیدی واکسن اسپوتینک وی هستیم که به صورت مشترک بین شرکت گامالیا روسیه و شرکت اکتوور در البرز تولید شده است. تولید واکسن اسپوتنیک وی در روسیه و ایران و برخی کشورهای اروپای غربی و شرقی و آمریکای جنوبی آغاز شده و احتمالاً بعد از این شرکت در هند، کره جنوبی و سایر کشورها شاهد تولید آن خواهیم بود.

وی بیان کرد: ما هر هفته پیشنهادهای تولید مشترک انتقال فناوری و یا خرید واکسن ایرانی از سوی کشورهای مختلف را شاهد و در حال مذاکره هستیم و بعد از رفع نیاز و ضرورت داخلی، صادرات و انتقال فناوری و انتقال دانش فنی و تولید مشترک در کشورهای دیگر از واکسن‌های ایرانی را شاهد خواهیم بود.

جهانپور گفت: این اتفاق مهم‌ترین رویداد علمی و فناوری با حمایت وزارت بهداشت با مشارکت وسیع بخش خصوصی و دولتی و البته با زیرساخت غنی منابع انسانی رقم خورد و به تعبیر مقام معظم رهبری باید به این افتخار احترام گذاشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس