دولت جوان انقلابی بدون مدیران جناحی

یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت سیزدهم در اداره کشور با توجه به چالش‌های موجود گزینش مدیران و نیروهایی است که قرار است سکان هدایت کشور را در دست بگیرند.

به گزارش مشرق، یکی از مهم‌ترین چالش‌های دولت سیزدهم در اداره کشور با توجه به چالش‌های موجود گزینش مدیران و نیروهایی است که قرار است سکان هدایت کشور را در دست بگیرند، اما شاید مهم‌ترین سؤال این باشد که نحوه گزینش این نیروها چگونه خواهد بود. تجربه به وضوح نشان می‌دهد کنار گذاشتن عینک‌های سیاسی در گزینش مدیران می‌تواند نتایج بسیار مثبتی برای کشور داشته باشد و تاکنون علامت‌های مثبتی نیز در این باره از سوی دولت سیزدهم به جامعه ارسال شده است.

اداره کشور برای قوه مجریه و دولت‌های جدید به خصوص در ماه‌های ابتدایی آن جزو چالش‌هایی است که می‌تواند برای هر رئیس‌جمهوری جزو معضلات جدی مدیریتی باشد. این چالش برای دولت سیزدهم می‌تواند کمی جدی‌تر از سایر دولت‌ها باشد، دلیل آن هم به طیف گسترده‌ای از مشکلات اجرایی و اقتصادی بازمی‌گردد که در طول سال‌های گذشته به خصوص از سال ۹۶ به این سو در کشور تلنبار شده است. طبیعی است دولت سیزدهم تلاش خواهد کرد مشی جداگانه‌ای نسبت به سایر دولت‌ها داشته باشد و از متهم کردن مداوم مدیران گذشته خودداری کند، با این حال شاید سؤال جدی از هم اکنون این باشد که آیا واقعاً مقابله با طیف گسترده این مشکلات تنها با تکیه بر توان فعلی مدیریتی کشور کافی است یا باید به دنبال تدبیر دیگری بود.

در ادوار گذشته دولت‌ها مدعی کمترین تغییر در سیستم اجرایی کشور بوده‌اند، اما در عمل اتفاق دیگری در صحنه واقعی روی داده است. حالا هم دولت سیزدهم در مقطع زمانی مشابهی قرار دارد، اما شاید بتوان این بار مسیر دیگری را برای اداره کشور یافت.

کابینه ملی دولت سیزدهم

زمانی که در اولین نشست خبری، حجت‌الاسلام رئیسی با سؤال خبرنگاری در خصوص ترکیب کابینه آینده خود روبه‌رو شد، این گونه پاسخ داد: من به صورت مستقل وارد میدان شده‌ام و از همه گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌ها صمیمانه سپاسگزارم، اما برای تشکیل دولت خود را مقابل خدا مسئول می‌دانم و فقط وامدار مردمم. نگاهم در انتخاب اعضای کابینه به انقلابی‌بودن، کارآمد بودن، فسادستیز بودن و مردم‌دار بودن است. پاسخ به این سؤال در حقیقت رویکرد دولت آینده را نسبت به اداره کشور به خصوص در حوزه‌های حساسی، چون چینش کابینه نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد این رویکرد استفاده حداکثری از ظرفیت نیروهای تخصصی کشور برای مقابله با بحران‌های موجود خواهد بود.

در همین نشست هم رئیس‌جمهور منتخب بر این نکته تأکید کرد که به زودی سامانه‌ای برای معرفی افراد و اشخاص توانمند جهت به دست گرفتن پست‌های مدیریتی راه‌اندازی خواهد شد. به طور حتم معرفی چنین افرادی می‌تواند به دولت برای انتخابات افراد صالح و شایسته در سمت‌های مدیریتی کمک کند، اما این مسیر برای تشکیل یک تیم مدیریتی جدی کافی نخواهد بود.

دولت سیزدهم در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و همچنین در سال ۱۴۰۱ با چالش‌های جدی به خصوص در بخش‌های اقتصادی روبه‌رو خواهد بود. موفقیت دولت به عملکرد موفقیت‌آمیز برخی از مهم‌ترین معاونت‌های دولت همچون معاون بین‌الملل شرکت نفت، معاون ارزی بانک مرکزی و معاون اقتصادی وزارت خارجه بازمی‌گردد.

چنین سمت‌هایی نیاز به افرادی دارند که بتوانند در شرایط فعلی با قدرت بالایی این شرایط را مدیریت کنند. صرف‌نظر از این سمت‌ها در حوزه کابینه نیز به نظر می‌رسد نیاز به همکاری جدی‌تری فراتر از نظام سیاسی فعلی وجود دارد.

مردم‌سالاری دینی و افزایش کارآمدی

نکته مهم دیگر اینکه در نظام مردم‌سالار دینی، مسئولان پس از کسب آرای مردم در انتخابات مسئولیت‌های سنگینی در خدمت به مردم برعهده دارند. بر همین اساس، بدون شک پس از حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و انتخاب رئیس‌جمهور جدید، او وظیفه دارد خواست ملت برای حل مشکلات کشور را در دستور کار خود قرار دهد. در سفارش‌های رهبری در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری بر همین نکته تأکید شده و می‌فرمایند: به رئیس‌جمهور محترم و همه کسانی که در دولت آینده شرکت خواهند داشت سفارش و تأکید می‌کنم که کار و تلاش پرانگیزه و اندیشیده و جوانانه را برای برطرف کردن مشکلات کشور در پیش گیرند و لحظه‌ای از این خط مستقیم غفلت نکنند؛ رویکردی که می‌تواند مواجهه صحیح با مسائل کشور را تضمین و مشکلات را مرتفع کند، تحول‌خواهی از مسیر تحقق دولت جوان حزب‌اللهی است. در ایجاد تحول در کشور بدون شک نقش قوه مجریه بی‌بدیل است، از این رو تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی یک ضرورت غیرقابل انکار است. همان گونه که مقام معظم رهبری در ادامه تصریح کردند: اولاً تحول لازم است و نیاز امروز ماست، ثانیاً تحول ممکن است، ثالثاً راه ایجاد تحول عبارت است از تشکیل یک دولت معتقد به تحول و معتقد به عنصر تحول‌آفرین، یعنی عنصر جوان نخبه مؤمن انقلابی.

چنین اتفاقی می‌تواند تنها در صورتی امکانپذیر باشد که همکاری حداکثری در تمام جبهه‌های انقلاب برای یاری به دولت سیزدهم اتفاق بیفتد چراکه در این صورت حجم مشکلات فراتر از آن خواهد بود که یک دولت بتواند به تنهایی از عهده حل آن‌ها بربیاید.

شاید در این میان باز هم بد نباشد به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی نگاهی بیندازیم. ایشان در سخنانی به این مسئله می‌پردازند و می‌فرمایند: دارای کفایت باشد، مدیریت لازم را داشته باشد، باایمان باشد، مردمی باشد، لبریز از امید باشد. مسئولان دولتی باید خودشان ناامید نباشند. اگر یک آدم ناامید و افسرده‌ای را ما در رأس یک کاری گذاشتیم، خب پیداست که این کار پیش نخواهد رفت، باید لبریز از امید باشند. معتقد به توانمندی‌های داخلی باشند. آن که معتقد است که چه از لحاظ دفاعی، چه از لحاظ سیاسی، چه از لحاظ اقتصادی، چه از لحاظ تولید و امثال این‌ها کاری در کشور نمی‌شود انجام داد، واقعاً لایق فرمانروایی و حکمرانی بر این مردم نیست، بایستی کسانی بر سر کار بیایند که معتقد به مردم باشند، معتقد به جوان‌ها باشند، عقیده به جوان‌ها داشته باشند، واقعاً عنصر جوان را قدر بدانند، [دارای]عملکرد انقلابی باشند و حقیقتاً عدالت‌خواه باشند، نه اینکه به لقلقه زبان اسم عدالت آورده بشود، به معنای واقعی کلمه عدالت‌خواه باشند و ضدفساد باشند. «عدالت» هم البته فقط عدالت اقتصادی نیست، اگر چه رقم مهمش عدالت اقتصادی است، اما در بخش‌های گوناگون، عدالت ساری و جاری است و یک چنین دولتی ان‌شاءالله اگر به وجود بیاید، آن وقت می‌تواند صدها مدیر جوان و مؤمن را در بخش‌های گوناگون از صدر تا ذیل بگمارد و ان‌شاءالله کار کشور سامان خوبی پیدا کند، دنبال این باید باشید.

گزینش نیروها از درون دولت

تشکیل یک دولت جوان حزب‌اللهی و انقلابی در دولت سیزدهم جز با یک نگاه باز به تمام نیروهای سیاسی داخل کشور امکانپذیر نخواهد بود. این نگاه باز باید شامل استفاده از تمام نیروهایی شود که در چارچوب انقلاب اسلامی مشغول فعالیت هستند. به این ترتیب تعبیر استفاده از نیروهای حزب‌اللهی با همین رویکرد در دولت سیزدهم محقق می‌شود تا به دور از بغض و کینه‌های سیاسی بتوان از این نیروها استفاده کرد. خوشبختانه دولت سیزدهم به صراحت این مسئله را در دستور کار خود قرار داده است و اخبار خوبی از نحوه گزینش نیروها به گوش می‌رسد.

در این صورت می‌توان انتظار داشت دولت سیزدهم بتواند در ماه‌های پیش روی خود از تمام توان برای حل مشکلات کشور استفاده کند، البته شکی نیست که برخی به دنبال این خواهند بود تا به دولت سیزدهم اتهاماتی همچون پاکسازی سازمانی نسبت بدهند که همین عملکرد می‌تواند این تبلیغات را نیز خنثی کند. نکته دیگر در این باره استفاده از نیروهای درون دولت است. هم اکنون دولت حجم عظیمی از نیروهای جوان، کارشناس و حزب‌اللهی در اختیار دارد که به دلیل تنگ‌نظری‌ها امکان حضوردر مناصب مدیریتی را ندارند. دولت سیزدهم از همین گنجینه بزرگ می‌تواند برای اصلاح شرایط فعلی و به جلو بردن امور کشور استفاده کند، به خصوص اینکه زمان هم شاید برای انتخاب نیروها تنگ باشد.

منبع:روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    بعد از رفع مشکلات فوری و ایجاد توازون اقتصادی . لازمه طرحی ملی و سراسری برای رفع مشکل همیشگی اب راه اندازی شود. ساخت شبکه اب مثل نقشه مترو برروی ایران.
  • DE ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    تحول‌خواهی از مسیر تحقق دولت جوان حزب‌اللهی است. در ایجاد تحول در کشور بدون شک نقش قوه مجریه بی‌بدیل است، از این رو تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی یک ضرورت غیرقابل انکار است. همان گونه که مقام معظم رهبری در ادامه تصریح کردند: اولاً تحول لازم است و نیاز امروز ماست، ثانیاً تحول ممکن است، ثالثاً راه ایجاد تحول عبارت است از تشکیل یک دولت معتقد به تحول و معتقد به عنصر تحول‌آفرین، یعنی عنصر جوان نخبه مؤمن انقلابی.
  • مدیران بالیاقت IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    جناب آقای رئیسی شما از هر کسی در زمان حاضر که انقلاب اسلامی در پیچ تاریخی خود قرار دارد باید بیشتر مراقب باشید..مراقب باشید هر کسی در کابینه شما نفوذ نکند که این نفوذی ها ممکن است در لباسهای مقدس؟؟ پنهان شده باشند...مدیران کارآمد را نباید حتما در میان مدیران سطح اول کشوری و لشکری جستجو کرد خیلی وقتها پسر آشپزباشی دربار (امیر کبیر) بهترین مدیر است...!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس