کد خبر 1237079
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
عملیات «مرصاد» آغازی بر پایان مفتضح سازمان منافقین

مرکز مطالعات تروریسم در ایران در آخرین گزارش خود ارقام هزینه های سازمان منافقین در آلبانی را منتشر کرد.

به گزارش مشرق، در جهانی که تروریست ها سال هاست ما را احاطه کرده اند و با خشونت شان، بی گناهان زیادی را در سراسر جهان قربانی اهداف سیاسی و ایدئولوژیک خود کرده اند، تأمین مالی نقش کلیدی و اساسی در ادامه حیات آنها ایفا می کند. تروریست ها روش های متعددی برای تأمین مالی خود دارند. قاچاق انسان و اعضای بدن، مواد مخدر، آثار باستانی و قاچاق سوخت و سلاح، از جمله روش هایی است که به طور مشترک توسط بسیاری از گروه های تروریستی مورد بهره برداری قرار می گیرد. در کنار این ها، حمایت مالی توسط برخی سرویس های اطلاعاتی نیز همواره یکی از رایج ترین راه های دسترسی به پول و امکانات توسط این گروه ها بوده است که یکی ازدلایل  عمده آن دریافت خدمات مورد نظر آن سرویس ها می باشد.

در نهایت، پول شویی به عنوان روشی برای گم کردن رد این منابع و درآمدها، بیشتر از همه مورد بهره برداری این گروه ها قرار می گیرد تا به راحتی مدعی شوند که هزینه های خود را از طریق فعالیت های اقتصادی قانونی تأمین می کنند.

با این که در سال های اخیر، اقدامات محدود کننده بسیاری توسط کشورها و نهادهای بین المللی در امر مبارزه با پول شویی و تأمین مالی تروریسم صورت گرفته است اما تروریست ها همیشه، به تنهایی یا با کمک دیگران راه هایی برای دور زدن این محدودیت ها پیدا کرده اند.

هرچند که بستن راه های تأمین مالی این گروه ها توسط سرویس های اطلاعاتی به دلیل برخورداری از حمایت غیرآشکار دولت ها، دشوارتر و پیچیده تر از سایر روش ها می تواند باشد اما نظارت و کنترل مداوم نهادهای مالی بین المللی بر این گروه ها و سازمان ها و بهره گیری از ساز و کارهایی که این گروه ها را وادار به شفاف سازی منابع مالی و هزینه کردهای خود کند می تواند مانع از دور زدن اقدامات محدود کننده بین المللی گردد.

سازمان منافقین خلق نمونه ای از توصیفات مورد اشاره است که در این گزارش به بررسی وضعیت مالی آن می پردازیم.

پرسش کنندگان می پرسند که چگونه سازمانی که علی رغم قرار داشتن درلیست تروریستی کشورهایی چون ایالات متحده، بریتانیا، کانادا و اتحادیه اروپا قرار داشت توان تأمین مالی هزینه های جاری و روزمره خود، دعوت از میهمانان داخلی و خارجی و پرداخت هزینه آنان و برگزاری مراسم سالانه پرهزینه  در یکی از بزرگ ترین سالن های کنفرانس در اروپا را دارد؟

آنچه این پرسش را پراهمیت می کند و نبود یک پاسخ روشن برای آن بر حجم نگرانی ها می افزاید این است که منافقین خلق یک گروه با پیشینه مارکسیستی مسلح است که علاوه بر ترور تعدادی شهروند آمریکایی در ایران در دهه ۷۰ میلادی و انجام عملیات انتحاری علیه تعدادی از روحانیون ایرانی در دهه ۸۰، حدود ۱۲۰۰۰ شهروند ایرانی را در همین دهه ترور کردند و در نهایت به عنوان متحد دیکتاتور عراق به آن کشور رفتند. نگرانی ها از آنجا تکرار می شود که گروهی با چنین پیشینه وحشت افکنی که همچنان هر از گاهی گزارش هایی توسط مراکز مطالعاتی و سازمان های اطلاعاتی درباره اقدامات فریب کارانه آن، منتشر می شود، با بهره برداری از منابع مالی که در اختیار دارد، به طور بالفعل تبدیل به یک تهدید تروریستی مجدد شود. به ویژه آنکه بر اساس اسناد و گزارش های بین المللی، این گروه به اجبار در سال ۲۰۰۳ خلع سلاح شد و تحویل سلاح های این گروه، داوطلبانه نبوده است. و هم اکنون نیز لیدر گروهک به طور مداوم، تهدیدات تروریستی خود را از طریق صفحات فارسی زبان – و نه انگلیسی - در شبکه های اجتماعی مطرح می کند.

اکنون باید این پرسش کلیدی را مطرح کنیم: سازمانی با بیش از ۲۳۰۰ نیروی یونیفرم پوش مستقر در یک اردوگاه بزرگ در آلبانی و بیش از ۲۰۰ نیروی دیگر در فرانسه و ایالات متحده آمریکا، یک شبکه ماهواره ای با پخش ۲۴ ساعته، چندین سایت فعال و هزاران حساب کاربری اعم ازواقعی و فیک در شبکه های اجتماعی و تعداد زیادی نشست و همایش پرخرج سالانه در نقاط مختلف اروپا و آمریکا و ... چگونه از پس این هزینه های سرسام آور بر می آید!؟

هزینه‌های بدون حسابرسی تروریست‌ها

منافقین خلق بیان می کنند که گروه آنها استقلال مالی کاملی دارد که تنها از طریق شهروندان ایرانی هوادار تأمین می شود. آنها در نوامبر سال ۲۰۱۹ مدعی شدند که از هر شهروند ایرانی خواسته اند مبلغ ۱۰ دلار به آنان کمک کند. آنها کمک های رسیده در آن سال را ۶.۹ میلیون دلار اعلام کرده اند! این کمک ها از چه کانالی به دست آنها رسیده است؟ اسنادی که نشان دهنده انتقال و واریز این کمک ها به این گروه است چرا هیچ گاه منتشر نشده است؟ با فرض درست بودن عدد اعلام شده، سایر هزینه های هنگفت ماهانه و هزینه های سرمایه ای آنها از چه کانالی تأمین می شود؟

اخیرا پژوهشی توسط بنیاد هابیلیان - مرکز مطالعات تروریسم در ایران که مسؤول پیگیری های حقوقی قربانیان ترور در کشور است - در خصوص هزینه کردهای ماهانه منافقین خلق از سال های گذشته تاکنون انجام شده است که به اعداد قابل توجه و شگفت انگیزی رسیده است.

این گزارش پژوهشی با در نظر گرفتن مراکز اصلی حضور سازمان منافقین خلق یعنی تیرانا، پاریس و واشنگتن، علاوه بر هزینه های جاری، هزینه های سرمایه ای آنها را تا حد امکان استخراج و بررسی کرده است. در برآورد هزینه های جاری از منابع اینترنتی متعدد و قابل اطمینان که هزینه های زندگی در شهرهای مورد اشاره نشان می دهد و گفته های عناصر جداشده از این گروه استفاده شده است. در مواردی که چند قیمت برای یک محصول یا سرویس ذکر شده است میانگین قیمت های مورد اشاره ملاک محاسبه قرار گرفته است. در برخی موارد نیز پایین ترین قیمت، محاسبه شده است.

همچنین به دلیل عدم دسترسی به برخی هزینه های جاری و سرمایه ای، از ذکر آنها در گزارش خودداری شده است. بخشی از این هزینه ها، بدون تردید قبال ملاحظه و هنگفت است اما به دلیل توجه به دقت گزارش و تلاش برای نیاوردن ارقام تخمینی از ذکر آنها اجتناب شده است. به طور مثال در همایش های سالانه منافقین خلق در مرکز کنفرانس های ویلپنت پاریس، هزینه قابل توجهی صرف طراحی دکور، نور پردازی، تصویر برداری و ... می شود اما به دلیل عدم دسترسی به قیمت ها، از ذکر آنها اجتناب گردیده است. همچنین در داخل اردوگاه تیرانا، برخی جزئیات پرهزینه نیز به دلایل مشابه از ذکر در گزارش حذف شده اند. به طور مثال هزینه ساخت موزه این اردوگاه و دکوراسیون بسیار پر زرق و برق آن به دلیل عدم دسترسی به قیمت ها، حذف شده است. علاوه بر اینکه به دلیل مشخص نبودن تعداد رفت و آمدهای هوایی رهبران این گروه ازمقر پاریس به اردوگاه تیرانا و برعکس، به این هزینه نیز اشاره نشده است.

بنابراین توجه به این نکته ضروری است که بخشی از هزینه های منافقین خلق در این گزارش نیامده است تا موجب خدشه دار شدن کلیات آن نشود.

یکی از سنگین ترین هزینه های جاری منافقین خلق، هزینه های متعلق به مواد غذایی حدود ۲۳۰۰ عضو مستقر این گروه در اردوگاه تیرانا است. سه وعده غذایی به همراه میان وعده و همینطور هزینه های تأمین آب، برق، گاز، اینترنت که بخش عمده ای از آن برای سرمایش و گرمایش استفاده می شود بیش از یک میلیون دلار در ماه است. متوسط هزینه تأمین لباس و پوشاک و کفش این اعضا در سال یک میلیون و ۲۶۵ هزار دلار است که به طور ماهانه این مبلغ ۱۰۵ هزار دلار می باشد. اعضای این گروه با اینکه در برابر استثمار خود ماهانه ۱۰ دلار پول تو جیبی دریافت می کنند اما جمع این عدد یعنی ۲۳ هزار دلار در ماه به تنهایی یک رقم بالا به شمار می رود.

بسیاری از این هزینه ها در دو شهر گران قیمت پاریس و واشنگتن نیز برای منافقین خلق وجود دارد. با احتساب اعضای رسمی و غیررسمی این گروه، هزینه های آن در ایالات متحده آمریکا و فرانسه بالغ بر ۳۳۷ هزار دلار در ماه است که مبلغ بسیار قابل توجهی است. مجموع هزینه های سایت های گروه شامل دامنه و هاست به همراه هزینه اجاره فضا در مدار و فرکانس سه ماهواره مورد استفاده برای پخش تلویزیونی آن نیز بیش از ۱۳۲ هزار دلار در ماه است.

با احتساب ارقام فوق، تنها هزینه های جاری گروه تروریستی منافقین خلق حداقل به ۱.۶۰۰.۰۰۰ دلار در ماه می رسد. این عدد برای گروهی که به ظاهر هیچ فعالیت اقتصادی ندارد رقم بسیار پرسش برانگیز و غافلگیر کننده ای است. این نکته را باید گفت که هزینه های خرید تجهیزات صوتی و تصویری اعم از دوربین های مدار بسته، تجهیزات استودیو و سایر امکاناتی که برای پخش تلویزیونی به کار می روند که بالغ بر ۷۳ هزار دلار می شوند به دلیل محاسبه آنها در هزینه های سرمایه ای در عدد بالا تجمیع نشده اند.

شاید هیچ کدام از هزینه های جاری و سرمایه ای منافقین خلق به اندازه مخارج ساخت و ساز و تجهیز اردوگاه جدید آنها در مانز تیرانا شگفت انگیز تر نباشد. اردوگاهی با ۳۴۷ هزار متر مربع با تجهیزات مدرن و پیشرفته که زمین آن  به فرض به طور رایگان توسط دولت آلبانی در اختیار این گروه قرار گرفت اما هزینه کامل ساخت و تجهیز آن بر عهده این گروه بوده است. در جای جای این اردوگاه که پیش از این یک زمین خالی بوده است سوله ها، ساختمان اداری و مسکونی متعددی ساخته شد و همچنان ساخت و سازها در آن ادامه دارد. در بدبینانه ترین حالت و با فرض اینکه تنها فقط در ۶۰ درصد این مساحت بزرگ ساخت و ساز انجام شده باشد – در تصاویر موجود از جمله تصاویر ماهواره ای حجم ساختمان های ساخته شده بیش از این عدد است -  و با احتساب هزینه های ساخت در کشور آلبانی، به عددی بیش از ۱۳۶ میلیون دلار آمریکا می رسیم که عددی شگفت انگیز و فوق العاده بالاست.

سایر وسائل مورد نیاز برای تجهیزات شخصی و عمومی مانند کمد، تخت خواب، یخچال و ... در این مبلغ محاسبه نشده است. با این حال هزینه های تجهیزات در سالن ورزشی اردوگاه، حداقل رقمی بیش از ۶۰ هزار دلار است. اما بدون تردید یکی از بالاترین هزینه های این گروه در این سال ها، خرید ۱۷۰۰ دستگاه کامپیوتر است که مدتی بعد از استقرار در این اردوگاه از یک شرکت آلبانیایی خریداری شد. این دستگاه ها در گزارش های بین المللی و اظهارات اعضای جدا شده به عنوان ابزارهای راهبری حساب های فیک این گروه در توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام در سه شیفت کاری مورد بهره قرار می گیرد. بررسی ها نشان می دهد منافقین خلق بیش از ۶۰۹ هزار دلار برای خرید این کامپیوترها هزینه کرده اند.

جدا از هزینه کردهای سرمایه ای و جاری روزمره، منافقین خلق در طول سال های گذشته تاکنون همواره نشست ها  و کنفرانس های متعدد پرهزینه ای  را با حضور حامیان خود در طول یک سال برگزار کرده اند. تنها در سال ۲۰۱۹ این گروه ۱۲ نشست و کنفرانس با حضور میهمانان خارجی خود برگزار کرده بود. کنفرانس سالانه و ثابت آنها همواره در ابتدای تابستان در مرکز کنفرانس های پاریس در ویلپنت و در یکی از بزرگ ترین سالن های آن برگزار می شده است که علاوه برمیهمانان خارجی که از شخصیت های سابق و بازنشسته هستند، صدها تن از دانشجویان خارجی و بی خانمان های فرانسه  به ویژه از اقلیت ها در آن حاضر می شوند. مبنای محاسبه این گزارش، تنها هزینه های پرداختی به سخنرانان خارجی و هزینه  بلیت و هتل آنها می باشد در حالیکه به دلیل مشخص نبودن تعداد دقیق دانشجویان خارجی در سراسر اروپا که هزینه رفت و آمد جمعی آنها – بنا بر اظهارات آنها در گفتگو با رسانه های مختلف - با اتوبوس به پاریس و یک وعده غذای آنان توسط منافقین خلق پرداخت می شود، این مبلغ نیز در گزارش ذکر نشده است.

از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ تعداد ۲۹۶ شخصیت و مسؤول سابق و بازنشسته خارجی در ویلپنت حضور پیدا کردند و برای منافقین خلق سخنرانی کردند. منافقین برای هزینه های پرواز آنها تا پاریس بیش از ۱.۵ میلیون دلار پرداخت کردند. هزینه اقامت کامل این افراد در هتل برای این تعداد مبلغ ۲۰۷ هزار دلار برآورد گردیده است. این پایان ماجرای ویلپنت و میهمانان آن نیست!

بنابر گزارش های متعدد بین المللی که حتی مورد توجه وزارت خزانه داری ایالات متحده نیز قرار گرفته است منافقین خلق هزینه های قابل توجهی به میهمانان رسمی خارجی خود پرداخت می کنند تا در سخنرانی های خود ضمن حمایت از این گروه، علیه حکومت ایران به ایراد سخنرانی بپردازند. به استناد " الی کلیفتون " پژوهشگر مؤسسه کویینسی و روزنامه نگار تحقیقاتی متخصص در منابع مالی سیاسی، منافقین از ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار دلار به سخنرانان خود به ازای سخنرانی های ۱۵ یا ۲۰ دقیقه ای پرداخت می کنند. مجموع این عدد در ویلپنت سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ و مراسم تیرانا در سال ۲۰۱۹ برای ۳۶۳ سخنران نزدیک به ۱۱ میلیون دلار برآورد گردیده است!

با آغاز همه گیری ویروس کووید – ۱۹ منافقین خلق به تدریج از برگزاری مراسم به صورت حضوری به برگزاری مجازی حرکت کردند. هر چند که برگزاری حضوری تجمعات آنان به طور کامل حذف نشد. شرایط جدید تنها از آن رو تنها از نظر هزینه های رفت و آمد و اقامت میهمانان خارجی به سود این گروه بود اما پرداخت هزینه سخنرانی ها هرچند با نیمی از آن، همچنان ادامه پیدا کرده است.

مراسم سالانه ویلپنت در سال ۲۰۲۰ به طور مجازی و با سخنرانی ۱۳۳ میهمان خارجی برگزار شد که تنها، هزینه پرداخت شده به سخنرانان ۲ میلیون دلار برآورد می شود. آورد

منافقین خلق علاوه بر مراسم ثابت سالانه، مراسم پراکنده ای در نقاط  مختلف دیگر اروپا و آمریکا نیز برگزار می کنند. از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ این گروه از ۲۵۵ میهمان خارجی برای مراسم های مختلف خود در نقاط مختلف دنیا دعوت کرد تا به ایراد سخنرانی بپردازند. این تعداد سخنران، بیش از ۲.۵ میلیون دلار خرج روی دست این گروه گذاشت. در محاسبات انجام شده، هزینه هایی مانند چاپ پوستر و بنر، تصویربرداری، پذیرایی و طراحی دکور برای سن آورده نشده است.

همه اعدادی که گفته شد تنها بخشی از هزینه کردهای شگفت انگیز یک فرقه خشن تروریستی است. هزینه های سرسام آوری که منابع آنها بدون هیچ گونه حسابرسی و کنترلی، در اختیار این گروه قرار می گیرد و هزینه نفرت پراکنی، دروغ و ترویج خشونت می شوند.

منافقین خلق مدعی هستند که استقلال مالی کامل دارند و تمامی هزینه های آنان توسط مردم ایران تأمین می شود. آنها مدعی هستند که در سال ۲۰۱۹ مبلغ ۶.۹ میلیون دلار به آنها توسط مردم کمک شده است! این عدد قابل توجه و هنگفت توسط کدام مردم تأمین شده است؟ از چه طریقی در اختیار آنها قرار گرفته است؟ ایرانیان مقیم خارج از کشور یا ایرانیان داخل؟ ایرانیان داخل با وضعیت تحریم های ایالات متحده و شرایط اقتصادی دشوار، چگونه و از چه کانالی توانسته اند چنین مبلغ بالایی را به یک گروه تروریستی  برسانند؟ به کدام حساب های بانکی؟ اگر از ایرانیان خارج از کشور بوده اند، از چه طریقی بوده است و تعداد این افراد چقدر بوده است؟ آیا ما با یک پولشویی ویژه مواجه هستیم؟ تعدادی از ایرانیان به ظاهر هوادار منافقین که پول های این گروه در اختیار آنهاست و آنان به عنوان شهروند ایرانی ساکن اروپا و آمریکا، آن پول ها را به نام کمک انسان دوستانه به حساب های منافقین روانه می کنند؟

اگر با ارفاق این عدد را بپذیریم، تکلیف سایر هزینه های سرسام آور جاری و غیرجاری ماهانه منافقین چه می شود؟ این هزینه ها که بر اساس گزارش منتشر شده تنها در حوزه هزینه های جاری مربوط به مواد غذایی و تغذیه و شارژ اینترنت و آب و برق و ... برای نیروهای ساکن آلبانی و بدون احتساب فرانسه و آمریکا،    بیش از ۱۹ میلیون دلار در سال است، هزینه ای نزدیک به ۳ برابر کمک مورد اشاره ۶.۹ میلیون دلاری شهروندان ایرانی است. باقی این هزینه ها از کجا تأمین می شود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ماندانا IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    26 0
    خدا تروریست ها رو از روی زمین برداره
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      29 0
      این بدبختها ماهی 10 دلار پول توجیبی می گیرند؟
    • سوسن IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      23 1
      خدا وجود نحسشون رو اگه قابل هدایت نیستن زودتر به درک واصل کنه
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    15 1
    رجوی نانجیب چقدر سگ داره. این سگا روزی خواهند فهمید برای چه کثافتی دم تکون میدادن.
    • سوسن IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      11 0
      دقیقا، البته اون روز دیگه راه برگشتی ندارن
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    18 1
    اینها حیواناتی(البته دور از حیوان) بودند و هستند که فکر کنم فقط داعش بتونه در جنایت با این ها برابری کنه
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
      10 0
      اولئک کالانعام بل هم اضل آنها مانند حیوان بلکه پست تر از حیوانند
  • رحیم IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    9 1
    اینها دیگه نسلشون داره از بین میره. حتی فرزندانشون هم حاضر نیستند راه پدران و مادر انشون رو ادامه بدن
  • GB ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    9 0
    بانک‌ها پولی که از سرویس اطلاعاتی رد و بدل میشه رو جز پولشویی حساب نمیکنن.
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    8 0
    با احتساب هزینه های ساخت اردوگاه تیرانا در کشور آلبانی، به عددی بیش از ۱۳۶ میلیون دلار آمریکا می رسیم که عددی شگفت انگیز و فوق العاده بالاست/// واضح است که این هزینه را 2 گاو شیرده آمریکا یعنی عربستان و امارات پرداخته اند. حالا از آن جماعت احمقی که خیال می کنند هدف FATF جلوگیری از حمایت مالی تروریست هاست باید پرسید نظر FATF درباره حامیان مالی داعش و سازمان منافقین چیست؟ چرا با عربستان و امارات که بزرگترین حامیان تروریست ها در جهان هستند برخورد نمی کنند؟ مگر داعش و منافقین تروریست نیستند؟ امضای FATF خریتی است مثل امضای NPT و برجام. برای ما مو را از ماست خواهند کشید ولی خودشان هر غلطی بخواهند خواهند کرد. با امضای FATF امکان دور زدن تحریم ها را از دست خواهیم داد و همانطور که ظریف در مجلس قبل گفت هیچ تضمینی وجود ندارد که مشکلات اقتصادی ما را حل کند. این ها را چوپان بیابان هم می فهمد ولی خیلی از اصلاحاتی ها نمی فهمند و اصرار عجیبی به امضای آن دارند. نمونه اش همتی.
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۴
    2 0
    ایا بازم بعضی ها میگن چرا ما در منطقه نقش پررنگی داریم وتا انجا جلو رفته ایم؟؟؟؟؟
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
    0 0
    لیبرالهای نجس در داخل با اعضای مخفی سازمان منافقین هستند،بخش کوچکی از دزدیهای بیت المال به آنها میرسد،تمام خسارات لیبرالهای نجس از سال ۱۳۷۰ به بعد باید محاسبه قرار گیرد.
  • ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    0 0
    اصلاح طلبان ۱۴۰۰ شبیه سازمان مجاهدین ۱۳۵۴ است. که بنظر میرسد تغییر ایدئولوژی در آنها اتفاق خواهد افتاد هرچند اعلام رسمی صورت نگیرد. این امر البته در سخنان اخیر سعید حجاریان مستتر بود. آنجا که میگوید آرمان اصلاح طلبی از طریق صندوق رای مرده است. این مفهوم مطلقا به معنی مردن اصلاحات نیست. بلکه حجاریان با این جمله تغییر فاز و تغییر ایدئولوژی از مباحث فرهنگی اجتماعی و سیاسی بصورت دموکراتیک را به فاز سخت و حتی نظامی اعلام میکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس