پناهنده شدن بیش از 130 نظامی افغانستان به تاجیکستان + تصاویر - کراپ‌شده

کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان از پناهنده شدن بیش از ۱۳۰ نظامی افغانستان به این کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان از پناهنده شدن بیش از ۱۳۰ نظامی افغانستان به این کشور خبر داد.

در این اطلاعیه وضعیت مرز تاجیکستان و افغانستان وخیم ارزیابی شده و آمده است: روز دوشنبه - ۲۱ ژوئن گروه مسلح طالبان (که در تاجیکستان ممنوع اعلام شده است) به کمیساریای مرزی «شیرخان بندر» ولایت قندوز افغانستان حمله کرد.

در نتیجه درگیری مسلحانه که تا ساعت ۹ صبح ۲۲ ژوئن ادامه یافت، ۱۳۴ نفر از نیروهای دولتی افغانستان توان مقاومت در برابر طالبان را از دست داده و به منظور نجات خود از طریق پاسگاه های مرزی شماره ۳ و ۴ گروهان مرزی «پنج» به قلمرو تاجیکستان پناه آوردند. مرزبانان تاجیک با رعایت اصول انسان گرایی و حسن همجواری به نظامیان افغان اجازه ورود آزادانه به خاک تاجیکستان را دادند. در میان آنها ۴ نفر زخمی و یک نفر کشته وجود دارد.

کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان وضعیت در منطقه یادشده مرزی را وخیم توصیف کرده و تعداد نظامیان کشته و زخمی و به اسارت طالبان افتاده در شیرخان بندر را تا ۱۰۰ نفر ارزیابی کرده است.

در اطلاعیه این نهاد امنیتی تاجیکستان همچنین آمده است: بر اساس اطلاعات تائید شده، طی ده روز اخیر در چهار ولایت هم مرز با تاجیکستان درگیری های بین نیروهای دولتی و طالبان ادامه داشته و در نتیجه شهرستان های «چاه یاب»، «ینگی قلعه»، «درقد»، «دشت قلعه»، «خواجه غار» ولایت «تخار»، شهرستان های «دشت ارچی»، «امام صاحب» و «قلعه زال» ولایت قندوز و دو گذرگاه «شیرخان بندر» و «کاکل» در تحت کنترل طالبان قرار گرفتند.

شیرخان بندر یک نقطه مهم تجاری، بارگیری و انتقال محموله های بین تاجیکستان و افغانستان بوده و بخش مهمی از واردات کالاهای کشورهای جنوب و جنوب شرقی آسیا از طریق آن انجام می شود.

پناهنده شدن بیش از ۱۳۰ نظامی افغانستان به تاجیکستان +عکس

پناهنده شدن بیش از ۱۳۰ نظامی افغانستان به تاجیکستان +عکس

پناهنده شدن بیش از ۱۳۰ نظامی افغانستان به تاجیکستان +عکس

پناهنده شدن بیش از ۱۳۰ نظامی افغانستان به تاجیکستان +عکس

پناهنده شدن بیش از ۱۳۰ نظامی افغانستان به تاجیکستان +عکس

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    58 2
    این دولت تقلبی و دست نشانده آمریکا افغانستان را به فنا داد
    • RO ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      17 1
      فنای افغانستان بخشی از برنامه امریکاست ....زیاد جوش نزن ....تا وقتی مردم افغانستان دوست و دشمن واقعیشون را نشناسن تو دور باطلن
    • FI ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      11 1
      چجووووورم خشت کج گذاشتن عاقبتش همینه وقتی باد به گلو میاندازن و به همسایها توهین و گردن کلفتی میکنن خیلی هم نباید انتظار حمایت از اونها داشته باشن ولی خدایی عمیقا برای ملت مظلوم افغان ناراحتم به خاطر این همه ظلمی که باید تحمل کنن
    • محمد AU ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      3 0
      با اینکه ما ایرانی ها به افغانستانی ها کمک می کنیم و آمریکا به آنان ظلم می کند ، اما در صفحات مجازی علیه ملت ما ناسزا می گویند ، این عاقبت این مردم ناسپاس است که باید زیر ستم فرار گیرند .
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    23 3
    میدادن دست فاطمیون امنیت افغانستان تضمین میشد
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      0 0
      اصلا به خاطر همین فاطمیون عزیز، آمریکای صگیونیست حرامزاده، ترسیده، داره کار رو علیه شیعیان افغانستان، یکسره میکنه. اونم توسط طالبان! به کام آمریکای حرامزاده.
  • احمد IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    8 0
    افغانستان را سقوط کرده بدانیم اما چه برسر ملتش میاد
  • IR ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    9 3
    تورا خدا مرزها را مواظب باشید نیان ایران برای ماهم بدبختی درست کنند..خدانسل امریکا را خشک کنه که باعث بدبختی تمام کشورهاست..هرکشوری درمنطقه جنگ داخلی به این.بیشرف های اسراییل وامریکا وسازمان های مخوفشان باید شک کردکه مثه موریانه نفوذی دارند..همین طورکه صدام یزید رابه جون ما انداخت..
    • سیدمحمد کمال IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      11 1
      اینجا بیشه شیرانه رفیق دور مرز ما هم نمیان که اگر بیان بلایی که بر سر مزدوران شرکت کننده در جنگ میان آذربایجان و ارمنستان وقتی اومدن نزدیک مرز ما بر سرشون اومد در انظارشونه
    • DE ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      10 4
      بايد منتظر هجوم پناهندگان به مرزهاي كشور باشيم، مرزها را ببنديد! تا الان هم بافت جمعيتي بسياري از شهرستان ها به نفع افغان ها شده
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    داستان افغانستان اینه دولتش بی عرضه وترسو وابسطه به غرب وملتش خسته آمریکا نیروهایش را خارج میکند طالبان شهرها را میگیرند آمریکا داعش را حمایت خواهد کرد ووارد افغانستان خواهد شد برای جنگ با طالبان اما داعش قدرت خواهد گرفت ودولت وکشور افغانستان خواهد شد سوریه دوم .... یکی بگوید چرا ترکیه حراست از فرودگاه کابل را بر عهده گرفته؟ ترکیه ابر قدرت هست خیر بازیگر آمریکاس وفقط برای کمک به ورود تروریستها به افغانستان همان کاری که با سوریه و اذربایجان کرد مواظب ترکیه باشند مردم افغانستان و کشورهای همسایه.... کجاست سردار عزیزمان حاج قاسم کجاستی شیر دره پنج شیر
  • یک افغانستانی شیعه IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    میخواهم بگویم حقیقتا در افغانستان چه در حال رخ دادن است. تا آخر بخوانید. ایران نیازی نیست ورود زمینی کند. ایران فقط کافیست تا مردم شیعه مذهب هزاره و تاجیک های فارسی زبان به رهبری پسر احمد شاه مسعود را مسلح کند. ولی متاسفانه بنظر میرسد ایران فریب حرف های طالبان را خورده. طالبان به ایران تعهد داده من اجازه عبور و ساخت خط آهن هرات به مزارشریف را میدهم. امریکا را اخراج میکنم.البته گفته با شیعه دشمنی ندارم ولی از آنطرف مقامات طالبان رسما گفته اند در حکومت آینده امارت اسلامی طالبانی مذهب شیعه را در قانون اساسی آینده به هیچ عنوان برسمیت نمی شناسیم.این ادعاهای طالبان سراسر کذب و دروغ است. طالبان مولوی ها و رهبرانش تماما در پاکستان و عربستان تعلیم دیده اند. همین طالبان با کمک گلبدین حکمتیار ده ها هزار مزدور برای بن سلمان و سعودی ها در جنگ یمن فرستاد اسناد اش هم موجود است. در واقع ایران موقتا دوست طالبان شده. طالبان نه از لحاظ قومی ( اکثریت رهبران طالبان پشتون هستند) نه از لحاظ فکری و نه از لحاظ مذهبی، نه از لحاظ زبانی . واقعا از هیچ لحاظی به ایران نزدیکی ندارد. دولت افغانستان هم دست پشتون هاست و موارد زیادی از ایرانی ستیزی ، فارسی ستیزی، شیعه ستیزی در این سالها داشته اند.بنظر من بهترین گزینه تجزیه شمال و جنوب افغانستان یا حکومتی فدرالی شبیه هند و پاکستان است.هر چند که پشتون ها ( هم طالبان و هم دولت کابل) هر دو مخالف تقسیم قدرت به اقوام غیر پشتون هستند.فریب حرف های طالبان را هم نخورید.خر اینها از پل بگذرد .پشت پرده قطعا روابط شان را با ترکیه و سعودی و پاکستان گسترش میدهند و نه ایران.برای ایران خطر بزرگیست. طالبان گفته اولین هدف ما باز نگه داشتن مدارس و تعلیم کودکان درمناطق تحت کنترل طالبان توسط مولوی هایشان است. که البته مولوی هایشان هم تماما در پاکستان و عربستان سعودی آموزش دیده اند. نسل آینده افغانستان در حال طالبانیزه شدن و حتی وهابی شدن است.این زنگ خطر بزرگ برای ایران است.بروید تحقیق کنید عربستان با همکاری دولت پشتونی آمریکایی افغانستان در حال ساخت بزرگترین مراکز آموزش به اصطلاح اسلامی ( وهابی) در فغانستان است. تنها راه ایران مسلح کردن اقوام فارسی زبان و شیعه است
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    دولت مزدور دست‌نشانده آمریکا عمدا به طالبان واداده
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    دولت ایران باید فورا درمناطق شرق مرزکشورمان ودرداخل افغانستان مناطق امن ایجادکند تاپناهندگان همان‌جا درداخل خاک افغانستان بمانند، مشخصا درهمان منطقه ای که سدساخته شده دراین بلبشو آب رابر ایران بسته اند.
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    فاطمیون
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    جنگ داخلی از طاعون بدتره
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    کشوری که دولتش گوش به فرمان آمریکا باشه سرنوشتی بهتر از این نخواهد داشت
  • CA ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    0 0
    به نظر میاد که تقسیمات کشوری جدیدجزو موارد مذاکرات طالبان و امریکا بوده باشه. مخالفت و مقاومتی هم از داخل و خارج باهاش نشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس