کد خبر 1235946
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶

به گزارش مشرق دکتر رضا سراج عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل راهبردی در کانال تلگرامی خود نوشت: 

انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در حالی برگزار شد که مردم و کشور همزمان با چند رویداد و موضوع مواجه بودند.

۱)اعمال و تداوم سیاست فشار حداکثری آمریکا

۲)ناکارآمدی غربگرایان در دولت روحانی

۳)جنگ روانی دشمنان و بدخواهان برای تحریم انتخابات و کاهش مشارکت

۴)همه‌گیری بیماری کرونا به ویژه در موج چهارم

  ۵)گله‌مندی و دلخوری فراگیر مردم از وعده‌های دروغ و عملی‌نشده

۶)شرایط بد معیشتی با بالاترین نرخ تورم طی هفتاد و پنج سال اخیر

۷) اختلال در فرآیند اخذ رای در هنگام برگزاری انتخابات

در چنین شرایطی آگاه بودن مردم از شرایط و مشارکت پنجاه درصدی آنان در انتخابات، عظمت ملت ایران را به رخ‌ جهانیان کشاند. سیلی محکم مردم به ضدانقلاب خارجه نشین و بدخواهان داخلی که مترصد براندازی بودند؛ یکی از درس‌های مهم انتخابات بود. اعتماد مردم برای تغییر وضع موجود به جریان انقلابی درس دیگر انتخابات بود. معتبر بودن گفتمان انقلاب در جامعه برای حل مشکلات  و امید آفرینی باعث ارتقای سرمایه اجتماعی جریان انقلابی شد و علی رغم تحرکات دشمن جهت کم رونق شدن انتخابات، رئیس جمهور منتخب با رأی نسبتا بالایی راهی پاستور شد.

از سویی برخلاف ادعاهای مدعیان اصلاح طلبی که همواره خود را نماینده گرایش اکثریت مردم معرفی می کردند، این انتخابات نشان داد که انها تقریبا اقبال عمومی مردم را به کل از دست داده اندف به گونه ای که اولا از ارای باطله شکست خوردند و ثانیا توسط خود مردم در پای صندوق های رأی رد صلاحیت شدند.

نکته آموزنده دیگر انتخابات این بود که برخلاف برخی تصورات که مشارکت مردم را متأثر از رقابتی بودن فضای سیاسی می دانست، در عمل ثابت شد که عامل اصلی تعیین کننده بر تمایل مردم به شرکت در انتخابات نه فضای سیاسی، بلکه رضایتمندی اجتماعی و اقتصادی است.

درس تلخ و اما آموزنده دیگر این انتخابات، شناخت افرادی بود که هرچند روزی در مقام خادم ملت بودند، اما با پشت کردن به ملت راه خود را از مردم جدا کرده و همپیمان با رجوی و پهلوی بر طبل توخالی تحریم انتخابات کوبیدند. هرچند گرایشات این افراد مدتهاست که آشکار شده اما رفتار اینان در انتخابات اخیر به خوبی ماهیت شان را برملا ساخت.

انتخابات ۱۴۰۰ پس از چندین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اولین انتخابات ریاست جمهوری بود که در آن عوامل کاذبی چون سوءاستفاده از سلبریتی ها، شعارهای قومیت¬گرایانه، دوقطبیهای کاذب سیاسی و فرهنگی، توهین و تخریب و تهمت و متلک¬اندازی در مناظرات، تأثیری بر نتیجه انتخابات نداشت و مردم در فضائی منطقی و به دور از احساسات نامزد خود را برگزیدند. امید است همین الگو در انتخابات اتی نیز به روش معمول تبدیل شود.

درس دیگر این انتخابات برای جبهه انقلاب بود که با چند نامزد در عرصه رقابت ها حضور داشت. هرچند در ادوار گذشته تجربه های تلخ و ناموفقی از همگرایی در این جبهه در انتخابات ریاست جمهوری داشتیم، در این دوره به توفیق الهی همگرایی خوبی ایجاد شد و با اعلام انصراف دو نامزد این جبهه، زمینه پیروزی رئیس جمهور با رأیی سدید و اقتدارافرین فراهم آمد. این درس انتخابات ۱۴۰۰ بود که با وحدت در جبهه انقلاب میتوان کام مردم را شیرین کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • FR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    6 6
    بعنوان یک ایرانی مقیم خارج از خوشحالی آغاز واقعی گام دوم انقلاب انگار زندگی دوباره یافته و خوشحالم و همزمان از شکست و رسوایی ضد انقلاب نفهم ووطن فروش..... پیروزی جبهه انقلاب را به هموطنان تبریک عرض میکنم
    • CA ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      1 0
      به عنوان یک ایرانی خارج از کشور فقط میتونم بگم خاک تو سرت
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      0 0
      کجای خارجی؟! داخل خارج؟!
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    7 2
    توجیه های غلط و وارونه جلوه دادن حقیقت هرگز حق و حقیقت را نمی تواند از بین ببرد.
    • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      3 4
      راست میگی مثل کاری که دولت اصلاح طلب روحانی ۸ سال با مردم کرد ولی مردم به رئیسی که به راست گویی شهرت دارد رأی دادند
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    8 0
    اگر رئیسی خوب کار کرد، با افتخار دور دوم برای رٱی هستم ان شاءالله.
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      0 0
      باش
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    ابروی نظام این دفعه روی کاره اگر این چهار سال فتح الفتوح نشود دیگر پشتوانه مردمی به کل از بین می رود
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    اینقدر تحلیل های آب دوغ خیاری به خورد مردم ندید تفسیر رای مردم و مشارکت و همه چیز در یک نکته ساده است همانطوری که احمدی نژاد در سال 92 نماد اصولگرایی محسوب میشد و عملکرد ضعیفش در دور دوم و مدیریت نا مناسب در مواجه با تحریم ها باعث گرانی و رشد دلار و مسکن و غیره شده بود مردم برای نه گفتن به این جریان به دامان روحانی رفتند و امسال هم روحانی نماد اصلاحات بود و عملکرد افتضاح این دولت باعث سرخوردگی طرفداران و مایوس شدن بخشی از جامعه از چپ و راست شد که کاهش مشارکت را به دنبال داشت ولی درکنارش یک عده هم برای نه گفتن به شرایط فعلی توام با اینکه احمدی نژاد را یک اصولگرای خالص نمی دانستند به یک خالص ترش رای دادند
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 1
    در این چهل روز مانده به پایان کار دولت ،روحانی کاری خواهد کرد که چهار سال فقط دولت جدید زمانبرای اصلاح ان طول خواهد کشیدو ثابت میشود که حرف های دوستان فقط شعاربوده الان اقای رییسی باید جلوی بیش از اندازه قیمت کالا ها رابگیرد که با رمز چهل و پنج روز به تحویل دولت روحانی شروع شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس