کد خبر 1235829
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
علت قطعی برق از زبان "اردکانیان"/کشف دو هزار و ۶۶۱ مرکز استخراج رمز ارز در ۹ ماه

رضا اردکانیان با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی انرژی کشور باید تا سال ۱۴۲۰ هشت و چهارصد مگاوات برق هسته‌ای به بهره‌برداری برسد که بر همین اساس تا سال ۱۴۱۵ هم ۲۱۰۰ مگاوات در مکران برق هسته‌ای داریم.

به گزارش مشرق، رضا اردکانیان وزیر نیرو، امروز (سه شنبه اول تیر ماه ۱۴۰۰) در جلسه علنی مجلس و در پاسخ به سؤال هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر مبنی بر اینکه علت عدم پیش بینی نیاز کشور به برق هسته‌ای توسط وزارت نیرو اظهار داشت: این سؤال ناظر بر پیش بینی نیاز کشور به برق هسته‌ای است، ضمن اینکه سهم این انرژی در سبد متنوع برق کشور چه میزان بوده و وزارت نیرو در پیگیری این موضوع از سوی دولت و سازمان انرژی اتمی چه کارهایی را انجام داده است.

وی افزود: با توجه به نیاز ارزی نوسانات و تحولات ارزی مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد که امیدواریم رو به بهبود باشد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان دچار یک توسعه نیافتگی تاریخی است و باید تلاش بیشتری برای توسعه آن انجام شود، خوشبختانه با تلاش دولت، اجازات رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه و همچنین راهکارهایی که مجلس در بودجه پیش بینی کرده شاخص برخورداری این روستاها رو به بهبود است و وضعیت دلگرم کننده است.

بیشتر بخوانید:

پاسخگویی وزیر نیرو به سوالات نمایندگان

اردکانیان تصریح کرد: تکلیف قانونی برنامه ششم توسعه این بود که ما باید ۳۰ درصد نیاز آب شرب را از آب شیرین کن ها در این منطقه تامین کنیم. برآوردی که ما از جمعیت این مناطق شامل چند استان جنوبی داریم ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که آب شرب و بهداشت آنها ۴۵۰ میلیون متر مکعب در سال است.

وی با بیان این که از نیمه دوم قرن ۲۰ فعالیت هایی برای استفاده از آب دریا در منطقه انجام شده و کشورهای حاشیه خلیج فارس طرح های بزرگی را در این زمینه اجرا کرده اند، گفت: ما هم با رعایت ملاحظات زیست محیطی طرح هایی را اجرا می کنیم در عین حال شاخص های بهره مندی ما با این که یک کشور خشک و نیمه خشک هستیم در برابر شاخصهای بین المللی دلگرم کننده است البته بهره مندی سیستان و بلوچستان در مناطق روستایی از متوسط کشوری کمتر است، ولی حتی این استان محروم هم وضع رو به توسعه و خوبی دارد.

وزیر نیرو ادامه داد: امیدواریم با توجه مجلس و عنایت ویژه رهبری برای اجازات جهت استفاده از اعتبارات صندوق توسعه بتوانیم طرحهای تمام  ۲۱۹۴ روستایی که هدف گذاری کرده ایم را تکمیل کنیم و شاخص بهره مندی این استان را بالاتر ببریم. بحمدالله مسیر صحیح است و ریل گذاری مناسبی شده البته با آنچه استحقاق مردم است فاصله داریم.

اردکانیان اضافه کرد: در حال حاضر شاخص بهره مندی ما ۸۲ درصد است که این شاخص در مناطقی پایین تر است و باید به آن پرداخته شود ولی مسیر پیش گرفته شده در این دولت به این صورت بوده که ظرف ۸ سال، ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار هموطن روستایی را از شبکه آب سالم بهره مندی کردیم و ان شاءالله این شامل حال همه روستاها و هموطنان شود و شاخص عملکرد در دولت آینده نیز به مراتب بهتر باشد.

وی بیان کرد: وظیفه ما هم برای همه نیازها است ولی در این بخش خاص ۳۰ درصد این نیاز تا پایان ۱۴۰۰ ، ۱۳۵ میلیون متر مکعب است. و ظرفیت آب شیرین کن های موجود و طرح های اجرا شده در سال ۱۲۵ میلیون متر مکعب است که ۲۱ درصد نیاز این مناطق به حساب می آید.

وزیر نیرو ادامه داد: تا پایان ۱۴۰۰ ، ۱۹ میلیون متر مکعب دیگر به ظرفیت آب شیرین کن اضافه می شود که ۴ درصد است و سرجمع به ۱۴۴ میلیون متر مکعب می رسیم. در واقع این تکلیف قانونی بعد از این اجرا شده است ولی این به معنی بی مشکل ماندن این مناطق نیست و ما طرحهای بزرگتری را در دست احداث داریم.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس