خانه کعبه

پس از گلایه ایران از لغو حج تمتع برای زوار خارجی، مسؤولان اندونزی که خودشان از تشرف به حج تمتع انصراف داده بودند، از تصمیم سعودی‌ها گلایه کرده است.

به گزارش مشرق، حج تمتع امسال مثل سال گذشته به دلیل شیوع کرونا برای زائران کشورهای خارجی ممنوع شد و هیچ زائری از سایر کشورها امکان تشرف به خانه خدا را ندارد. علاوه بر این، با توجه به همه‌گیری کرونا در جهان، سعودی‌ها پروازهای بین‌المللی را نیز بسیار محدود کردند. به همین دلیل حتی رایزنی و برقراری ارتباط مستقیم با متولیان حج عربستان به سختی صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

صنعاء: رژیم آل سعود در راستای خدمت به آمریکا و اسرائیل حج را ممنوع کرد

ابراز نگرانی مسؤولان حج کشورمان از تضییع حقوق زائران ایرانی

بعد از لغو حج تمتع برای زائران خارجی، مسؤولان حج کشورمان نسبت به این تصمیم سعودی‌ها واکنش نشان دادند و با توجه به نبود زائر ایرانی در عربستان، از این امر گلایه کرده و خواستار سهمیه برای زوار ایرانی در حج سال جاری شدند. حتی به گفته علیرضا رشیدیان، مکاتباتی نیز با طرف سعودی در این باره صورت گرفته است تا به نوعی حقوق ایرانیان در حج تمتع تضییع نشود.

برای حج سال بعد، جمع تصمیم بگیرد

البته با توجه به شرایط عربستان، به طور حتم سعودی‌ها با درخواست ایرانیان برای پذیرش زائر در ایام حج موافقت نخواهند کرد. با این وجود، مسؤولان کشورمان در تلاش هستند که حج تمتع که یک مناسک دینی و برای همه مسلنانان است، منحصر به تصمیم یک کشور نباشد.

ناتوانی در تصمیمی‌گیری سعودی‌ها سال گذشته اندونزی را مجبور به انصراف از حج کرد

علاوه بر این، اندونزی که بیش‌ترین سهمیه حج تمتع را به خود اختصاص داده است، هم سال گذشته و هم امسال اولین کشوری بود که به دلیل روشن نبودن وضعیت حج تمتع از سوی سعودی‌ها و همچنین شیوع کرونا از حضور در حج تمتع انصراف داد؛ تا جایی که سال گذشته قبل از اعلام سعودی‌ها، مدعی شدند که به دلیل ناتوانی عربستان در زمینه وضعیت حج تمتع، زائران اندونزیایی در حج ۱۴۴۱ حضور نخواهند یافت.

برای حج سال بعد، جمع تصمیم بگیرد

مسؤولان اندونزی هم از لغو حج برای زوار خارجی گلایه کردند

امسال نیز اندونزی تنها کشوری بود که از حضور در حج ۱۴۴۲ انصراف داد. کشور اندونزی با سهمیه بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر یکی از کشورهای اثرگذار در حج تمتع به شمار می‌رود. مسؤولان وزارت دین اندونزی امسال نیز با وجود اینکه خودشان از حضور در حج انصراف داده بودند، از تصمیم سعودی‌ها گلایه داشته و خواستار بررسی وضعیت حج از سوی عربستان شدند.

دانلود

مناسک حج تمتع ۱۴۴۱ در شرایط کرونا با حضور ۱۰ هزار ساکن عربستان

 مسؤولان دین اندونزی برای تعیین تکلیف وضعیت حج سال آینده به عربستان می‌روند

البته با توجه به نزدیک بودن به ایام حج تمتع و نبود زمان مناسب برای برنامه‌ریزی کشورها، مسؤولان اندونزی اعلام کردند که پس از پایان حج تمتع و اواخر ماه آگوست یعنی همزمان با شهریورماه به عربستان سفر خواهند کرد و این نگرانی و گلایه را نیز به صورت حضوری با مسؤولان حج عربستان در میان می‌گذارند. بر همین اساس، یاقوت خلیل قوماس، وزیر دین اندونزی در شهریور سال جاری در صورت موافقت عربستان به این کشور سفر می‌کند. البته به دلیل شیوع کرونا سعودی‌ها بسیاری از پروازهای بین‌المللی را لغو و برخی را نیز کاهش دادند. به همین دلیل برای سفر به عربستان در روزهای اخیر از طرف مسؤولان گروه ویژه کووید ۱۹ اندونزی اقدام کردند.

همچنین در این سفر قرار است با توجه به نامشخص بودن زمان مهار کرونا، برای برپایی حج تمتع سال آینده برنامه‌ریزی صورت گیرد تا عربستان دیگر به یکباره برای لغو حج تمتع برای کشورهای خارجی تصمیم‌گیری نکند، بلکه به صورت جمعی با کشورهای اسلامی این موضوع را بررسی کند. به گفته منابع آگاه، این امر در نامه اخیر مسؤولان دین اندونزی به متولیان حج عربستان نیز عنوان شده است و سعودی‌ها بی‌توجه به آن همچنان برنامه‌های قبلی خود را دنبال می‌کنند.

برای حج سال بعد، جمع تصمیم بگیرد

عربستان سال آینده نباید حج را برای زوار خارجی لغو کند

به گفته مسؤولان وزارت دین اندونزی، زوار این کشور دو سال است که از تشرف به خانه خدا  محروم هستند و ممکن است عربستان سال آینده هم بر اساس شرایط، حج را مانند دو سال اخیر لغو کند. به همین دلیل باید مذاکراتی صورت گیرد تا این روند سال آینده تکرار نشود و حداقل سهمیه‌ای از هر کشور به حج اعزام شده تا عدالت رعایت شود. همچنین برخی از مسؤولان این کشور خواستار اتحاد کشورهای اسلامی برای جلوگیری از تصمیم متولیان سعودی در زمینه حج تمتع شدند.

علاوه بر این، مسؤولان حج کشورمان در جلسه فوق‌العاده شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری به لزوم پیگیری حقوق ایرانیان در حج تمتع و نبود زائران ایرانی به دلیل نبود روابط سیاسی با عربستان اشاره کردند. این امر در حالی است که از کشورهای مختلف در عربستان حضور دارند و سعودی‌ها هم امسال از سهمیه ۶۰ هزار نفری در ایام حج ۱۴۴۲، ۴۵ هزار سهمیه را برای خارجی‌های ساکن عربستان اختصاص دادند. با این وجود امسال هم ایران حاجی نخواهد داشت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • غلامحسین IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    0 2
    خدا روح بنیانگذار انقلاب حضرت امام روح الله خمینی را شاد کند که 26 خرداد 58 خطاب به حجاج فرمودند با پولهایتان ایران را آباد کنید. اما دریغا که خیلی ها خودشون رو از آن فرزانه هم جلوتر میدونستن و میدونن
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      1 0
      آخه چرا مزخرف میگی. کی ایشون همچین حرفی زده، یعنی فرموده حج که مثل نماز و روزه واجب هست رو برخلاف دستور خدا و رسول الله ص انجام ندین به جاش ایران رو آباد کنین؟ ایشون برای مخارج خرید و بازار گردی این رو فرمودن/ چطور تو و اطرافیانت میرید ترکیه و دبی و اروپا پول میپاشید یاد آبادانی ایران نمیفتید تا یکی میره زیارت قلبتون برای آبادانی ایران به تاپ تاپ میفته؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس