اسپوتنیک

وزیر بهداشت از رونمایی واکسن اسپوتنیک ایرانی در روسیه خبر داد و گفت: واکسن پاستور ایرانی ۶ برابر واکسن آسترازنکا انگلیسی روی گونه‌های آفریقای جنوبی و برزیلی اثر دارد.

به گزارش مشرق، سعید نمکی صبح امروز در جلسه ستاد مقابله با کرونا در استان گلستان، اظهار داشت: با وجود توطئه‌هایی که برای ناامیدی مردم و قهر با صندوق طراحی شده بود باز هم مردم ایران حماسه دیگری خلق کردند.

وی افزود: رئیس جمهور منتخب مشخص شد و مردم بین افراد مطرح بهترین را برگزیدند، زمانی که آیت الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شد قوت قلب جدیدی برای مبارزه با فساد به وجود آمد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بزرگ‌ترین آرزوی من و همکارانم که ۱۶ ماه طاقت فرسا و چهار پیک را گذراندیم، برداشتن این بار و تکلیف از دوش ماست که یک شب راحت بخوابیم.

وی ادامه داد: کرونا در آینده محور سنجش مدیریت کشورهای دنیا خواهد شد و بر تمامی حوزه‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

ببینید:

فیلم/ اثرگذاری ۶ برابری واکسن پاستور نسبت به آسترازنکا

نمکی خاطرنشان کرد: گلستان در صدر استان‌های موفق در دوران کرونا بوده و رسانه‌های استان هم طی این مدت عملکرد خوبی داشتند و بیدار بودند.

وی یادآور شد: استان گلستان ویترین تنوع زیستی و قومیتی است که سال‌های سال با وحدت و در آرامش کنار هم زندگی کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به دستاوردهای کرونا گفت: ما اعلام کرده بودیم خودمان واکسن تولید می‌کنیم، دشمنان در اوج تحریم‌ها برنامه فروپاشی ایران را داشتند اما ایران به ششمین یا هفتمین کشور واکسن ساز دنیا تبدیل شد.

بیشتر بخوانید:

نمکی در دولت آینده وزیر می‌ماند؟

نمکی افزود: برای تهیه واکسن به هر دری زدیم و حتی کشورهای دوست می‌گفتند واکسن را مستقیم نمی‌دهیم، روزهای سختی را گذراندیم اما دستاوردهای فوق العاده‌ای به دنبال داشت.

وی ادامه داد: موج چهارم با ویروس انگلیسی، قدرت سرایت و مرگ و میر بیشتری داشت و نظام انگلیس را به زانو در آورد، به همکارانم گفتم خودتان را برای موج سهمگین آماده کنید.

نمکی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین دستاورد ایران تحریم زده این بوده که یک بیمار با ویروس انگلیسی پشت درب بیمارستان سرگردان نشد، بیماری به خاطر دارو آواره نشد و به خاطر بی پولی پشت درب بیمارستان نماند و این افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی یادآور شد: وقتی سرریز بیمار به بیمارستان‌ها کم شد مراقبت از بیمار افزایش و مرگ و میر کاهش یافت و خوشبختانه در طول یک سال اخیر تعداد تخت‌های آی سی یو دو برابر شد و ۱۸۰ دستگاه سی تی اسکن به مناطق محروم کشور فرستادیم.

وی اضافه کرد: طی یک سال اخیر پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه کمک تنفسی و ۴۷۰ دستگاه اکسیژن ساز در کشور توزیع شد، در بیمارستان‌ها نه تنها بیمار کرونایی بلکه بیمار ضربه مغزی هم آواره نماند و اینها افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی تحریم زده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال ۱۴ هزار تخت به بیمارستان‌های کشور اضافه می‌شود که در تاریخ ایران بی سابقه است و موجب تحول خواهد شد.

نمکی افزود: ایران امروز به نقطه‌ای در تولید واکسن رسیده که باید برای آن جشن ملی بگیریم و در نقطه‌ای هستیم که دولت بعدی هم دغدغه واکسن ندارد.

وی ادامه داد: واکسن برکت در حال تولید است و واکسن پاستور هم سه شنبه مجوز می‌گیرد و ۶ برابر آسترازنکا انگلیسی روی گونه‌های آفریقای جنوبی و برزیلی اثر دارد که مژده بزرگی است.

نمکی خاطرنشان کرد: واکسن اسپوتنیک ایرانی روز شنبه با حضور سفیر ایران در روسیه رونمایی می‌شود و واکسن‌های رازی و سیناژن فاز دوم را طی می‌کنند. همچنین روز یکشتبه مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن مجموعه سپاه آغاز می‌شود

وی گفت: امیدواریم تا پایان شهریور معلمان و گروه‌های ریسک پذیر را واکسینه کنیم و تا پایان فصل پاییز واکسیناسیون تمام‌ مردم انجام و زنجیره انتقال را قطع کنیم. در فصل پاییز علاوه بر تامین نیاز داخل از اوایل زمستان می‌توانیم صادرات واکسن داشته باشیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نگران پیک بعدی کرونا هستیم، گفت: فراموش نکنید که کرونا همچنان وجود دارد، ویروس هندی و هیبرید ویروس هندی و نیویورکی و آفریقای جنوبی در کشور وجود دارد و استان‌های کرمان، یزد، آذربایجان غربی و استان‌های جنوبی و جنوب شرقی درگیر آن هستند.

نمکی افزود: در برخی استان‌ها مانند هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان گرفتار ویروس‌های جهش یافته شده‌ایم و حواس گلستان باید جمع باشد زیرا با زابل رفت و آمد زیادی دارد. گلستان باید دروازه‌بانی کند و مراقب شیوع ویروس هندی و آفریقای جنوبی باشد.

وی در پایان گفت: طی هفته‌های پیش رو هزار پروژه بهداشتی خانه بهداشت و مراکز جامع سلامت در نقاط مختلف کشور افتتاح خواهد شد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    16 9
    عین کرونایاب مستعان ۱۱۰؟؟؟؟؟!!!!!!
    • ناشناس IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      6 11
      چرت نگو مردک یک چیز یادگرفتن به هر چی ربط میدن
    • امید IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      2 0
      خفه شو دیگه!!!! حالا نه اینکه اربابتوتن امریکا تونست دستگاه کرونایاب بسازه
  • mohamad IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    7 5
    همش حرف این به غیر از حرف زدن کار دیگه ای بلد نیست
  • ناشناس IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    6 6
    همش افتخارش اینه که بیماردر بیمارستان سرگردان نشد.دنیا دوز دوم واکسن را داره تموم میکنه و بیماری داره ریشه کن میشه
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    12 5
    خودتان به خودتان نمره 20 ندهید بگذارید سازمان های بی طرف و معتبر جهانی مثل WHO آنرا تایید کننند. هنوز نتایج مرحله سوم آن بدرستی بدست نیامده این ادعا را دارید.
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      4 7
      آره حتما who بی طرفه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس