کد خبر 1235207
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۷
نیویورک‌تایمز: تهران از آمریکا ضمانت کتبی عدم خروج از برجام درخواست کرده است - کراپ‌شده

یک روزنامه بزک‌کننده برجام، این بار سرگرم مذاکرات به بن‌بست رسیده وین است!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: در حالی که آمریکا حاضر نیست تحریم‌های مالی و بانکی و نفتی پسابرجامی (اوبامایی/ ترامپی) را لغو کند و تضمین بدهد، روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی خلاف واقع نوشت: مذاکرات وین، تقریبا دو هفته قبل از انتخابات ۲۸ خرداد به نتیجه رسیده بود و توافق‌نامه آماده امضا بود. امروز هم که آقای ظریف به وین می‌رود، به این دلیل است که کارهای مربوط به سطح کارشناسی پایان یافته و حالا نوبت وزراست که نقطه پایانی را زیر توافق‌نامه بگذارند.

علت اینکه اعلام به نتیجه رسیدن مذاکرات وین را دو هفته به تاخیر انداخته‌اند، مجهول نیست اما حالا که انتخابات برگزار شده و قرار است این خبر اعلام شود همه می‌توانند از این معادله بدون مجهول سر در بیاورند. این هم از معجزات انتخابات است، ای کاش زودتر برگزار می‌شد.

نتایج توافق وین، احیای برجام و رفع تحریم‌های ضد ایرانی وضع شده در دولت ترامپ است که اهمیت زیادی دارد. برخلاف آنچه عده‌ای از جمله کاسبان تحریم همواره گفتند تحریم‌ها تاثیر قابل توجهی بر زندگی مردم کشورمان گذاشته و رفع آنها می‌تواند در حل این مشکلات موثر باشد. این درست است که ما باید همیشه تلاش کنیم روی پای خودمان بایستیم و در هر شرایطی آماده اداره کشور باشیم، ولی وضعیت پیش آمده در سه سال آخر دولت دوازدهم که همزمان با وضع تحریم‌های حداکثری آمریکا علیه کشورمان بود نشان داد اختلافات داخلی و سوداگری‌های کاسبان تحریم که بسیاری از مجاری اقتصادی کشور را در اختیار دارند اجازه نمی‌دهند کشور در شرایط تحریم به سلامت از بحران اقتصادی عبور کند و مردم دچار مشکلات معیشتی نشوند. به همین دلیل، نمی‌توان تحریم‌ها را نادیده گرفت و حالا که در اثر مذاکرات وین، تحریم‌ها هم رفع می‌شوند، باید خوشحال باشیم که سایه سنگین تنگی معیشت از سر مردم کنار خواهد رفت.

نویسنده می‌افزاید: «در اثر بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌های مبالغ زیادی از پول‌های ایران به کشور بازخواهد گشت، فروش نفت از سر گرفته خواهد شد، مبادلات بانکی به حالت عادی بازخواهد گشت و بسیاری از محدودیت‌ها برطرف خواهند شد. این رویدادها قطعا در آرام شدن اقتصاد کشور و ثبات قیمت پول ملی تاثیرگذار خواهند بود و بر معیشت مردم تاثیر مثبت خواهند گذاشت.

اینکه موفقیت مذاکرات وین و احیای برجام به نام چه کسی و چه گروهی و یا این دولت یا آن دولت تمام خواهد شد و یا حتی به نام دولت ثبت خواهد شد یا حکومت، اصلا مهم نیست. آنچه مهم است این است که این سد شکسته شود، راه‌های تنفسی اقتصاد کشور باز شوند و مردم از سختی‌های معیشتی کنونی نجات پیدا کنند.

اینکه امروز چه کسی از صندوق رای سر درمی‌آورد و رئیس‌جمهور سیزدهم ایران می‌شود نیز فی نفسه مهم نیست، آنچه مهم است این است که مدیر اجرایی کشور که از ۱۴ مرداد یعنی حدود یک ماه و نیم دیگر مسئولیت دولت را برعهده خواهد گرفت، تصمیم بگیرد بنای ساخته شده برجام را که حالا مرمت شده، حفظ کند و با سیاست‌های معقول و منطقی کاری کند که راه‌های تنفسی باز شده اقتصاد کشور در اثر مذاکرات وین، همچنان باز بمانند و بار دیگر مسدود نشوند.»

این نوشته سراسر تحریف در حالی است که مذاکرات وین ظرف چند ماه اخیر در بن‌بست کامل قرار داشته است، ‌چرا که آمریکا حاضر نیست تحریم‌های پسابرجامی دولت اوباما و ترامپ را لغو کند، تضمین بدهد که تحریم‌ها را با بهانه‌های جدید برنمی‌گرداند و حاضر نیست راستی‌آزمایی درباره انجام تعهداتش را از سوی ایران بپذیرد.

در عین حال بلینکن وزیر خارجه آمریکا از برجام به عنوان «توافق گذشته» یاد کرده و طلبکاری‌های جدیدی را هم مطرح کرده که با آداب عذرخواهی و جبران عهدشکنی، تناقض کامل دارد. با این وجود معلوم نیست چرا نویسنده روزنامه اصرار دارد، با خلاف‌گویی چند لایه، بار از روی دوش دولت آمریکا بردارد و موضوع را به مسئله‌ای اختلافی تبدیل کند؟! اتفاقا این بار شورای عالی امنیت ملی مقید و متعهد است که خطوط قرمز نظام و منافع ملی در مذاکرات وین مراعات شود و با دل سپردن به وعده‌ها و چند مرحله‌ای کردن تعهدات یا دادن وعده‌های نسیه، آمریکا مجوز بازگشت به برجام و سوء استفاده از آن را پیدا کند.

اما درباره برداشتن تحریم و رونق اقتصادی و... هم که نویسنده روزنامه تصریح کرده، باید گفت این همان نقاشی دلفریبی است که ۸ سال قبل ترسیم کردید و با آن رای گرفتید اما همین حالا تحریم‌ها به جای لغو شدن، دو برابر شده و دولت متبوع شما هم دست روی دست گذاشته و به جای حمایت از رونق تولید داخلی، دائما آدرس مذاکره را داده است.

اگر هم قرار باشد گشایش اقتصادی در دولت آینده اتفاق بیفتد که باید چنین شود، آن تحول اقتصادی قاعدتا درون‌زا و مبتنی بر مهار و خنثی‌سازی تحریم(از جمله رفع خودتحریمی درونی) خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    4 0
    لغو تحریم ها یک راه بیشتر ندارد و آن خنثی سازی تحریم ها با تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی است. ضمناً خوب است مجلس قانون تحریم دلار آمریکا برای انجام تبادلات خارجی کشور را تصویب نماید.
  • رضایی IR ۰۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    9 0
    اقای روحانی به بهانه برداشتن تحریم 8 ریاست کرد و حامی جمع نمود برای ریاست روش خوبی است تحریم پس پیداکنید کاسبان تحریم را
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 0
    فکر میکنید جهودان استخدام شده توسط امویان چطور حدیث جعل میکردند؟ این مردک از عمق تاریخ پر از نکبت جاعلان تاریخ آمده تا پیاز عکٌه کدخدایش خودش را بفروشد،مسیح مهاجری!ننگ بر تو !
  • عبدالله مومن IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    4 0
    مواظب دولت حسن باشید که در این مدت کوتاه مانده. تعهد جدیدی بار ملت نکند
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    4 0
    معیشت مردم گروگان امیال کثیف کاسبان تحریم شده است
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 1
    دروغ پشت دروغ
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    4 0
    با این تیتر کاملا موافقم
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    4 0
    مرگ برنیرنگ وفریب
  • سید IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    2 0
    مجلس انقلابی هرگز نخواهد گذاشت یک مصوبه ننگین بیست دقیقه ای دیگر اتفاق بیفتد! آقای ظریف الممالک با مجلس لاریجانی ممکن بود چنن حماقتی را به سرانجام برساند نه با این مجلس ضد ولنگاری!!!
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    7 1
    جناب رییسی لطفاً دستور دهید این عراقچی به کشور برگردد تا خدای نکرده مسبب تحمیل خسارت محض دیگری به مردم و کشور نشده است
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      2 1
      عراقچی = گاو پیشونی سفید ایران
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 23
    شما چرا انقد علیه این بدبختا که رفتن مذاکره کنن جبهه میگیرین یعنی شما موافق مذاکره نیستین حالا سعید جلیلی میادومیبینین تکلیفتون چی میشه یه جوری به ایناتهمت میزنین که انگارهمه خائن ووطن فروشن
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      2 0
      مشکل این است که بدبخت ها به کار مذاکره نمی آیند و ملت را هم مثل خودشان بدبخت می کنند! برای مذاکره آدم عاقل که بدبخت نباشد مناسب تر است یا امثال این بدبخت ها؟؟!!
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    4 0
    هر چه سریع تر بایسکی فرد ضعیف و التماس گری مثل ظریف کنار بره با دولت جدید ، چون نتیجه کارهاش مساوی با تحریم و تقریبا پوچ بوده ... تاریخ مصرفش تموم شد بدون کوچک ترین دستاوردی نتیجه سیاست نرمش و حسن نیت نشان دادن رو دیدیم
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    4 0
    هنوز هم فرد شیرین مغزی مثل عراقچی باور داره که مذاکرات در فاز نهایی هستن و این فاز نهایی ممکنه تا چند سال طول بکشه! با تحریم مطلق ایران !! ولی همچنان این فرد خوشبینه به مذاکرات !
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    2 0
    اگر ایران بی جهت به امید حرف های عراقچی نمی ایستاد مبنی بر پایان مذاکرات ! و با درخاست ظریف مهلت تمدید نظارت ها رو نمیداد الان اینها این قدر وقیح نبودن ، ظریف با عقل کوچک و ساده اش بارها گول خورده و میخورد عراقچی هم بارها فریب وعده های این ها رو خورده ، لطفا دولت جدید فورا این ها را برکنار کند چون جز شکست مطلق چیزی نداشته و ندارند
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    2 0
    پر واضحه برخلاف حرف های عراقچی مذاکرات کاملا فرسایشی شده دیگه باید این مهره های سوخته کنار برند . بخدا دیگه نمی تونم ریخت عراقچی و ظریف را تحمل کنم چون دقیقا با التماس و صبر بی جهت دارند کفر مردم درمیارن این آشی که ظریف و عراقچی و تخت روانچی برای مردم پختن طی 8 سال توی برجام جز حقارت برملا کردن اسرار مملکت و سیاست التماس و گریه چیزی نداشته و اصلا باعث نشده آمریکا مجبور بشه تحریم ها را برداره
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    8 1
    فقط 3 برادر عراقچی برای کمر شکستن این نظام و دولت کافی است
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    2 0
    تا فرد کودن و شیرین ذهنی مثل عراقچی عقل کل ماست وضع همینه ، مردم رو فریب میده مذاکرات تموم شدن و همه چیز اوکی است درحالی که آمریکا هیچ تضمینی نداده وقتی فامیل بازی و برادر بازی جای اندیشمند ها و مرد های عمل رو میگیره انتظار بیشتری نداریم
  • محمد IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 1
    با برجام یا بدون برجام اوضاع اینه.
  • ناشناس IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 1
    اين دولت رفت ببينيم دولت بعدي که مياد در قبال برجام چه کار خواهد کرد ببينيم و تعريف کنيم خدا عاقبت ما را ختم و بخير کنه .
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    2 0
    بامذاکره این شیرین عقلان میترسیم امریکا پست فطرت وحیله گردوباره اینها راخربکند وبادادن آبنبات چوبی ولغوچند تحریم کم اهمیت وارد برجام شود ودرقبال آن انهدام پیشرفتهای هسته ای واحیای مکانسم ماشه ضربه نهایی خودرا بزند مارابه خیر شما بزدلان نیست شرمرسانید بروید گم شوید
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    3 0
    پیشنهاد میکنم تا روی کار آمدن دولت جدید مذاکرات متوقف تا دولت جدید بر اساس مصالح کشور تصمیم بگیرد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس