به گزارش مشرق مهدی جهان تیغی در کانال تلگرامی خود نوشت: با مشارکت نزدیک به ۵۰ درصد، ابراهیم رئیسی توانست ۶۲ درصد از آرا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را بدست آورد.

با این وجود که ۵۰ درصد از افراد واجد شرایط در انتخابات شرکت نکرده اند، این سوال پیش می آید که آیا اکثریت ایران از رئیس جمهور شدن «رئیسی» راضی هستند؟!

برای یافتن پاسخ مناسب و نزدیک به واقع به نکات ذیل باید توجه کرد:

 محبوبیت نسبی قابل توجه رئیسی در جامعه به گونه ای بود که در همین انتخابات اخیر بر اساس افکارسنجی های صورت گرفته شده توسط نهادهای معتبر علاوه بر چهره هایی همچون محسن رضایی و

قاضی زاده هاشمی حتی اگر خود همتی از صحنه انتخابات کناره گیری می کرد، بیش از نیمی از آرای آنها به سمت رئیسی می رفت! معنای این افکار سنجی این است که اکثریت آرای نزدیک به ۷ میلیون

رای سه کاندیدا دیگر در صورتی که در انتخابات حضور نداشتند به سمت رئیسی سرازیر می شد. مفهوم این انتقال رای نیز این است که رئیسی گرچه گزینه اول آنها به هر دلیلی نبوده ولی گزینه مقبول آنها محسوب می شده و دارای محبوبیت نسبی در آرای سه کاندیدا دیگر بوده است.

 رئیسی در آرای شرکت نکرده ها نیز سهم بزرگی دارد. با در نظر گرفتن میزان محبوبیت اجتماعی و همچنین میزان آرای او در انتخابات اخیر، رئیسی سهم قابل توجهی در بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از مردمی که به خاطر ترس از کرونا در انتخابات در نظرسنجی‌ها گفته بودند که شرکت نمی‌کنند، دارد. اگر بپذیریم که تاخیرات متعدد در حین رای‌گیری، چاپ تعرفه‌های مشابه و جابه‌جایی در نگارش فاکتورهای جدی در مسئله آرا باطله بوده، با این وجود حتی در نزدیک به چهار میلیون آرای باطله نیز آمار قابل توجهی از آرا سمت ابراهیم رئیسی بوده است. جالب‌تر آنکه چند درصدی از مردم هم بودند که گزینه اصلح شان آقای رئیسی بود، ولی با حس اینکه پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات مسجل است، زحمت حضور در پای صندوق رای را به خود ندادند.

بخش قابل توجهی از شرکت نکنندگان در انتخابات اخیر به علت نارضایتی از مشکلات اقتصادی و معیشتی و نه بر اساس عناد یا با عینک سیاسی در پای صندوق رای حاضر نشدند. این افراد نه تنها علاقه‌ای به انتخاب افرادی پوششی دولت و اصلاح طلبان که ریشه مشکلات اقتصادی هشت سال اخیر محسوب می شدند، نداشتند بلکه اگر یقین برایشان حاصل می‌شد که نیامدنشان سبب ادامه دولت روحانی و افزایش فشارهای اقتصادی و معیشتی خواهد شد، قطعا به قطب مقابل همتی، رای می‌دادند. بیراهه نیست اگر بگویم با حضور چهره های همانند جهانگیری و لاریجانی چون مردم احساس خطر را جدی تر می‌گرفتند، در افزایش آرای رئیسی تاثیر جدی می گذاشت.

واقعیت غیر قابل انکار این است که اکثریت مردم ایران از خاتمه دولت روحانی راضی هستند و این نارضایتی آنقدر زیاد و عجیب است که غیر از آقای رئیسی که محبوبیت بالای وی در حال حاضر قابل لمس است، هر فرد پایین تر از آقای رئیسی که مخالف یا غیر شبیه به حسن روحانی بود، اگر رئیس جمهور می شد، اکثریت مردم  رضایت نسبی داشتند!

میزان محبوبیت رئیسی در جامعه بر اساس آخرین نظرسنجی ها نزدیک به ۷۰ درصد بوده و کمترین میزان آرای منفی را در میان چهره های سرشناس درجه یک داشته است. یعنی اگر اکثر مردم ایران در انتخابات شرکت می کردند، آرای رئیسی اکثریت جامعه را در بر می گرفت.

جدای از اینکه یک رضایت نسبی در اکثر جامعه ایران از رئیسی وجود دارد، اما واقعیت این است که هسته سخت محبوبیت رئیسی رقم بسیار قابل توجهی است که در میان روسای جمهور گذشته نیز برجسته است. این هسته سخت چندین میلیونی پشتوانه و مُبلغ عظیمی برای افزایش و تحکیم بیشتر سبد محبوییت رئیسی در جامعه ایران خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • مهدی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    15 6
    نماز شکر خون ها زیادن برای این انتخاب آگاهانه
  • احسان معتمدی IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    7 6
    عموم مردم ایران از ایشان راضی هستند لذا اقای رییسی بسیار باید تلاش کند مانند یک مجاهد نه شب داشته باشد نه روز و نه خواب
  • 21 IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    7 6
    با این همه تخریب و کارشکنی، این میزان رای یعنی رضایت و امید
  • خوش چهره IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    3 5
    از تجمع اهوازیا وقتی رفته بود اونجا، جواب مشخصه
  • اصلانی IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    9 4
    الحمدلله رییسی رای آورد
  • .... DE ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    6 4
    قطعا اینطوره
  • فاطمه IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    10 5
    الحمدلله که رییسی رای آورد
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    1 0
    "اگر یقین برایشان حاصل می‌شد که نیامدنشان سبب ادامه دولت روحانی و افزایش فشارهای اقتصادی و معیشتی خواهد شد، قطعا به قطب مقابل همتی، رای می‌دادند" کاملا درسته
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    1 1
    شما اگه واقعا تحلیل گر واقعی هستید دلایل عدم شرکت را تحلیل کنید و را ه حل ارائه بدهید . این بهش نمیگن تحلیل
  • حامد IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    4 0
    من در جامعه چند نفر از کسانی که رأی ندادند یا حتی به همتی یا محسن رضایی رأی دادند را می شناسم که مشکلی با رئیسی ندارند و از پیروزی او حداقل ناراضی نیستند. خیلی ها رو می شناسم که رأی ندادند ولی به رئیسی امید دارند. آرامش بعد از انتخابات نشون می ده مردم از رئیسی یا راضی اند یا حداقل ناراضی نیستند یا چندان ناراضی نیستند. و الا با وجود این همه تبلیغات دشمنان و شرایط بد اقتصادی ممکن بود اعتراضات و فتنه های رخ دهد. ملت امروز از پیروزی رئیسی به آرامش رسیده اند. ان شاء الله آقای رئیسی بتواند مشکلات این مردم را حل کند. اما همه می دانیم اصلاح طلبان از الان شروع به سنگ اندازی کرده اند و علاقه ای به موفقیت رئیسی ندارند. وضعیت مطلوب از نظر اصلاح طلبان این است که کشور دچار آشوب و مشکلات شود. اصلاح طلبانی که در دوران روحانی از افزایش قیمت صدها قلم کالا در طول هر ماه سخن نمی گفتند مطمئن باشید در دوران رئیسی افزایش جزئی قیمت یک کالا در طول یک سال را هم رها نخواهند کرد و صد بار خواهند گفت و اگر گربه عطسه کند خواهند گفت تقصیر رئیسی است
    • ایرانی IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      0 1
      اگر کشور در ارامش بود خیلی خوب بود
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
    1 2
    من رای ندادم اما بهترین گزینه آقای رییسی هستن چرا روشنه تکلیف ایران روشن میشه
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    خدا کنه از افراد علمی استفاده کند و کل اصلاحطلبها و زن و بچه و اقوامشان را بریزه بیرون
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 1
    ارای باطله کلا به اقای رئیسی تعلق میگیرد. چون. مخالفین رئیسی امدن رای دادند ولی .. بعصی ها هم یک چیز مزخرفی نوشتن ... بهرحال امتیاز ریسی بیش از ۵۰در صده . . دفعه دیگه امدن رای بدن با رفتار خوبی که از رییسی دیدن ، میان باز رای میدن وروش مینویستن ما غلط کردیم دفعه پیش به رئیسی ای ندادیم
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      0 0
      ادبتون رو نگه دارید لطفا
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    2 0
    بابا همه رییسی رو دوست دارند راضی شدی.تحلیل گر
  • IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    1 0
    درود بر ایت الله ریسی تبریک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس