استان غور (2).jpg

شهرها و روستاها در افغانستان یکی پس از دیگری از کنترل نیروهای دولتی خارج می شوند و به نظر می رسد اراده ای در پایتخت برای متوقف کردن پیشروی های گسترده طالبان وجود ندارد.

سرویس جهان مشرق؛ در هفته ها و روزهای گذشته تحولات میدانی در افغانستان وارد مرحله جدیدی شده و نیروهای شبه نظامی طالبان در یک خلاء امنیتی مشهود و قابل تامل توانستند شهرهای مختلف را از کنترل نیروهای دولتی خارج و به تصرف دربیاورند.

نیروهای طالبان در برخی موارد بدون هیچ گونه درگیری وارد مناطق تحت کنترل دولت شدند و شهرها و روستاهای را یکی پس از دیگری به سیطره درآوردند و به گفته منابع میدانی پیشروی این گروه بدون وقفه در سایر نقاط ادامه دارد.

براساس آخرین اخبار به دست آمده، نیروهای دولتی در نبود پشتیبانی دولت مرکزی، توان نبرد را در تعداد زیادی از مناطق از دست داده اند و با کمترین درگیری مواضع را تخلیه و عقب نشینی می کنند و در برخی نقاط به این گروه پیوسته اند.

استان «غور» یکی از مناطق در خاک افغانستان به شمار می آید که شاهد عقب نشینی نیروهای دولتی است و نیروهای شبه نظامی طالبان بدون دردسر و درگیری خاصی توانستند شهرستان «ساغر» را به کنترل دربیاورند و بر این منطقه مسلط شوند؛ این منطقه تازه تصرف شده تحولات را در شهرستان «تولک» در استان غور و شهرستان «فارسی» در استان «هرات» تحت تاثیر قرار داد.

قدرت‌نمایی کم‌سابقه طالبان در مناطق مختلف افغانستان/ آخرین خبرها از تحولات میدانی و درگیری‌ها در استان غور + نقشه میدانی و عکس

به گزارش مشرق، با سقوط شهرستان «ساغر»، شهرستان های «تولک و شهرک» در استان غور هم به سیطره طالبان درآمده اند و با تصرف این مناطق ارتباط نیروهای دولت افغانستان از شهرستان فیروزکوه (مرکز استان) به استان هرات قطع شده است.

به گفته منابع میدانی، عملیات نیروهای طالبان برای تسلط بر سایر شهرستان ها به ویژه مناطق غربی در استان غور ادامه دارد؛ طالبان با تصرف این نقاط در تلاش است محورهای مرزی استان غور را با استان های همجوار (بادغیس، هرات، فراه) امن کند.  

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، درگیری ها نیروهای دولتی و طالبان در شهرستان «تیوره» در جنوب شهرستان «شهرک» در جریان است؛ از سویی دیگر نبرد در شهرستان «پسابند» و مناطق هم مرز با شهرستان «تیوره» ادامه دارد.

تیوره در شرق شهرستان پسابند واقع شده و در حال حاضر بیشتر مناطق مرزی دو شهرستان در تصرف شبه نظامیان طالبان است؛ مناطق مختلف شهرستان چارسده در شمال استان غور از جمله قاله زبید، شوربا (مرغاب) در سیطره طالبان است.

نیروهای ارتش افغانستان مناطق مرکزی و شرقی استان غور شامل «دولینه، فیروزکوه، دولت یار، لعل و سرجنگل» که با استان های «دایکندی و بامیان» هم مرز هستند را در کنترل دارند و از نفوذ طالبان در این محورها جلوگیری کرده اند.

قدرت‌نمایی کم‌سابقه طالبان در مناطق مختلف افغانستان/ آخرین خبرها از تحولات میدانی و درگیری‌ها در استان غور + نقشه میدانی و عکس

در مجموع حدود ۵۰  درصد از مساحت استان غور در تصرف طالبان است؛ این استان در مرکز افغانستان واقع شده و ۱۰شهرستان بنام های لعل و سرجنگل، دولت یار، فیروزکوه (مرکز استان)، چارسده، دولینه، پسابند، شهرک، تیوره، تولک، ساغر دارد و با استان های دایکندی، هلمند، بامیان، سرپل، فاریاب، بادغیس، هرات، فراه هم مرز است.

به گزارش مشرق، در سایه انفعال دولت مرکزی در پایتخت (کابل) و سکوت رسانه های منطقه و جهان، تحولات سیاسی و میدانی افغانستان به لحظات سرنوشت سازی رسیده و معادلات در این کشور با پیشروی های طالبان تغییر و پیچیده تر شده و در روزهای آینده باید منتظر اتفاقات جدید بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    50 6
    ظاهرا ایران باید خودش را آماده و تقویت کنند بخصوص در مرزهای شرقی . انگار رفتن آمریکا از افغانستان و قدرت گرفتن طالبان یه دسیسه است برای گرفتار کردن ایران با طالبان
    • شاکی IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      28 2
      مطمئنا تا چند وقت دیگه همین اشرف غنی به همراه برادر ناکسش و بقیه یار غار شون با غارت اموال و منابع افغانستان توی امارات دولت در تبعید رو تشکیل میدن
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      19 2
      اینها همش توطئه شخص اشرف غنی است. غنی مهره امریکا و صهیونیستهاست همه در افغانستان این رو میدونن. در ضمن امیدوارم حواستون به شیعیان هزاره در افعانستان باشه که در اوج مظلومیت وبی کسی هستند.
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      29 7
      حضور در افغانستان مثل بازی در شطرنج هست. ریشه فتنه افغانستان نه در عربستان بلکه در اسرائیل هست. اسرائیل رو بزنیم کل فتنه های عالم میخوابه. ان شاالله سال 1401 سال نابودی اسرائیل باشه.
    • امیرو IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      13 7
      احسنت بر تحلیل درستتان. بعضی آدمها هیچ چیزی را متوجه نمیشوند.فکر کردند آمریکا برای راحتی مردم بدبخت افغانستان آنجا را ترک کرده. نه جانم . آمریکائیهایی که بر جنازه افغانها ادرار میکردند با رفتنشان هم توطعه دارند.
    • سرباز SG ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      3 2
      عزیزان و برادران فاطمیون و زینبیون هستن
    • محمد IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      3 2
      الان فهمیدی؟ معلومه که نقشه همین بوده ولی خب چون مسئولين مملکت ما دیر انتقال هستن دیر می‌فهمن
    • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      0 0
      نه عزیزم بلکه سیاست امریکا برای ترساندن دولت و بیرون اوردن و شناسایی طالبان است بعد یکجا مثل سری قبل دست به کشتار وسیع انها می زند و خود را مدافع مردم مظلوم نشان داده مجوز حضور دایم در افغانستان می شود
  • میرزایی MY ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    21 8
    تا فیروزکوه چیزی نمونده که اشغال بشه یک کاری بکنید
  • مهدی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    22 5
    لطفا به مرز های شرقی نیرو بفرستید
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    13 2
    این باید کار بن سلمان باشه. منبع رو قطع کنند. این گروه پاپتی دوباره قوت گرفته؟ منابع و شریانهای مهمات رسان رو به این پا پتیها قطع کنند از حرکت میفته.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    45 8
    یه اهل تسنن بگه بهم : چرا همش گروههای شما در کشت و کشتارن؟ چرا راحت نمیگیرین؟ چی تو کلتون فرو رفته که ادم میکشین؟ ای بابا ! باعث شدین دین تخریب شه.
    • مهدی IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      19 7
      دوست عزیز این ها سنی نیستند بلکه طالبان و داعش و ... وهابی و سلفی هستند که اصلا دین ندارند سنی ها دوستان ما شیعیان هستند
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      5 4
      ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱. شما اینطور میفرمایین ولی با هر کدوم ازین گروه سلفی و...فرقه ها صحبت می کنیم اول میگن و تاکید می کنند ما تسنن هستیم . حرفم با اینها اینه چرا ابروی اسلام رو تو جهان بردند؟؟؟ چه مرگشونه که با احدی تو دنیا سلوک ندارن؟ چه فرقی با یهود دارن ؟ اونا هم فساد به پا میکنن لنگه همینا !!!!!!
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      7 16
      احمق همین سنی ها که به رییسی رای دادند و مولوی عبدالحمید با احترام به رییسی شیعه تبریک گفت.سعی کن کمتر چرند بگی.ما قبل از اینکه هم دین باشیم هموطنیم. پس با هموطنت مودب باش و هموطنت رو دوست داشته باش فارغ از دین و مذهب و رنگ و نژاد
    • IR ۰۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      6 2
      تاریخ کم خوندیا . معاویه وعمروعاصم عاشق امام علی علیه السلام بودند . اینکه عبدالحمید از رییسی حمایت میکنه خوبی عبدالحمیدو نمیرسونه بلکه ببین رییسی دیگه چی بوده که عبدالحمیدم مجبوربوده ازش حمایت کنه . البته دیگه یه هفته مونده انتخابات تموم شه وهمه نظرسنجیها میگند رییسی رییس جمهوره . توبری از رییسی حمایت کنی شق القمر نکردی .
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      0 0
      دوست عزیز توطئه شیعه و سنی زیر سر روباه پیر است وگرنه نه برادران سنی نه برادران شیعه اهل جنگ هستند .........این سنی ها که می گویی هم وهابی هستند که از دارو دسته طالبان و داعش هستند
  • محسن IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    5 4
    بسم الله الرحمن الرحیم،نظامی هامی ودکترین و سردارقائمی بهتر میدونن اوضاع چکارکنن،جانم فدای رهبر
  • بابک IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    11 2
    طالبان در حد و قواره ای نیست که بخواد برای ایران تهدیدی باشه
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    9 6
    تسلط هرچه بیشتر طالبان و نهایتا براندازی حکومت کابل اتفاقا بهترین خبر است چون حکومت کابل از حضور آمریکایی ها در خاکش نیرو می گیرد و تا این حکومت بماند اخراج آمریکا از افغانستان شدنی نیست و اینور طالبان مهم ترین هدفش اخراج آمریکایی ها و نیروهای ناتو از افغانستانه و صدالبته طالبان افغانستان 180 درجه با داعش ، النصره ، بوکوحرام ، الشباب ، ترکستان شرقی ، گروه های تکفیری چچنی قفقازی ، القائده ، لشگر طیبه ، جیش محمد ، جندالشیطان ، شبکه حقانی و ... فرق دارد و صرفا گروهی رادیکاله و ابدا سلفی تکفیری نیست یعنی طالبان افغانستان هیچوقت عمدا دسته مردم را نزده برخلاف دستورالعمل واضح گروه های سلفی تکفیری ، طالبان افغانستان هیچ دشمنی با شیعیان و اماکن آن ها ندارد حتی بعضا به امامزاده های شیعه می رن و متوسل می شن حملات به شیعیان مثل هزاره ها کار گروه های پاکستانی و آی اس آی هستش و طالبان هیچوقت منافع دیگر کشورها خصوصا ما را هم نزده و کاری ندارد حمله به کنسولگری ما کار آس اس آی بود طالبان بعدا رسید که زودتر می رسیدن خون از دماغ دیپلمات های ما نمی آمد درواقع یک ایرانی تو افغانستان گم بشه بهترین جا براش پناه بردن به طالبان افغانستانه حالا اسلام رادیکال هستن ولی منافع ما را هم تهدید نمی کنند و این اسلام رادیکال قطعا برای ملت افغانستان بهتر است تا فرهنگ کثیف و برهنه غرب که در حال درنوردیدن افغانستانه .
    • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      8 5
      همین چند روز پیش ایران رو تهدید کرد.طالبان ی گروه تروریستیه و حمایت از اون به ضرر مسلمانان شیعه و سنی افغانستان و ایران و.... است.اونا بویی از انسانیت نبردن و علاوه بر اون سبب تخریب اسلام میشن.
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      2 5
      طالبان همان دولت ملی مردم افغانستان است. طالبان دارند بدون خوریزی شهرها را یکی بعد از دیگری فتح می کنند و مردم چنان از آنها استقبال می کنند که گویی مسیحای منجی آمده است.
    • یک افغانستانی شیعه از لعل و سرجنگل IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      17 0
      چقدر ساده هستید. فریب نخورید. طالبان روی دیگر داعش است. الان هم که در مورد ایران اظهار نظر نمی کند یا اعلام میکند ما با شیعیان کاری نداریم فقط و فقط بخاطر مصلحت است که میخواهد قدرت را قبضه کند. اگر آب از سرش بگذرد، ایران را به هیچ هم حساب نمی کند. همین طالبان بود که با گلبدین حکمتیار به یمن برای سعودی ها و بن سلمان نیرو اعزام کرده بودند.گول نخورید خر طالبان از پل بگذرد به زیر میز بازی زده و روابط خود را با سعودی و پاکستان و حتی ترکیه تقویت خواهد کرد.اگر هنوز حرفم را باور ندارید. رهبران طالبان مانند ملا هیبت الله و مولوی استانکزی رسما اعلام کردند در دولت اسلامی طالبان ما مذهب شیعه را در قانون جدید خود به رسمیت نمی شناسیم.مذهب رسمی افغانستان فقط حنفی است. باز بگویید طالبان متحد ماست. ساده نباشید.همانقدر که مولوی عبدالحمید رهبر اهل سنت ایران و مسعود بارزانی و ... در سیستان و بلوچستان و کردستان ولایت فقیه ایران را دوست دارند به همین فکر باشید که طالبان و مولوی هایش هم سعودی را رها کرده و طرفدار ولایت فقیه بشوند!!
    • حسین طاهرلو IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      2 1
      در مزار شریف 7000 شیعه رو کشت و خاک کرد!! اینقدر جنایت داره که شهرها رو با ترس و فرار مردم بگیره !!! با داعش فقط بر سر جهاد نکاح اختلاف داشت!!! و طالبان حتی مدارس رو هم به اتیش میکشه چه برسه به اماکن مذهبی !! در همون مزار شریف طالبان جنایتها کرد !! سردسته طالبان گفت اینها شیعه و کافر و نجس هستند خون و مال و ناموسشون بر شما حلال است!!!!! و بعد کل مردان مردند حتما اون هم کار اس اس ای بوده؟؟ اون پیش بینی میکرد بعد ها یه بیغیرتی پیدا میشه که تو ایران ازشون طرفداری کنه!!!
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    9 0
    تا زمانی که طالبان هست ناامنی و مواد مخدر هست تا زمانی که نامنی و مواد مخدر هست خانوادهای ایرانی فرومیپاشند فساد در جامعه ایران بالا میرود و بهانه برای حضور بیگانگان وجود دارد دولت افغانستان باید از حمایت توپخانه موشکی و شناسایی و هوایی ایران برخودار باشد و بجای مواد مخدر پنبه بکارد و توسط تاجران ایرانی بفروش برسد برای نفوذ در صنعت مد ولباس
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    16 2
    اشرف غنی این مزدور آمریکا کجاست که بجای دشمنی با ایران و با زدن سد و خشک کردن بخشی هایی از اراضی شرق ایران جلوی طالبان را بگیرد همین سرنوشت به نوعی دیگر حتما گریبان سایر دست نشانده ها مانند الهام علی اف در جمهوری آذربایجان را خواهد گرفت
    • حسین IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      2 3
      دوست عزیز این انفاقات تو آزربایجان نمیفته چون حکومتش لائیکه و اجازه فعالیت به افراطی گری نمیدن و مردمشونم شیعه هستن نه سنی نهایت تنها اتفاقی که تو آزربایجان بیفته که نمیفته چون علیف این روزا محبوب شده ، انتخاب چنده ساله برای ریاست جمهوریه نه ریاست جمهوریه مادام العمر
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      1 1
      پاسخ به "حسین": پیش از نظر سیاسی دادن سه نکته ساده رو یاد بگیر: 1- املای درست آذربایجان. 2- شمال رود ارس نامش آذربایجان نیست. 3- دولت مستقر در اران اشغالی (با نام جعلی "آذربایجان") نه جمهوری است؛ نه دمکراسی؛ یک مافیای قبیله ای است؛ که نزدیک شصت سال است یک خاندان فاسد و دزد به نام علیوف بر آن حکومت می کند.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    6 3
    تمام شد با طالبان تهدید برگشت از این به بعد افغانستان جولانگه دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی عربستان و پاکستان خواهد شد تلافی یمن در افغانستان و اگه شل بگیری سفت میخوری
  • مشروطه خواه US ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    16 3
    پس وظیفه ایران برای پاسداری از ایرانشهر چیست؟ جمهوری اسلامی هرچه باشد ادامه هزاران سال پادشاهی ایران است و باید در قامت ایران از ایرانشهر دفاع کند.
    • سپهبد حاج قاسم IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      6 1
      دمت گرم
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    6 19
    زنده باد طالبان، مرگ بر دولت دست نشانده ی آمریکایی افغانستان.زنده باد طالبان
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      12 1
      همین طالبان وحشی دیپلمات های ایران را تو مزار شریف تیرباران کردن.لعنت به طالبان تروریست.
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      0 0
      ما تو ایران از سنی های افعان مذیرایی میکنیم اما شماها هموطن شیعع خودتون تو مزار میکشین شماها اخر بی دین و نجاست هستین
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 1
    مرزباایران که دست طالبانه چجوری جرات کردن آبو به ایران ببندند؟؟؟
  • NL ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    3 0
    مگر اخیرا هیئتی از طالبان در تهران مهمان آقای ظریف نبودند؟ و آقای ظریف از تشکیل دولت فراگیر اسلامی حمایت کردند. بالاخره روزی باید جنگ های مذهبی و قومی در منطقه پایان یابد.
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      2 0
      راست می گه مگه طالبان متحد ما نیست؟
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    4 0
    فاطمیون را تقوت کرده و به جنگ با طالبان بفرستید
    • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      9 0
      طفلی فاطمیون! باید نیروهای خود اونجا بسیج مردمی تشکیل بدن. چیزی که افغانستان کم داره و جولانگاه این حیوانات الت دست عربستان شده، بسیج مردمیست . افغانستان باید سر و سامان بگیره وگرنه تا صبح قیامت گستره هرج و مرج نیروهای شیطان عربستان و....خواهد بود.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    4 0
    طالبان برای ما مشکلی نیست. اما به هم ریختگی افغانستان قطعا موجب مشکلات فراوان برای ما و بستر گروه های غیر طالب و... هست
  • مجتبی از زنجان IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 1
    طالبان می خواهد افغانستان1.امارت اسلامی حاکم بشه2.این دولت مردان کلا از سیاست خارج شوند3.یک سیستم فدرالیسم در افغانستان پایه گذاری کنه مثلا نژادها خودشون مناطق خودشون رو اداره کنند که همین تقسیمات حال حاضر خوبه برای ما هم الگو باشه این حال حاضر
  • آذربایجان‌وپیرامون.درانتظاربهار IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    4 0
    سلام‌امریکا‌به‌جای‌درگیری‌مستقیم‌با‌خروج‌خود احتمالا‌طالبان‌را‌دوباره‌مسلح‌خواهدکردتنهاراه مقابله‌مسلح‌وسازماندهی‌گسترده‌شیعیان‌تورک هزاره‌است‌والا‌جنگ‌رودروبه‌نفع‌ایران‌نیست
  • GR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    0 0
    مبارکشون باشه کشورشونه اشرف غنی هم مهره آمریکاست. چراکه نه ایرانم باید از درگیری با همزبانان بر حذر باشد میشه همکاری اقتصادی با طالبان کرد ضد تحریم ها خصوصا اینکه بین ایران و چین مناطق طالبانه آب هیرمند و هریرود تکنولوژی و اقتصاد و انرژی هم بازار خوبی داره
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      3 1
      جواب خون شهدای دیپلمات ایران رو کی میده؟اصلا طالبانی ها سواد دارن که بشه باهاشون روابط اقتصادی داشت؟با فقط کشتار بلدند؟
  • مجتبی از زنجان IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    1 0
    برعکس هسش الان هند با20هزار نژاد امنیت داره اما چرا اینجا نه
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    2 0
    اصلا نگران طالبان نباشید
  • یک افغانستانی IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    13 0
    من یک افغانستانی شیعه و البته فارسی زبان هستم. قدرت وزارت دفاع و حکومت افغانستان در دست پشتون های افراطی مانند اشرف غنی است. از طرفی طالبان هم اساسا تمامی رهبرانش پشتون هست و بشدت افکار نزدیکی به مولوی های سعودی دارند. گول نخورید اینها فعلا بخاطر منافع شون اظهار میکنند ما با شیعیان مشکلی نداریم.در حالی که رسما گفتن در دولت بعدی مذهب شیعه رو برسمیت نمی شناسیم. بنظر شما این وسط بین دو این دو جناح فارسی زبان ها و شیعیان چه نقشی دارند ؟ من اطلاع دقیق از منطقه دارم که دولت پشتونی اشرف غنی اجازه نمیدهد تا مردم محلی مسلح شوند و جلوی طالبان ایستادگی کنند. نیرو های پلیس و ارتش هم از روی عمد شبانه پایگاه های امنیتی را اکثرا در شمال افغانستان به روی طالبان تخلیه می کنند. هدف این است که در مذاکرات آینده مناطق شیعه نشین تحت کنترل طالبان باشد و در ضعیف ترین موضع خود در مذاکرات قرار داشته باشند. و در عوض پشتون ها ( چه طالبان و چه پشتون های دولتی)در غیاب و ضعف فارسی زبانان و شیعیان بیشترین امتیازات را دریافت کنند.
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      2 0
      مطمئن باشین مطامع این گروه به انجام نمی رسه. به زودی موتورخونشون از حرکت می ایسته.
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      19 2
      اميدورام نهادهاي امنيتي به دقت به نظرات اين برادر افغان توجه كنند و آن را جدي بگيرند.ضمناً از توطئه اردوغان خائن هم غافل نباشيد.بجاي جلسه گذاشتن تو آنتاليا به اردوغان تفهيم كنيد كه آذربايجان و افغانستان پاره هاي جدا شده از تن بزرگ ايران هستند و دير يا زود به پيكره اصلي متصل مي شوند.
    • حسین IR ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      3 19
      آزربایجان ،آزربایجان است یک کشور است و به ایرانم ربطی نداره اونجا مردم داره خودشون جمهوری تشکیل دادن و دارن زندگی میکنن شما هم از توهم بیا بیرون
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
      3 0
      پاسخ به آقای "حسین": شما بهتره درسهای کلاس اول دبستان خودت رو (اگه اصلاً مدرسه رفته باشی) یکبار دیگه مرور کنی تا اول از همه یادت بیاد آذربایجان رو چه جوری می نویسن؛ بعد بیا نظر سیاسی بده
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    2 3
    اخیرا برخی از تلویزیون های فارسی زبان افغانستان . اسم تیم فوتبالشان را شیران خراسان مینامند . این علامتی هست مبنی بر برگشتن به اصل خویش . غرب تا شمال حداقل
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      2 0
      شیپور رو از سر گشادش می زنی عزیزجان.-خراسانی که اونا میگن افغانستان فعلی به همراه خراسانهای ایرانه دقیقا برعکس چیزی که شما فکر می کنی
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    9 0
    جناب اشرف غنی یک مزدور دست نشانده هست که حتما توسط اسرائیل حمایت میشه و از سوی سعودی هم پشتانی .... خود سخنگوی وزارت دفاع میگه نظامیان پاکستانی و نیروهای تاجیکی و ازبکی در کنار طالبان قرار دارند . چون در درگیری ها کشته شدند و جنازه هاشون در اختیار است . همچنین از القاعده هم نام میبرند . نقشه امریکا برای ناامنی منطقه . هند چین روسیه ایران و کشورهای آسیای مرکزی. . در این برنامه آنهاست . حالا فکر میکنید . اگر این کشورها با هم شوند . اینان چقدر دوام میاورند . تازه نیروی مقاومت خود افغان ها را دست کم نگیرید . کافیست متشکل و مسلح شوند . خود نیروی عظیمی را شکل میدهند و سریع بر اوضاع حاکم خواهند شد . بشرط کنار گذاردن غنی و خود مجاهدان سابق بهم بپیوندند . فراوانند .
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
    2 2
    به نظرم این طالبان از این اشرف قنی ملعون بهتر باشن
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    2 0
    طالبان با ایران نمیجنگه-سمت ایرانم نمیان.
  • حسین طاهرلو IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    1 0
    زمانی که ایران به بهونه جنگ طالبان با ناتو بهش پر و بال میداد باید به فکر الان بود اون زمان که طالبان با ایران قرار داد صلح بست ایران باید میفهمید که دودش تو چشم خودش میره
  • امین IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 0
    این جنگ تنها برای ضعیف کردن مردم شیعه در افغانستان هست که از حسادت و خلق و خوی چوپانی شان و بی سوادی شان هست خدارا شکر مردم تشیع افغانستان طبق آمار شیعیان با سوادتر و زندگی بهتر نسبتا دارن اما در رده های بالا نمیگذارن وارد دولت شوند ان هم در مملکت خودشون در عوض بی لیاقت هایی چون غنی که معلوم نیست برای چه شیاطینی کار میکنه روی کار باشه بنظر من فرقی بین دولت غنی و طالب نیست فعلا با شیعیان جنگ داره طالب و دولت تماشا میکنه و ته دلش خوشحاله و مطمئن باشین وبعدش نوبت تاجیکها و ازبکها وغیره وغیره می رسه .واگر همه اینها را بگذاریم کنار با خودشون هم کنار نمی آیند چون فرهنگ و طرز فکر شون برای هزار سال پیشه و یه گله جنگ جوی بیسواد که مثل گوسفنداند آبروی اسلام ناب محمد رو بردن تا دنیا ما مسلمانهارو وحشی بخوانند
  • Ali IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    1 0
    بعد از کشته شدن ملا عمر در سال ۲۰۱۵ یک شعبه جدید از طالبان با حمایت دولت افغانستان‌ شکل گرفت‌. ریاست این شعبه جدید برعهده ملا محمد رسول است .معاونت این شعبه را نیز ملا منان نیازی بر عهده داشت که کشته شد. در حال حاضر شعبه قدیمی طالبان با ایران دشمنی ندارد ولی شعبه جدید که از سال ۲۰۱۵ شکل گرفته‌ با ایران و شیعیان مخالف هستند. ا
  • سردار IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    5 0
    سردار قاآنی باید پروژه امنیت افغانستان رو بدست بگیره ... پایتخت های تمدنی ایران تا به سرزمین مادری برنگردن سامان نخواهند یافت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس