حضور پرشور زنان در روز انتخابات

یک کارشناس امور سیاسی در ویژه‌برنامه انتخاباتی المیادین گفت، با توجه تأثیر حدود ده تا دوازده درصدی کرونا، مشارکت مردم در انتخابات بالاست.

به گزارش مشرق، شبکه خبری المیادین در ادامه پوشش ویژه اخبار انتخابات ریاست جمهوری ایران، شنبه صبح میزبان «مصطفی خوش‌چشم» کارشناس امور سیاسی منطقه بود. 

خوش‌چشم در این برنامه در پاسخ به مجری که گفت،‌ سه نامزد انتخابات به آقای ابراهیم رئیسی تبریک گفته‌اند، گفت، بله بر اساس میزان آرائی که تا کنون شمارش شده، آقای سید ابراهیم رئیسی حائز اکثریت آراء شده و باید منتظر اعلام رسمی آن از وزارت کشور باشیم چون شمارش چند میلیون رأی دیگر باقی مانده است. اما قطعا آرای آقای رئیسی از پنجاه درصد فراتر رفته و دیگر انتخابات به دور دوم هم نخواهد رفت و مشارکت مردم نیز مشارکت بالایی بوده است. این انتخابات اثراتی داخلی و منطقه‌ای دارد که در جای خودش قابل بررسی است. 

مشارکت مردم باتوجه به تأثیر کرونا بالاست

او افزود، بار دیگر بر خلاف فعالیت مغرضانه برخی رسانه‌های غربی از جمله انگلیسی و برخی رسانه‌های عربی برای ناامید کردن مردم ایران بیش از نیمی از واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند... و اگر همه‌گیری کرونا نبود، مشارکت مردم فراتر از این مقدار می‌رفت.  

مجری المیادین پرسید، می‌خواهم که درباره کرونا بیشتر توضیح بدهید چون برخی از رسانه‌ها انگار فراموش کرده‌اند که همه‌گیری کرونا وجود دارد چرا که این بیماری همینطوری خودبه‌خود مشارکت را کاهش می‌دهد. چقدر تأثیر گذاشته است.

جالبه که دیروز پژوهشی از یک دانشگاه معتبر آمریکایی درباره تأثیر کرونا در میزان مشارکت در انتخابات فرانسه برای من ارسال شد که گفته بود حدود بیست درصد رأی‌دهندگان فرانسوی به دلیل کرونا در انتخابات شرکت نکردند؛ حال آنکه فرانسه تحت تحریم نیست و دوز کافی از واکسن کرونا و ابزار کافی برای مقابله با آن را در اختیار دارد و کرونا تحت کنترلش است اما با این حال حدود بیست میلیون درصد در آن شرکت نکردند. من فکر می‌کنم که این عدد در ایران بیشتر است و در این خصوص باید به آمار دانشگاه‌های خودمان مراجعه کنیم از جمله یک پژوهش مشترک دانشگاه تهران با دانشگاه مریلند که نشان می‌دهد کرونا در حدود ۹ تا ۱۱ درصد بر میزان مشارکت اثرگذار است و من این مقدار را به میزان مشارکت اضافه می‌کنم. الان بیش از پنجاه درصد مشارکت روشن شده و با احتساب این مقدار می‌شود گفت که در صورت نبود کرونا مشارکت در حدود ۶۳ درصد میشد... که به شکل معمول انتخابهای اخیر ما حدود ۶۰ درصد و گاهی زیر ۶۰ درصد بوده است. 

مشارکت مردم باتوجه به تأثیر کرونا بالاست

خوش‌چشم با اشاره به معانی و اثرات انتخات ابراهیم رئیسی گفت، قطعا اثرات مثبت خوبی خواهد داشت و محور مقاومت پشتوانه قدرتمندی در این مرحله خواهد داشت. اما راهبرد اصلی آقای رئیسی متمرکز بر حل مشکلات داخلی و بهبود وضع معیشت مردم خواهد کرد و این کار را از طریق روابط خوب با دیگر کشورها و همسایگان می‌تواند انجام دهد. آقای رئیسی برای افزایش روابط تجاری برای کاهش تنش تلاش خواهد کرد تا فرصت مناسبی برای ایران و همسایگان حتی کشورهای خلیج فارس مثل عربستان، امارات، بر اساس معادله برد-برد شکل بگیرد. اگر دیدند که ترامپ و نتانیاهو رفتند و همه توطئه‌هایشان علیه ایران شکست خورد و تصمیمی عاقلانه بگیرند می‌توانیم دوره‌ای آرام و بدون تنش را پیش رو داشته باشیم.

خوش‌چشم افزود، اما روشن است که اگر به دشمنی خود ادامه دهند با ایرانی مقتدر مواجه خواهند بود که متکی به پشتوانه مردمی است... عربستان و امارات باید بر حذر باشند و در طرف  دیگر اگر بعد از آمدن بایدن با معادلات جدید تعامل کنند و تصمیم عاقلانه بگیرند و برای صلح تلاش کنند، با آمدن آقای رئیسی تنش کمتر خواهد شد... لذا الان توپ الان در زمین عربستان و امارات است. ایرانی‌ها کسی را به قدرت رساندند که از همه جهات مقتدر است. در قوه قضاییه بوده الان در قوه مجریه است و با قوه مقننه در یک جبهه است. 

المیادین از سیاست دولت آمریکا و فشار حداکثری در زمان دونالد ترامپ پرسید و گفت حضور دیروز مردم پای صندوق رأی چقدر در شکست نهایی این سیاست اثرگذار بود، و خوش‌چشم گفت، بله دقیقا همین است. از چند طریق می‌شود این نتیجه را گرفت که سیاست‌های ترامپ و آمریکا شکست خورد و سیاست بایدن هم هنوز ادامه همان سیاست فشار حداکثری است.

این کارشناس سیاسی توضیح داد: فشار حداکثری از حیث فنی و تاکتیکی شکست خورده و نهایتا یک تا دو سال دیگر می‌تواند ادامه یابد. نقطه اوج این سیاست در ماه می سال گذشته بود. اکنون صادرات غیرنفتی و صادرات بنزین افزایش یافته و افزایش صادرات مشتقات نفتی به رکوردی بی‌سابقه رسیده و درآمدش به بیش از دو و نیم میلیارد دلار رسیده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس