کد خبر 1233872
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
برگزاری پرشور انتخابات با حضور گسترده مردم

امروز کشور بار دیگر با حضور گسترده‌ مردم در پای صندوق‌های رأی روز سرنوشت‌سازی را پشت سر گذاشت و سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران را پرشورتر از دیگر سال‌ها برگزار کرد.

به گزارش مشرق، مسجد ابوذر در خیابان فلاح تهران از نخستین دقایق آغاز انتخابات، تعداد زیادی از مردم را به خود دید که با حضور در این مسجد و با امید بهبود شرایط فعلی کشور رای خود را در صندوق‌ها انداختند، حضور پرشور مردم در دقایق ابتدایی آغاز انتخابات نشان‌ از آن داشت که ترس از همه گیری ویروس کرونا و تشویق مردم برای جلوگیری از حضور در انتخابات نتوانست آنها را از مشارکت در انتخابات منصرف کند تا بی توجهی خود را با حضور در خانه نسبت به این اتفاق بزرگ سیاسی در کشور نشان دهند.

حیاط مسجد ابوذر صبح امروز مملو از جمعیت افرادی بود که به گفته خودشان گمان می‌کردند با حضور در دقایق آغازین این انتخابات می توانند رأی خود را بدون حضور در صف‌های طولانی انتخابات در صندوق‌ها بیندازند اما استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی برای ثبت شماره‌های ملی شرکت کننده‌ها انجام رای گیری را با تاخیر همراه کرد و باعث حرکت کند صف‌های انتخابات در طول برگزاری انتخابات شد.  

برگزاری پرشور انتخابات با حضور گسترده مردم

صف افرادی که برای رأی دادن به این محل آمده بودند تا بیرون از مسجد و در خیابان های اطراف ادامه داشت، بیشترین جمعیت این صف را افرادی میانسال تشکیل داده بودند که با در دست داشتن شناسنامه و کارت ملی‌ خود اعلام کردند تاکنون در بیشتر دوره های انتخابات ریاست جمهوری مشارکت صد درصدی داشته‌اند تا شاید بتوانند از این طریق نقش کوچکی را در بهبود وضعیت کشور داشته باشند.

گوشه به گوشه دیوار این مسجد پر از لیست اسامی کاندیداهای ریاست جمهوری و شورای شهر بود که بدون هیچ فاصله‌ای در نزدیکی یکدیگر چسبانده شده بود و مردم با زمزمه‌هایی که در گوش یکدیگر داشتند در نهایت اسم مورد نظر را انتخاب و بعد از درج نام فرد مدنظر در برگه‌های رای، آن را صندوق ها می‌انداختند.

با توجه به گذشت حدود ۱۲ ساعت از آغاز رای گیری انتخابات نه تنها صف‌های تشکیل شده در این مسجد کوتاه نشده بلکه بلندی این صف به بیشتر از یک کیلومتر می‌رسد، افراد میانسال از جمعیت این صف در نخستین دقایق آغاز رای گیری بعد از گذشت حدود دو ساعت به ترکیبی از افراد پیر و جوان تغییر پیدا کرد.

رای اولی‌های بی اطلاع از انتخابات

یک سوم از جمعیت حاضر در صف، رای اولی هایی بودند که علت مشارکت خود در انتخابات را  نگرانی های ایجاد شده در کشور و ایجاد آینده ای بهتر عنوان کردند که دست یافتن به این مسایل را در گرو انتخاب فردی اصلاح برای هدایت کشور به مسیری درست می دانستند.

تعدادی از آنها به محض خروج از مسجد با نشان دادن دو انگشت خود به نشانه پیروزی و مهر زده شده در صفحه انتخابات شناسنامه عکس‌های یادگاری را از خود به ثبت رساندند.

برگزاری پرشور انتخابات با حضور گسترده مردم

مردی سوار بر ویلچیر در صف انتخابات

در اواسط صف انتخابات، مردی مسن سوار بر ویلچیر در انتظار رسیدن به سر صف و انداختن رای خود در صندوق بود که  علت حضور خود در انتخابات را اینگونه اعلام کرد: بنده با مشکلات زیادی برای تردد روبرو هستم اما حضور خود در انتخابات را جزو ضروری‌ترین فعالیت‌ها می‌دانم، این موضوع باعث شد تا با تحمل همه سختی‌ها مشارکت خود را در این روز تاریخی به ثبت برسانم.

وی ادامه داد: اکنون فشار دشمنان به کشور سبب ایجاد حساسیت شدید در مسایل سیاسی و اقتصادی کشور شده است، تنها راه حل رفع مشکلات فعلی کشور می تواند قرار گرفتن مردم ایران در کنار یکدیگر و انتخاب فردی اصلح برای مدیریت کشور است.

برگزاری پرشور انتخابات با حضور گسترده مردم

حضور در انتخابات ۱۴۰۰ امری ضروری در کشور

در طرفی دیگر از صف انتخابات، دختری جوان که در حال رصد اخبار انتخابات در فضای مجازی بود خود را «امینه فتاحی» معرفی کرد و گفت: با توجه به وجود حاشیه های ایجاد شده در کشور، انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ متفاوت با دیگر سال ها است، اکنون کشور از لحاظ اقتصادی و کسب و کار در موقعیت خطرناکی قرار دارد که این موضوع باعث شده تا مشارکت در انتخابات به عنوان امری بسیار ضروری در کشور محسوب شود.

قهر با انتخابات به نشانه اعتراض

در میان صحبت های مشارکت کنندگان در انتخابات خانمی حدود ۴۷ ساله که خود را دبیر ریاضی در مقطع دبیرستان معرفی کرد گفت: برخی معتقدند که بهتر است به نشانه اعتراض نسبت به وضعیت حاکم در کشور با انتخاب قهر کنیم و به کاندیداها رای ندهیم اما بنده فکر می کنم عدم مشارکت در انتخابات نه تنها نمی‌تواند هیچ مشکلی را در کشور برطرف کند بلکه با شرکت در انتخابات می توان نسبت به حل مشکلات مردم و معضلات ایجاد شده در کشور امیدوار بود.

مدافعان سلامت، طرفدار حضور در انتخابات

در گوشه‌ای از قسمت داخلی مسجد ابوذر، زن و مردی جوان که حدود ۳۵ سال سن داشتند و به دور از جمعیت ایستاده بودند خود را پرستار یکی بیمارستان های معروف تهران معرفی کردند و گفتند: ما مدافعان سلامت در کنار وظیفه سنگینی که اکنون و در شرایط همه گیری ویروس کرونا برعهده داریم اما حضور در انتخابات را وظیفه شرعی خود می دانیم و نباید اجازه دهیم مشکلات داخلی کشور منجر به سواستفاده دشمنان از کشور شود.

راه شهدا باید ادامه پیدا کند

در میان شلوغی های انتخابات امروز مردی با حدود ٧٠ سال سن صلوات گویان و پرچم به دست وارد مسجد ابوذر شد و با صدایی بلند همه مردم را تشویق به مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری کرد.

وی درباره علت اشتیاق خود و تشویق مردم برای حضور در انتخابات گفت: وظیفه ما مشارکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران است، در همه ادوار انتخابات شرکت کرده ام و تاکنون هیچ موضوعی نتوانسته است مانع از حضور بنده در انتخابات شود.

توصیه من به حوانان و نسل های جوان پیشنهاد برای حضور در انتخابات را دارم، ما باید حافظ خون شهدا باشیم، به همین دلیل جوانان باید به احترام  شهدا مشارکت جمعی در انتخابات را داشته باشند.

انتخاب بنده برای رأی دادن مسجد ابوذر بوده است، زیرا این مسجد از جمله مسجدی است که رهبر معظم انقلاب در آن مجروح شدند.

برگزاری پرشور انتخابات با حضور گسترده مردم

رأی به شرط تحقیق و بررسی وعده های کاندیداها

مردی همراه با فرزند ۶ ساله خود که در انتهای صف رای‌دهندگان انتخابات ایستاده بود می گوید: تاکنون در بیشتر دوره های انتخابات شرکت داشته ام، امسال در ابتدا تصمیمی برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نداشتم اما با صحبت‌های مطرح شده از سوی مسوولان، صلاح کشور را برای مشارکت هر چه بیشتر خود و مردم در این انتخابات دیدم.

وی ادامه داد: از یک هفته گذشته سابقه فعالیت و وعده های داده شده از سوی کاندیداها را مورد تحقیق و بررسی قرار دادم و در انتها تصمیم جدی خود را برای حضور در انتخابات گرفتم.

وقت شک و تردید برای حضور در انتخابات نیست

حوالی ساعت ۱۱ محل رسمی صندوق های اخذ رای در مسجد ابوذر  مملو از جمعیت کسانی بود که بیشتر از یک ساعت در صف طولانی انتخابات برای رسیدن به پای صندوق رأی معطل مانده اند، پسری جوان بعد از انداختن رای خود در صندوق و با نشان دادن مهر انتخابات در شناسنامه خود گفت: وضعیت کشور به گونه ای نیست که بخواهیم در مورد حضور در انتخابات شک و تردید داشته باشیم و به هیچ عنوان نباید با عدم مشارکت خود و ترغیب مردم برای عدم حضور در انتخابات وسیله شادی کشور را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: هر ایرانی باید امروز خود را متعهد به مشارکت در رای گیری کند و این اقدام را جزو وظیفه شرعی و حق قانونی خود بداند.

حضور در انتخابات واجب تر از نماز و روزه است

فردی روحانی که اعضای مسجد آن را پیش نماز این مسجد معرفی کردند، بدون قرار گرفتن در صف انتخابات در پای صندوق رأی حاضر شد و رأی خود را در صندوق انداخت.

وی خود را "رضا مطلبی"معرفی کرد و ضمن تشویق عمومی مردم برای شرکت در انتخابات اظهار داشت: مسایل سیاسی و اجتماعی حاکم در کشور مانند احکام عبادی مانند نماز و روزه بر همه مردم واجب است.

وی با بیان اینکه شرکت در انتخابات می تواند واجب تر از احکام شرعی کشور باشد، افزود: فردی که نماز نمی خواند فقط خود گناه می کند و به خود آسبب می زند در حالی که عدم مشارکت در انتخابات علاوه بر ضرر به حق همه مردم زمینه شادی و خوشحالی دشمن فراهم می شود، پس در نتیجه شرکت در انتخابات از جمله واحبات است که همه مردم باید نسبت به آن پایبند باشند.

برگزاری پرشور انتخابات با حضور گسترده مردم

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، نخستین میان‌دوره‌ای و یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی (۶ حوزه انتخابیه تهران، تفرش، کبودرآهنگ، گچساران، آستانه اشرفیه و میانه) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین مجلس خبرگان رهبری (۴ حوزه تهران، قم، خراسان رضوی و مازندران) روز جمعه ۲۸ خرداد ماه در حال برگزاری است.  

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور شمار افراد واجد شرایط در این انتخابات ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر است که از این تعداد، یک میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند.  

زمان آغاز فرایند انتخابات از ساعت ۷ صبح جمعه آغاز شده و تا ساعت ۲۴ ادامه خواهد داشت و امکان تمدید ساعت اخذ رای تا ساعت ۲ بامداد شنبه وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • TR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    4 1
    مشرق دیگه تمومه ماجرا ، ملت آزادگی رو از امام شهیدشان و حر ، آموختند و سیاه لشگر ظلم نشدند
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۸
    5 1
    رأی میدم به کوری چشم همه اون جیره خورای مزدور اسراییل و انگلیس و عربستان و امریکا که بعد از ترور شهید سلیمانی رقص و پایکوبی کردن و پیام خوشحالی دادن و از ترامپ وحشی و بقیه تروریستا بابت این جنایت وحشتناک تشکر کردن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس