کد خبر 1232300
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
نزدیکی آمریکا به روسیه

کشورهای لهستان و اوکراین در آستانه دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه به شدت از مواضع رئیس جمهور آمریکا به ویژه در قبال پروژه گازی "نورد استریم"۲ ابراز دلسردی و نارضایتی کرده‌اند.

به گزارش مشرق، روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ" در گزارشی نوشت: در آستانه برگزاری نشست "جو بایدن" و ولادیمیر پوتین" در ژنو سوئیس لهستان و اوکراین از سیاست های واشنگتن در قبال روسیه ابراز دلسردی کردند. بخصوص آن ها از موضع بایدن در قبال پروژه "نورد استریم ۲" شکایت کردند.

لهستان و اوکراین در آستانه دیدار رئیس جمهور آمریکا با همتای روسی خود انتظارات بالایی را از آمریکا داشته و برای خود تصور کرده بودند.

با توجه به موضع جدید آمریکا در قبال پروژه نورد استریم ۲ که به زعم اوکراین و لهستان ضعیف ارزیابی شده است و بر اساس این فرضیه که بایدن مانند باراک اوباما می تواند به دنبال تنظیم مجدد روابط خود با روسیه باشد انتقادات آشکاری از طرف این کشورها بلند شده است.

"زبیگنیو راو "وزیر امور خارجه لهستان روز جمعه در سخنانی گفته است که از موضع جدید رئیس جمهور آمریکا در قبال پروژه گازی نورد استریم ۲ از طریق رسانه ها مطلع شده است.

وی تاکید کرد: متحدان آمریکایی ما هیچ زمانی برای مشورت با این منطقه با بیشترین آسیب پیدا نکرده اند. به جای آن پشت درهای بسته یک گفتگوی آمریکایی-آلمانی-روسی درباره خط لوله انتقال گازی که خطری برای صلح در اروپا است صورت می گیرد. این مسئله می تواند به تشدید سیاست تهاجمی روسیه منجر شود.

وزیر خارجه لهستان همچنین گفت: متاسفانه تا کنون همسایگان روسیه در ارزیابی خود از سیاست این کشور درست عمل کرده اند، اما آمریکایی ها، آلمانی ها و فرانسوی ها اغلب اشتباه کرده اند.

"راو" همچنین این انتقاد را وارد کرد که در آمریکا از زمان روی کار آمدن بیل کلینتون به عنوان رئیس جمهور این برداشت به وجود آمده که شریک اصلی در ایجاد یک جهان آزاد در اروپا دیگر نه انگلیس بلکه آلمان است. بایدن اروپا را با آلمان برابر می داند.

وی در آستانه دیدار بایدن با پوتین از ارتکاب خطاهایی از طرف رئیس جمهور آمریکا سخن گفته و به این مسئله انتقاد وارد کرد که وی با لهستان و نه اوکراین به دنبال گفتگو نیست.

وزیر امور خارجه لهستان کشورش را یک متحد مهم و وفادار آمریکا و یک دموکراسی که شایستگی تنظیم امور خود را دارد دانست .

در اوکراین هم این نگرانی وجود دارد که ایالات متحده آمریکا حمایت های خود از این کشور در قبال روسیه را در ارزیابی های جدید اولویت بندی ها با نگاهی به چین تضعیف کند. یک دیپلمات اوکراینی درباره هزینه های زیادی که اجرای پروژه نورد استریم ۲ برای این کشور به بار می آورد هشدار داده است.

وزیر امور خارجه اکراین هم در گفتگویی با روزنامه "دی ولت" گفته است که این خط لوله انتقال گاز باید به عنوان اهرمی به کار گرفته شود که روسیه را به ایفای یک نقش سازنده در روند صلح در شرق اوکراین ترغیب کند. وی از آمریکا خواست تعهد فعالانه تری درباره مسئله شرق اوکراین از خود نشان دهد.

پروژه گازی نورد استریم ۲ که بیش از نود درصد آن تکمیل شده است قرار است در آینده ۵۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از روسیه به آلمان منتقل کند.

آمریکا به بهانه وابستگی اروپا به گاز روسیه شدیدا با این پروژه گازی مخالف است.

اجرای پروژه خط لوله گازی «نورد استریم ۲» به ارزش بیش از ۹ میلیارد یورو و با طول بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر که از یک سال پیش و در پی اعمال تحریم‌ها علیه روسیه متوقف شده بود، در اوایل ماه دسامبر ۲۰۲۰ از سر گرفته شده است.

آلمان اخیرا در اظهار نظرهای مختلف اعلام کرده که با وجود تشدید مناقشات با روسیه به ویژه در پرونده مربوط به آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین همچنان می خواهد به این پروژه گازی پایبند باقی بماند.

ایالات متحده نیز بارها تمام شرکت هایی که به نوعی در ساخت خط لوله ۱۲۲۰ کیلومتری نورد استریم ۲ همکاری دارند را تهدید به اعمال تحریم های سنگین کرده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا البته اخیرا اعلام کرده که برای بهبود مناسبات با آلمان می خواهد از تحریم ها علیه این پروژه گازی عقب نشینی کند.

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان همچنین قرار است قبل از پایان دوران صدر اعظمی خود یک بار دیگر به عنوان مهمان در کاخ سفید پذیرفته شود. وی در ۱۵ جولای ( ۲۴ تیرماه) به واشنگتن سفر خواهد کرد.

روزنامه هندلز بلات آلمان هم گزارش داده که "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان مقدمات سفر به واشنگتن برای حل مناقشات با آمریکا بر سر پروژه گازی "نورد استریم۲ " را فراهم می کند.

برخی کشورهای اروپای شرقی مانند اوکراین و لهستان نیز به شدت مخالف این پروژه رو به پایان هستند، چرا که درآمدهای خود از ترانزیت گاز روسیه به غرب اروپا را از دست خواهند داد.

به غیر از اوکراین و لهستان که آلمان را متهم به دور زدن کشورشان در انتقال گاز روسیه به اروپای غربی می‌کنند، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا نیز آلمان را متهم کرده بود که با راه‌اندازی "نورد استریم ۲"، اروپا را به گاز روسیه وابسته‌تر می‌کند؛ موضوعی که البته دولت جو بایدن نیز بر آن تاکید دارد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس