صندوق رای

جریان سیاسی خاص از یکسال قبل اسلحه خود را روی شقیقه "مشارکت حداکثری" مردم در انتخابات ۱۴۰۰ گذاشت و عمده رجال این جریان حتی در زبان هم حاضر به دعوت مردم به مشارکت انتخاباتی نشدند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

 

تغییر سر مرّبی در دقیقه ۹۰!

خطابه کرباسچی برای تحریم‌گران انتخابات/ تغییر سرمربی در دقیقه ۹۰!

محمد سلامتی، فعال اصلاح‌طلب و دبیر کل تشکل منحلّه سازمان مجاهدین انقلاب در بخشی از یک مصاحبه با اعتمادآنلاین پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ گفته است:

" به نظر من اصلاح‌طلبان باید به جد در امر انتخابات وارد شوند. "[۱]

*ستاد هسته سخت اصلاحات که در جبهه اصلاحات متشکّل شده است از یکسال قبل و به عبارتی از ۲ سال قبل دست به تحریم‌ خاموش انتخابات زد و تقریبا هیچ حرف سوء و تهمتی نبوده است که این آقایان بصورت روزانه علیه صندوق رأی و بی‌اهمیتی حضور مردم در انتخابات نگویند و نزنند!

جالب است که تشکل‌های مبرّز اصلاح‌طلب از قبیل جبهه اصلاحات، حزب اتحاد، مجمع روحانیون و مجمع ایثارگران نیز هریک در قالب بیانیه‌هایی تند و تیز اعلام کرده‌اند که در اعتراض به ساختار، به حاکمیت و به نهادهای نظارتی کشور نامزدی در انتخابات ندارند. (رفتاری که بهزاد نبوی و مصطفی تاجزاده هم از آن با عنوان تحریم یاد کرده‌اند!)

اکنون و درحالیکه تنها ۳ روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری؛ عبارت "باید به جد وارد انتخابات شوند"! دقیقا چه کارکردی می‌تواند داشته باشد!؟

کما اینکه معرفی نامزد در طول ۳ روز باقیمانده نیز اگرچه می‌تواند ستاد اصلاحات را از کمند برخوردهای امنیتی برهاند اما عملا تأثیری در انتخابات و مشارکت نخواهد داشت.

غیر از عقلانیت بدیهی این مسئله؛ ما همچنین بی‌فایده بودن توصیه‌های دقیقه نودی به حضور در انتخابات را ارجاع می‌دهیم به ده‌ها مصاحبه و یادداشت اعاظم اصلاح‌طلب که در آن تأکید دارند کار انتخاباتی باید از مدت‌ها پیش از انتخابات آغاز شود...

***

 

خطابه کرباسچی برای تحریم‌گران انتخابات

خطابه کرباسچی برای تحریم‌گران انتخابات/ تغییر سرمربی در دقیقه ۹۰!

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه شرق برای اثبات غلط بودن رفتار تحریم انتخابات (که طی یکسال گذشته از سوی اصلاح‌طلبان مورد تأکید قرار گرفته است) از نقطه نظر اصلاح‌طلبانه می‌گوید:

"شما می‌خواهید به وضعیت موجود تن دهید. می‌خواهند یک کسی رأی بیاورد، شما تحریم می‌کنید، رأی او را تصویب می‌کنید. اگر شما تابع شرایط موجود نباشید می‌گویید من برخلاف نظر آنها که می‌خواهند یک نفر را رئیس‌جمهور کنند کسی دیگر را انتخاب می‌کنم."

خبرنگار شرق در این لحظه می‌گوید: در این حالت، کسی که من به او رأی می‌دهم نماینده من نیست!
و کرباسچی پاسخ می‌دهد: انتخاب نسبی است. گاهی شما اثباتی می‌توانید دلخواهتان را بیاورید و به هر دلیلی نمی‌شود.
‌شرق مجددا از نقطه نظر خود می‌گوید: در این انتخاب، مسئله دلخواه نیست.
و دبیر کل حزب کارگزاران می‌گوید: منظورم کسی است که صلاح می‌دانید.

کرباسچی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به رویکرد تحریمی روزنامه شرق تصریح می‌کند: اتفاقا تن‌دادن –به وضع موجود- زمانی است که شما تسلیم شرایط می‌شوید و می‌گویید چون یک نفر را تحمیل کرده‌اند کنار می‌روید که خواست آنها اتفاق بیفتد. حادثه‌ای که پیش می‌آید به‌دلیل مجموعه‌ای از مؤلفه‌هاست. یک بخشی از مؤلفه‌ها، مواردی است که طرف مقابل به ما تحمیل می‌کند و بخشی هم مؤلفه‌های خودمان. شما می‌گویید اصلاح‌طلبان ۱۴ نفر را انتخاب کرده بودند که هرکدام از اینها اگر می‌آمدند اشکالی نداشت و اصلاح‌طلبان شرکت می‌کردند. من می‌گویم آقای همتی را با این ۱۴ نفر مقایسه کنید. از چند نفرشان بدتر است؟ [۲]

*صحبت‌های کرباسچی از نقطه‌نظر منطق سیاست‌ورزی انقلابی صحیح نیست چون هیچ نامزد تحمیلی در انتخابات وجود ندارد و نامزدهای دلخواه اصلاح‌طلبان نیز به دلیل نبود تدبیر از سوی ستاد اصلاحات در معرفی نامزدهای جوان یا دارای صلاحیت در انتخابات نیستند.

ضمن اینکه اصلاح‌طلبان در این انتخابات نامزد وابسته به خود دارند و ۲ نامزد هم دارند اما در ظاهر امر قصد حمایت از این ۲ نفر را ندارند و آنها را اصلاح‌طلب بدلی می‌دانند!

مع‌الوصف از منظر دموکراسی و منطق سیاست‌ورزی حزبی؛ سخنان کرباسچی کاملا صحیح است و بایستی آنها را به اصلاح‌طلبانی که قصد رأی دادن ندارند یادآوری کرد.

صحبت‌های کرباسچی از این حیث نیز اهمیتی ویژه‌تر می‌یابند که "مشارکت حداکثری" در انتخابات ۱۴۰۰ از اهمیت زیادی برخوردار است. اگرچه میزان مشارکت هرگز به مشروعیت نظام ربطی ندارد...

***

اسلحه جریان خاص روی شقیقه مشارکت مردم

خطابه کرباسچی برای تحریم‌گران انتخابات/ تغییر سرمربی در دقیقه ۹۰!

احمد حکیمی‌پور، فعال اصلاح‌طلب و عضو سابق شورای شهر تهران در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی با یک تصویرسازی شخصی از فضای سیاسی کشور اظهار کرده است:

"در چنین شرایطی مردم انگیزه‌ای برای حضور در پای صندوق‌های رأی ندارند. از نظر مردم هرکدام از کاندیداهای انتخاباتی یا اطرافیان آنها برای منافع شخصی و گروهی وارد رقابت‌ها شده‌اند. به همین دلیل نیز پیش خود فکر می‌کنند چرا باید در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و به چنین افرادی رأی بدهند. به همین دلیل نیز انتخابات ریاست‌جمهوری آینده با دوقطبی رأی دادن یا رأی ندادن مواجه شده است. این دوقطبی نیز هنوز نشکسته است؛ مگر اینکه در روزهای باقی‌مانده تا انتخابات اتفاقاتی رخ بدهد که شرایط انتخابات تغییر کند."[۳]

*  علت شبهات بوجود آمده در نزد عده‌ای برای رأی دادن یا رأی ندادن؛ چیزی جز همین حرف‌های شخص آقای حکیمی‌پور نیست!

حرف‌هایی که طی یکسال گذشته و در پروژه تحریم خاموش انتخابات؛ بارها و بارها از سوی رجال جریان چپ در ذهن و روان جامعه پمپاژ شد و شبهه رأی ندادن را بوجود آورد.

خاصّه اینکه تنش و چالش سیاسی در همه جای جهان وجود دارد و اتفاقا عاملی برای افزایش انگیزه‌های انتخاباتی است.

همانطور که ناامیدی از عملکرد یک رئیس‌جمهور نیز اتفاقا عامل افزایش انگیزه مردم برای حضور در انتخابات‌های بعدی و برگزیدن افراد بهتر است اما اصلاح‌طلبان با به راه انداختن یک نمایش کمدی تراژیک تقلا کردند تا از این عامل حضور یک عامل تحریم بسازند!

اظهارات حکیمی‌پور به روشنی می‌تواند به مردم و تاریخ بگوید که "دشمنان مشارکت حداکثری" و کسانی که حتی در زبان نیز مردم را به صندوق‌های رأی دعوت نکردند چه کسانی هستند!؟

قبل از حکیمی‌پور، مجید انصاری نیز اخیراً در مصاحبه‌ای نظیر همین سخنان ناامیدکننده را بر زبان آورد. [۴]

***

1_ https://etemadonline.com/content/491230

2_ https://sharghdaily.com/fa/main/print/283656

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/316079

4_ mshrgh.ir/1230901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • س.م.د IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    7 14
    «اگرچه میزان مشارکت هرگز به مشروعیت نظام ربطی ندارد» اطمینان دارید این فرمایش، با منویات رهبر عزیزمان هماهنگ است؟
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      20 4
      مشروعیت نظام به جنبه شرعی آن است نه جنبه جمهوری! اما جنبه جمهوری در مقبولیت نظام خوب است! سعی کن بیشتر بیندیشی!!!!
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      8 3
      این جمله مطابق با جملات رهبر فرزانه انقلاب است و در گزارشهای پیشین وبلاگ مشرق نیز کرارا به این نقل قول اشاره شده است.
    • عبدالله IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      13 4
      يعني از نظر شما حضرت علي (ع) كه 25 سال انتخاب مردم نبود، نامشروع بود؟ مشروعيت با مقبوليت فرق مي‌كند. مقبوليت ناشي از رأي مردم و مشروعيت مربوط به جنبه الهي و ديني دارد. حضرت امير (ع) طي 25 سال مقبول نبودند، اما كسي غير از ايشان براي تشكيل حكومت مشروع نبود.
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      9 7
      اگر با مشارکت حداکثری مردم دوباره فردی همانند روحانی (همتی) رای بیاورد باید فاتحه اقتصاد و مملکت را بخوانیم.
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      12 5
      اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      8 5
      میرحسین موسوی فتنه گر گفته باید انتخابات رو تحریم کنید.
    • سوخته IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      7 4
      همه کثافتکاری ها زیر سر شماها است . اصلاحات - کارگزاران - بهاری ها و دیگر خائنین
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      3 2
      پس مشروعیت به چی ربط داره؟
    • هادی IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      3 1
      در برخی پاسخ ها به این کامنت موضوع مشروعیت و مقبولیت بحث شده است. این بحث جایی در دیدگاه های مقام معظم رهبری ندارد و دیدگاه مرحوم آیت الله مصباح می باشد. در نظر رهبر انقلاب جمهوریّت و اسلامیّت نظام درهم تنیده و در پیوند با هم هستند و هیچ یک بر دیگری ترجیح ندارد( منبع بیانات رهبری در 12 مرداد 1388 و نیز نگاه کنید به بیانات معظم له در 10 مرداد 1384)
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 0
      چرا نظر بنده را تقطیع کردید و استدلال نهفته در آن را بریدید. من هر روز به این سامانه سر می زدم اما با این کارتان قدری دلسردم کردید.
    • عبدالله IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
      0 0
      آقاي هادي سلام اينكه جمهوريت و اسلاميت در هم تنيده هستند، منافاتي با اين ندارد كه مقبوليت يك معني دارد و مشروعيت يك معني ديگر. جمهوريت و اسلاميت در هم تنيده است يعني اينكه مقبولِ مشروع حق حكومت دارد. مقبولِ نامشروع و مشروعِ غير مقبول حق و غيرِ مشروعِ غير مقبول حق حكومت ندارند. جمهوريت= مقبوليت اسلاميت = مشروعيت ضمناً اين را هم بدانيم كه رهبر انقلاب آقاي مصباح را به منزله آيت‌الله مطهري دانسته و ايشان و افكارشان و تأليفاتشان را تأييد فرموده‌اند.
  • سید IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    32 4
    به هر حال به لطف حق اصلاح طلبان تهوع آور به انتهای خط خیانت و خباثت نسبت به کشور و ملت ما رسیده اند و باید پس از این انتخابات گور خود را از این جا گم کنند!
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      3 4
      مگه اینکه با رد صلاحیت بتونید اصلاحاتو شکست بدید. اگه این به معنی به ته خط رسیدنه که اصولگرایان متعفن 96 تموم شدن و رفتن
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 0
      حرف مفت نزن شما اگه ببازید نه دولت ، نه مجلس و نه قوه قضاییه رو دارید
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    20 8
    اولین دزد واختلاسگر که همین کرباسچی بود
    • م ح IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      6 1
      اولیش رفیق بود
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      6 6
      فرق من قال و ما قال رو بدون و بخون
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    8 4
    همون جریان خاص که میگی.چه نامزدی داره.دوما مگه نمیگید انگشت شمارن بذار نیان ناراحت نباش
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      5 2
      چرا ناراحت باشیم؟! ما از مشارکت منفی بیزاریم!!!!
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    17 4
    اصلاحات از دایره ی نظام خارج شده. دیگه نباید دلیلی برای مدارا و تا کردن با غربزدگان در بند کدخدا وجود داشته باشه. نظام باید پاکسازی بشه. همونطور که سازمان منافقین تصفیه شدن اینا هم باید پاکسازی بشن. تا کشور بتونه در مسیر خدمت به مردم خودش پیش بره.
  • ایرانی IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    6 0
    ۴۰ ساله ملت دارن رای میدن
  • نیما IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    9 1
    شما نمیخواد نگران ملت باشید شما رمورد کارخانه الکتریک رشت صحبت کنید وبگید چطور به دست شما رسیده بود؟ باید هم مخالف کسی باشید که اون رو ازحلقومتون بیرون کشید
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    17 1
    باید کشور بدست فردی دانا و مدیر و خوش فکر اما وطن پرست وحتما ضد استکبار داده شود.
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    5 2
    اینا حالیشون نیست ، تو این 8 سال اینقدر مست قدرت بودند که نفهمیدن بدنه اجتماعیشون به شدت ریزش کرده و الان خیلی از کسایی که قبلا به اینها رای میدادن میخوان به آقای رئیسی رای بدن . از کف خیابون خبر ندارن
  • حسن IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    4 2
    به این مغز های رسوب گرفته اصلاحات باید گفت دوران دست وپازدن شما در منجلاب ذلت که خودتان طراحش بودید فرا رسیده و آنقدر در طول 30سال حاکمیت شما به ملت و نظام خیانت کردید که امروز راهی جز روش معمول خود پیش رو ندارید و باید به مردم القا کنید که در انتخابات شرکت نکنند اما کور خوانده اید . این مردم به کوری چشم شما واربابانتان با رای بسیار بالایی به رییسی دولت مردمی و دلسوز خود را سر کار خواهند آورد و در فرصت مناسب جواب شماها را خواهند داد.
  • جعفر IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    5 2
    سلام خدمت نویسنده عزیز عرض کنم کاری با تحلیل های شما ندارم ولی اون جایی که فرمودید / اگر چه میزان مشارکت ربطی به مشروعیت نظام ندارد / این رو از کجا اوردی تمام بزرگان انقلاب از خود حضرت امام تا رهبری و تمام متفکرین از شهید مطهری و بهشتی ملاک مشروعیت دادن به حاکمیت نظام رو مشروط به اعتماد مردم و اعتقاد مردم به درست بودن حرکت و یا غلط بودن حرکت نظام میدانند و هست این چه حرفیه شما میزنید حکمیت منهای مردم چه منشاء ان مذهب باشد و چه هر ایدو ئو لوژی دیگری مفهومش دیکتاتوری است یعنی چه میزان مشارکت مردم دلیل بر مشروعیت نیست شما فرمایشات رهبری رو نشنیدید تاکید بر مشارکت احاد ملت دارن
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
      0 1
      کیفیت انتخابات مهم تر از کمیت آنست یعنی اگر یک رئیس جمهور خوب با 20 میلیون رای انتخاب بشود بهتر از این است که یک رئیس جمهور بد با 40 میلیون رای انتخاب بشود.
    • DE ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
      0 0
      در تاریخ انقلاب اسلامی، بالاترین رای را بنی صدر خائن آورد ای کاش یک انسان نصف رای او را آورده بود ولی خائن و جاسوس نبود.برای مثال او پس از حمله طبس و فرار امریکاییها سریع دستور داد با موشکباران هواپیماهای سالم ... تمام اسناد درون آنرا از بین ببرند....و سدی بود مقابل سپاه و بسیج....پس بایستی به یک فرد انقلابی و نه پر مدعا رای داد.
  • عباس IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    3 1
    اگربرخی تصمیم گرفته اند رای ندهند به خاطر عملکرد و دزدی های دوستان جنابعالی می باشد . حال اعلام می نمایید مردم به خاطر رد صلاحیت برخی از هم پالگیهای شما رای نمی دهند. واقعا چقدر وقیح هستید.
  • DE ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    4 1
    سرو ته یه کرباسچی:شما می‌خواهید به وضعیت موجود تن دهید.مشکلی ندارید ۳۲ سال تن دادید و ما افکار شما را مهندسی کردیم عادت دارید. می‌خواهند یک کسی رأی بیاورد همانطور که ۳۲ سال هرکسی را ما خواستیم آوردیم، شما تحریم می‌کنید، رأی بقیه مردم او را تصویب می‌کند. اگر شما تابع شرایط موجود نباشید که گندهای ۳۲ سال خودمان است می‌گویید من برخلاف نظر آنها که می‌خواهند یک نفر را رئیس‌جمهور کنند من دونفر را رییس جمهور میکنم مثل قبل روحانی ظریف یا حالا همتی و مهری....چه انتخابات را تحریم کنید چه رای ندهید کار اصلاحات تمومه فقط سعی کنید مانند منافقین جلوی مردم نایستید و جاسوسی برای دشمن نکنید .شاید خدا توفیق توبه هم به شما بدهد.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    4 5
    به همه قول میدم ملت ایران این بار هم حماسه خلق میکنه. چنان شوری برای حضور بوجود بیاره تا همه دشمنان داخل و خارج برای همیشه ناامید شوند.
  • حامد IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    6 3
    اولین دزد واقعی و محاکمه شده در دوران خود افساد طلبان همین آقای کرباسچی بود حالا تبدیل شده به قهرمان این جبهه. اینم از عجایب روزگار هست.
  • خسرو IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    2 3
    باید حکومت یک دست شود تا اقتدارگرایان نتیجه اعمال خود کردن دیگران نیاندازند و همه چیز طی یک دوره چهار ساله سایت شود و مشخص شود مقصر ناکارآمدی‌ها در اصل کیست!!! لطفاً نظر من را هم بزارید
  • کامران IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    2 3
    کافر هر چه گوید از درد دلش گوید .مشرق !.در انتخابات مجلس دیدید که چه شد .
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    2 3
    جمهوری اسلامی شاید نیت خوبی داشته باشد اما بدلیل نداشتن ازادیهای اجتماعی لازم در نهایت بازنده است شما زمانی میتوانید مشکل فساد را حل کنید کهاز خبرنگاران حمایت قاطعی داشته باشید کشوری که چهل سال اشتباهاتش را تکرار میکند فرصتش تمام میشود این با بحث مقاوت تفاوت دارد رفتار شما در بسیاری از زمینه ها اشتباه بود و علم را در جامعه شناسی واقتصاد و روابط بین الملل کنار گذاشتید و با اغماض به ان نگاه کردید
  • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    3 2
    مگر اصلاح طلبان مقبولیت دارند که نگران عدم دعوت مردم از سوی ایشان هستید
  • بی نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    ببینید آقای کرباسچی ملت دیگر نمیخواهد خرابکاری های گذشته تکرار شود، ملت خواهان ایرانی مترقی و مرفه بود، ملت باین هدف نرسید، اکنون می‌خواهد که نه با تلنگر که با مشت جواب آنانی رابدهد که از عرق ملی چیزی نمیدانند یا می‌دانند و آنرا باستهزاء می‌گیرند دیگر عوامفریبی دورانش سپری شده است.
  • داوود IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    ما را بخیر شما ها امیدی نیست خواهشا شر نرسانید
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    ظاهرا" این دوره از انتخابات وتائید صلاحیت ها ورد صلاحیت ها طبق شواهد وارائه نظرات همانند سال 92 می باشد!!!!
  • ایرانی IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 1
    سفسطه فقط پررویی لازم دارد که کرباسچی زیادش هم دارد.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 3
    خفه شید همتون
  • مهدی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 0
    آقای کرباسچی اگرمن هم دزدی کرده بودن۲۵سال پیش موردعفوقرارمیگرفتم وحبس ۲۰ساله ام شش ماه میشدوجریمه۶۰۰میلیونی انزمان بخشیده میشدقطعآمردم بینوارافریب ودعوت به شرکت درانتخابات میکردم!!!!!!!
  • مهدی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    مردم به این خوبی! چرا قدرشون نمیدونید؟
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    1 0
    سریال کرباسچی که یادمان نرفته سردسته دزدان سازندگی
  • مجید IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۵
    0 0
    اصلاح طلبان اگر عملکرد خوبی داشتند و یک چوب خشک معرفی می کردند رای می اوردند .متا سفانه در این مدت ۸ عقب رفتند که هیچ همه دست اورد ها را هم نابود کردند
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    0 0
    اقای کرباسجی شما و هم حزبی های شما از بیت المال هرچه خواستید بردید . نمونه اش کارخانه رشت الکتریک . واقعا بعد این همه دزدی چه رویی دارید شما خجالت نمی کشید لااقل این چند روز حیا کنید .
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    0 0
    سلام من مطالعه سیاسی دارم....رای ندادن میشه لبنان....رای ندهیم یعنی خون شهدا را نادیده گرفته ایم... خدا کنه یک اصلح بیاد سر کار.... من فقط ب احترام شهدا رای میدم یک رای حاج قاسم پاس می دارم
  • SE ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
    0 0
    واقعا دوگانگی پارادوکس و عدم منطق در طیف به اصطلاح اصلاح طلب موج میزنه. هر وقت خودشون احساس پیروزی کنند در تنور انتخابات میدمند ولی حالا که چیزی برای گفتن بخاطر عملکرد وحشتناک دولت نزدیک به خود ندارند به دو قطبی رای دادن و رای ندادن رسیده اند! در سال ۸۸ هم که گسترده باختند اون فجایع رو برای کشور ببار آوردند و گرای تحریم های سخت و فلج کننده رو دادند. آدم عاقل باید از خودش سوال جدی بکند چگونه می‌شود به این قوم مذبذب و فریبکار و سیاست زده با تشکیلاتی دیکته ای از بالا اعتماد داشت؟ این خصوصیات منفی در جبهه اصلاحات باید عقل هرانسان منطقی را به تفکر وادارد و یک دوباره اندیشی اساسی برای نجات خود از این چنبره افعی وار در دیدگاه های سیاسی خود انجام بدهد. مشکل و گیر این جبهه ریشه ای است. ریشه اصلاحات در خارج از ایران نضج گرفته است و درختی که در ایران جان گرفته است درختی است زده است. هواداران این جبهه باید در آرامش و بدون تعصبات حزبی به موضوعات اساسی فکر کنند و کلاه خود را قاضی نمایند. اصولگرایان هم ضربات کمی به کشور نزده اند ولی فرق شان با اصلاحاتی ها اینست که اغلب ریشه در همین اب و خاک داشته و دارند و ضررشان برای کشور بمراتب کمتر از اصلاح طلبان بوده است. اصولگرایان هم لازم هست نوآوری کنند و پوست اندازی داشته باشند.
  • یاور IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    0 0
    ما تنها با امید ریشه کنی فساد به آیت الله رئیسی رای دادیم و تا حصول نتیجه پای آرمان ها هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس