تاکید سران جی-۷ بر تداوم مذاکرات وین در راستای احیای برجام

سران اجلاس جی-۷ پس از نشست سه روزه در انگلیس از تداوم مذاکرات وین در راستای احیای برجام وین حمایت کردند.

به گزارش مشرق، سران هفت کشور صنعتی جهان روز یکشنبه پس از اعلام اینکه نجات توافق هسته‌ای هنوز به زمان بیشتری نیاز دارد، با صدور بیانیه‌ای‌ پایانی از تداوم مذاکرات وین حمایت کردند.

به گزارش منابع خبری، سران هفت کشور صنعتی جهان (آمریکا، آلمان، انگلیس، ژاپن، فرانسه، ایتالیا و کانادا) حاضر در سواحل «کورنوال» در انگلیس در حالی با صدور این بیانیه  به نشست خود خاتمه دادند و بار دیگر متعهد شدند از به اصطلاح ساخت سلاح هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی جلوگیری خواهند کرد.

در خصوص احیای برجام در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما متعهدیم که اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز سلاح اتمی تولید نخواهد کرد. ما از گفت‌وگو کنندگان اصلی در برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) و به طور جداگانه با ایالات متحده، برای بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات خود در قبال برجام استقبال می‌کنیم. ما از هدف منع گسترش سلاح‌های اتمی و اطمینان از ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کنیم.»

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه با ادعای کاهش شفاف‌سازی در برنامه هسته‌ای ایران آمده است :«یک توافق هسته‌ای ترمیم شده و به طور کامل اجرا شده می‌تواند راهگشای رفع نگرانی‌های منطقه‌ای و امنیتی نیز باشد.»

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در مذاکرات احیای برجام در وین روز شنبه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال توافقی خوب و منطقی است که اصول و شاخص‌های مورد نظرش در آن رعایت شده باشد.

عراقچی در این خصوص تصریح کرد: «ما به‌دنبال دستیابی به یک توافق مطلوب و خوب برای جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این مسیر، نه عجله داریم و نه وقت را تلف می‌کنیم. مهم این است که در هرگونه توافق، اصول و شاخص‌های جمهوری اسلامی ایران در آن رعایت شده باشد.»

دور قبلی مذاکرات اجلاس جی-۷ (دور پنجم) از چهارم تا ۱۲ خرداد ماه در وین برگزار شد و پس از آن هیأت‌ها برای مشورت‌های بیشتر و تنفس به پایتخت‌هایشان بازگشتند و دور جدید این مذاکرات روز شنبه ۲۲ خرداد در وین مجددا از سرگرفته شد.

نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایرانی و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) روز شنبه (۲۲ خردادماه) در گرندهتل شهر وین برگزار شد. ریاست این نشست بر عهده «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بود و «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران هم در رأس هیأتی برای شرکت در این نشست روز (شنبه) وارد وین شد و عهده‌دار ریاست هیات ایرانی بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۴
    0 0
    لغو همه تحریمها و راستی آزمایی ما از صحت آن بعد عمل به تعهدات توسط ایران فرمان رهبری است. والسلام

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس