کد خبر 1231131
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
نمودار

با رسیدن به ایستگاه پایانی مناظرات انتخابات ریاست جمهوری در این گزارش به بررسی کلان‌داده‌ها و رویکرد کاربران‌ فضای‌مجازی نسبت به آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۰ می‌پردازیم.

به گزارش مشرق، قطار مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری پس از طی مسیری ۵۴۰ دقیقه‌ای در حالی به ایستگاه پایانی خود رسید که نامزدها بنا بود در آخرین برنامه، درباره روش خود برای درک عینی و واقعی مشکلات و دغدغه‌های مردم سخن بگویند و علل متورم و مزمن شدن مشکلات و حل نشدن آن را واکاوی کنند. اما آیا این هدف مهم محقق شده است و اساساً کاربران فضای مجازی چه رویکردی به مناظره سوم داشتند؟

رصد «دیتاک» از شروع مناظره تا حدود ۱۲ ساعت پس از آن در بسترهای خبر، تلگرام، اینستاگرام و توییتر نشانگر آن است که دو کلان موضوع «کرونا» و «برجام» و پاسخ کاندیداها در این زمینه، با ضریبی بیش از سایر موضوعات مورد توجه قرار گرفته است.

نگاهی به کلان‌داده‌ مناظره سوم +عکس و نمودار

نمودار روند انتشار محتوای انتخاباتی توییتر در یک هفته اخیر

اهالی خبر با ۶.۳ هزار تولید محتوا در بستر خبر موضوع مناظره سوم را پیگیری کرده‌اند. ۲.۷ هزار محتوا در پایگاه‌های خبری، ۳.۲ هزار محتوا در بستر خبرگزاری‌ها و ۴۰۴ محتوا در روزنامه‌ها درباره مناظره آخر منتشر شده است. خبری‌ها، صرفا به اطلاع‌رسانی مناظره پرداخته و کمتر شاهد ارائه تحلیل در این بخش بوده‌ایم.

تلگرام که ترکیبی از رسانه‌ها، فعالان فضای مجازی و افکار عمومی محسوب می‌شود با رویکردی خنثی به ارائه محتوای مناظرات پرداخته و درمجموع ۴۴.۱ هزار پست، ۱۵۰.۲ میلیون بازدید و ۱۸۳۶ پست در ساعت مناظره آخر را بدرقه کرده است.

پست کانال خبر فوری با مضمون نقل‌قول‌هایی از رییسی در مناظره سوم و ۲۴۵.۵ هزار بازدید پربازدیدترین مطلب بستر تلگرام بوده است.

نگاهی به کلان‌داده‌ مناظره سوم +عکس و نمودار

تصویری از پربازدیدترین پست تلگرام در سومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری

در نهایت اینستاگرام که بستر اصلی و متمرکز امروز کاربران ایرانی است، با ۱۲.۹ هزار پست، ۵.۷ هزار لایک و سرعت ۵۳۶ پست در ساعت به موضوع مناظره پایانی سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.

پست «زاکانی : ماهم قبول داریم آقای روحانی اقتصاد بلد نیست، چون اگر بلد بود شمارو نمیگذاشت رئیس بانک مرکزی!» با ۱۷۱۰۰ لایک مورد توجه‌ترین محتوای بستر اینستاگرام بوده است.

نگاهی به کلان‌داده‌ مناظره سوم +عکس و نمودار

تصویری از پرتوجه‌ترین پست اینستاگرام بعد از سومین مناظره‌ی انتخابات ریاست جمهور

کاربران توییتر نیز  با ۳۶۳.۲ هزار توییت، ۲۵۶ هزار ریتوییت، ۱.۳ میلیون لایک و بیش از ۲۰۷۱۳ محتوا در ساعت به کنشگری درباره آخرین مناظره پرداختند.   توییت علی اکبر رائفی‌پور که نوشته بود: «آقای همتی خون های آبان ماه ۹۸ دامان تو و حسن روحانی را خواهد گرفت» با ۱۰۶۲۵ لایک، محبوب‌ترین محتوای فضای توییتر بوده است.

نگاهی به کلان‌داده‌ مناظره سوم +عکس و نمودار

هشتگ‌های پرکاربرد در توییتر بعد از مناظره سوم

درحالی که انتظار می‌رفت مناظره سوم، به‌عنوان آخرین فرصت جمعی کاندیداها روند گرمتری را دنبال کند، شاهد روند یکنواخت و تکرار برنامه‌های گذشته توسط کاندیداها بودیم؛ رویکردی که به روایت برخی کارشناسان، اثر چندانی بر گرم کردن تنور انتخابات و افزایش مشارکت نداشته و بیشتر شاهد بازتولید و تکرار ادبیات چند هفته گذشته نامزدهای انتخاباتی بودیم. البته پیش از این نیز افکارسنجی‌ها از عدم اثرگذاری چندان مناظرات بر مشارکت حکایت داشته است.

باید دید خارج از فضای مناظرات، در روزهای منتهی به ۲۸ خرداد، هر یک از کاندیداها برای جلب نظر افکار عمومی چه سیاستی را اتخاذ خواهند کرد. اما این سیاست هر چه باشد باید با علم به این نکته باشد که مردم به دنبال ارائه راهکار واقعی و عملیاتی برای حل مشکلات کشور هستند و نه بیان و تاکید بر اینکه مشکلات وجود دارد. امروز «ناجی با برنامه» بیش از «قهرمان بی‌برنامه» مورد انتظار افکار عمومی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس