کد خبر 1231047
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶
زاکانی نمایه

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما دچار خودتحریمی هستیم آنقدر خود را تحریم کرده‌ایم که تحریم‌های بیگانگان بر ما اثر ندارد.

به گزارش مشرق، علیرضا زاکانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه شبکه چهارم صدا و سیما با عنوان «با نخبگان»، گفت: ما دچار خودتحریمی هستیم آنقدر خود را تحریم کرده‌ایم که تحریم‌های بیگانگان بر ما اثر ندارد.

وی افزود: دولت‌ها برای اداره خود متکی بر نفت بودند، در دولت فعلی اتکا به نفت متزلزل شد، لذا دولت فعلی با دست در جیب مردم کردن و ایجاد تورم، امکانی را ایجاد کرد تا خود را اداره کند و فشار را بر مردم وارد کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: راه درست اداره دولت توجه به رکن تولید در داخل کشور است و دولت باید خود را از مقابل تولیدکننده کنار بکشد، به جای اینکه پای او را بگیرد و او را با سر به زمین بزند، دست او را بگیرد و بلندش کند.

زاکانی گفت: دولت به جای اینکه بازار سرمایه را تقویت کند تا رونق پیدا کند به گونه‌ای عمل کرد که بتواند از طریق بازار سرمایه خود را اداره کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حالی که نرخ تورم در دنیا حدود دو درصد است، تورم در کشور ما حدود ۵۰ درصد است. دولت از طریق تورم خود را اداره و کل مشکلاتش را به مردم منتقل می‌کند.

 زاکانی اظهار داشت: از سال ۹۰ تا ۹۸ حدود ۳۴ درصد قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و اگر برای ۸ سال آینده سالانه ۸ درصد رشد کنیم تازه می توانیم قدرت خرید مردم را به سال ۹۰ برگردانیم.

وی گفت: به برکت خون شهدا، قدرت منطقه‌ای برای ما ایجاد شد، آن چیزی که قدرت منطقه ما را تهدید می‌کند، تبعیض است زیرا منافع اقتصادی برای عده خاصی محقق شده و به ضرر و زیان عامه مردم است. تورم مالیاتی است که دولت از فقرا می‌گیرد، این تبعیض در عدم استفاده از منافع اقتصادی کشور، قدرت منطقه ما را مخدوش می‌کند از این رو مبارزه با مفاسد اقتصادی و رفع تبعیض در برنامه‌های جدی بنده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد تخلفات در واگذاری ها نیز، گفت: در مورد واگذاری ها، جنایت بزرگی در کشور اتفاق افتاده است. واگذاری هایی در دهه های ۷۰، ۸۰ و ۹۰  انجام شده است. دولت‌ها یاد گرفتند که با واگذاری ها، خود را اداره کند نه اینکه با واگذاری ها بتوانند پیشرفت ایجاد کنند. در ۳ دهه واگذاری‌ها با فساد صورت گرفت.

زاکانی اظهار داشت:  عملاً سرمایه‌های کشور را به جای اینکه کارآمد کنیم به دست عناصر کاسب دادیم که هیچ شناختی نسبت به فعالیت‌ها در آن حوزه نداشتند و مانند یک اوراقچی، کارگران را بیرون کردند. کارخانه ها را اوراق کردند و زمین را فروختند و یک شبه امکان فوق‌العاده را از کشور دزدیدند.

وی تاکید کرد: رویکردها در واگذاری‌ها بسیار غلط بود، عدم شفافیت، فساد و عدم تعارض منافع در جریان واگذاری‌ها کشور را برباد داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:  طبق اصل ۴۹ قانون اساسی و قانونی که در مجلس دهم تصویب شده است، دولت آینده مبتنی بر این قوانین، حقوق ملت را استیفا خواهد کرد.

زاکانی با بیان اینکه بارها به خاطر واگذاری‌ها به دادگاه رفته‌ام، گفت: واگذاری سایپا با فساد همراه بود. در واگذاری پتروشیمی ها، بارها به دادگاه رفتم و آنها محکوم شدند.

وی تصریح کرد:  من همیشه در مقام متهم به دادگاه رفتم اما از حقوق مردم دفاع می کردم و چند صد هزار میلیارد تومان از اموال بیت المال را صیانت کردم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مورد واگذاری پتروشیمی باختر هم گفت:  ادعا کردند که این واگذاری بسیار موفق بوده است. اموال کلا مربوط به بنیاد شهید است، سه برادر آمده‌اند ۱۰۳ هکتار از این اموال را به قیمت ۳۷ میلیارد تومان خریدند، تغییر کاربری داده‌اند. ۵۰ هکتار آن را به قطعات کوچک تقسیم کردند، بنیاد شهید اعتراض کرد که چرا این کار را کردید، این سه برادر شکایت کردندو  با نفوذ طبری به نفع این سه برادر، رأی صادر شد.

زاکانی اظهار داشت : این سه برادر پتروشیمی باختر را ۱۰۰ میلیارد تومان خرید اند و بر خلاف قانون این واگذاری انجام شده است. عید ۳۰ میلیارد افزایش سرمایه دادند و هیئت مدیره را تغییر دادند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان امکان و سرمایه در دست این سه برادر است، حتماً دولت بنده دخالت خواهد کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:  در مجلس دهم، تحقیق و تفحص را شروع کردم اما برخی نمایندگان دنبال کردند و اجازه ندادند که به نتیجه برسد، در مجلس یازدهم نیز تحقیق و تفحصی را کلید زدم، برخی از نمایندگان در تلاش هستند که این تحقیق و تفحص به نتیجه نرسد.

زاکانی تاکید کرد: در کشور تنه های قطور فساد وجود دارد که باید این تنه ها قطع شود. با قطع سر شاخه‌ها و برگ‌ها نمی‌توان فساد را از بین برد. در کشور عده‌ای امکان مردم را به یک عده مفت خور داده‌اند، سهم افراد در مجلس، دولت و قوه قضائیه را هم مشخص کردند و با هم می‌خورند.

وی گفت: دولت ها می خواستند که به گونه‌ای کشور را اداره کنند که بقیه عجیرشان باشند، از این رو تمرکز زدایی در دولت بنده قطعی است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: در دولتم در سال اول تمرکز زدایی را عملیاتی خواهیم کرد و حکمرانی در فضای مجازی و ایجاد دولت الکترونیک را عملیاتی می‌کنم.

زاکانی تصریح کرد : مدیران بدانند که دوران منفعت طلبی تمام شده است. در دولت بنده اساس بر شایسته‌سالاری و کار کارشناسی و علمی است.

وی اظهار داشت: به لطف خداوند ۲۰ سال است که این مسیر را در مبارزه با فساد می روم و یاد گرفتم که به مردم نامردی نکنم و در برابر نامردی به مردم بایستم. فتوت و جوانمردی در خون ایرانیان است، نمی‌دانم برخی مدیران سر سفره چه کسی بزرگ شده‌اند که اینگونه با مردم رفتار می‌کنند!

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بنده وعده پول پاشی نمی‌دهم، معتقدم باید در کشور خلق پول شود تا بتوان آنرا توزیع کرد؛ با طرح دو فوریتی در مجلس مقررات زدایی خواهم کرد. بنده مجلس را در راس امور می دانم، دولت های گذشته در حق مجلس جفا کردند.

زاکانی در بخش دیگر این برنامه: از سوی جمهوری اسلامی در حال حاضر دو رایزن اقتصادی یکی در عراق و دیگری در افغانستان وجود دارد در حالی که ترکیه فقط در عراق ۲۲ رایزن  اقتصادی دارد.

وی اظهار داشت: بنده با نخست وزیر سوریه صحبت می‌کردم، او می‌گفت اینجا [سوریه] با حمایت شما آزاد شده است، اما بازار اقتصادی از سوی ترکیه تسخیر شده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد برنامه‌ او برای ساماندهی بازار توزیع، گفت: از سال ۵۰ تا سال ۸۱ تعاونی های مصرف شهر و روستا وجود داشتند که در دولتِ خاتمی این تعاونی‌ها حذف شد.

زاکانی تاکید کرد: بنده معتقدم سازوکارهای مدنی و نهاد سازی‌های نوین که بتواند شفافیت در تولید و توزیع مناسب برای ما فراهم کند بسیار مهم است. از طریق فناوری این امکان ایجاد می‌شود که کل این روند در دست ما باشد.

وی با بیان اینکه دولت فعلی فکر می‌کند که باید کشور را با «چرتکه» اداره کند، گفت: در صورتی که اینگونه نیست، باید از فناوری‌های نوین استفاده کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: انقلاب بزرگ در تولید اتفاق خواهد افتاد و این اقدام را با مشارکت مردم و نخبگان انجام خواهیم داد.

زاکانی در تشریح برنامه‌های او در برای تحول فرهنگی و اجتماعی، گفت : تعلیم و تربیت، سلامت، رفاه، مبارزه با فقر و تبعیض از راهکارهای ما برای تحول فرهنگی و اجتماعی است.

وی تاکید کرد: یک مشت مفت خور و گردن کلفت، خجالت نمی کشند و به مردم ظلم می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر لزوم نهادینه نمودن نظارت مردم بر دولت، گفت:  اصل ۲۷ قانون اساسی را محقق خواهیم کرد و سرمایه‌های اجتماعی و مشارکت‌های مردمی را در راستای انسجام ملی افزایش خواهیم داد. مملکتی که مسئولش دَرد نداشته باشد، این مملکت به تاریخ خواهد پیوست اما ما می‌خواهیم ایران را سرآمد کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس