کد خبر 1230153
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۳
برنامه واکسیناسیون کووید ۱۹ درگیر چه مشکلاتی است

دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی، به تشریح مباحث مرتبط با ملاحظات اخلاقی و عدالت در واکسیناسیون کووید ۱۹ پرداخت.

به گزارش مشرق، احسان شمسی کوشکی، چالش‌های اخلاقی موجود در مسیر تحقیقات واکسن کرونا در کشور را زیرساخت رگولاتوری ناکافی، کمبود نهادهای واسط انجام تحقیقات بزرگ مانند CRO ها، موضوع استقلال محققین، نحوه همکاری نهادهای علمی و دانشگاهی با شرکت‌های تولید کننده یا جایگاه شرکت‌های دانش بنیان نوپا، چالش‌های انجام مراحل پیش بالینی، اطمینان از رضایت آگاهانه، ادامه کارآزمایی های بالینی روی شرکت کنندگانی که طبق سند کشوری واکسیناسیون نوبتشان فرا رسیده است، عدم پایبندی برخی مجریان به مصوبات کمیته ملی اخلاق پیرامون ممنوعیت مصاحبه مجریان علمی پروژه‌ها خواند.

ببینید:

فیلم/ واکسیناسیون ۷۰ سال به بالا علیه کرونا همچنان ادامه دارد

وی همچنین به موانعی که در بحث خرید و واردات واکسن کرونا در کشور مطرح بود نیز اشاره کرد و گفت: ریسک پیش خرید واکسن، انتخاب واکسن از سبد کواکس، تأیید سازمان جهانی بهداشت، دریافت دوز دوم از کشور سازنده واکسن، ثبت واکسن و دریافت دوزهای هدیه، فاصله زمانی دریافت دوز دوم و واردات واکسن توسط شرکت‌های خصوصی همگی در بردارنده چالش‌هایی بودند که به لحاظ اخلاقی قابل بحث و بررسی خواهند بود.

دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش‌های علوم پزشکی استفاده از واکسن به عنوان یک ابزار توسعه نفوذ سیاسی کشورها در جهان را موضوعی مهم و چالش برانگیز خواند و افزود: در بسیاری از موارد تولید کنندگان واکسن به تعهدات خود نسبت به سایر کشورها عمل نکرده اند.

وی در ادامه تدوین راهنمای اولویت بندی توزیع واکسن در کشور را یک اتفاق تاریخی و بسیار کمک کننده خواند و افزود: متأسفانه در موارد معدودی تخطی از سند پیش آمد اما در مجموع تابعیت از سند در کشور بسیار بالا بود و همه مسئولین کشور بارها به تبعیت از آن تاکید کردند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس