جلیلی: همجواری با افغانستان فرصت خوبی برای توسعه صادرات است - کراپ‌شده

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: همجواری با کشور افغانستان فرصت بزرگ و خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با این کشور است و خراسان جنوبی در این زمینه سهم ویژه‌ای دارد.

به گزارش مشرق، "سعید جلیلی" عصر جمعه در برنامه تلویزیونی گفت و گو با مردم خراسان جنوبی که از شبکه استانی خاوران پخش شد، افزود: همجواری استان فراه افغانستان با استان خراسان جنوبی این فرصت را ایجاد می‌کند تا محصولاتی که در خراسان جنوبی تولید می‌شود به بهترین شکل بتواند از مجرا و مسیر افغانستان بازار صادراتی خودش را در آن کشور و بلکه کشورهای دیگر پیدا کند.

وی اظهار داشت: در کشورهای شرق ایران این یک فرصت بسیار خوب است و ما وقتی در مرز ماهیرود حضور پیدا می‌کنیم، می‌بینیم آنجا چگونه تجار، صنایع و صنعتگران می‌توانند از این بستر و دروازه برای افزایش صادرات به کشور افغانستان استفاده کنند و این می‌تواند به تولید ما جهش بدهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: سال ۹۵ پس از اعلام گشایش‌های اقتصادی و اینکه گفته می‌شد برای ما زمینه‌هایی فراهم شد در عرصه روابط خارجی، صادرات ایران به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا در همان سال‌ها که می‌گفتند شرایط خوب است، نصف صادرات ایران به افغانستان بود.

وی افزود: اگر امروز ما بتوانیم بازار افغانستان را به شکل خوب هدف کالاهای ایرانی قرار دهیم صادرات می‌تواند تا چند برابر افزایش یابد و سهم استان خراسان جنوبی در این زمینه یک سهم قابل توجه و چشمگیر خواهد بود.

جلیلی گفت: همچنانکه در نزدیکی افغانستان، در پاکستان هم چنین بازاری وجود دارد و امروز این کشور بیش از ۶۰ میلیارد دلار واردات دارد و در بررسی‌هایی که ما انجام دادیم از این میزان، ۱۶ میلیارد دلار به راحتی می‌تواند در همین شرایط از ایران تامین شود.

وی اظهار داشت: من می‌گویم حتی شما عزیزان ما در استان خراسان جنوبی می‌توانید یک نقش بزرگ و ارزنده در این عرصه داشته باشید، شما می‌توانید نقش بزرگی در روابط خارجی اقتصادی ایران ایفا کنید که اگر در این زمینه جهش بزرگ در صادرات صورت بگیرد این همان جهشی است که به جهش ایران کمک می‌کند.

نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: امروز یکی از بحث‌های مهمی که در عرصه روابط اقتصادی با خارج داریم، موضوع کریدور شمال - جنوب ایران است، کریدوری که می‌تواند نه تنها به اقتصاد ما و اقتصاد منطقه بسیار کمک کند بلکه برخی از قدرت‌های بزرگ اقتصادی دنیا مثل چین و هند به شدت مشتاق هستند چنین مسیر ترانزیتی در کشور شکل بگیرد.

وی گفت: در این مسیر نقش استان خراسان جنوبی قابل توجه است و می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد این استان داشته باشد که در این زمینه حتما باید برنامه‌های جدی که طراحی شده است، دنبال شود.

جلیلی اضافه کرد: از باب حمل و نقل ریلی، ترانزیت کالا همچنین در عرصه‌های دیگر، در انتقال و صادرات نه تنها کالا که صادرات برق و انرژی، اینها فرصت‌هایی است که امروز برای کشور ما فراهم است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خراسان جنوبی استانی است که هرگاه در جلسات و موضوعات مختلف در مقایسه بین استان‌ها بررسی شده و آمار، آثار و شاخص‌های‌ این استان مطرح می‌شود، موجب افتخار است؛ به لحاظ سطح تحصیلات، حضور در مجامع علمی و دانشگاهی، کاهش آسیب‌های اجتنماعی در استان که همه اینها باعث افتخار است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: من به خوبی با فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که در استان شما وجود دارد آشنا هستم، توانمندی‌های شما را می‌شناسم و می‌دانم امروز استان چه فرصت‌ها و توانمندی‌هایی پیش رو دارد.

وی افزود: امروز برای اداره کشور دو نگاه می‌توان داشت که یک نگاه حداقلی است و اینکه فقط بخواهیم کشور را به شکل روزمره اداره کنیم و حتما با نگاه حداقلی، کشور ارتقا و جهش پیدا نخواهد کرد و با این نگاه حداکثر چند مساله حل بشود یا نشود اما این برای اداره کشور کافی نیست.

جلیلی گفت: دوم نگاهی که به قله‌ها باشد و قله‌های پیشرفت را هدف قرار دهد و بخواهد کشور در چهار سال آینده جهش پیدا کند و سوال این است که آیا این جهش ممکن است.

وی افزود: من و همکارانم که جوانان همین مرز و بوم هستند و برخی از جوانان و متخصصین استان شما هستند در حرکتی که در هشت سال گذشته داشته‌ایم به خوبی پی برده‌ایم که امروز کشور می‌تواند به یک ارتقا و جهش دست یابد.

وی تصریح کرد: این یک شعار نیست و یک مطالعه عمیق و بررسی جدی است، بررسی که فقط در اتاق‌های دربسته صورت نگرفته است و با حضور در ۳۱ استان، شهرها و روستاها، شهرک‌های صنعتی، دانشگاه‌ها، جلسات متعدد گفت و گو با صاحبنظران صورت گرفته است.

جلیلی با بیان اینکه با دهها صنف گفت و گو شده است گفت: در همین هشت سال چند بار به استان شما سفر کرده‌ و جلسات متعدد و بازدیدهای مختلف داشته‌ام، از مرز ماهیرود تا جلسه در اتاق باررگانی، از جلسه با اساتید دانشگاه تا جلسه و پرسش و پاسخ با دانشجویان، از جلسات متعدد با کارشناسان حوزه‌های مختلف در استان و شهرهای مختلف را آمده‌ام و دیده‌ام.

وی اظهار داشت: به این جمع‌بندی رسیده‌ام که امروز کشور ما می‌تواند جهش پیدا کند و این جهش به معنای این است که خراسان جنوبی هم می‌تواند در همه شاخص‌ها جهش پیدا کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز فرصت‌های بسیار خوبی در این استان وجود دارد در بخش کشاورزی محصولات ارزشمندی که استان خراسان جنوبی دارد محصولاتی است که می‌تواند یک مبنای جدی برای ارزآوری، صادرات کشور و افزایش اشتغال باشد.

وی افزود: اینها فرصت‌های بسیار ارزشمندی است و فرصت‌های معدنی که در استان شما وجود دارد اگر به خام‌فروشی اکتفا نشود می‌تواند نه تنها برای استان که کل کشور یک سرمایه بزرگ و گران‌سنگ باشد.

جلیلی بیان کرد: هر میزان ما ارزش افزوده بیشتری بر این مواد معدنی در داخل استان انجام دهیم می‌تواند برای ما فرصت‌های بزرگی را هم در زمینه اشتغال و هم در ارزآوری ایجاد کند.

وی گفت: اگر ما به فرصت جوانان، نخبگان و متخصصان این استان توجه جدی داشته باشیم که نه تنها در استان که در همه کشور باعث افتخار هستند و نقش‌آفرینی می‌کنند، این یک سرمایه بزرگ نه تنها برای استان که برای کل کشور خواهد بود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با نام بردن از عالمان بزرگ خراسان جنوبی از جمله آیت الله تهامی، آیت الله آیتی، آیت الله موهبتی، آیت الله ربانی و خاندان بزرگ عبادی افزود: امام جمعه بیرجند امروز به زهد و وارستگی شهره تمام کشور است و اینها سرمایه‌های ارزشمند مردم خراسان جنوبی است.

وی با بیان اینکه شهدای گرانقدری از این خطه از جمله شهیدان رحیمی، آهنی و ناصری تقدیم نظام و انقلاب شده‌اند گفت: ده‌ها شهید دیگر از جوانان این استان در دفاع از نظام، انقلاب و اسلام تقدیم شده‌اند و برای ایران عزیز حماسه‌آفرین بوده‌اند.

جلیلی اظهار داشت: امروز جوانان، دانشمندان و نخبگان استان خراسان جنوبی در جای جای این کشور افتخارآفرینی می‌کنند که بسیار ارزشمند است.

وی افزود: من از شما مردم خراسان جنوبی به ویژه جوانان عزیز، با انگیزه، انقلابی، متخصص و دانشمند این سوال را می‌کنم که آیا این امکان وجود ندارد شما که چنین عرصه‌های بزرگی را فتح کردید، در عرصه اقتصاد، تجارت، کشاورزی و روابط خارجی اقتصادی هم این حماسه‌ها را ایجاد کنید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: هریک از شما در شهرها و روستاهای خراسان جنوبی باید اهتمام کنید و سند پیشرفت استان را خود جوانان منطقه بنویسید و در سایر مناطق کشور هم باید همین ابتکار رقم بخورد؛ جوانان باید به دولت بگویند که چه ظرفیت‌هایی در هر روستا مورد غفلت واقع شده و یا چه ابتکاراتی را می‌توان به کار برد و از آن به بهترین شکل استفاده کرد.

وی افزود: چه خلاقیت‌هایی را می‌توان در جهت ارتقای خراسان جنوبی به کار گرفت و این را باید قبل از همه، خود جوانان هر استان و شهر و روستا همت بگمارند و این موضوع امکان پذیر است.

جلیلی عنوان کرد: در چهار سال آینده هر برادری که بتواند اعتماد ملت ایران را جلب کند، محتاج و نیازمند چنین سرمایه گران‌سنگی است و باید مردم به کمک دولت بیایند و ظرفیت‌ها را معرفی کنند و از او مطالبه کنند، به او بگویند می‌توان با ابتکارات و خلاقیت‌ها آن منطقه را جهش داد.

وی گفت: در همین راستا می‌خواهیم یک کار بزرگ انجام دهیم که دچار روزمرگی نشویم و کار بزرگ نیازمند مردان بزرگ است، مردانی که کار واقعی می‌کنند چرا که کشور را با نمایش نمی‌توان اداره کرد، نمایش، گزارش و همایش کار کشور را حل نمی‌کند و مشکل کشور را دوا نمی‌کند.

وی بیان کرد: حل مشکلات بحث بسیار بزرگی است و این مردان میدان را می‌خواهد و اگر در جای جای کشور موفقیت‌های بزرگی داشتیم مرهون انسان‌های مخلص، مجاهد و ارزشمندی هستیم که با تمام توان کار کردند و نگذاشته‌اند که کشور متوقف شود و سعی کردند که پیشرفت کشور را رقم بزنند.

جلیلی با تاکید بر اینکه باید پیشرفت کشور شتاب جدی بگیرد گفت: این مردان که ابا دارند از شناخته شدن و متاسفانه در رسانه‌ها دیده نمی‌شوند، باید شناخته و شناسانده شوند.

وی افزود: من از شما مردم خراسان جنوبی با شناختی که از ظرفیت‌ها، روحیات و فضلیت‌های شما دارم، خواهشم این است که در این گام همراه شوید تا موفقیت بزرگ شکل بگیرد.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اگر امروز از جهاد بزرگ برای جهش ایران صحبت می‌کنیم، لازمه این جهاد بزرگ یک تلاش سترگ و همگانی است و اگر می‌خواهیم ایران اسلامی جهش پیدا کند باید خراسان جنوبی جهش پیدا کند.

وی گفت: اگر می‌خواهیم ایران موفق و سربلند باشد باید بدانیم که این موضوع بدون جهش تک تک روستاها، شهرها و استان‌ها ممکن نیست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس