دولت کمتر در اقتصاد دخالت کند/ اقتصاددانان باید حاکم شوند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت باید کمتر در اقتصاد دخالت کند، گفت: قیمت‌های دستوری و بخشنامه‌های یک شبه کارهایی است که بی‌ثباتی در اقتصاد را به وجود می‌آورد.

عبدالناصر همتی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو با شبکه جام جم اظهار کرد: نفت و درآمد آن را باید برای سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌ها هزینه کنیم. نباید نفت را به بودجه ببریم، وقتی درآمد نفت به بودجه برود به هر دلیلی اگر قیمت نفت نوسان پیدا بکند موجب نوسان در بودجه دولت می شود. همین اتفاقی که طی دو، سه سال گذشته افتاده است.

همتی گفت: اگر نفت خام صادر می‌کنیم، باید بخشی از آن به صندوق توسعه ملی و بخشی از آن به دولت برود تا آن را صرف زیرساخت‌ها کند.

وی تاکید کرد: ما باید ارزش افزوده از نفت دریافت و فرآورده صادر کنیم. مفهوم آن این است که نفت را به پالایشگاه ها می‌فروشیم، آنها بنزین تولید کرده و سپس صادر می‌کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نفت یک مزیت برای کشور ماست و نمی‌توان آن را از اقتصاد کنار گذاشت اما باید وابستگی بودجه جاری به نفت را قطع کرد.

همتی با اشاره به مساله برجام گفت: دولت ترامپ عملا از برجام خارج شد و اروپایی‌ها هم با ما همکاری نکردند و فقط حرف زدند. من یادم است در این مدت که بانک مرکزی بودم، اروپایی‌ها طرح‌های مختلفی به ما دادند و گفتند ما می‌توانیم از این طریق مشکل را حل کنیم اما فقط حرف بود.

وی ادامه داد: اروپا اختیار لازم در مقابل آمریکا را ندارد و آمریکا نشان داد که تصمیم‌گیرنده اصلی در این قضیه است. البته روسیه و چین تلاش‌های زیادی کردند و ما نیز با این دو کشور روابط بسیاری داشتیم. بخش مهمی از صادرات ما به چین بود. به روسیه هم صادرات داریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بر جام مبنای خوبی برای ماست. آمریکا باید به برجام برگردد و تحریم‌ها را لغو کند. آخرین خبری که من دارم این است که تصمیمات جدی در مذاکرات بین گرفته شده است و خیلی خوشبین هستم که در دولت دوازدهم برجام احیا و تحریم‌ها رفع شود. اگر این اتفاق نیفتد هم یکی از اولویت های من در دولت سیزدهم، اجرایی کردن برجام و لغو تحریم‌ها است تا اقتصاد کشور بتواند نفس بکشد.

همتی با بیان اینکه دولت من، دولت اصلاح حکمرانی اقتصادی است، گفت: ما می‌خواهیم از سیاستمداران خواهش کنیم که کنار بروند و اقتصاددانان حاکم شوند. ما در این دوره هیچ فرصتی برای حل مشکلات نداریم. اقدامات ما ناظر به چهار سال است به همین دلیل گفتم دولتی که می‌خواهم داشته باشم برای ۴ سال است. من فکر می‌کنم این قابل انجام است و فقط باید اراده‌ای بر مبنای تفکر اقتصادی باشد.

وی افزود: ما باید تورم را کنترل کنیم، زمینه افزایش سرمایه گذاری را در کشور به وجود بیاوریم و به تولید اضافه کنیم. تمام این‌ها چرخه مثبتی می‌شود که کل دنیا به آن رسیده است. امروز بیش از ۱۳۰ کشور مشکل تورم بالا را حل کردند و چند کشور باقی ماندند که یکی از آنها ما هستیم. تمامی مسائل هم در بانک مرکزی قابل حل نیست بلکه باید در یک حکرمانی اقتصادی، فراتر از اختیارات بانک مرکزی مشکل را حل کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بازگشت ثبات اقتصادی در وهله اول را مستلزم رفع تحریم‌ها دانست و گفت: با وجود تحریم و فشار حداکثری ثبات اقتصادی به طور کامل بر نمی گردد و همیشه انتظارات تورمی وجود خواهد داشت.

همتی با بیان اینکه دولت باید کمتر در اقتصاد دخالت کند، گفت: قیمت‌های دستوری و بخشنامه‌های یک شبه کارهایی است که بی‌ثباتی در اقتصاد را به وجود می‌آورد و فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران را دچار نوسان خواهد کرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس