کتاب جولان

شاکر تصریح کرد: فاصله بلندی‌های جولان تا کاخ ریاست جمهوری سوریه، کاخ ریاست جمهوری لبنان، کاخ سلطنتی اردن و نیز بیت عاقیون رژیم صهیونیستی به ترتیب فاصله‌هایی نزدیک به 50، 60، 85 و 110 کیلومتر دارد.

به گزارش مشرق، مؤلف کتاب "اهمیة منطقة الجولان الإستراتیجیة من منظور امن إسرائیل و بقائها" صبح امروز چهارشنبه در آیین رونمایی که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه "از دست دادن جولان، رژیم صهیونیستی را از حیث امنیت و بقا دچار مشکل می‌کند"، خاطرنشان ساخت: به همین دلیل جنبش صهیونیسم در مانیفست خود که آگوست ۱۹۶۷ منتشر شد، اعلام کرد هیچ دولتی یهودی حق پس دادن این منطقه را ندارد.
«علی شاکر» با تشریح فرآیند تاریخی که به ارتقای جایگاه جولان در استراتژی امنیت ملی اسرائیل انجامیده است، اظهار داشت: این منطقه سرزمین مرتفعی است که فاصله کوتاهی با مراکز سیاسی و امنیتی حساس در سوریه، لبنان، فلسطین و حتی اردن دارد. فاصله جولان تا کاخ ریاست جمهوری سوریه در دمشق، کاخ ریاست جمهوری لبنان در بیروت، کاخ سلطنتی اردن در امان و بیت عاقیون نخست وزیری رژیم صهیونیستی در شهر قدس به ترتیب فاصله‌هایی نزدیک به 50، 60، 85 و 110 کیلومتر دارد.

وی افزود: در ادبیات نظامی، برای موشک‌های رده بالستیک، فاصله‌ زیر 180 تا 200 کیلومتر، کوتاه برد قلمداد شده و لذا بلندی‌های جولان برای دولت یا رژیم مسیطر بر آن، برتری امنیتی کامل را به همراه دارد.

این نویسنده با بیان اینکه "اسرائیل تنها ٣٤ روز بعد از اشغال منطقه جولان، شهرک‌هایی در این منطقه تاسیس کرد که بعدها «ناحال» نام گرفت"، تاکید کرد: شاید در ابتدا این بحث، یک مساله عادی اجتماعی را به ذهن متبادر سازد، درحالی‌که دقیقاً بحث در مورد استراتژی است. صهیونیست‌ها پس از خدمت سربازی، موظفند تا ١٢ ماه در این شهرک‌ها به کشاورزی بپردازند؛ شهرک‌هایی که عمدتاً در خطوط مرزی جولان احداث شده‌اند.

شاکر ادامه داد: این بدین معناست که رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد یک منطقه حائل برای رفع کم عمقی استراتژیک سرزمین‌های اشغالی در فلسطین است. باید بدانیم که تقریباً 70 درصد زیرساخت‌های مهم اسرائیل همچون فرودگاه بن گوریون، بزرگراه سراسری (معروف به بزرگراه ششم)، مسیر انتقال آب ملی و نیز خطوط فشار قوی در نوار باریکی از دریای مدیترانه و کرانه باختری به صورت فشرده قرار گرفته است. این رژیم همچنین با این اقدام، برای مجامع بین المللی و حقوق بشری، غیر امنیتی سازی کرد و برای طرف سوری استراتژی غیرنظامی نمایی را سرلوحه قرار داد.

وی در پایان طراحی استحکامات اسرائیل در بلندی‌های جولان را مبتنی بر اصل غافل‌گیری توصیف و تصریح کرد: با این که نشان داده می‌شود شهرک‌های صهیونیست‌نشین در این منطقه، غیرنظامی هستند، اما در واقع این شهرک‌ها پس از جنگ ١٩٧٣ به شبکه نظامی رژیم صهیونیستی وصل شدند تا در صورت بروز هرگونه تهدید یا حمله احتمالی همچون یک پایگاه نظامی خفته عمل کنند.

گفتنی است، آیین رونمایی از کتاب "اهمیة منطقة الجولان الإستراتیجیة من منظور امن إسرائیل و بقائها" صبح امروز به همت کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین نهاد ریاست جمهوری، دفتر سیاسی مقاومت اسلامی نُجَباء در ایران و موسسه ابناء الرسول با حضور «صلاح زواوی» سفیر فلسطین، «شفیق دیوب» سفیر سوریه، سرتیپ «حسین دهقان» مشاور فرمانده معظم کل قوا در حوزه صنایع دفاعی، آیت الله «محمدحسن اختری» مشاور رئیس جمهوری، «خالد قدومی» نماینده حماس، «ناصر ابو شریف» نماینده جهاد اسلامی، «میرمسعود حسینیان» مدیرکل خاورمیانه عربی و شمال آفریقای وزارت امور خارجه و همچنین شماری دیگر از مسئولان در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس