کد خبر 1228738
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۷
رئیسی نمایه

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در بخش چهارم از دومین مناظره انتخاباتی در بخش پاسخ به سوالات گفت: مهمترین وظیفه دولت باید رفع تحریم‌ها باشد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در بخش چهارم از دومین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی در رابطه با ضرورت گسترش دیپلماسی اقتصادی و برنامه وی برای تقویت آن، اظهار داشت: نکته‌ای نسبت به بحث رفع تحریم‌ها عرض کنم، هر دولتی کار را به دست بگیرد یکی از وظایف مهم آن رفع تحریم‌های ظالمانه است و هیچ تردیدی در آن نباید کرد و آن را با همه وجود دنبال کرد تا تحریم‌های ظالمانه رفع شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در کنار این قضایا باید خنثی سازی تحریم‌ها هم در دستور کار عملی قرار گیرد و اقتصاد خود را هم شرطی نکنیم. تلاش شود تا اقتصاد روی پای خود بایستد و تکانه‌های روی آن اثر نگذارد؛ نه کرونا، نه سیل و نه تحریم. رفع تحریم‌ها حتماً در دستور کار خواهد بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: عده‌ای در این سالن گفتند فقط ما بلد هستیم با دنیا مذاکره کنیم. دانشجوی سال اول وزارت‌خارجه هم می‌داند وقتی در حال مذاکره هستیم کسی نباید بگوید مذاکره از آب خوردن لازم‌تر است و خزانه کشور خالی است. اینها مسائل ابتدایی دیپلماسی است.

رئیسی خاطرنشان کرد: در دیپلماسی اقتصادی، وقتی از تولید و توسعه اقتصادی سخن می‌گوییم همه دستگاه‌ها باید در کنار آن حس بگیرند. وزارت خارجه در آن نقش بسیار مهمی دارد. در کنار دیپلماسی سیاسی از مناسبات مهمی که وزارت خارجه باید آن را دنبال کند دیپلماسی اقتصادی است.

وی با بیان اینکه ما در کشورهای منطقه ۱۵ همسایه داریم که هزار میلیارد واردات دارند، افزود: سهم ما از واردات به این کشورها دو درصد است. اگر دیپلماسی فعال اقتصادی داشته باشیم برای تولیدکننده بازاریابی می‌کنند و سهم صادرات ما از ۲۰ میلیارد دلار به ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار در منطقه می‌رسد.

دیپلماسی اقتصادی با حرف و سخن پیش نمی‌رود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دیپلماسی اقتصادی با حرف و سخن پیش نمی‌رود و هر کسی از هر جا ماموریتش تمام شد بگویند دوره‌ای سفیر باشد. ضمن احترام به همه سفرا و سرکنسول گران، یکی از ماموریت‌های مهمی که برای وزارت خارجه تعریف می‌کنیم دیپلماسی فعال اقتصادی است.

رئیسی گفت: اگر هر کشوری در دنیا به توسعه اقتصادی رسیده است ملاحظه می‌کنیم، یکی از نقش‌های مهم آن بازاریابی بوده است که برای تولیدات آن کشور انجام شده است. کشورهای منطقه به دنبال ارتباط با ما هستند و از کالاهای ما استقبال می‌کنند.

وی در رابطه با برنامه اش جهت تشویق جوانان برای ازدواج به موقع و تامین سرپناه برای آنها، گفت: یکی از دغدغه‌های جدی جوانان مسأله ازدواج، اشتغال و مسکن است. در جمع جوانان زیاد رفته و می‌روم. به استان‌ها هم که سفر می‌کنم فقط به واحدهای قضایی نمی‌روم و در اجتماعات دانشگاهی هم شرکت می‌کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در طول این مدت ارتباطم با جوانان همواره برقرار بوده است. در آستان قدس که بودم از جوانان پرسیدم چرا ازدواج نمی‌کنید؟ گفتند مسکن و اشتغال کجاست؟ به برکت امام رضا (ع) با زمین آستان قدس شروع به ساخت ۱۰ بلوک مسکن برای زوج‌های دانشجوی جوان کردیم.

امکان حل مسأله مسکن جوانان را داریم

رئیسی تاکید کرد: عرض من این است که اگر به جوانان می‌گوییم ازدواج حتماً باید به اشتغال و مسکن بیاندیشیم. آیا می‌شود یا نمی‌شود؟ به قول آقای رضایی کسانی که معتقد به نشدن هستند، واقعاً نمی‌توانند در این عرصه حضور فعال پیدا کنند. ما اعتقاد داریم در این کشور می‌توانیم و اشتغال در این کشور قابلیت حضور جوانان را دارد تا دغدغه آنها رفع شود.

وی بیان کرد: ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور خالی است و به من می‌گویند چرا به واحد تولیدی سر زدی؟ من به یکی دو واحد سر زدم. در اقتصاد ما ۷۰ درصد ظرفیت اقتصادی خالی است به این معنا که اقتصاد در حوزه فضای مجازی و دریا مورد استفاده قرار نگرفته است. فعال کردن اقتصاد دریا از مسائلی است که بسیار می‌تواند اشتغال ایجاد کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: امکان اشتعال در کشور بسیار است اما باید ظرفیت‌ها را فعال کنیم. فعال کردن ظرفیت‌ها اصلاً سخت نیست. اگر تولید، مسأله کشور باشد، مسأله من و همه می‌شود. ما امکان حل مسأله مسکن جوانان را داریم. بیشترین هزینه مسکن برای زمین است. ما برنامه داریم و آن آماده کردن مسکن و اشتغال برای زنان است. از ما مسکن و اشتغال و از جوانان ازدواج.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس