مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از وجود نشانه‌هایی مبنی بر عملیات بازفرآوری برای جداسازی پلوتونیوم از سوخت هسته‌ای در کره شمالی خبر داده است.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت: آژانس نشانه هایی از فعالیت احتمالی بازفرآوری برای جداسازی پلوتونیوم از سوخت هسته ای در کره شمالی مشاهده کرده است که می تواند برای تولید تسلیحات هسته ای استافاده شود.

بر اساس این گزارش، آژانس بین المللی انرژی اتمی از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون که کره شمالی بازرسان آن را اخراج کرد، هیچ گونه دسترسی به تاسیسات هسته ای پیونگ یانگ نداشته است. کره شمالی از آن پس برنامه تسلیحات هسته ای خود را دنبال کرد و آزمایش های هسته ای را نیز از سرگرفت. آخرین آزمایش تسلیحات هسته ای کره شمالی مربوط به سال ۲۰۱۷ میلادی است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی اکنون فعالیت های هسته ای کره شمالی را از راه دور کنترل می کند از جمله با استفاده از تصاویر ماهواره ای.

گروسی در نشست فصلی شورای حکام آژانس گفت: بخار و دود همچنان از یک کارخانه بازفرآوری سوخت هسته ای در کره شمالی متصاعد می شود.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست قبلی شورای حکام در ماه مارس نیز به این مساله اشاره کرده بود.

وی افزود: دوره اجرای این فعالیت به طور متوالی و بدون وقفه بوده است همراه با زمانی که برای فرآیند بازفرآوری لازم است. با این حال شاید بتوان تایید کرد که بازفرآوری در این تاسیسات هسته ای رخ داده است.

در سه ماه گذشته هیچ نشانه ای مبنی بر فعالیت رآکتور یونگ بیون مشاهده نشده است، تاسیساتی که ظاهرا برای تولید پلوتونیوم مورد نیاز تسلیحات هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد.

آژانس پیش از این اعلام کرده است که رآکتور یونگ بیون احتمالا از دسامبر ۲۰۱۸ تاکنون تعطیل شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    2 0
    کره شمالی دوازده سال پیش از آژانس بین المللی انرژی اتمی خارج شد و هیچ تعهدی به آژانس لعنتی نداره که پاسخگوی این نهاد مسخره بشه
    • سید IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
      2 0
      از کرامات شیخ ما این است/ شیره خورد و گفت شیرین است!! مگر کره شمالی پنهان کرده است یا انکار که مدیرکل بنگاه نیروی هسته ای کشف تازه کرده باشد؟!؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس