حمله پهپادی در عراق

نیروهای امریکایی در خاک عراق به تازگی با تهدیدی جدید دست و پنجه نرم می‌کنند که بسیار جدی‌تر و چالش برانگیزتر از تهدیدات راکتی سابق است.

سرویس جهان مشرق _ روزنامه امریکایی نیویورک تایمز به تازگی در وبسایت خود به گزارشی در خصوص تغییر شیوه مبارزه نیروهای مقاومت عراق با ارتش امریکا و مواردی از حملات موفق آنها به پایگاه‌های حساس و اصلی امریکا در خاک عراق پرداخته است که در رسانه‌های عمومی کمتر به آن توجه شده بود.

حملات پهپادی به مقرهای CIA و فرماندهی مرکزی ارتش امریکا

به گزارش کارشناسان نیویورک تایمز، نیروهای امریکایی در خاک عراق به تازگی با تهدیدی جدید دست و پنجه نرم می‌کنند که بسیار جدی‌تر و چالش برانگیزتر از تهدیدات راکتی سابق است. این خطر بزرگ، استفاده نیروهای شبه نظامی تحت حمایت ایران از پهپادهای رزمی مسلح و انتحاری علیه مقرهای ارتش امریکا در عراق نظیر پایگاه عین الاسد و فرودگاه اربیل بوده است.

در ۲ ماه اخیر ۴ حمله پهپادی به حساسترین مقرهای نیروهای امریکایی در خاک عراق از جمله محل استقرار نیروهای سازمان جاسوسی امریکا CIA و مقر فرماندهی عملیات ویژه ارتش امریکا انجام شده است.

نگاهی به تاکتیک جدید مقاومت برای اخراج اشغالگران از عراق/ چهارمین حمله پهپادی به نیروهای امریکایی در کمتر از ۲ ماه +تصاویر

نویسنده مدعی است که این حملات توسط ایران و به منظور اهرم فشاری بر امریکا و کشورهای غربی برای بازگشت به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم‌ها علیه اقتصاد این کشور  طراحی و توسط گروه‌های عراقی تحت حمایت ایران می‌شود. همچنین استفاده از پهپادها به منظور اجرای حملات دقیق و جلوگیری از تلفات انسانی به نیروهای امریکایی بر اثر حملات راکتی گذشته است تا مانع از عملیات انتقامی ارتش امریکا شود.

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد مرکزی ارتش امریکا ماه گذشته در مصاحبه با آسوشیتد پرس بیان کرده بود که فناوری پهپادی چالش و خطری بزرگ برای ارتش امریکا بوده و می‌تواند برتری هوایی این کشور را تضعیف کند.

آقای Michael P. Mulroy از افسران سابق سیا و مرکز تحقیقات خاورمیانه پنتاگون معتقد است که فناوری اهدا شده از سوی نیروی قدس (یگان نظامی و امنیتی برون مرزی سپاه پاسداران) به شبه نظامیان تحت امرش تبدیل به تهدیدی پیچیده و در عین حال ارزان قیمت شده است.

وی می‌گوید: پهپادها چالشی بزرگ هستند، یکی از جدیترین تهدیدهایی که تا کنون نیروهای ما با آن مواجه شده‌اند. همچنین یک مقام عراقی که نخواسته است نامش فاش شود می‌گوید: حملات پهپادی تبدیل به یک نگرانی بزرگ شده است اما اینها تنها ابزار فشار هستند نه اصل مشکل و منشا اختلاف.
 

این معنای واقعی اعمال فشار است، هر چقدر که فشار اقتصادی بر ایران بیشتر شود، حملات فوق نیز افزایش خواهند یافت، در واقع مشکل اساسی درگیری میان ایران و امریکا در سطح کلان است.

تاریخچه حملات به پایگاه‌های امریکایی

در این مقاله آمده است: ایران و نیروهای تحت حمایتش از سال ۲۰۰۳ و دوران اشغال عراق با نیروهای امریکایی درگیر هستند. از اوایل سال ۲۰۱۹ تا کنون نیروهای مقاومت عراقی بیش از ۳۰۰ حمله به مقرهای ارتش امریکا نظیر پایگاه عین الاسد، سفارت امریکا در بغداد، فرودگاه اربیل، فرودگاه حریر و کمپ ویکتوری در فرودگاه بغداد را هدف حملات راکتی خود قرار داده‌اند. این حملات منجر به کشته شدن ۴ نیروی امریکایی و ۲۵ نفر از ملیت‌های دیگر شد و موجب شد تا قوای امریکایی برخی از پایگاه‌های محل حضور خود را تخلیه و در پایگاه‌های اصلی که توان دفاعی بیشتری داشتند متمرکز شوند.

شبه نظامیان عراقی به تازگی بر خلاف حملات ۲ سال گذشته که عمدتا از طریق شلیک راکت‌های ۱۰۷ میلیمتری مینی کاتیوشا انجام می‌شد و دقت و اثرگذاری زیادی نداشت، با تاکتیک جدید حملات پهپادی به دنبال هدفگیری دقیق اهدافی نظیر پهپادهای رزمی نظیر MQ۹ که در عملیات ترور سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه حضور داشت و هواگردهایی نظیر هواپیماهای ترابری و بالگردهای تهاجمی و آشیانه‌های مربوط به آنها هستند.

نگاهی به تاکتیک جدید مقاومت برای اخراج اشغالگران از عراق/ چهارمین حمله پهپادی به نیروهای امریکایی در کمتر از ۲ ماه +تصاویر
یک فروند پهپاد انتحاری ناشناخته در که در منطقه‌ای در جنوب عراق سقوط کرده است

ارتش امریکا به منظور دفاع از این مقرها در برابر حملات راکت، توپخانه و خمپاره‌ای سیستم‌های دفاعی نظیر سامانه C-RAM را در این مکان‌ها مستقر کرده است اما ارتفاع پروازی پهپادهای تهاجمی به حدی پایین است که فرصت کافی برای شناسایی و رهگیری آنها توسط این سامانه وجود ندارد.

نگاهی به تاکتیک جدید مقاومت برای اخراج اشغالگران از عراق/ چهارمین حمله پهپادی به نیروهای امریکایی در کمتر از ۲ ماه +تصاویر
سامانه پدافندی C-RAM

در نیمه شب ۱۴ آوریل سال جاری میلادی، ۱ فروند پهپاد انتحاری سوله متعلق به سازمان امنیت امریکا CIA را در فرودگاه اربیل هدف قرار داد که این موضوع توسط منابع امنیتی رسمی ایالات متحده تایید شد. بنا بر گزارش پنتاگون این حمله منجر به تلفات انسانی نشد اما با توجه به ماهیت مقر هدف قرار داده شده و پیچیدگی عملیات مورد نظر به منزله هشداری جدی برای سازمان‌های نظامی و امنیتی این کشور بود.

نگاهی به تاکتیک جدید مقاومت برای اخراج اشغالگران از عراق/ چهارمین حمله پهپادی به نیروهای امریکایی در کمتر از ۲ ماه +تصاویر
تصویر ماهواره‌ای از مقر هدف قرار داده شده CIA در اربیل

در نخستین ساعات صبح روز ۸ می حمله پهپادی مشابهی به پایگاه هوایی عین الاسد در استان الانبار صورت گرفت. این پایگاه مقر اصلی ترابری هوایی و مرکز عملیات پهپادهای تهاجمی ارتش امریکا نظیر MQ۹ Reaper و MQ۱-C Grey Eagle است. بنا بر اعلام سرهنگ Wayne Marotto سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد داعش تحت رهبری امریکا، این حمله نیز منجر به تلفات انسانی نشد اما یک آشیانه پروازی در این پایگاه را هدف قرار داده و دچار خسارت کرد.

تنها ۳ روز بعد در نیمه شب ۱۱ ماه می، یک فروند پهپاد انتحاری ساختمان مرکزی پایگاه هوایی الحریر در شمال شرق اربیل را هدف قرار داد. پایگاه حریر، به عنوان مرکز عملیات ویژه ارتش امریکا در عراق شناخته می‌شود و اگرچه این حمله نیز به نوعی طراحی شده بود که تلفات انسانی به قوای امریکایی وارد نکند، اما با توجه به اهمیت و حساسیت بالای آن، حجم نگرانی‌ها از تداوم این حملات را دوچندان کرد.

نگاهی به تاکتیک جدید مقاومت برای اخراج اشغالگران از عراق/ چهارمین حمله پهپادی به نیروهای امریکایی در کمتر از ۲ ماه +تصاویر
تصویر ماهواره‌ای از استقرار سامانه پدافندی پاتریوت در اربیل

همچنین در نخستین ساعات روز ۶ ژوئن (ماه جاری میلادی) ۲ فروند پهپاد انتحاری دیگر پایگاه هوایی عین الاسد در استان الانبار عراق را هدف قرار دادند که هنوز گزارش دقیقی از اثرات حمله و خسارات احتمالی آن وجود ندارد.

بر خلاف حملات راکتی گذشته، در موارد اخیر که توسط پهپادهای رزمی صورت گرفته است گروه‌های ناشناس و کمتر شناخته شده عراقی مسئولیت این حملات را بر عهده نمی‌گیرند و این مسئله ظن و گمان‌ها در خصوص اینکه ایران مستقیما پشت این حملات قرار دارد تقویت می‌کند.

نگاهی به تاکتیک جدید مقاومت برای اخراج اشغالگران از عراق/ چهارمین حمله پهپادی به نیروهای امریکایی در کمتر از ۲ ماه +تصاویر

"حمدی مالک" کارشناس انستیتو خاور نزدیک واشنگتن معتقد است ایران تصمیم گرفته تا به جای گردآوری قوای رزمی بزرگ شبه نظامی سالهای گذشته، گروه‌های کوچکتر با قابلیت و آموزش‌های نظامی بالا و حرفه‌ای برای اجرای حملات دقیق به نیروهای خارجی در خاک عراق سازمان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • FR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    تا میتونید کافر ها را بکشید
    • NL ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      8 17
      مگه داعشی؟ ما با کافر حربی مشکل داریم نه هر کافری
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      5 0
      داعشی بکشیم میشیم داعش دکتر00:08 ؟
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    73 2
    نظامیان آمریکا باید از منطقه خارج شوند . آسوده ترند . تا اینجاها باشند در رنج و عذابند . اینرا مردم منطقه میخواهند . خودشان توان ایستادگی و نابودی دشمن از جمله داعش را دارند اگر به این بهانه هنوز مانده اند . خاصه در عراق و سوریه که بعد از قانون مجلس عراق که میبایست خارج میشدند و در سوریه بعنوان یک نیروی متجاوز و اشغالگر محسوب میشوند و در هر دو کشور نیروی غیر قانونی بشمار میآیند
  • امیرو IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    110 5
    به قول ایرانیها : زدی ضربتی نوش کن! وقت آن رسیده تا تا نیروهای تروریست آمریکایی را بصورت افقی و شکلات پیچ به کشورشان تبعید کنیم.
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    32 1
    آمریکا باید از غرب آسیا برود .
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    35 3
    سلام.حملات باید حجم خسارت شدید به بار بیاره! باید خسارت مشابه کشتار وحشیانه مردم عراق که انجام میدهن! در پایگاه امریکا در عراق صورت بگیره!(از ابعاد خسارت! نه به وحشی گری انها! بلکه باید چوب کارشون رو بخورن و قصاص کارشون رو پس بدن) باید بفهمن خون مسلمان نباید ریخته بشه وگرنه بشدت باهشون برخورد میشه. نباید به گرگ درنده چون امریکا و اسرائیل و باقی خلافکار ها رحم کرد. از کشور مسلمان گمشن بیرون ..
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    10 3
    دمتون گرم.بیرونشون کنید
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    5 38
    این کارها فقط موضع ترامپ و جمهوریخواهان را در انتخابات مجلس امریکا و ریاست جمهوری تقویت میکنه
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      36 5
      ترامپ هیچ غلطی نمی تواند بکند. وسلام
    • سرباز IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      10 1
      به جهنم
    • IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      11 1
      جمهوریخواه یا دموکرات هیچ تفاوتی در اصل ندارند هر دو حزب خادم یهود و اسرائیل و دشمن ایران و ایرانی هستند .. باید هزینه ماجراجویی و جنگ و اشغالگری آمریکا را بالا برد ، اشغالگران نباید در امنیت و آرامش باشند
  • حسن IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    9 3
    درود برعراقی های شجاع ونترس .تنها راه بیرون کردن آمریکای تروریست حمله به مقروسربازان ترسواینهاست.ادامه دهید که پیروزی حزب الله نزدیک است.
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    10 1
    فقط هلاکت ترامپ .
  • US ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    5 3
    چرا این حملات طوری طراحی شده که تلفات نداشته باشه؟ لطفا بگید طوری طراحی کنن که همه اشغالگران را بکشد.اینها به جان و مال و نوامیس عراق و افغانستان رحم نمی کنند اونوقت نیروهای مقاومت جان آنها را محترم می شمارند؟
  • DE ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    9 4
    یه پهپاد باید بره رو خانه ترامپ در فلوریدا و یا به هر طریق دیگری ترامپ باید سقط بشه . انتقام باید گرفته شود .
  • IR ۰۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    3 5
    متاسفانه دراین اواخر نیروی قدس ضعیف عمل میکنه چون روزی یک یا دوپهباد باسرعت پائین .که خیلی راحت هدف قرارمیگیرن .بااین فشار مختصر امریکا 100 سال دیگه هم ازعراق نخاهدرفت .ودیروز اعلام کرده بود که دوفروند پهبادو قبل ازرسیدن بهدف منهدم کردیم. پهبادها باید همرا باچندین موشک وچندین راکت شلیک شوند تا نتونن هدف بگیرن.امریکا تاروزی حداقل 5 جنازه ازعراق بکشورش نفرسته عراقو ترک نخاهد کرد.با فش فشه بازی کار درست نمیشه
  • محسن IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
    0 0
    تا یارو قمار باز بیاد ما موشک ۸ ماخ و جنگنده قاهر و j20 و سوخو ۳۰ ومیگ ۲۹ داریم, گور پدر آمریکاو ...،
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    0 0
    باید حملات تشدید شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس