مهرعلیزاده نمایه

محسن مهرعلیزاده در مناظرات امروز با کنایه به حجت‌الاسلام رئیسی تأکید کرد که قسمت عمده مشکلات تولید را مربوط به بخش قضایی می‌داند.

سرویس سیاست مشرق_ محسن مهرعلیزاده نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری که با حضور دیگر نامزدها از رسانه ملی پخش شد، صحبت‌های مختلفی را مطرح کرد که اهمّ آنها را در ادامه می‌خوانید:

- با توجه به اینکه بنده برنامه مدونی که از دو سال پیش بر روی آن کار کردند و برنامه نظری و اجرایی شامل همه راهکارها در همه زمینه ها در آن وجود دارد و سه پیوست هست که پیوسته های متفاوتی در خصوص اهداف کمی و کیفی آن آماده و امشب در سایت خود بارگذاری خواهم کرد به فرار مالیاتی نیز پرداخته شده است. 

- این که به هر دلیل از جمله شائبه مهندسی انتخابات با حذف تعدادی از افراد صالح در فرآیند انتخابات روبرو هستیم تا جایی که از کنار فرمایش رهبری معظم انقلاب در جایگاه ولایت فقیه مبنی بر لزوم جبران جفا و ظلمی که در برخی از آنها رفته است به راحتی عبور می‌کنند پرسش این است که این امر چگونه از سوی طراحان وضعیت موجود توجیه می شود؟

- با توجه به اینکه بنده برنامه مدونی که از دو سال پیش بر روی آن کار کردند و برنامه نظری و اجرایی شامل همه راهکارها در همه زمینه ها در آن وجود دارد و سه پیوست هست که پیوسته های متفاوتی در خصوص اهداف کمی و کیفی آن آماده و امشب در سایت خود بارگذاری خواهم کرد به فرار مالیاتی نیز پرداخته شده است. 

- اینکه به هر دلیل از جمله شائبه مهندسی انتخابات با حذف تعدادی از افراد صالح در فرآیند انتخابات روبرو هستیم تا جایی که از کنار فرمایش رهبری معظم انقلاب در جایگاه ولایت فقیه مبنی بر لزوم جبران جفا و ظلمی که در برخی از آنها رفته است به راحتی عبور می‌کنند پرسش این است که این امر چگونه از سوی طراحان وضعیت موجود توجیه می شود؟

- آیا حمایت از یک فرد خاص در دستور کار قرار گرفته است. هموطنان عزیز شما می دانید با وجود ظرفیت‌های فراوان و علی رغم تلاش های بسیاری که شده است ایران عزیز امروز مشکلات فراوانی دارد.

- اگر بخواهم فهرستی از مشکلات را در مقابل شما بیان کنم می توانم به دهها مورد اشاره کنم مشکلاتی که بعضاً رخنه در جان و مال زندگی روزمره مردم کرده و سال ها زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. 

- هموطنان شما با عزت و سربلندی تاریخی تان امروز روزگار سختی را می‌گذرانید و آمارها نشان می‌دهد نزدیک به ۵۰ درصد از مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند و این زیبنده مردم شرافتمند ایران نیست ۱۷ میلیون سرپرست خانوار درامد ثابتی نداشته و در تامین زندگی به کمک های مستقیم معیشتی نیازمند هستند.

- سوالی که بنده از آقای رئیس دارم این است که آقای رئیسی آیا جنابعالی حاضر هستید که خانواده خود را در جاده چالوس به دست یک راننده بدهید که مومن و متعهد است اما گواهینامه ندارد؟ هرگز آقای رئیسی شما که فقط از نظر کارهای کلاسیک و تحصیلات ۶ کلاس سواد دارید البته من سواد ندارم اما با این سواد نمی‌شود اقتصاد را اداره کرد.

- از آقای رئیسی سوال دارم که شما که در پاسخ به سوال‌ها چه راه حل هایی را برای رفع موانع تولید دارید؟ واقعا خودتان چقدر با مسئله تولید آشنایی دارید؟ ممکن است از چند کارشناس استفاده کنید و انسان حفظ کند و عنوان کند اما اینها به درد مردم نمی خورد. 

-۴۲ سال از انقلاب گذشته و مردم مشکل تولید و صادرات دارند. بیش از ۷۰ درصد ظرفیت های تولیدی و معطل است. 

-آقای رئیسی آیا شما خودتان می توانید بدون کمک و مشاورانتان ۲ سوال اقتصادی مطرح کنید و پاسخ بدهید. آقای رئیسی به کارخانه‌هایی اشاره کردن که هر سفر حداقل ۴۰ الی ۵۰ میلیارد تومان هزینه می شود و در آخر مصاحبه‌ای می شود که کارخانه ای را که بانک گرفته می شود و توقیف کرده و بر اساس حکم دادستان آزاد و ۱۰ الی ۱۵ نفر مشغول نی شود. چند عدد از آن کارخانه ها باز می شود ۲ الی ۳ تا یا بیشتر؟ آقای رئیسی چند عدد از این کارخانه ها بسته بودند و بسته شدند؟ اینهمه کارخانه ها له همین دلیل بسته شدند چه کسی آنها را بسته است؟ همان قاضی شما بسته است. بخش عمده مشکلات تولید در بخش قضا است. همان جا را مدیریت بفرمایید.

- یکی از ارکان توسعه اقتصادی دادرسی عادلانه است. اگر دلتان برای اقتصاد سوخته است همین قوه قضائیه را که هنوز به شیوه قجری اداره می شود اصلاح کنید شما که از ۱۶ سالگی در دستگاه قضا بوده‌اید و هستید. 

-این مسئله در مورد شما عنوان می شود که آقای رئیسی سندروم پست بیقراری شدید دارند. از دادستانی به آستان قدس شریف می‌برند و از آنجا به قوه قضاییه می‌روند و مجدداً برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد می شوید.

- چه تضمینی وجود دارد که شما ریاست جمهوری را نیز به سودای مقام بالاتر رها نکنید مردم نگران هستند و نمی‌توانند به این موارد اعتنا کند.

- اینکه آقای زاکانی فرمودند شما انشا می نویسید خیر ما انشا ننوشته‌ایم حرف حق و دل است. ما اگر بخواهیم به این و آن تهمت بزنیم به راحتی می توانیم این کار را صورت دهیم.

-به نظرم یکی از مشکلاتی که در طول این چهل و دو سال با آن مواجه بودیم این بوده که هیچ وقت یک الگوی صحیح علمی تجربه شده توسعه به ویژه توسعه اقتصادی در کشور حاکم نبوده است. 

- هر دولت وزیر و جمع اقتصادی در دولت های مختلف شکل گرفته است به فکر و ایده خود کارهایی را انجام داده است جمعی به نئولیبرالیستی و جمعی به سوسیالیستی اعتقاد داشته است و ملغمه‌ای از کارها صورت گرفته است. 

- بنده دکترای اقتصادی خوانده‌ام و اقتصاد را مهندسی می کند و بنابراین به این نتیجه رسیدم که روشی به عنوان الگوی حکمرانی اقتصادی اجتماعی وجود دارد که اکنون در کشورهای اروپایی حاکم است.

- بنده در برنامه‌های خود و در کتاب خود مانع‌زدایی از تولید، تسهیل تولید، معافیت مالیاتی برای تولید، ارائه تسهیلات مالی، هدایت نقدینگی به سمت تولید و ایجاد کار، گردشگردی و ایجاد زمینه های مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی را به عنوان یک اصل قرار دادیم تا بتوانیم در آمد دولت را افزایش دهیم. 

"کیش" را من ساختم/ از آقای رئیسی سؤال دارم/ رفاقت یکی از شروط اصلی سرمایه‌گذاری است

-من یک مهندس مکانیک هستم و از ۲۵ سالگی از کف کارخانه آجر فعالیتم را آغاز کرده‌اند برنامه‌ریز بودم تولید کرده‌ام و معاون صنایع سنگین بودند و کیش را از صفر به عنوان منطقه آزاد طراحی و ایجاد کرده‌ام و در دو استان بزرگ خراسان و اصفهان مسئولیت داشته‌ام.

-انجام طرح‌های بزرگ اقتصادی چه اینکه دولت بخواهد سرمایه‌گذاری کند یا مردم، نیاز به پول و سرمایه‌گذاری دارد و سرمایه یا باید از داخل تهیه شود یا خارج. 

- وضعیت در داخل کشور به لحاظ ساختار بودجه مشخص است و ما هر سال با شاهد کسری بودجه مواجه هستیم و امسال هم از هزار و ۲۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه سال ۱۴۰۰ نزدیک ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. بنابراین بیش از ۹۰ درصد بودجه در مسیر اجرا و جاری هزینه می شود و کمتر از ۱۰ درصد در مسیر عمران و سرمایه گذاری است. 

- اصولاً دولت نباید سرمایه گذاری کند بلکه باید راه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هموار کند.

- برای اینکه پول وارد کشور شود باید بتوانیم راه های خاصی را باز کنیم بنابراین نخستین اقدام امنیت سرمایه گذاری است یعنی سرمایه گذاری اطمینان کند و مزاحم نداشته باشد. 

- سرمایه فرار است اصطلاحی است که وقتی شما به سمت یک گنجشک سنگی را پرتاب می کنید همه گنجشک ها از روی آن درخت پرواز می‌کنند. 

- روان بودن کار، نبود فساد و رانت، نداشتن تنش در سطح بین‌المللی و داخل، رفاقت و نداشتن تنش با همسایه ها یکی از شروط اصلی کار برای سرمایه گذاری است.

-بنده زمانی که استاندار اصفهان بودم و مسئول ستاد رفع موانع تولید بودم در جهت مانع‌زدایی کار می کردیم و می‌خواستیم در چارچوب قوانینی مشکل سرمایه گذار را حل کنیم اما یک نفر در بیرون از این قضیه خوشش نمی آمد. یادداشتی قوه قضاییه می‌نوشت که حقوق بیت المال رعایت نشده است بنابراین این کار را تعطیل می کردند و یک الی دو سال در دست بررسی قرار می گرفت.

- تغییر کاربری یا برای ایجاد صنایع بوده یا برای ایجاد و احداث ساختمان ها و مراکز مسکونی صورت می گیرد که با توجه به اینکه هر کدام از آنها در جاهای متفاوتی تصمیم‌گیری می‌شود باید تصمیمات متفاوت آن بخش را در نظر بگیریم. 

-متاسفانه محیط زیست ما اکنون بسیار در خطر است و یکی از دلایل عمده این موضوع این است که با تشکیل شوراهای اسلامی در مراکز روستاها و معین نبودن دقیق اختیارات آنها در مقایسه با اختیاراتی که سایر ارگان‌ها در ارتباط با مسئله زمین و شهرداری‌ها دارند سبب شده اعمال نفوذ هایی در مناطق صورت گیرد و این تغییر کاربری ها فراتر از آنچه که قانون اجازه می‌دهد صورت بپذیرد. 

- در مورد مسئله صنایع نیز معمولاً نظامی که ما در بودجه نویسی و تدوین بودجه مشخص کرده‌ایم؛ علی القاعده یک راه آینده نگرانه و عمیق در طراحی وجود دارد اما وقتی در عمل در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد منطقه‌گرایی و نگاه ویژه نماینده‌ها به حوزه مدیریتی خود سبب می‌شود که فشارهای زیادی در ایجاد صنایع از سوی نمایندگان صورت گیرد. 

-یکی از راه‌های اساسی تقویت سازمان محیط زیست است و بگذاریم نهادهای عمومی ناظر بر محیط زیست وارد شوند و وظایف خود را صورت دهند. 

- متاسفیم که در چند سال گذشته برای عده‌ای تحت عنوان محیط زیستی ها ایجاد مشکل کردند. معاون جوانی در محیط زیست آمد و فعالیت کرد اما به آقای کاوه مدنی انگ جاسوس و غیره زدند.

-مردم ایران آمارهای اقتصادی و شاخص های سیاسی اجتماعی و حافظه تاریخی شما گواه این است که در این کشور تولید دولتی بر سر کار بود که توانست با حرکت آرام و منطقی و عقلایی و به دور از هیجانات و نوسانات شرایط کشور را به نحوی مناسب در جهت توسعه حرکت دهد. آن دولت، دولت اصلاحات سید محمد خاتمی بود. 

-در آن دوران ما شاهد رشد اقتصادی ۵،۷ درصدد بودیم. تقویت و ارزش پول ملی کاهش تورم از ۵۰ درصد به تک رقمی توسعه نهادهای تاثیرگذار اجتماعی تنش‌زدایی گسترده با دنیا و روابط بین‌المللی موثر امیدآفرینی بین جوانان و دانشجویان و زنان بودیم. 

- مردم عزیز ما ۱۶ سال است در مسیری قرار داریم که تعادل کشور برای تمرکز و حرکت ایران برای حل مشکلات از بین رفته است و مسائل سیاسی در صدر و مشکلات مردم در ذیل قرار گرفته است. 

- کوچکترین مسئله اجتماعی در کشور ظرفیت تبدیل به یک بحران بزرگ و پیدا نموده است و هنوز بعد از ۴۲ سال تلاش برق قطع می شود بحران کم آبی به وجود آمده و با تورم‌های افسار گسیخته و منابع کم معیشت بخشی از جامعه در خطر قرار گرفته است. چرا؟ 

- امروز مردم ناراضی هستند. مردم از مدیران ناراضی هستند یا ساختارها چرا مشکلات تمام نمی‌شود چرا نمی‌توانند تحصیل کرده های داخل و خارج مشکلات کشور را حل کند پاسخ ساده است چون به آنها اجازه داده نمی‌شود همین رویکرد در سیستم اجرایی کشور نیز حاکم شده است. چون جوانگرایی نشده و از متخصصین و دانش‌آموختگان در بدنه اجرایی کشور جدی گرفته نمی‌شود و همین سبب شده امروز کشور با بیش از ۵۰ بحران مواجه شود و برای حل مشکلات اجماع وجود ندارد و تلویزیون‌های مسئولین به جای گفتگو با امیدآفرینی محلی برای دعوا شده است.

- من برای اجماع سازی و اقناع‌سازی به جای اینکه آزادی مردم سلب شود، آمده‌ام. 

- من از تشکیل دولت سوم اصلاحات یعنی دولت زندگی با شما سخن می گویم؛ زندگی در مقابل مرگ، جنگ فقر و تهدید و ناامیدی بنابراین بیایید شرایط زندگی خوب را فراهم کنید زندگی بر حسب آنچه که شایسته آن هستیم یعنی زندگی برازنده ایرانی. 

-من می خواهم با مدیریت منطقی برنامه محور و عملگرایانه بر اساس علم روز دنیا دولتی اقتصاد محور تولید گرا و کارآفرین با سیاست های رفاهی و مناسب در حوزه کار مسکن یارانه و در حمایت از جوانان ایجاد کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    15 4
    شما کیش را از صفر تا صد اقتصادی نمودید و حال معلوم شد چرا فرزندتان که قاعدتا باید در تهران زندگی کند چگونه در سازمان منطقه آزاد کیش شاغل شده است و جوانان دیگر مملکت در انتظار کار؟
    • سوخته IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      6 2
      کذاب بودن و کثافت بودنت با تهمت اینکه رائیسی مدرک ششم را دارد ثابت شد . انشاالله بزودی در زبالدان تاریخ دفن میشوید که گویا تا بحال نبوده اید جریان خودت و دیگر جریانهای غرب پرست
  • م.ش. IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    24 4
    چرا ایشان فکر میکنند رقیب جناب رئیسی هستند؟! چرا بی ادبی کردند؟! چرا انشاء خواندن را از جناب جهانگیری الگو گرفته اند؟! آن «مردم ایران یادتونه ...» ها را مردم یادشان نرفته!
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      9 0
      چقدر تو ساده ای، همه ی این حرف ها و تهمت ها و ... از قبل برنامه ریزی شده.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    13 4
    آره کیش را تو ساختی با پول رفیقات حتمن نه بیت المال دخترت با مدرک دوخت ودوز از مالزی راهم کردی رئیس اونجا .چقدر هم شایسته سالاری اصلا رییسی تو چه کار داری همه جای !!!!ایران ماس ماس؟ کیش و لواسان و... دقیقا شبیه حرفهای طبری تو دادگاه چه تناسب فکری شما مدیران منحرف دارید
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    19 4
    کیش را تو ساختی ؟ پس برای همین است که فرزندت بجای اقامت در تهران در سازمان اقتصادی کیش فعال است؟ اولویت استخدام را از بچه خودت شروع کردی؟
  • رضایی IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵
    19 4
    کیش و امثالهم نمونه بارز از فلج کردن اقتصاد بود و هیچ فایده برای کشور نداشت و فقط برای خوشگذرانی مرفهین بی درد احداث شده
  • DE ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    12 1
    من از تشکیل دولت سوم اصلاحات یعنی ادامه دولت روحانی با شما سخن می گویم؛ زندگی مرفه اصلاح طلبان در مقابل مرگ، جنگ فقر و تهدید و ناامیدی مردم
  • DE ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    7 1
    کیش میش را من ساختم منظور کیش را من ساختم بعد خودم مات شدم. از بس که داخل پروژه کیش مهندسی اقتصادی کردم یعنی اقتصادی مهنسی کردم همه مات شدند
  • IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    6 1
    طرح های کیش مربوط به 50 سال پیشه. حالا رسمه که امثال شما دو بار بودجه رو میگیرن یه بار نصف و نمیه میسازن. وقتی هم تموم شد دوباره پولشو میگیرن میزارن تو جیب.
  • رحمت عیدی IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    7 0
    از اینکه دختر شما با مدرک خیاطی تو کیش مسئول گردشگری شده تو کیش معلومه تو کیش رو ساختی جناب مهندس اقتصاد، ضمنا بقول خودت رفاقت یکی از اصول سرمایه گذاری است نه رفیق بازی و رانت و قوم خویش بازی حتما اینم اشتباه فهمیدی که دخترت مسئوله تو کیش اونم با یک تخصص بی ربط
    • DE ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
      2 0
      اتفاقا از خیاط بهتر هیچکس به درد سیاست نمیهخوره .اصلن باید همه سیاسیون خیاطی یاد بگیرن چون بناست آسمون و ریسمون را بهم ببافند و سیاه و سفید را به هم بدوزند و هر حرف بی وزن و مزخرف و بی پایه و اساس را اطو کشیده تحویل بدهند. تا جاییکه خود خیاط تو کوزه نیافتاده میشه اینکار را کرد.// دوچرخه فروش محله ما ورشکست شد و مغازه را تعطیل و خیاطی باز کرد .کت و شلواری برای مشتری دوخته بود دو هفته بعد جرو واجر شده بود مشتری اعتراض کرد و خیاط گفت من درست دوختم شاید تو دوترکه سوار کردی زهوار کت و شلوار در رفته پنچرشده.خخخخ
  • سیدهادی IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    8 0
    باز خدا را شکر که نگفت جزیره کیش را من از زیر آب بیرون آوردم
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    6 0
    کیش کیش برو کنار بزار مردم نفس بکشن
  • سیامک بهاءآبادی IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    9 0
    آقای مهرعلیزاده ! 1- دکترای آدام اسمیت و توماس مالتوس چه بود؟! اصلاً دکترای افلاطون، ارسطو، سقراط شهید و... چرچیل، هلموت کهل، هاشمی رفسنجانی... چه بود؟ 2- مدیریت هوشمند موجب افتخار آفرینی می شود نه مدرک گرایی. 3- چه بسا دکتر مهندس هایی مثل جنابعالی که 63 شرکت در هلدینگ های کوثر را که طی یک دوره مدیریت چنان مهندسی فرمودید تا سرانجام همه آن وررشکسته ها به «یک» ریال قیمت گذاری شدند!!! اگر آقای مقدم نبودند شما نه بر اساس رأفت نبوی، بلکه براساس عدالت علوی الآن باید پشت میله محکومیت 30 ساله تحمل می کردید! 4- عقلا می دانند که دولت اصلاح طلب«برانداز؛ لیبرال» خاتمی اصولاً در پی اجرای استراتژی توسعه سیاسی و فرهنگی بود!«گفتگوی تمدن ها ؛ مردمسالاری و..» و به کل هر گونه اقدام اقتصادی مثل بعضی از دولت های شاه، تعطیل بود اگر رشد اقتصادی زیر صفر نبود بدین جهت بود؛ از وضعیت حافظه تاریخی مردم سوء استفاده کرده و تعلیق پروژه های 70% پیشرفت دولت کارگزاران هاشمی رفسنجانی را در 4سال اول دولت خاتمی، رشد اقتصادی معرفی می کنید؟!!!
  • عرفان IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    2 1
    .چنان می گوید کیش را من ساختم انگار کارخانه تویوتا.جنرال موتور.ساخته.شعور اخلاقی نداشته باشی خود ترامپی
  • علی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    1 0
    اف که هنوز در اول راه تهمت و ایجاد دو دستگی را از رئیست شیخ ... خوب اموخته ای
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    1 0
    ندیدید چطور با افتخار میگفت من کیش را ساختم!!!!!گنده اینها محمد علی نجفی و کرباسچی هستند که هر دو عاقبت نکبتی دارند
  • Mahmoud CA ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
    2 17
    مهر علیزاده با بی احترامی به آیت الله رئیسی(۶کلاس) خود رابه ذبالهدان تاریخ انداخت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس