ویژه ها

مسئله اصلی طیف اصلاح طلب، قهر یا آشتی با صندوق رأی نیست. بلکه مسئله اینجاست که این طیف اصلا برای رأی مردم احترام قائل نیست و با جمهوریت و مردم سالاری و صندوق رأی میانه خوبی ندارد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** محمد هاشمی: همتی را «خیرالموجودین» می‌دانم

«محمد هاشمی» فعال سیاسی اصلاح طلب و از حامیان دولت روحانی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «گزینه مناسب در بین گزینه‌های ریاست‌جمهوری وجود دارد. آقای همتی کمتر شناخته شده‌اند اما گزینه مناسبی برای ریاست‌جمهوری هستند. آقای همتی  در زمانی که بنده در صداوسیما فعالیت می‌کردم حدود ۱۲ سال جزو مدیران من در این سازمان بودند و به همین دلیل شناخت خوبی از ایشان دارم».

هاشمی در ادامه گفت: «ایشان در زمینه اقتصادی نیز صاحب‌نظر است و دارای تئوری و سبک هستند. در کارهای پولی و بانکی و در بیمه مرکزی و بانک مرکزی نیز فعالیت کرده‌اند و تجارب خیلی خوبی دارند. در شرایط کنونی مهمترین مطالبه و دغدغه مردم مشکلات معیشتی و اقتصادی است. برای حل این مشکلات نیز حضور یک اقتصاددان در پاستور می‌تواند کمک بزرگی به بهبود وضعیت کند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: «به نظر من اتفاق مبارکی رخ داده و کسی که امروز در صحنه انتخابات حضور دارد دارای این توانایی است که مشکلات اقتصادی  جامعه را مدیریت کند. بنده در شرایط حساس و خطیر کنونی کشور در بین موجودین انتخابات آقای همتی را «خیرالموجودین» می‌دانم... امثال آقایان لاریجانی و جهانگیری هنوز هم فرصت دارند و می‌توانند تهدید را به فرصت تبدیل کنند. آقای لاریجانی می‌تواند با حمایت از دکتر همتی صحنه انتخابات را تغییر بدهد».

حیف شد، جهانگیری می‌خواست بانیان وضع موجود را معرفی کند/ محمد هاشمی: همتی را «خیرالموجودین» می‌دانم

همتی یکی از بانیان اصلی وضع موجود اقتصادی در کشور است. کارشناسان معتقدند که حضور همتی در رأس دولت بعدی در حقیقت تشکیل «دولت سوم روحانی» است.

یکی از فعالین رسانه ای با اشاره به این مسئله نوشت: «ایده اصلی همتی که حل مشکلات اصلی مردم بعد از رفع تحریم است، همان کلان ایده روحانی است. همتی چیز اضافه‌تری از روحانی برای عرضه کردن ندارد. همتی همان رئیس بانک مرکزی روحانی است، نه چیزی بیشتر».

یکی دیگر از فعالین رسانه ای با انتقاد از مدیریت همتی در بانک مرکزی نوشت: «رییس مجلس چند ماه پیش از رانت بزرگ ارز ۴۲۰۰ تومانی انتقاد کرد و گفت که با این ارزپاشی چرا قیمت مرغ مدیریت نمی‌شود؟ همین آقای همتی یکی از افرادی بود که نگذاشت رانت ارزی به نفع مردم حذف شود و حالا که رانت‌خواران گردنشان کلفت‌تر شده، منتقد رانت خودساخته شده‌اند! ».

طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی، بیش از ۵۴ درصد نقدینگی کل تاریخ ایران در دوران ۳ ساله مدیریت همتی بر بانک مرکزی خلق شده است. با اینحال یکی از شعارهای همتی، کنترل نقدینگی است!

بنا بر گزارش تشکلهای بخش خصوصی مرغ  و دام و حتی مسئولان فعلی و سابق دولتی،  گرانی مرغ و گوشت در بازار ناشی از تعلل بانک مرکزی در تخصیص ارز به واردات نهاده های دامی بود که کماکان  نیز این مشکلات قابل مشاهده است، به طوری که قیمت یک کیلوگرم مرغ در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار تومان و یک کیلوگرم گوشت بیش از ۱۳۰ هزار تومان شده است.

به عبارت دیگر همتی از بانیان اصلی صف های عریض و طویل خرید مرغ است. از سوی دیگر عبدالناصر همتی اعلام کرده که برای بورس هم برنامه‌های زیادی دارد، این در حالی است که گفته می‌شود همتی یکی از عوامل اصلی پشت صحنه در ریزش‌های سنگین بورس بوده است.

در دوران ریاست همتی بر بانک مرکزی حجم نقدینگی دو برابر، دلار بیش از ۲۰۰ درصد و تورم حدود ۴ برابر شده است.

**حیف شد، جهانگیری میخواست بانیان وضع موجود را معرفی کند!

 روزنامه اعتماد در مطلبی به قلم «جعفر گلابی» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «ما هنوز در محاصره تحریمیم و خطرها تهدیدمان می‌کند ولی جالب است که تحریم شکن متدین ما آقای ظریف زیر انواع آتش تهیه قرار گرفت چندان که عطای ریاست‌جمهوری را به لقایش بخشید. خطرناک آنکه سبب‌سازی برای کاهش مشارکت مردم را بهتر از نتیجه دلخواه می‌دانند! ».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «جالب‌تر آنکه حالا در اوج انتخابات همه از وضع نابسامان موجود شکایت غلیظ می‌کنند ولی کسی نمی‌گوید که عده‌ای در داخل جذاب تحریم بودند، با برجام بازی کردند و وحدتی پشت سر دولت برای شکستن تحریم‌ها ایجاد نشد تا اینکه ترامپ از راه رسید از اختلافات و ندانم‌کاری‌ها و خودمحوری‌های‌مان کمال استفاده را برد و جنایاتش را آغاز کرد».

اعتماد در ادامه نوشت: «آقای جهانگیری اجازه پیدا نکرد که با جزییات بانیان وضع موجود را معرفی کند ولی ای کاش کاندیداهای محترم صادقانه جلو مردم داستان پرغصه برجام و سستی‌ها و قدرناشناسی‌ها و زمینه‌سازی‌ها و استقبال‌ها از تحریم را بازگویند یا به سوالات مهم پیرامون این واقعه مهم تاریخی پاسخ دهند».

حیف شد، جهانگیری می‌خواست بانیان وضع موجود را معرفی کند/ محمد هاشمی: همتی را «خیرالموجودین» می‌دانم

این روزنامه اصلاح طلب تاکید کرده که جهانگیری تصمیم داشت که بانیان وضع موجود را معرفی کند، اما فرصت پیدا نکرد. چندی پیش «محمود صادقی»   نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «اختیارات رئیس‌جمهور با همه محدودیت‌ها بسیار زیاد استاو وزرا، استانداران و فرمانداران را تعیین می‌کند، نظارت تام بر تمام دستگاه‌های اجرائی دارد، بودجه یک سال کشور را به مجلس ارائه می‌کند و بسیاری اختیارات دیگر که بحث مفصلی استاگر رئیس‌جمهور عزم کافی برای سامان‌دادن امور داشته باشد، با همین اختیارات موجود هم می‌تواند کار کند».

سوال این است که اگر رئیس جمهور هیچ اختیاراتی ندارد و امور دست دیگران است، پس این ازدحام کاندیدا در میان اصلاح طلبان برای راهیابی به پاستور برای چیست!؟

جهانگیری همان شخصی است که در سال ۹۶- چهارسال پس از آغاز به کار دولت روحانی- به مردم وعده داد که اگر وی یا روحانی در انتخابات پیروز شوند، وضعیت کشور به گونه ای خواهد شد که دیگر هیچ کارتن خوابی وجود نخواهد داشت و هیچکس در ایران سرِ گرسنه بر بالین نخواهد گذاشت.

اصلاح طلبان بجای آنکه در زنگ حساب دولت، با داستان سرایی، تحریم ها و وضع موجود را به گردن دیگران بیندازند، باید درباره تبعات دلار ۴۲۰۰ تومانی، فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، ماجرای تضییع حقوق کارگران در کارخانه هفت تپه، افتخار وزیر به نساختن مسکن برای مردم، کارنامه حسین فریدون و مهدی جهانگیری و شبنم نعمت زاده و مهدی آخوندی و هادی رضوی و...سخن بگویند.

اگر آقای ظریف تحریم شکن بود، عراقچی صراحتا نمی گفت که «نتیجه برجام تحریم های بیشتر بود». و اگر ظریف تحریم شکن بود، تحریم ها در دولت اوباما به صورت کامل لغو می شد. تحریم ویزا، تحریم آیسا، تمدید قانون وضعیت اضطراری علیه ایران و آغاز نقض فاحش برجام همگی در دولت اوبامای مودب! و باهوش! اتفاق افتاد. همان دولتی که آقایان امضای وزیر خارجه آن را تضمین دانستند.

اصلاح طلبان بجای مظلوم نمایی و تمارض، باید صادقانه درباره کارنامه خود به مردم پاسخگو باشند. همان کارنامه ای که سفره مردم را کوچک و خانوارهای ایرانی را با مشکلات معیشتی و اقتصادی متعددی مواجه کرد.

**کرباسچی: قهر با صندوق رأی یعنی خلع سلاح خودمان

«غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه سازندگی گفت: «ما در کارگزاران سازندگی به دنبال آن هستیم که مجموعه اصلاح طلبان با استفاده از سلاح رأی وارد صحنه انتخابات شوند. رأی ندادن سلاحی کند است و در هیچ جامعه ای منجر به تغییر نمی شود...قهر با صندوق رأی یعنی خلع سلاح خودمان».

کرباسچی در ادامه گفت: «راه این است که در مقابل ردصلاحیت ها با افرادی دیگر وارد صحنه شد. اگر کسی فکر می کند در این گزینش ها رأی آوردن شخص بخصوصی مدنظر بوده، می تواند با رأی به گزینه دیگری، مقابل آن تصمیمات به صورت مدنی بایستد...پیام موثر این است که رای بدهی و بگویی چه کسی را نمی خواهی».

حیف شد، جهانگیری می‌خواست بانیان وضع موجود را معرفی کند/ محمد هاشمی: همتی را «خیرالموجودین» می‌دانم

پس از احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، برخی از احزاب و فعالین اصلاح طلب مسئله تحریم انتخابات را مطرح کردند.

با یک بررسی مختصر به این نتیجه می رسیم که اصلاح طلبان اصلا با صندوق رأی و جمهوریت میانه خوبی ندارند. در انتخابات برای طیف های سیاسی دو حالت وجود دارد، یا طیف مورد نظر در انتخابات پیروز می شود، یا شکست می خورد.

اصلاح طلبان ثابت کرده اند که چه در انتخابات پیروز شوند و چه شکست بخورند، در هر دو حالت به مردم دهن کجی می کنند و فهم و شعور آنان را مورد توهین قرار می دهند.

برای مثال این طیف در سال ۸۸ در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد. با اینکه سران اصلاح طلب در جلسات خصوصی تاکید داشتند که به هیچ عنوان تقلب صورت نگرفته است، اما پشت تریبون دروغ تقلب را مطرح کرده و حداقل ۸ ماه کشور را درگیر آشوب و التهاب کردند.

اتفاقا در سال ۸۸ انتخابات با مشارکت ۸۵ درصدی برگزار شد، اما اصلاح طلبان شیرینی این جشن ملی را با اردوکشی خیابانی و آشوب و اغتشاش، به همه مردم تلخ کردند.

و اما در سال ۹۲، اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شدند. ولیکن این بار نیز این طیف با دروغ اختیارات محدود رئیس جمهور، به مردم دهن کجی کرده و انتخابات و رأی مردم را به سخره گرفته و مطالبات و مشکلات مردم بی اعتنایی کردند.

در مجموع، مسئله اصلی طیف اصلاح طلب، قهر یا آشتی با صندوق رأی نیست. بلکه مسئله اینجاست که این طیف اصلا برای رأی مردم احترام قائل نیست و با جمهوریت و مردم سالاری و صندوق رأی میانه خوبی ندارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    14 1
    افزایش قیمت دلار از 10 هزارتومان به 30 هزار تومان از دستاوردهای همتی است ! تورم و گرانی هم از دستاوردهای همتی است خدا به ملت ایران رحم کنه حالا این می خواد بشه رئیس جمهور
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      10 1
      همتی تکرار روحانی است آزموده را دوباره آزمودن خطاست.
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    10 1
    مجری جنایت ۴۲۰۰تومانی و غارت پول ملت در بورس و خالق نقدینگی فاجعه بار امروز با وقاحت ژست منتقد هم گرفته! نه به دولت سوم روحانی
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    6 0
    شما خود شیطان هستید.
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      8 1
      جهانگیری و همتی اگر راهکار حل مشکلات کشور را بلد بودند چرا به روحانی ارائه نکردند ؟!
  • DE ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    8 1
    .....با این وضع پولی کشور تا صد سال دیگه هم پول نداریم که ناو خارک را جایگزینش کنیم....// گفتم بایستی شورای نگهبان میگذاشت جهانگیری رییس جمهور بشه . اگه رییس جمهور شده بود 18000000000 هیجده میلیارد دلار و 65 تن طلا را باز آتیش میزد شعله ور میکرد منظور باهاش آتیش های شعله ورشده ناو را خاموش میکرد. میدونی با این پول و طلا چند تا از این ناو مجهز تر و نوتر میتونستیم بخریم.بزرگترین و جدیدترین و پیشرفته ترین فرودگاه بین المللی ترکیه برای 200 میلیون مسافر درسال که چند وقت پیش افتتاح شد نزدیک به 12 میلیارد دلار خرج برداشت بعد جهانگیری حداقل پول 3 تا از این فرودگاهها را آتیش زد رفت هیچکسی هم نیست ازش بازخواست کنه. با کمال وقاحت خیز برداشته برای آتیش زدن بقیه بیت المال.
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    7 3
    سلام به نظر می رسد فتنه اصلی و مورد بحث حضرت اقا حفظه الله در گذشته و نگرانی ایشان از هم اکنون در حال شروع و کلید خوردن است. بخوانید : دو نکته از رفتار و کنش های افساد طلبان و دولت دروغگویان مشکوک است و نهایتا به یک نتیجه ختم می شود و از یک آبشخور تغذیه می شود اول: انتحار دولت دروغ گویان در افزایش قیمت های مایحتاج ضروری مردم دوم: اعتراض و هجمه افساد طلبان و حامیان رسانه ای آنها به نظام و ارکان نظام — دولت دروغ گویان می داند اگر مشارکت مردمی در انتخابات پایین بیاید نیروهای ارزشی و بر مبنای واجب بودن رأی، پای صحنه امده و انتخاب خود را انجام می دهند! — افساد طلبان هم به این نتیجه رسیده اند که در هر صورت کاندیدای مد نظرشان رأی آوری لازم را نخواهد داشت و به دنبال زیر سوال بردن مشروعیت نظام هستند برای نمونه انتقاد لاریجانی، جهانگیری، سید حسن، آملی لاریجانی و... نسبت به شورای نگهبان و دیگر ارکان نظام در این راستا قابل ارزیابی است همچنین وارد نمودن افراد بی لیاقت و بی کفایت و دارای پرونده قضایی و امنیتی برای ثبت نام در انتخابات سیزدهم و زیر سوال بردن عدم احرازها توسط شورای محترم نگهبان را میتوان نام برد لذا در آینده بدنبال یارگیری از افراد بی بصیرت و مسئولان فعلی و قبلی درون نظام و افزایش هجمه به ارکان نظام بخصوص رهبر عزیزتر از جانمان قابل پیش بینی است. جمع بندی: نقشه و فتنه ای که دولت دروغگویان و افساد طلبان در پی اجرای آن هستند و از هم اکنون کلید آنرا زده اند برای 4 سال آینده کشور است
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    4 1
    خوب حالا بیان توضیح بدن ... برجام خسارت محض. ، دلار ۴۲۰۰. فروش . بیت المال . به دوستان و اشنایان . .. و . گرانی . و احتکار راستی اقتصاد ازاد . ازاد . کار کبه، ....،،،،،، و ،،،،
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    5 1
    بانیان وضع موجود غیر خودشون کیه؟ اونم بهتره بره تو دادگاه بگه! روزنامه ی زرد، همه رو مثل خودشون فرض کردن
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    3 1
    اقای همتی باید اول دستشو ازجیب مردم بیرون بیاره وبعد ازجیب بردهارو بمردم برگردونه وبعد.معذرت خاهی بدلیل همکاری باغارتیان ازمردم. انشائ الله که خدا ببخشتش . اما اگه بااین حال رئیس جمهور بشه خیار کیلوئی صد هزارتومن خاهدشد.وگوشت بیک ملیون خاهد رسید.
  • مراد IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    5 0
    ظاهرا خانواده هاشمی هنوز در توهم بسر می برند َ ونمی توانند واقعیت جامعه را درک کنند .
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    4 1
    عجب رویی دارن بعد از هشت سال بازم طلبکارن!
  • عآی IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    0 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخ ..دیگه ببین مشرق به سیم کشی رو اورده شده بلند گوی ارمان......غیر قابل انتشار ۹...دم خروس یا قسم حضرت عباس....
  • کارشناس IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    2 0
    هی منال از جیب خالی جیب تو خالی که نیست ..... مشکل ما ای عزیزان مشکل مالی که نیست اینکه وضع مملکت صد روزه بهتر میشود ..... گفته ایم اما هدف صد روز امسالی که نیست
  • موحد IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    0 0
    همتی و مهر علیزاده را هم باید رد صلاحیت می کردند واقعا نمی دونم چرا تایید شدن تا در آیند اقتصاد خیلی خیلی خوبی داشته باشیم و عدالت برقرار بشه و همه مشکلات حل حل بی کاری حل تورم حل مسکن حل اقتصاد حل عدالت حل
  • علی IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    1 0
    اگر جهانگیری قرار بود بانی معرفی کنه باید یک آینه همراه داشته باشه
  • عباس بزرگران IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    0 0
    هرکدام دو اپارتمان و خانم هم یک اپارتمان دارند انوقت من جانباز و بازنشسته تامین اجتماعی با حقوقم به خدا یه هندوانه نمیتونم بخرم ببرم خانه شما بگو به کی رای بدم روحانی هم وعده خیلی داد خجالت داره گریه کنیم یا رآی بدیم
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    0 0
    اقای رضائی. قراری بر رجز خوانی نبود ، که این ۸۸ی ذوق رده بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس