غلامعلی دهقان

با وجود عزم عمومی هسته سخت جریان چپ برای "تحریم خاموش انتخابات" اما برخی افراد، احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب هستند که قصد کار انتخاباتی دارند و از صندوق‌های رأی ناامید نیستند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

تئوریسین‌هایی که به گماشته‌های ساده تبدیل شده‌اند

نتیجه ترجیح دادن تاجزاده به عارف

حرف‌های یک بازداشتی فتنه ۸۸ درباره انتخابات/ نتیجه ترجیح دادن تاجزاده به عارف

محمدرضا تاجیک، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی، به طرح اعتراضات و نتیجه‌گیری‌هایی علیه تصمیمات شورای نگهبان پیرامون صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخته است که در ادامه بخش‌هایی از آنها را می‌خوانید:

_ معتقدم کسانی که در پشت این تصمیم‌گیری (تأیید و رد صلاحیت‌ها) قرار دارند ضرورتأ عقلایی نمی‌اندیشند.

_ در افق نگاه کسانی که در شرایط خاص تاریخی امروز چنین تصمیمی گرفته‌اند یک امر دهشتناک نهفته بوده است. برای ممانعت از بروز و ظهور این امر دهشتناک باید هزینه‌هایی پذیرفته می‌شد. این امر دهشتناک می‌تواند این باشد که اگر مردم انتخابی جز انتخاب قدرت مسلط داشته باشند قدرت با چالش‌های بن‌افکنانه و شالوده‌شکنانه مواجه خواهد شد.

_ در پس و پشت این تصمیم یک نوع هراس از انتخاب واقعی وجود داشته است.

_ این حرکت در انتخابات گذشته موفق شده قوه مقننه را در اختیار بگیرد و به مشارکت پایین مردم نیز توجه نکرده است. این فرمول و سناریو همچنان باید ادامه پیدا کند. در ورق دیگر این دفتر تصویر قوه مجریه نقش بسته که  این کار نیز باید انجام شود تا  شرایط ورود به دوران جدید فراهم شود.

_ کسانی که دست به این اقدام بزرگ و رادیکال زده‌اند که نمونه آن در چهار دهه گذشته کمتر دیده شده بر این باور هستند که هیچ‌گاه به استحکام و استقرار کنونی نبوده‌اند. این افراد خود را در اوج قدرت احساس می‌کنند. از سوی دیگر بر این باور هستند که  رقیب سیاسی آنها هیچ‌گاه در چنین بحران خاستگاه اجتماعی قرار نداشته است. به همین دلیل اگر دست به چنین اقدام بزرگی بزنیم رقیب به دلیل بحران در سرمایه اجتماعی امکان این را ندارد که «بسیج آدمی بکند و عالمی.»[۱]

*اگرچه حیف بود که آقای تاجیک بعنوان یک عنصر با سابقه در عرصه تئوری‌پردازی و فلسفه سیاست چپ‌رو اما اینگونه به حمالة‌الحطب امثال حجاریان تبدیل شود و در راستای نقشه "تحریم خاموش انتخابات" مشغول امربری برای ستاد هسته سخت اصلاحات شود... ولی مع‌الوصف بایستی اشاره کرد که آقای تاجیک و دوستان ایشان به جای اینهمه آسمان و ریسمان علیه تصمیمات قانونی نهاد مفسّر قانون اساسی یعنی شورای نگهبان؛ بهتر بود عقلانیت و تدبیر به خرج می‌دادند و افراد بدسابقه‌ای مثل تاجزاده و آخوندی را به رجال خوشنام‌تری مثل عارف و مهرعلیزاده ترجیح نمی‌دادند!

همین عقلانیت ساده می‌توانست اصلاح‌طلبان را تبدیل به یکی از قطب‌های اصلی انتخابات ۱۴۰۰ کند اما بدیهیست هنگامی که یک جریان سیاسی به دنبال شهوات براندازانه خود باشد؛ از معرفی گزینه‌های دارای صلاحیت به نهادهای قانونی کشور نیز استنکاف می‌ورزد.

***

حرف‌های یک بازداشتی فتنه ۸۸ درباره انتخابات

حرف‌های یک بازداشتی فتنه ۸۸ درباره انتخابات/ نتیجه ترجیح دادن تاجزاده به عارف

محسن میردامادی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ طی اظهاراتی در نشست مشترک شورای سیاسی و اجرایی حزب اصلاح‌طلب موسوم به مجمع ایثارگران پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ گفته است:

در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری تاکنون برای تصمیم گیرندگان انتخابات، همواره مشارکت بالای مردم اولویت داشته است. یعنی ضمن اینکه تلاش می شده نتیجه نهایی انتخابات مطلوب باشد ولی نتیجه نسبت به مشارکت بالا اولویت کمتری پیدا می کرد. ولی در انتخابات مجلس قبل رویکرد متفاوتی اتخاذ شد. بدین طریق که حاکمیت تصمیم گرفت حضور پر رنگ مردم در انتخابات را فدای نتیجه تضمین شده کند. لذا با وجود اینکه قبل از انتخابات روشن بود رغبت مردم به شرکت در انتخابات کاهش یافته، ولی بازهم رد صلاحیت های گسترده نامزدها انجام شد تا نتیجه مطلوب تضمین شود و مجلسی یکدست انقلابی تشکیل شود، که دیدیم نتیجه چنین رویکردی، انتخاباتی با پایین‌ترین میزان مشارکت در طول حیات جمهوری اسلامی بود.

به گزارش صبح ما، او می‌افزاید: در انتخابات ریاست جمهوری در ابتدا تردید وجود داشت که آیا مثل گذشته مشارکت بالا مورد نظر خواهد بود یا مشابه انتخابات مجلس بازهم نتیجه تضمین شده تقدم پیدا خواهد کرد. در موضع گیری های رهبری بیشتر روی مشارکت بالا تکیه می شد، ولی شواهد دیگر به خصوص از سوی دستگاه های امنیتی دلالت بر همان تقدم نتیجه تضمین شده داشت!

در اظهارات میردامادی همچنین می‌خوانیم: البته تا روز انتخابات باید دید که صحنه چه تغییراتی خواهد کرد، اما اصلاح طلبان و جبهه اصلاحات که نسبت به دوره های گذشته از سازمان و انسجام بهتری برخوردار هستند، رسما اعلام کرده اند که کاندیدایی نخواهند داشت و می بایست با همین انسجام تشکیلاتی فعالیت ها و گفتمان و راهبرهای تبیین شده خود را پیگیری کنند.[۲]

*آقای میردامادی و دوستان ایشان در ستاد هسته سخت اصلاحات از یکسال قبل پروژه "تحریم خاموش انتخابات" (رأی نمی‌دهیم چون نامزد تأیید صلاحیت شده نداریم) را در قبال انتخابات ۱۴۰۰ در دستور کار خود گذاشتند.

طرحی که البته از ابتدا مورد رصد برخی محافل تحلیلی قرار گرفت و بیش از ۱۴۰ گزارش وبلاگ مشرق در اشاره به این توطئه شوم و کلیدواژه "تحریم خاموش" گواه این مدعاست.

و از همین روست که دیدیم آقایان در هنگام معرفی داوطلبان نامزدی، یک رجل بدسابقه و مشهور به صلاحیت‌نداشتن مثل تاجزاده را معرفی کردند اما از معرفی اصلاح‌طلبان نجیب‌تری مثل عارف یا مهرعلیزاده استنکاف ورزیدند.

در واقع آنها تقلا کردند تا "گزینه‌های غیر ممکن" را به شورای نگهبان معرفی کنند تا از عدم تأیید صلاحیت آنها مطمئن باشند و بتوانند پروژه تحریم خاموش که با هدف کاستن از مشارکت کسانی از مردم، نامشروع‌نمایی از نظام اسلامی و پیگیری طرح "فتنه اقتصادی" طراحی شده است را راحت‌تر پی بگیرند.

فلذاست که اظهارات میردامادی درباره چیزهای برساخته‌ای مثل "تضمین نتیجه"، تقدم نتیجه بر مشارکت و ... تماما لاطائلات است و حقیقت ندارد.

جالب است که مردم بدانند حتی در موقعیت کنونی که اصلاح‌طلبانی مثل همتی یا مهرعلیزاده در انتخابات حضور دارند اما چپ‌های ستادی هیچ روی خوشی به این افراد نشان نمی‌دهند و حتی به تازگی به مهرعلیزاده پیغام انصراف هم داده‌اند و او را تهدید کرده‌اند که ماندنش در انتخابات هزینه خواهد داشت. [۳]

گفتنیست، پروژه اصلاح‌طلبان مبنی بر تحریم خاموش انتخابات؛ در قبال انتخابات مجلس یازدهم نیز به اجرا درآمد و در پرتو عدم شناخت و رصد دقیق آن از سوی خواص کشور، توانست موجب کاهش مشارکت کسانی از مردم در انتخابات شود.

اظهارات میردامادی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان می‌بایست با همین انسجام راهبردهای خود را پیگیری کنند! نیز چیزی جز یک تأکید ناجوانمردانه بر ادامه راه "تحریم خاموش انتخابات" نیست.

***

چپ‌هایی که به صندوق‌های رأی امیدوارند

حرف‌های یک بازداشتی فتنه ۸۸ درباره انتخابات/ نتیجه ترجیح دادن تاجزاده به عارف

غلامعلی دهقان، فعال اصلاح‌طلب و عضو ارشد حزب اعتدال و توسعه طی یادداشتی در شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی درباره انتخابات ۱۴۰۰ که با عنوان "باید به صندوق‌های رأی امیدوار بود" منتشر شد، نوشته است:

"خوشبختانه در میان کاندیداها افرادی هستند که بتوانند سخنگوی سلیقه‌های خاص سیاسی باشند و در همین چند روز که اسامی نهایی منتشر شده است، به‌نظر می‌رسد بسیاری از حامیان کاندیداهای محذوف هم امیدوار باید باشند که افرادی هستند که سخنگوی مطالبات آن‌ها باشند. با این تفاسیر ‌باید از این فرصت نهایت بهره‌برداری را داشت و همچنان به صندوق رای امیدوار بود."[۴]

*اگرچه آقای دهقان یک رقیب سیاسی است و حزب متبوع ایشان هم از حامیان رئیس‌جمهور روحانی بوده اما این موضع‌گیری عقلانی ایشان قابل تحسین است.

خاصّه در شرایطی که اصلاح‌طلبان مشغول طراحی برای کاستن از مشارکت کسانی از مردم و پیشبرد طرح شوم "تحریم خاموش انتخابات" هستند؛ شنیدن چنین نجواهای عقلانی از درون اردوگاه مشترک دولت و اصلاح‌طلبان جای خوشوقتی دارد.

البته همه می‌دانیم که با دیکتاتوری موجود در اردوگاه چپ، صدای امثال آقای دهقان در حلقوم خواهد ماند و پژواک چندانی نخواهد یافت اما جای این امید هست که این عقلانیت ابراز شده؛ همچنان تسرّی یابد و جامعه را از خطر درافتادن در دام بزرگ "تحریم انتخابات" بر حذر دارد.

اخباری وجود دارد که غیر از امثال آقای دهقان، حزب کارگزاران نیز مشغول فعالیت برای حضور در انتخابات است و قصد دارد "عبدالناصر همتی" را به عنوان یک رجل اصلاح‌طلب و نامزد خود راهی انتخابات کند.

کارگزارانی‌ها پیش از این و در جریان انتخابات مجلس یازدهم نیز با طرح تحریمی اصلاح‌طلبان همراهی نکردند و یک فهرست جداگانه برای انتخابات ارائه دادند.

برخی معتقدند همتی می‌تواند نامزد اجماعی کارگزارانی‌ها، اعتدالی‌ها و اقطابی از اصلاح‌طلبان باشد که قصد همراهی با تصمیم شوم تحریم انتخابات را ندارند.

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/315176

2_ http://sobhema.news/?p=14198

3_ mshrgh.ir/1224891

4_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/315282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • US ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    61 13
    خدا لعنت کنه ها.. ملعون رو که اون ملعون بانی و باعث همه ی این بدبختی ها بود.
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      7 12
      تو این جای خالی میشه هرکسی رو قرار داد.
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      22 9
      اگر مردم درس عبرت از این هشت سال گرفته باشند و حافظه تاریخی شان هم یاری کند و عزم جدی برای آینده سعادتمند خود و کشورشان داشته باشند به لطف خدا، امسال برای همیشه تفکر اصلاح طلبان تهوع آور را در گورستان تاریخ به خاک خواهند سپرد!
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      8 5
      جای خالی ها.........خودتی
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      12 1
      آزموده را دوباره آزمودن خطاست مردم قطعا"درس عبرت گرفتن و به بانیان وضع موجود دوباره رای نخواهند داد.
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      1 1
      همتی همه روبااقتدارشکست میده وبابرداشتن تحریم ها کشورروبه شکوفایی میبره دقت کنید بعدازروی کارامدن اودربانک مرکزی قیمت ارز علی رغم همه مشکلات وتحریم ها خیلی نوسان نداشت وعلت تورم وحشتناک دولت بی کفایت بود نه بانک مرکزی
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    27 32
    این شما هستیئد که در حال آسمان و ریسمان بافتن برای حمایت از اشتباهی تاریخی و تعیین کننده شورای نگهبان هستید نه اصلاح طلبانی مثل تاجیک و حجاریان
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      24 10
      اتفاقا به نظر من شورای نگهبان برای اولین بار شجاع و انقلابی عمل کرد. تا کی امثال جهانگیری باید تخلف کنند و با بی لیاقتی مملکت را بر باد بدهند و همیشه هم طلبکار باشند.
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      15 5
      این مسئله جدیدی نیست در انتخابات سالهای 68 و 72 هم حجت الاسلام هاشمی کاندیدای بی رقیب بود.
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      17 6
      تاجیک: جریان اصلاح طلبی نیازمند یک تعطیلات تاریخی است.
    • ناشناس IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      2 10
      خب اینا عادت دارند به مردم توهین کنند . 4 سال وقت هم مال اینهاست بعدش ببینیم چی می خوان بگن هرچند امتحانشون رو در دوره 8 ساله احمدی نژاد پس داده اند اما 4 سال هم روش
    • ناشناس IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      2 10
      خب اینا عادت دارند به مردم توهین کنند . 4 سال وقت هم مال اینهاست بعدش ببینیم چی می خوان بگن هرچند امتحانشون رو در دوره 8 ساله احمدی نژاد پس داده اند اما 4 سال هم روش
    • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      10 1
      در دوران احمدی نژاد مردم با 100 میلیون تومان آپارتمان می خریدند حالا قیمت یک یخچال 100 میلیون شده است !
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      3 1
      آیا رد صلاحیت مسببان وضع کنونی کارسخت یا تصمیم سخت و اشتباهی بوده یا اینکه شما از افرادی هستید که تا توانستید در این هشت سال بهره بردید!!!!!؟؟؟؟؟
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      2 1
      همتی به شکل عجیب مثل خاتمی سال 76 بین مردم این روزها محبوب شده ومطمئن باشبد تمام معادلات اصولگرایان روبهم میزنه
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    12 14
    الان احمدی نژاد که همه ی قضایای 88 سر اون بود هم می گه نیروی‌های حکومت خراب کاری می کردن....
    • DE ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      10 2
      تاجزاده حماله الحطب مفت و مجانی مخ حجریان است و محمود احمدیمشاء حماله الحطب مشایی .خب چرا طرفدارهای محمود مستقیم به مشایی رای نمیدهند.؟
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      6 2
      فتنه 88 زیر سر بازنده انتخابات سال 84 بود.
  • مهدی IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    24 12
    خدا به هفت پشت جد و آباد شما اصلاح طلبان صد هزار لعنت کند که مستقیمیا در خدمت آمریکا کار میکنید و از نان و نمک این کشور را میخورید ولی همیشه در ستون پنجم هستید.
    • ناشناس IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      7 12
      جناب شما با خودت چند چند هستید ؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      10 5
      تاریخ نشان خواهد داد کی به امریکا خدمت میکرده.
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      9 3
      نتانیاهو: اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه های اسرائیل در ایران هستن.
  • hanafi hossein IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    10 9
    لطفا بنویسید اعتراضات مردمی،مثل سایر کشورهای آزاد
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      11 5
      مگه تو آمریکا به طرف داران ترامپ گفتند معترض؟خیر گفتند تروریست ! هر موقع مهد دموکراسی گفت معترض اون وقت ما هم میگیم هه
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      10 2
      اعتراض با بلوا و آشوب و اردوکشی خیابانی و تخریب اموال عمومی و خصوصی فرق می کند فتنه 88 آشوب بود.
  • RO ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    16 20
    خودتون انتخاب کنید مشارکت 30 درصدی و انتخاب آقای رئیسی یا مشارکت بالای 60 درصد و پیروزی آقای همتی مطمئنم حالت سومی وجود نداره
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      19 4
      انتخاب اصلح با هر چه تعداد بیشتر!
    • M.R IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      17 7
      حتی با مشارکت 100% هم همتی بیشتر از7-8میلیون رای نداره چون یکی از بانیان وضعیت افتضاح فعلیه و اصلاح طلبان روی اسب بازنده شرط بندی کردن البته از گروه پر ادعای اصلاح طلب بعید نیست که شخصی با سابقه مدیریت ضعیف رو معرفی کنند چون اصولا انقدر درگیر حاشیه هستند که فرصت پرورش نیروهای کاری و موفق رو نداشتند
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      14 6
      کیفیت انتخاب مهم است کمیت مهم نیست اما به نظرم آراء همتی از آراء باطله کمتر باشد.
    • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      8 2
      همتی اگر راهکار حل مشکلات کشور را بلد بود چرا به روحانی ارائه نکرد ؟!
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      8 2
      همتی باید در مورد 10 برابر شدن نرخ ارز و نابود شدن سرمایه های مردم در بازار بورس پاسخگو باشد.
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    16 8
    وقتی گفته میشود اصلاح طلبان دنبال منافع خودشون هستند و منافع ملی پشیزی براشون ارزش نداره یعنی همین با تحدید به مردم میگن یا به ما رای بدید یا بلایی سرتون میاریم که اون سرش ناپیداست اما نمیدونن که اینها بودنش مدیون جمهوری اسلامی ایران میباشد
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    5 11
    اگر نگرانی بودید که اصلاح طلبان فرد نجیبی انتخاب نکردن که کاملا اشتباه است. سالمترین و نجیب ترین بین کل این کاندیدا دکتر پزشکیان بود
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    13 10
    اصلاح طلب یعنی مزدور،یعنی خائن ،یعنی منافق
    • احمد IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      6 10
      دقیقا اینها صفات شما اصولگراهاست ... خودتم دقیقا هر سه صفت رو داری و یک نون به نرخ روز خور تمام عیاری ...
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      7 2
      اصلاح طلبان در 8 سال گذشته نشان دادند که حتی توانایی اداره یک بقالی را هم ندارند لذا باید از سیاست کناره گیری کنند.
  • احمد IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    10 12
    مشرق جان اینو بدون که نماینده ی 5 درصد از مردمی. کارهایی که ناجوانمردانه کردید رو باید تاوانش رو پس بدید.
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      8 2
      بنظرم اگر این روزا پایان دوره احمدی نژاد بود قطعا اصلاحاتی ها الان رجزخوانی می کردند و مسخره می کردند. به یاد داشته باشید که به دلار سه تومانی جه طعنه ها زدند. اکنون با دلار 22 تومانی با روی باز و دهن گشاد آنها روبرو می شوید. اگر قراره احمدی نژاد محصول شورا باشد روحانی محصول اصلاح طلب ها و شورا و مردم فریب خورده است.
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      0 2
      توهمات شما است این
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    15 6
    اصلاح طلبان بدانند علت قهر مردم نه به خاطر عدم حضور چهره‌ای بداندیش اصلاح طلب بلکه به خاطر شرائطی که این منتخب روحانی بر سر ملت در آورد است خدا رسوایتان کنه، چه شرایطی برای ملت به وجود اوردید؟ گرانی بی ارزشی پول به ده برابر ؟ اون وقت حرف از مردم می زنید به نفع خودتان
  • محسن NL ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    3 4
    مشرق محترم، نوشته اید:« در واقع آنها [ اصلاح طلبان ] تقلا کردند تا "گزینه‌های غیر ممکن" را به شورای نگهبان معرفی کنند تا از عدم تأیید صلاحیت آنها مطمئن باشند » . سؤال بنده این است: آیا اشخاصی مانند جهانگیری، پزشکیان و محسن هاشمی، کسانی بودند که تأیید صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان «غیر ممکن» بود؟ آ
  • محمد از اصفهان IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    6 2
    سلام. آقایان دولتی(اعتدالیون) و اصلاحطلیان با کار شورای نگهبن شوک زده شدند . البته حاضر نیستند منافع و رانت هایی که در طی سه دوره هشت ساله و قبل آن به دست آورده و در سراسر مویرگهای مملکت نفوذ داشتند را از دست بدهند. چگونه حاضر شوند دستشان از منابع قدرت و ثروت کوتاه شود؟ پس قهر ایشان از انتخابات شوخی دروغی بیشتر نیست. منتظر هستیم تا روز برگزاری انتخابات چنان شور و شعفی برای کاندیداهای خودشان درست خواهند کرد که همه متعجب شویم.
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    6 5
    ماملت ازاصلاح طلبها متنفریم
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    3 3
    خدا لعنت کند مهر علیزاده همتی و رضایی
  • ایرانی 1 IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    6 2
    امثال آقای میردامادی، تاجزاده و..... چطور نسبت خودشون را گذاشتن ایرانی و بعد ایثارگرمعلوم نیست اگر اینها ایثارگرند که کشورشون را دودستی تقدیم غرب ودشمن می کنند پس امثال حاج قاسم وشهدا را باید چی بگیم ،ایثارگر کدومشونه ؟ واقعا مردم عزیز باید نسبت به این آقایان خصوصا اصلاح طلب تجدید نظر کنند البته توی بقیه گروه ها هم هستن این افراد که باید کنار بگذاریم
  • سهند IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    4 2
    باز فرار به جلو اصلاحات! کیست که نداند اصلاحات به پایان خط رسیده!
  • رسول US ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    2 2
    نتیجه اخلاقی اینکه اصلاح طلبان همه نا نجیب اند.یکی کمتر یکی بیشتر.حتما میزانش هم دست نجباست.
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    2 5
    اقایون مشرق نیوز که اینهمه به اصلاح طلبان تهمت می زنید . بسیاری از اصلاح طلبان مثل من که دارای عقاید اصلاح طلب ی هستم .تا کتون هیچ کاندیدایی را مثل رییسی دوست نداشتم . من عاشق مرام رییسی هستم .یعنی تمامی ارمان های من دز وجود این مزد بزرگ متبلور شده است . باور کنید دز عمق قلبم جا دارد . یک دیندار تمام عیار . خدا را شکر . با مقالات شما هم مشکل ندارم .من اهل مطالعه هستم اما دشمن اغلب خوانندگان شما هستم . گفتم بدانید رییسی مال شما نیست . مطمئن باشید زیر بار حرف کسی هم نمی رود . رییسی صد در صد رییس جمهور است .از حالا خودتان را عوض کنید . یعنی همه باید خودمان زا عوض کنیم .
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      3 1
      اصلاح گرا فقط رئیسی جون
    • DE ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      3 0
      قربونت شما از اول اشتباهی بودی باور کن .شما اصلاح طلب نیستی خودت هم نمیدونی
  • یوسف IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    2 3
    من می گویم به باهمتی به اوج میرسیم همانطوری که طلا و ارز به اوج رسید
  • شهر وند IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    2 5
    باسلام امید است دکتر ظریف در معاون اولی منصوب گردد برای خارجه کسانی دیگر هستند و در این برهه از زمان و شرایط موجود مثل جناب ظریف در سمت معاون اولی بهره گرفته شود
    • ناشناس IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      2 2
      چرا معاون اول بشه ؟ چون فحش خورش خوبه و جیگش درنمیاد
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    3 2
    به امید محاکمه میردامادی عامل اصلی شکست طرح وادهایم!
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    5 2
    افشاگری احمدی نژاد با نامه سال 88 محصولی در شبکه های مجازی چه میگوید!
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    2 1
    مشرق جان و بچه های انقلابی شما خودتان قضاوت کنید. نظام جمهوری اسلامی به کجا می رود که مجمع ایثارگرانش متشکل از فتنه گران و بازداشتی های فتنه ۸۸ است؟
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    2 1
    عاقل باشیم همتی رابااقتدارانتخاب میکنیم
  • DE ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    2 1
    مثل دوم خرداد76 یک شگفتی درراهه وهمتی همه روغافلگیرمیکنه
  • رضا IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
    0 2
    مخالفان آرمان امام و شهدا و رهبری نباید در مدیریتهای کلان و حتی رده های پایین تر جمهوری اسلامی حضور داشته باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس