مجموعه کتاب‌های جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر

امام خمینی (ره)، بزرگ مردی بود که کل ایران، تاریخ تشیع، اسلام و انسانیت به وجود ایشان افتخار می کنند.تحول کردن ملتی در ابعاد مختلف کار آسانی نبود. یاد این بزرگمرد را گرامی، می‌داریم.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از مجموعه کتاب‌های جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر صبح امروز در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ایوب دهکانکار، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این مراسم، سامان صفدری، رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگی اجتماعی آفتاب درباره کتاب جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران گفت: تحقیق در جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران سال ۹۰ با تمهید فلاح زاده آغاز شد. همین مسئله مقدمه ایجاد موسسه فرهنگی اجتماعی شد. کار تحقیق و چاپ کتاب بیش از یک دهه طول کشید، چون وسعت بسیار زیادی داشت.

وی افزود: در نشست‌های علمی، به ضرورت و امکانپذیر بودن تحقیق در زمینه جریان شناسی فکری فرهنگی رسیدیم. از سوی دیگر به این نتیجه رسیدیم که تحقیق در این زمینه تحقیقی تخصصی است و باید جریان‌های فکری و فرهنگی در ۵۰ سال اخیر در دستور کار قرار بگیرد. افرادی که به طور تخصصی در زمینه جریان شناسی فکری فرهنگی فعالیت کرده بودند، تحقیق را به عهده گرفتند.

رئیس هیئت مدیره موسسه فرهنگی اجتماعی آفتاب خرد با اشاره به اهداف نگارش مجموعه جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران گفت: از جمله اهداف این پروژه می‌توان به تصویر، ترسیم، توضیح جغرافیای فکری فرهنگی کشور در ۵۰ سال اخیر، ایجاد زیر ساخت، معرفی پارادایم‌ها، همگرایی جریان‌ها و پاسخگویی به نیازهای جامعه علمی کشور بود. جریان‌های فعال کشور صرف نظر از نوع تفاوت‌های نظری، تحت پوشش قرار گرفتند و در نهایت بیش از ۳۵ تا ۴۰ جریان از یکدیگر متمایز شدند. هیچ گرایش ارزشی در تحقیق لحاظ نشد.

صفدری ادامه داد: بهترین مسئله این بود که الگوی نقادی در زمینه جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران معاصر داشته باشیم. علاوه بر این گفتمان ساختاری، کارکردهای روش شناختی و رفتاری در تمام این جریان‌ها را مدنظر داشتیم. محققان کتاب در نظر داشتند، به یک تکنیک و الگوی جمع آوری بسنده نکنند و از تکنیک‌ها و منابع مختلف استفاده کنند؛ از صاحبان اندیشه منابع فکری دریافت شود و به خلاصه گویی و موجزگویی در کتاب به موضوعات پرداخته شود. در نگارش از زبان تخصصی و فنی استفاده نشده است؛ کتاب به نحوی به نگارش در آمده که مطلبی در آن حذف نشود. تلاش کردیم مخاطبان کتاب افزایش پیدا کنند و از تساهل گری برای تدوین کارها جلوگیری شود.

در این مراسم فلاح زاده مدیر عامل موسسه آفتاب خرد درباره مجموعه کتاب های جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران بیان کرد: حدود دو سال روی طرح جریان شناسی فکری فرهنگی کار شد. حدود سی نفر از استادان چه در حوزه علمیه، چه در دانشگاه‌ها با ما همکاری کردند. کارهای دیگری در این زمینه انجام شده بود اما کارهای انسجام یافته خیلی کم بود. ادعا نداریم کارمان دقیق و بی نقص بود از نقدها در زمینه این کتاب استقبال می کنیم.

در این مراسم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره)، بزرگ مردی بود که کل ایران، تاریخ تشیع، اسلام و انسانیت به وجود ایشان افتخار می کنند. تحول آفرینی امام چه در دوران تدریسشان در حوزه علمیه چه زمانی که در سطح یک ملت مطرح شد، متحول کردن ملتی در ابعاد مختلف کار آسانی نبود. یاد این بزرگمرد را گرامی، می‌داریم. عزیزانی که جریان شناسی فکری فرهنگی در ایران را به ثمر نشاندند، به موضوعی پرداختند که خود موضوع نوید است. جریان شناسی در مباحث علمی ما چه از لحاظ مفهومی، چه مصداقی چه روش شناسی نوپدید است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به یکسان بودن جریان ها در ساحت عمل و نظر ادامه داد: پدیده جریان شناسی یک مفهوم ایجاد می کند که این مسئله کار را برای تالیف یک اثر سخت می‌کند. ایران معاصر ما به جریان شناختی نیاز دارد، در این صد و پنجاه سال اخیر ایران بستر جدال سنت و مدرنیته بوده است. هنوز این جدال غالبی ندارد. انقلاب اسلامی پدیده بزرگ تاریخ است که آثار قابل توجهی در تولید جریان های این چهل سال پس از پیروزی و پانزده سال پیش از نهضت داشت. این انقلاب هنوز ادامه دارد. شاهد پدیده هایی خاص در ایران هستیم. این جریان ها تکثر زیادی دارد که با کشورهایی مانند مصر تفاوت دارد. کنش گری جریان ها بالاست و حیات اجتماعی را به شدت درگیر می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    بایستی در صفحه نخست بنویسه مرگ بر لیبرال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس