کرونا نمایه - کراپ‌شده

گروه استان‌ها ـ از ابتدای هفته‌جاری رشد زیرپوستی آمارها در پیک چهارم نشان داده که پیش‌بینی کارشناسان وزارت بهداشت در روزهای پایانی اردیبهشت احتمالا محقق می‌شوند.

به‌گزارش مشرق، اگرچه در اولین اولین هفته از خرداد ماه ۱۴۰۰ بسیاری از شاخص‌ها نسبت به گذشته سیر نزولی به خود گرفته بود و کارشناسان وزارت بهداشت هم خبر از بهبود اوضاع در بسیاری از نقاط کشور دادند، اما با آغاز دومین هفته خرداد ماه سال جاری ورق برگشت و رشد ۳۸ درصدی آمار ابتلا بیانگر واقعیتی از شرایط جدید همه‌گیری کشور شد.

براساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت بهداشت روز گذشته ۱۱۰۴۲ مورد جدید ابتلا در کشور شناسایی شده است که این شاخص نسبت به یک روز قبل رشدی معادل ۳۷.۹ درصد را ثبت کرد و در عین حال افزایش ۱۸.۱۲ درصدی تعداد بستری‌های جدید در مراکز درمانی نیز تاکیدی بر تحقق پیش‌بینی مسئولان وزارت بهداشت در روزهای پایانی اردیبهشت گذشته شد.

در روزهای پایانی اردیبهشت گذشته مسئولان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش توجه هموطنان به پروتکل‌های بهداشتی و همچنین عادی‌انگاری شرایط پیش بینی کرده بودند که این بی‌توجهی می‌تواند بعد از دوره نهفتگی ویروس یعنی بین ۱۰ تا ۱۴ روز تغییرات معناداری را به کشور و نظام بهداشت و سلامت ایران تحمیل کند که ظاهرا این اتفاق اکنون در شرف تحقق است.

این درحالی است که بررسی دقیق آمارهای رسمی منتشر شده از وضعیت همه‌گیری در سراسر کشور نیز نشان می‌دهد که میزان بستری بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه نسبت به ابتدای خرداد روندی نزولی داشته است و با کاهشی نزدیک به ۱۶ درصد اکنون به رقمی معادل ۴۱۶۰ نفر رسیده، اما صعود مجدد نزدیک به ۱۶ درصدی نرخ مرگ ناشی از کرونا بازهم به افزایش نگرانی افزوده چون روز گذشته نسبت به یک روز قبل آن ۱۹ نفر بیشتر از هموطنانمان فوت شدند.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید دارند آغاز روند صعودی نرخ ابتلا و بستری افراد در مراکز درمانی زنگ هشداری بسیار واضح برای شرایط همه‌گیری در کشور است چون کمتر از ۴۸ ساعت به اغاز تعطیلات نیمه خرداد زمان داریم‌ و اگرچه ممنوعیت تردد در بین استان‌ها برای وسایل نقلیه شخصی ایجاد شده اما شواهد امر نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از جامعه بار سفر برای استفاده از این فرصت بسته‌اند.

این گروه معتقدند بسیاری از مسافران با استفاده از حق مرخصی استحقاقی خود از ادارات و کارخانه‌ها قبل از اغاز این محدودیت راهی بخش‌های مختلفی از کشور شده‌اند و آن گروه هم که نتوانستند از این امتیاز به هر دلیل استفاده کنند با توجه به فعالیت سیستم حمل و نقل عمومی تصمیم به سفر گرفته‌اند و این جابه‌جایی گسترده می‌تواند مشکلات بسیار نگران کننده‌ای در زمینه همه‌گیری کرونا ایجاد کند.

البته نگرانی کارشناسان اینجاست که در شرایط فعلی در برخی از مناطق ویروس جهش یافته هندی رسما فعال شده و درصورت دست به دست شدن این ویروس در تعطیلات پیش‌رو مشکلات عمده‌ای ایجاد خواهد شد و دوباره باید شاهد ارقام بالایی از نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا باشیم.

نگرانی اصلی کارشناسان بهداشت و درمان این است که با درنظر گرفتن گرمای هوا قطعا بسیاری از مقاصد سفر سواحل دریای خزر و البته ییلاق‌ها در سایر استان‌ها است که این اتفاق می‌تواند کانون‌های ابتلا در روستاها و نقاط پرتردد مناطق یاد شده را یکباره جهشی کرده و بارسنگینی در اینده نزدیک به سیستم بهداشت و درمان آنها تحمیل کند.

در چنینی شرایطی این گروه تاکید دارند جابه‌جایی‌های گسترده یا همان جمعیت سیال پاشنه آشیل مدیریت بحران همه‌گیری کروناست و درصورت بی‌توجهی به این اتفاق قطعا نه تنها باید منتظر طولانی شدن دوره پیک‌چهارم باشیم بلکه احتمال آغاز پیک‌پنجم با آمارهای بسیار متفاوت دقیقاً در دل پیک چهارم دور از انتظار نیست، به همین دلیل بهترین و کم‌هزینه‌ترین راهکار توجه به پروتکل‌های بهداشتی و البته ایجاد محدودیت‌های جدی در جابه‌جایی‌ها است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

مبتلایان روزانه در آذربایجان‌غربی بار دیگر رکورد زد

به‌دلیل سهل‌انگاری و لج‌بازی دربرابر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، تعداد مبتلایان به کرونا در آذربایجان‌غربی بار دیگر از مرز ۵۰۰ نفر گذشت که همین آمارها و افت‌وخیزهای چشم‌گیر، می‌تواند در تعداد بستری‌ها و تعداد فوتی‌ها را در حدود آمارهای فعلی که در چهار هفته اخیر کم‌نوسان بوده‌اند، ثابت نگه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی  با بیان رنگ‌بندی شهرستان‌های استان گفت: همچنان ۱۰ شهر استان شامل ارومیه، خوی، ماکو، سلماس، نقده، مهاباد، میاندوآب، شاهین‌دژ، بوکان و پیرانشهر نارنجی و هفت شهر باقی‌مانده یعنی چایپاره، چالدران، شوط، پلدشت، تکاب، سردشت و اشنویه زرد رنگ هستند و به این طریق، هیچ شهر قرمز، آبی و سفیدی در استان وجود ندارد.

جواد آقازاده با اذعان به افزایش مبتلایان روزانه در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: آمار مبتلایان روزانه در شبانه‌روز گذشته با افزایش قابل توجه نسبت به مدت زمان مشابه، به ۵۷۲ نفر رسیده و آمار کل مبتلایان را هم به ۱۷۰ هزار و ۹۱۳ نفر افزایش داده است.

وی با ثابت خواندن تعداد بستری‌های روزانه در استان بیان کرد: بر اساس آخرین آمار بستری‌ بیمارستان‌های آذربایجان‌غربی، تغییر محسوسی مشاهده نمی‌شود به‌گونه‌ای که تعداد کل بستری‌های سندرم حاد تنفسی برابر با ۹۳۶ نفر، تعداد بستری‌های مشکوک برابر با ۴۵۲ نفر و بستری‌های آی‌سی‌یو برابر با ۱۹۹ نفر گزارش شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به افزایش بستری‌ها در مرکز استان افزود: بیشترین بستری‌های روزانه متعلق به ارومیه است که ۹۳ نفر در شبانه‌روز گذشته در بیماستان‌های آن بستری شده‌اند و در کنار آن، خوی با ۳۲ و مهاباد با ۱۵ مورد، بیشترین بستری‌ها را در بین شهرهای استان به خود اختصاص داده‌اند.

وی با تشریح آمار جان‌باختگان کرونایی در استان تصریح کرد: خوشبختانه تعداد فوتی‌های کرونایی در آذربایجان‌غربی همچنان تک رقمی است و بر همین اساس در طی شبانه‌روز گذشته ۹ نفر در اثر ابتلاء به ویروس کرونا در استان جان خود را از دست داده‌اند که سهم دو شهر ارومیه و میاندوآب هر کدام سه نفر، دو نفر از مهاباد و یک نفر هم از اهالی شهر بوکان بود که با احتساب آمار این روز، تعداد کل جان‌باختگان کرونایی در آذربایجان‌غربی به چهار هزار و ۵۹۴ نفر می‌رسد.

اسب سرکش «کرونا» همچنان در ایلام بی‌محبا می‌تازد

 محمد کریمیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: طی ۲۴ ساعت گذشته یک فوتی ناشی از کرونا ثبت شده و مجموع فوتی‌های استان تا این لحظه ۷۸۹ نفر است.

وی افزود: ۲۱ بستری جدید در مراکز درمانی بستری شدند و تعداد بستری های موجود در مراکز استان ۹۰ نفر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: از بستری های جدید ۶ نفر مربوط به ایلام، چهار نفر آبدانان، چهار نفر ایوان، چهار نفر دهلران، ۲ نفر مهران و یک نفر مربوط به چرداول است.

 کریمیان تاکید کرد: شهرستان های ایلام با ۱۵ هزار و ۸۳۴ مبتلا و آبدانان با چهار هزار و ۱۴۴ مبتلا در وضعیت نارنجی قرار دارند.

وی ادامه داد: شهرستان های دهلران، دره شهر، مهران، بدره، ملکشاهی، سیروان، چرداول، هلیلان و ایوان در وضعیت زرد قرار دارند.

بستری ۱۴۸ بیمار مبتلا به کرونا در سمنان

نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، اظهار کرد: بررسی آماری آخرین وضع بیماری کرونا در استان سمنان از دو دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان و شاهرود، نشان می‌دهد که تا روز دهم خردادماه امسال، ۳۹ هزار و ۳۱۸ مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در استان سمنان شناسایی شده است.

وی افزود: از این تعداد، تاکنون ۱۰ هزار و ۴۷۷ نفر از بیماران با تلاش کادر بهداشت و درمان در سراسر استان سمنان بهبود یافته‌اند و متأسفانه، یک‌هزار و ۹۹ نفر نیز قربانی کرونا شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان عنوان کرد: بررسی آمارهای منتهی به دهم خردادماه نیز از شرایط خاص همه‌گیری این ویروس در سراسر استان سمنان حکایت دارد.

دانایی بیان کرد: بر این اساس، در آخرین آمار ارائه‌شده قبل از دهم خردادماه در استان سمنان، ۸۷ مورد قطعی ابتلا به بیماری کرونا شناسایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۴۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌های استان سمنان بستری هستند و در زمان منتهی به دهم خردادماه، ۴۱ نفر از بیماران از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شمار قربانیان کرونا در آمارهای منتهی به دهم خردادماه در استان سمنان یک نفر بوده است.

خطر ورود کرونای هندی به استان فارس؛ مردم از رفت‌وآمد به استان‌های جنوبی بپرهیزند

 براساس آخرین اعلام وضعیت رنگ‌بندی استان‌ها در نرم‌افزار ماسک ۱۶ شهرستان استان فارس در وضعیت زرد و ۲۰ شهرستان در وضعیت نارنجی هستند که این نسبت به ابتدای موج چهارم کرونا که اغلب شهرهای استان در وضعیت پرخطر بودند، نوید روزهای خوب است.

بر این اساس شهرستان‌های زرین‌دشت، نی‌ریز، خرامه، سروستان، گراش، خنج، مهر، فراشبند، فیروزآباد، بختگان، بوانات، پاسارگاد، خرمبید، سپیدان، بیضا و رستم در وضعیت زرد یا کم خطر قرار دارند و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی هستند.

 ۴ موج یا به اصطلاح متولیان بهداشت و درمان ۴ پیک گذشت و امروز روزهای بهتری را نسبت به قبل می‌گذرانیم اما هنوز هم باید مراقب بود و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد چراکه ساده‌انگاری پاشنه آشیل شیوع دوباره بیماری است.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۹۰۷ هزار و ۴۶۵  تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۲۶۲ هزار و ۲۹ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون ۱۰۴ هزار و ۷۶۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۵ هزار و ۷۰۸ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون ۲۷۷ هزار و ۷۳۷ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

بر این اساس هزار و ۸۲ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۷۵ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU قرار دارند و طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۲ نفر دیگر در استان فارس بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند. 

عبدالرضا قاسم‌پور جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا آخرین وضعیت استان را به لحاظ شیوع بیماری کرونا تشریح کرد. به گفته وی شرایط استان روز به روز بهتر می‌شود اما تفاوت موج چهارم با دیگر موج‌های کرونا این است که سیر نزولی آن به کندی و با شیب ملایم انجام می‌شود. 

با این حال وی به مشاهده شدن مواردی از کرونایی آفریقایی در جنوب استان فارس اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرهای همجوار با فارس در استان‌های بوشهر و هرمزگان قرمز شدند و سوش غالب بیماری در آنها کرونای آفریقایی و هندی است این خطر برای استان فارس نیز احساس می‌شود. 

تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان کرمان از مرز ۲۱۰۰۰ مورد گذشت

بر طبق آخرین آمار رنگ بندی کرونایی در حال حاضر سه شهرستان جیرفت، سیرجان و شهربابک در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و استان کرمان بعد از استان هرمزگان بیشترین تعداد شهرستان‌های قرمز کشور را به خود اختصاص داده است.

در حال حاضر از ۲۳ شهرستان استان کرمان، سه شهرستان جیرفت، سیرجان و شهربابک در وضعیت قرمز کرونایی، ۹ شهرستان بافت، بردسیر، رفسنجان، رودبار جنوب، زرند، قلعه‌گنج، کرمان، کهنوج و منوجان در وضعیت نارنجی و ۱۱ شهرستان‌ها در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان کرمان ۲۱ هزار و ۲۳ مورد است اظهار داشت: در حال حاضر ۴۰۱ مورد بیمار قطعی کرونایی در استان کرمان بستری هستند.

وی ادامه داد: موارد مثبت بستری در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان ۲۴۰ نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ۱۷ نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ۷۷ نفر، حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم ۶ نفر و حوزه دانشگاه علوم پزشکی سیرجان ۶۱ نفر است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: با شناسایی ۷۲ بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان به ۲۱ هزار و ۲۳ مورد رسیده و با فوت پنج نفر کرونایی دیگر در استان کرمان مجموع جانباختگان در استان به ۲ هزار و ۹۱۱ نفر رسیده است.

۵۱۹ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های هرمزگان بستری هستند

هرمزگان همچنان سردمدار موج پنجم کرونا در کشور است و آمارهای مختلف بیماری کرونا در این استان سیر صعودی دارند.

در این استان ۶ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند،این در حالی است که در مجموع در کل کشور تنها ۱۳ شهرستان قرمز وجود دارد و همین امر نیز اثبات می‌کند اوضاع کرونایی هرمزگان مطلوب نبوده و نگران کننده است.

در همین زمینه دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار داشت: تعداد نمونه گیری از ابتدای اپیدمی تاکنون جمعاً ۲۷۰۷۸۳ بوده که حدود ۱۵۰۰ تست مرتبط با روز گذشته است.

وی افزود: در حال حاضر ۵۱۹ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستانهای استان بستری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از این بیماران ۷۴ نفر در بخش آی‌سی‌یو تخت مراقبت ویژه پزشکی قرار دارند اما متاسفانه وضعیت ۱۷ بیمار وخیم است.

وی تصریح کرد: موارد قرنطینه خانگی نیز در استان ‌هرمزگان رشد زیادی داشته است و اکنون ۷۳۸۲ بیمار در منازل خود در قرنطینه به سر می‌برند.

نوروزیان گفت: در شبانه روز گذشته متاسفانه کرونا جان ۶ بیمار دیگر شامل یک زن و ۵ مرد در محدوده سنی ۶۱ تا ۹۱ سال از شهرستان‌های بندرعباس، قشم، بستک و رودان را گرفت و مجموع جان باختگان به ۱۲۷۵ نفر رسید.

استمرار موج چهارم کرونا در استان گیلان

 استان گیلان همچنان در وضعیت ناپایدار و شکننده کرونایی قرار دادند و کوچک‌ترین سهل‌انگاری و بی‌توجهی از سوی شهروندان می‌تواند این استان را به وضعیت حاد ماه‌های گذشته باز گرداند.

 اگرچه شماره بستری‌شدگان و قربانیان بیماری کرونا در استان گیلان طی هفته‌های گذشته روند نزولی داشته اما باید توجه داشت که شرایط فوق حاد کرونایی گیلان نیز به‌دنبال سیر نزولی و عادی‌انگاری مردم در این استان‌ حاکم شد.

از این رو هم‌استانیان و هم‌وطنان باید این روزها توجه بیشتری به رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند و از شرکت در تجمعات بپرهیزند تا زمینه برای آغاز پیک پنجم در استان فراهم نشود.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در حال حاضر ۲۸۶ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که ۵۲ نفر از آن‌ها در ۲۴ ساعت گذشته به این آمار افزوده شده‌اند.

 همچنین از ۲۸۶ بیماران مبتلا به کرونا ۷۹ بیمار به دلیل وخامت حالشان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که ۶ نفر از آن‌ها امروز به این بخش منتقل شده‌اند.

 طبق آخرین تغییر رنگ‌بندی در شهرستان‌های استان گیلان در حال حاضر ۱۱ شهرستان این استان در وضعیت زرد و ۶ شهرستان در وضعیت نارنجی کرونایی به سر می‌برد. 

۱۱ شهرستان استان گیلان که در حال حاضر در وضعیت زرد کرونایی به سر می‌برند شامل شهرستان‌های آستارا، تالش، رضوانشهر، ماسال، صومعه سرا، فومن، سیاهکل، لاهیجان، لنگرود، املش و شفت است.

همچنین ۶ شهرستان استان گیلان شامل شهرستان‌های رودسر، رودبار، آستانه اشرفیه، رشت، بندر انزلی و خمام در وضعیت نارنجی کرونایی به سر می‌برند که البته رودسر و رودبار به دلیل اینکه مبادی ورودی استان هستند در اکثر زمان‌ها وضعیت قرمز و یا نارنجی داشته‌اند.

۱۴ بیمار مبتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۳ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۴۶ بیمار جدید شامل ۷ بستری و ۳۹ موردسرپایی شناسایی شدند.

کامبیز مهدی زاده با بیان اینکه همزمان از ۱۷۶ آزمایش سریع کرونا ۲۶ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شدند، بیان کرد: در حال حاضر ۱۹۰ بیمار با علائم تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۷۷ نفر کرونا مثبت هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: از این تعداد ۱۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۳ نفر نامساعد است.

وی افزود: در شبانه روز گذشته با ثبت یک مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان تعداد فوتی‌های این بیماری در خراسان جنوبی به ۸۹۵ نفر افزایش یافت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تاکنون ۲۰ هزار و ۷۳ بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته و یا در قرنطینه خانگی بسر می‌برند.

وی گفت: همچنین در شبانه روز گذشته هزار و ۱۳ نفر در استان واکسن نوبت اول دریافت کردند که به این ترتیب مجموع افرادی که واکسن نوبت اول دریافت کردند به ۴۱ هزار و ۱۰۱ نفر رسید.

۱۸۵ بیمار در بیمارستان‌های معین کرونای استان کهگیلویه و بویراحمد بستری شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از افزایش شمار جانباختگان کووید ۱۹ به ۶۷۳ نفر خبر داد و گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته یک هم استانی بر اثر ابتلا به کرونا جان باخت.

 پرویز یزدانپناه افزود: هم اکنون ۱۸۵ بیمار در بیمارستان‌های معین کرونای استان بستری بوده که از این تعداد ۸۶ نفر مبتلای قطعی و ۱۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند.

وی اضافه کرد: تعداد بهبود یافتگان بیماران کرونایی کهگیلویه و بویراحمد تاکنون ۴۷۶۴۴ مورد گزارش شده است.

یزدان‌پناه بیان کرد: از ۲۶۴ جواب نمونه pcr دریافت شده از آزمایشگاه سلولی مولکولی یاسوج، حدود ٣٨ درصد موارد مثبت بودند و به ترتیب در بویراحمد، کهگیلویه و گچساران بیشترین موارد مثبت را داشتند، همچنین ۲۳۰ نمونه تست سریع در استان انجام شد که ۱۰ درصد موارد مثبت بودند که در بویراحمد، گچساران و بهمئی بودند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ضروری است در این شرایط حساس و ناپایدار از هر گونه دید و بازدید و مسافرت غیر ضروری خودداری شود.

یزدان‌پناه ادامه داد: دورهمی‌ها و تجمعات نقش مهمی در انتقال کرونا داشته است همچنین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و واکسیناسیون افراد واحد شرایط می‌تواند کمک به کنترل این بیماری نماید.

شمار بستری‌های بخش کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر به ۲۶۰ نفر رسید

سعید کشمیری، دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر از ممنوعیت سفرها خبر داد و اظهار داشت: از ظهر فردا تا ۱۷ خرداد تردد خودروهای شخصی بین استانی در هر وضعیت کرونایی زرد، نارنجی و قرمز ممنوع است و از ورود غیربومی‌ها جلوگیری می‌شود.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر با بیان اینکه پیک چهارم کرونا در استان مهار و کنترل شده است افزود: با این وجود نگرانی‌های به سبب شیوع گونه جهش یافته هندی وجود دارد و مبتلایان روند کاهشی خوبی ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تأکید بر پرهیز از سفر برای مصون ماندن از بیماری کرونا بیان کرد: برای ایمن شدن جامعه از بیماری کرونا باید پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده مکرر از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و لغو دورهمی‌ها رعایت شود.

کشمیری، شیوع ویروس کرونا از نوع هندی و آفریقایی را تهدیدی جدی و خطرآفرین دانست و تصریح کرد: گونه‌های هندی و آفریقایی جامعه را تهدید می‌کند و ساده‌انگاری بزرگترین ضربه وارد می‌کند.

وی واکسیناسیون جامعه در برابر کرونا را مورد اشاره قرار داد و افزود: اکنون بیش از ۴۰ هزار نفر در استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و پس از واکسیناسیون شاهد کاهش ابتلا و مرگ‌ومیرها هستیم و امیدواریم در آینده نزدیک گروه‌های در معرض خطر واکسینه شوند.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر را ۲۶۰ نفر دانست و تصریح کرد: روز گذشته ۶۰ بیمار جدید در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری شد که از این تعداد ابتلای ۳۰ مورد به کرونا مثبت، قطعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: خوشبختانه روز گذشته ۴۰ بیمار نیز با حال عمومی خوب از بیمارستان‌های استان بوشهر ترخیص شدند ولی هم اکنون ۲۷ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و ۱۴ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند.

کشمیری از ثبت ۶ مورد فوت جدید ناشی از ابتلا به کرونا شامل ۴ آقا و ۲ خانم در استان خبر داد و خاطر نشان کرد: تاکنون یک‌هزار و ۱۶۴ نفر از ابتدای شیوع کرونا در استان بوشهر به علت ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

داغدار شدن ۱۸ خانواده براثر کرونا در اصفهان

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آخرین آمار روزانه کرونا اظهار داشت: از دیروز تا امروز ۴۹۲ مبتلای جدید شناسایی شدند و ۱۹۳ نفر کارشان به بستری کشید در این مدت ۱۸ خانواده هم در استان به خاطر مرگ کرونایی داغدار شدند که همچنان شاهد روزهای تلخ کرونایی باشیم.

آرش نجیمی افزود: ۱۵۴ بیمار مرخص و ۱۹۳ بیمار جدید بستری شدند که مجموع بیماران بستری را در بیمارستان‌های استان به ۱۱۰۱ بیمار رساند در حال حاضر ۲۴۹ بیمار نیز در بخش مراقبت‎‌های ویژه تحت درمان هستند.

 توقیف خودرو نتیجه  بی توجهی به قوانین بهداشتی 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان اظهار داشت: از ساعت ۱۲ روز چهار شنبه ۱۲ خرداد ماه تا ساعت ۱۲ روز دو شنبه ۱۷ خرداد ماه محدودیت سفر در سراسر استان اعمال خواهد شد.

سرهنگ محمدرضا محمدی افزود: با هدف جلوگیری از گسترش بیماری کرونا و حفظ سلامت جامعه، کسانی که به صورت غیر مجاز خصوصاً پلاک‌های غیر بومی در شهرستانهای استان تردد داشته باشند علاوه بر اینکه در (شهرهای قرمز مبلغ یک میلیون تومان و شهرهای نارنجی و زرد مبلغ پانصد هزارتومان) جریمه خواهند شد؛ به جرم تهدید علیه سلامت عمومی جامعه و بی توجهی به قوانین بهداشتی توقیف سیستمی می‌شوند.

مراجعه بیش از ۱۰۰۰ نفر به کلینیک و بستری موقت کاشان

ویروس کرونا در منطقه کاشان همچنان جولان می‌دهد به نحوی که به نظر می‌رسد بر اساس آمار و ارقام منطقه کاشان از نظر وضعیت کرونایی کاشان از وضعیت قرمز و پیک چهارم کرونا عبور کرده و وجود تعداد پایین بیماران بستری شده و مبتلایان گواه این مطلب است.

مهدی دلاوری، با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ بیمار جدید حاد تنفسی در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری شدند، اظهار داشت: از این تعداد ۱۹ بیمار در بیمارستان شهید بهشتی کاشان و پنج نفر نیز در بیمارستان سیدالشهداء آران و بیدگل بستری شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان  با بیان اینکه بیماران بستری شده در کاشان حداقل هفت و حداکثر ۶۷ سال سن دارند، افزود: در شهرستان آران و بیدگل نیز حداقل سن بیماران بستری شده در بیمارستان سیدالشهداء ۳۸ ساله و حداکثر ۱۰۰ سال است که نشان می‌دهد که ویروس کرونا در این مقطع زمانی محدود به سن و سال نیست.

دلاوری با بیان اینکه تاکنون ۱۲۱ بیمار حاد تنفسی در دو مرکز درمانی شهید بهشتی کاشان و سیدالشهداء آران و بیدگل بستری هستند، ابراز داشت: از این تعداد ۹۷ بیمار در شهرستان کاشان و ۲۴ بیمار نیز در شهرستان آران و بیدگل بستری هستند.

وی از بستری ۱۸ بیمار حاد تنفسی در بخش مراقبت‌های ویژه در دو مرکز درمانی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل بستری هستند، گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته دو بیمار خانوم ۵۶ و ۶۷ ساله در شهرستان کاشان بر اثر کرونا جان خود را از دست نداده است.

دلاوری با بیان اینکه تعداد موارد مثبت جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل به ۳۱ مورد می‌رسد، تصریح کرد: تعداد مراجعان به کلینیک‌های حاد تنفسی دانشگاه علوم پزشکی کاشان طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۰ بیمار به کلینیک حاد تنفسی مراجعه کرده و ۸۱۲ نفر نیز در بخش بستری موقت پذیرش شدند که این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی ضمن تأکید بر رعایت بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی تأکید کرد: از تمامی شهروندان درخواست داریم پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند چراکه در صورت تداوم شرایط شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود.

۲۳۶ مبتلای جدید به کرونا در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

سیدمحمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اظهار داشت: بر اساس آمار آزمایشگاهی تا صبح امروز با شناسایی ۲۳۶ مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به ۳۷ هزار و ۷۶۰ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تاکنون در مجموع یک هزار و ۳۳۵ نفر از مردم استانی که به کرونا مبتلا بوده‌اند با وجود دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با ابراز تاسف از آمار رو به رشد شیوع کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۲۱ بیمار حاد تنفسی و ۱۰۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد در میان سه محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر مربوط به محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

 کرونا در کردستان همچنان قربانی می‌گیرد 

 آخرین وضعیت کرونا در کردستان حاکی از آن است که این بیماری همچنان در این استان می‌تازد و قربانی می‌گیرد، به طوری‌که در ۲۴ ساعت گذشته یک هم استانی دیگر جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده و شمار فوتی‌ها از ابتدا تا کنون به ۱۳۲۹ نفر رسیده است.

براساس اخبار منتشره و مشاهدات عینی در حال حاضر ۳۱۹ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری و حال ۴۹ نفر از آنان وخیم است و این در حالی‌ست که از سویی دیگر علی‌رغم وضعیت شکننده اما باز برخی از شهروندان هنوز اعتقادی به کرونا ندارند و با ترددهای‌شان این بیماری را به عزیزان خود و سایر مردم هدیه می‌دهند.

از آنجا که در آستانه فرارسیدن تعطیلات پیش‌رو هستیم و از سویی دیگر عدم ممنوعیت تردد در روزهای آغازین تعطیلات نوروز و جدی نگرفتن محدودیت‌های کرونایی در سطح شهرها، پس از زمان کوتاهی علائم خود را نشان داد؛ این‌بار در سطح کشور محدودیت‌هایی کرونا از فردا ۱۲ تا ۱۷ خردادماه به مدت یک هفته آغاز و در استان کردستان نیز همزمان با اجرای این طرح، محدودیت تردد بین شهری در این مدت اجرایی خواهد شد.

مردم باید در این تعطیلات پیش‌رو در خانه بمانند و حتماً از دورهمی‌های خانوادگی بپرهیزند؛ چراکه در این دورهمی‌ها همانطور که تحقیقات نشان داده است یک فرد ناقل می‌تواند چهار نفر را به کرونا مبتلا کند.

نوسان آمار کرونا در لرستان؛ ۵ بیمار دیگر جان باختند

مریم کوشکی ظهر امروز در رابطه با آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان لرستان اظهارداشت: با مبتلا شدن ۵۱۶ نفر دیگر به کرونا، آمار مبتلایان به این ویروس در لرستان به ۱۱۶ هزار و ۷۳۱ نفر رسید.

وی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۵ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که با افزوده شدن این تعداد مجموع فوتی‌های استان به هزار و ۸۵۴ نفر افزایش یافت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: هم اکنون نیز ۴۶۸ بیمار مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستانهای استان بستری هستند روز گذشته نیز آمارها بستری‍های لرستان ۴۸۷ نفر بود.

وی بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در استان لرستان ۳۶۲ هزار و ۷۲۱ نمونه برای انجام آزمایش ارسال شده که به ۳۵۹ هزار و ۸۱ مورد جواب داده شده است و پاسخ ۲۴۲ هزار و ۳۴۶ مورد منفی گزارش شده است.

۲۲۱ بیمار جدید به مجموع مبتلایان به کرونا در لرستان اضافه شد

مریم کوشکی ظهر امروز در رابطه با آخرین وضعیت بیماری کرونا در استان لرستان اظهارداشت: با ابتلای ۲۲۱ بیمار جدید به ویروس کرونا مجموع مبتلایان به کرونا در لرستان به ۱۱۶ هزار و ۷۳۱نفر رسید.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۳ نفر دیگر از هم استانی‌هایمان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند افزود: با افزوده شدن این تعداد، مجموع فوتی‌های ناشی از این ویروس مرگبار در استان به هزار و ۸۵۴ نفر رسید.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: هم اکنون ۴۶۸ بیمار مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

وی بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در استان لرستان ۳۶۲ هزار و ۷۲۱ نمونه برای انجام آزمایش ارسال شده که به ۳۵۹ هزار و۸۱ نمونه پاسخ داده شده است و جواب ۲۴۲ هزار و ۳۴۶ مورد منفی اعلام شده است.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    0 0
    ترکش امتحانات حضوری بزودی بیشتر اثرشو میزاره:)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس