ویژه ها

رسانه های اصلاح طلب اگر با مردم صادق هستند باید جدولی از وعده های روحانی در سالهای 92 و 96 تهیه کرده و بررسی کنند که این وعده ها به چه میزان اجرایی شده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** روزنامه حامی دولت: وعده های کاندیداها باید ثبت و ضبط شود

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «آقایان وعده ها را ثبت و ضبط می کنیم» نوشت:«در اکثر کشورها از جمله وطن عزیز ما شنیدن وعده‌ها وبه باد سپردن آنها تبدیل به یک مشرب نهادینه سیاسی شده و کسی هم از رای دهندگان بعد از پایان فصل انتخابات از خود وکاندیداها نمی‌پرسند:آن وعده‌ها چه شد و بر سر آنهمه قول وقرار چه آمد؟».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«به نامزدهای این دوره عرض می‌کنیم وعده‌ها وقول‌های این آقایان علاوه بر ضبط، صورت جلسه نیز خواهند شد. تا اگر زبانم لال به این وعده‌ها عمل نشد ویا به فراموشی سپرده شدند این اسناد و مدارک جهت یادآوری در رسانه‌های مکتوب و مجازی منعکس شوند. پس لازم است این عزیزان کاملا مراقب حرف‌های خود باشند».

روزنامه حامی دولت: وعده‌های کاندیداها باید ضبط و صورت جلسه شود/ ما می‌توانیم با دست پُر «برجام منطقه‌ای» را آغاز کنیم

اینکه وعده های کاندیداها باید ثبت و ضبط شود، مطالبه ای کاملا به حق و منطقی است. قطعا کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 1400 باید در صورت پیروزی در انتخابات، درباره وعده های امروز خود به مردم پاسخگو باشند؛ اما وقتی این مطالبه رنگ جناحی و سیاسی به خود می گیرد، پذیرفتنی نیست.

رسانه های حامی دولت پیش از آنکه به فکر ثبت و ضبط و صورت جلسه وعده های کاندیداهای انتخابات باشند، باید درباره وعده های دولت روحانی و سرانجام این وعده ها به مردم پاسخگو باشند.

الان زنگ جساب دولت آقای روحانی است و اصلاح طلبان تعمدا در پی به حاشیه بردن این مسئله مهم هستند. در حال حاضر 8 سال از دولت روحانی سپری شده است.

رسانه های اصلاح طلب اگر با مردم صادق هستند باید جدولی از وعده های روحانی در سالهای 92 و 96 تهیه کرده و بررسی کنند که این وعده ها به چه میزان اجرایی شده است.

یکی از وعده های دولت روحانی، اجرای مسکن اجتماعی بود؛ یکی دیگر از وعده ها چرخش همزمان چرخ کارخانه و سانتریفیوژها بود؛ دیگر وعده درباره رونق اقتصادی بود و اینکه دولت تدبیر و امید به دنبال این است که آن‌چنان مردم را از درآمد سرشار کنند که اصلاً به یارانه 45 هزار تومانی نیازی نداشته باشند

از وعده های دیگر روحانی، کاهش قیمت دلار و افزایش ارزش پول ملی بود؛ روحانی گفته بود با اجرای برنامه‌هایم در حوزه اقتصاد گام به گام تورم مهار شده و شاهد توسعه اقتصادی خواهیم بود؛ کلید من، کلید تدبیر است و هر قفلی را باز می‌کند و تمام مشکلات قابل حل است و برای آن‌ها برنامه دارم؛ مشکل بیکاری سبب شده است از هر 5 ازدواج یکی به طلاق منجر شود، با رونق اقتصادی و ریشه‌کن کردن بیکاری جلوگیری از این کار امکان‌پذیر است.

روحانی همچنین گفته بود: کارخانه‌های کشور بین 20 تا 40 درصد در حال فعالیت هستند، ما باید همه مراکز تولیدی را به فعالیت کامل 100 درصدی برسانیم و این کار امکان‌پذیر است.

آقای روحانی وعده داده بود که برنامه من علاوه بر برنامه‌های میان‌مدت برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست خارجی و امور فرهنگی، برنامه کوتاه مدت یک ماهه و  100 روزه وجود دارد. ما می‌توانیم در یک زمان کوتاه تحول اقتصادی در  کشور به وجود آوریم و در آن تحول اقتصادی با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی مشکل دارند این معضلات را حل کنیم.

رسانه های حامی دولت قبل از صورت جلسه وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری، حتما نتایج وعده های روحانی را نیز صورت جلسه کنند.

** ما می توانیم با دست پُر «برجام منطقه ای» را آغاز کنیم

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «احیای برجام و ثبات منطقه ای» نوشت:«احیای موفقیت‌آمیز برجام، خود منجر به مذاکرات منطقه‌ای می‌شود؛ چون وقتی حس تهدید استراتژیک ایران از سوی آمریکا و غرب با احیای برجام تا حدودی برطرف شود، کشورمان «به‌طور طبیعی» وارد گفت‌وگوهای معنادار منطقه‌ای برای حل بحران‌های جاری می‌شود؛ چون دست برتر را در میدان‌های منطقه دارد و نگران ‌باخت نیست و هم‌زمان هم آگاه است که ثبات منطقه‌ای لازمه رشد اقتصادی کشور و تقویت روابط همسایگی به‌عنوان یک اصل کلان سیاست خارجی کشور است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«انعقاد برجام فراتر از رفع تحریم‌های اقتصادی، هم‌زمان نقطه آزمایشی برای ایران در جهت اعتمادسازی و گفت‌وگوی بیشتر با غرب برای حل مشکلات ژئوپلیتیک جاری، ازجمله تثبیت جایگاه و نقش منطقه‌ای ایران در شرایط خلأ قدرت پس از تحولات بهار عربی و حل بحران‌های جاری در سوریه، عراق، یمن و... در چارچوب منافع کشور بود. بر این نکته چندین‌بار از سوی مقامات کشورمان و در مناسبت‌های گوناگون تأکید شد؛ چون کشورمان خودش از بی‌ثباتی و حضور بیگانگان در منطقه، بیشترین ضرر را می‌کند. اما دولت ترامپ با خروج از برجام و اعلام پیش‌شرط‌های غیرقابل‌قبول برای مذاکره، این فرصت را از دست داد».

روزنامه حامی دولت: وعده‌های کاندیداها باید ضبط و صورت جلسه شود/ ما می‌توانیم با دست پُر «برجام منطقه‌ای» را آغاز کنیم

روزنامه اعتماد نیز در مطلبی با عنوان «تعلل در مذاکرات به مصلحت نیست» نوشت:«من امیدوارم که مذاکرات تا پیش از پایان دوره دولت دوازدهم و حتی قبل از انتخابات به پایان برسد...این کار کاملا اشتباهی است که بخواهیم مذاکرات را به دولت بعدی محول کنیم».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«امیدوارم که مذاکرات بدون مانع و بن‌بست هر چه زودتر به پایان برسد. هر آنچه تاخیر در به نتیجه رسیدن مذاکرات بیشتر شود، هم برای دولت امریکا بازگشت به برجام سخت‌تر می‌شود و هم شرایط حقوقی و فنی برای بازگشت به تعهدات ایران مشکل‌تر خواهد شد».

روزنامه حامی دولت: وعده‌های کاندیداها باید ضبط و صورت جلسه شود/ ما می‌توانیم با دست پُر «برجام منطقه‌ای» را آغاز کنیم

همان طیفی که پیش از این امضای وزیر خارجه آمریکا را تضمین قلمداد کرده بود و تاکید کرده بود که آمریکا قول داده و رئیس جمهور این کشور مودب و باهوش است و...حالا مدعی است که بعد از احیای توافق هسته ای، نوبت برجام منطقه ای است.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پیش از این پاسخ این جماعت را داده بود. حاج قاسم- 9 اسفند 97- گفته بود:«برای دشمن، این برجام، سه ضلعی است نه یک ضلعی. اوباما فکر می کرد به مرور زمان به دو ضلع دیگر می رسد، اما آدم عجولی که آمده(ترامپ)، اصرار دارد به سرعت برسد و تصورش این بود که می رسد. اینکه اصرار می کنند بر برجام ۲ در منطقه، برای این است که می خواهند این تحرکی را که از ایران اسلامی به جهان اسلام روح و جان داده، این خونی را که در عالم اسلامی جریان پیدا کرده، بخشکانند. اگر العیاذبالله ما رفتیم و در برجام ۲ شرکت کردیم، به همین تمام می شود؟ نه، برجام اصلی در داخل ایران است. تلاش آنها به اینجا منتهی نخواهد شد و برجام ۳ هم خواهند داشت، چون دشمنان معتقدند که چشمه باید خشکانده شود و این چشمه، ایران است».

«حسین امیرعبداللهیان» معاون سابق عربی و آفریقای وزارت خارجه چندی پیش در گفت وگویی با اشاره به تماس تلفنی سردار سلیمانی با وی تصریح کرد: «فردای روزی که تصاویری از قدم زدن ظریف با جان کری منتشر شده بود، حاج قاسم با من تماس گرفت و در آن تماس، کمک تسلیحاتی و ارتباط مستقیم آمریکایی ها با داعش را گوشزد کرده و گفته بود این پیام به آقای ظریف منتقل شود».

یکی از ترفندهای دولت های- دموکرات و جمهوری خواه- آمریکا تغییر برچسب های تحریم هاست. برای مثال در ابتدا اعلام می کند که فلان موضوع تحت تحریم هسته ای است اما پس از امضای برجام، همان تحریم را این بار با برچسب تروریسم یا حقوق بشر و یا موشک های بالستیک، در جای خود نگه می دارد.

به همین خاطر کارشناسان و صاحبنظران در طول مذاکرات هسته ای دولت روحانی با آمریکا تاکید داشتند که آمریکا باید به‌صورت عملی و دائمی، تحریم‌های کاتسا، آیسا، ویزا، سیسادا و تحریم چرخه دلار را لغو کند. در این صورت عملا ترفند تغییر برچسب های تحریمی نیز بلااثر می شود.

هدف آمریکا از برجام های 2 و 3 و...تحت عنوان برجام موشکی و منطقه ای و...از کارانداختن مولفه های قدرت ایران است. با اینحال طیف اصلاح طلب با بازی در این پازل ضدایرانی، بر تسریع در اجرای آن تاکید دارد.

** کسانی که به غرب بدبین هستند آمادگی لازم برای حکومت کردن ندارند

«علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«اساسا کسانی که به دنیا به ویژه به غرب بدبین هستند و به دنبال تعامل نیستند آمادگی لازم را برای حکومت کردن ندارند...آنها اعتقاد دارند که فقط کافیست که اقتدار داشته باشیم، آن زمان همه دنیا تسلیم ما خواهد شد و مردم هم این مابین نقشی ندارند و از ما تبعیت خواهند کرد»

صوفی در ادامه گفت:«به عقیده من صاحبان تفکر تمامیت خواه فعلا مجبورند حداقل اسم انتخابات را با خود یدک بکشند ، اما بعدا همین را نیز حذف خواهند کرد... آنها خواهان مشارکت حداقلی هستند و مردم هم خواهان عدم مشارکت هستند بنا براین به عقیده من اگر فرصت آن فراهم  شود در خیز بعدی همین ظاهر یعنی برگزاری انتخابات هم حذف خواهد شد».

روزنامه حامی دولت: وعده‌های کاندیداها باید ضبط و صورت جلسه شود/ ما می‌توانیم با دست پُر «برجام منطقه‌ای» را آغاز کنیم

یکی از ترفندهای اصلاح طلبان در مقاطع برگزاری انتخابات، «هیولاسازی از رقیب» است. اینکه اگر رقیب در انتخابات پیروز شود، بحران عظیمی رخ داده و معیشت مردم نابود می شود و سایه جنگ بالای سر کشور می آید.

تجربه ثابت کرده است که در دنیایی که قانون جنگل بر آن حاکم است، باید با زبان اقتدار حق خود را گرفت.

اصلاح طلبان در حالی از معایب بدبینی به غرب می گویند که خود با خوش بینی به غرب، دلار 32 هزارتومانی و افزایش 6 برابری قیمت مسکن و کوچک شدن سفره مردم را به ارمغان آوردند.

اتفاقا این طیف تندرو اصلاح طلب است که با انتخابات و صندوق رأی میانه خوبی ندارد. همین طیف در سال 88 به دلیل شکست در انتخابات، دروغ تقلب را مطرح کرده و رأی مردم را لگدمال کرد و کشور را چندین ماه در آشوب و التهاب فرو برد.

اصلاح طلبان از مردم عصبانی هستند، چرا که در انتخابات مجلس یازدهم در سال 98، علیرغم تبلیغات سنگین و گسترده، سرلیست اصلاحات در تهران تنها حدود 70 هزار رای کسب کرد. این در حالی است که قالیباف به عنوان سرلیست وحدت در تهران حدود یک میلیون و سیصد هزار رای کسب کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    11 1
    کسانی که غرب را می پرستند یا خوش بین هستند آمادگی حکومت که نه آمادگی هیچ کاری را ندارند و باید دوباره داستان شنگول و منگول و ... را روزی ده بار بخوانند
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      3 0
      غربگدایان در 8 سال گذشته نشان دادند که حتی توانایی اداره یک بقالی را هم ندارند.
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      4 0
      وعده های روحانی هیچکدام عملی نشدند بازخواست دولت و مدیرانش در پایان کار یک مطالبه عمومی است.
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
      0 2
      بنی بشر الفاظ را درست بکار ببر پرستش فقط مختص خداوند است چرا کفر می‌نویسی انسان باش کافر نباش و نامه آن هم مانند خودت است که نمی‌داند یک ساجد السلام چه غربی چه شرقی چه ایرانی و هر شخص دیگر پرستش مختص خداوند است حال اصلاح طلب باشد یا اصولگرا یا تند روی بی دین و منطق مثل تو
  • FR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    12 0
    ما هم اکنون با دست پر عملا گفتگوهای منطقه ای را آغاز و در حال به نتیجه رساندن آن هستیم تحمیل آنکه ایران ابر قدرت منطقه ای و پیروز شطرنج سیاسی انست !
    • SE ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      4 0
      اینها شعور فهم توضیح شما را ندارند لذا باید به اینها گفت شما ککه میخورید که حرف «برجام منطقه ای» را میزنید چه رسد به اینکه آغاز کنید
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    6 0
    یعنی این اصلاح طلبها حرف که می زنند درونشان آشکار تر میشه . خب ما وعده کاندیدای فعلی را ضبط و صورت جلسه می کنیم . اما قبل اون تمام فایلهای صوتی وعده های دروغ اینها موجوده لطف کنید با میزان خسارت مستند سازی کنید . از برجام وعده ارزانی دلار وعده بورس اهانت به پرستاران گرانی بنزین گرانی خودرو و مسکن و طلا و ارزاق و ... سخت شدن ازدواج جوانان و ... و میزان خسارت براورد بشه تا یک وقت نگویند خرما خورده منع رطب کرده . #سرطان_اصلاحات
  • مهرناز IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    5 0
    اف بر روی شما اصلاح طلبان " برجام منطقه ای " بر سرتان آوار شود " مردم را به بدبختی کشاندیدچرا؟ دست از سر مردم ایران بر نمی دارید؟ لعنت خدا برشما ها.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    1 2
    با مشخص شدن رئیس جمهور آینده اصلاح طلبها نفس راحتی کشیدند! آنها و شورای نگهبان هم متقابلا از یکدیگر تشکر کردند! بسیار هم راضی هستند و میگویند آینده شان تضمین شد و دیگر نگرانی ای ندارند. میدانید چرا ؟ دیر نشده احمدی نژاد را بازگردانید تا نعره های اعتراضشان را به شورا و نظام و رهبری بشنوید و روشن شوید که اصل ماجرا کجاست.
    • DE ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
      1 1
      تهلول سیاسی زدی ولی خیلی بیمزه بود .احمدیمشاء حالا همونیه که دقیقا اصلاح تبه کاران میخواستند. ولی تاجزاده از محمود هزاران بار جلوتر و باهوش تره تاج زاده از اول ضد انقلاب بود محمود تازه بیدار!!!! شده و ضد انقلاب شده.همه نگران از دست رفتن انقلاب هستند و همه یکی مشایی دارن که از اون پشت شیرون کنه.اصلاحاتچیها ممد چاخان کارگزاران خخخ اصلا بیخیال بابا از مرده های سیاسی حرف زدن وقت تلف کردنه.
  • DE ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    3 0
    ماالان دستهامون پراز خالیست و لق کردن تحریمها اصلا معنی ندارد برای ما. ما هَزار بالاتر از آن و شاید هُزار وَ پانصد تحریم میتوانیم لق کنیم ولی چانه زدن در شان ما نیست تحریمها ارزشی ندارند ما بناست با دنیا با زبان دیپلُ التماسی در مورد زنوپلیتیک منظور ژئو پلیتیپک و حل کردن اختلافات دنیا حرف بزنیم تحریم در شان ما نیست این کارهای بچه گانه را از ما نخواهید. از اول هم برجام برای گرفتن کاپ اخلاق بید.
  • حجت IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    1 0
    راست گفته. اولم از حسن جان شروع می کنیم
  • محمدایوب IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
    2 0
    اینکه اصلاح طلبان وعده های روحانی را بررسی کنند وچه مقدار. آن عملی شده خیالی واهی است. منتهی. رسانه ملی باید از استعمار دولت بیرون بیاد وعملا نشان بدهد رسانه ملی است نه کارگر ومستخدم وگماشته دولت تذویر باید تمامی وعده های زمان انتخابات ووعده های زمان مذاکرات وفحاشی هایی که به منتقدان کرد واصلاح طلبان کردند. وقیمتهای زمان شروع دولت روحانی. ومقایسه آن با الان. ودعوت از دولت نامردان. ودرمقابل. چند کارشناس. آنها رابه پاسخگویی وادارکنند. وچنانچه رسانه ملی تن به این کارنداد. مجلس انقلابی. آنرا ملزم به. پخش نماید. تا شاید البته محال است. این ....های سیاسی. قبول کنند که چه بلایی سرم دم آوردند
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    0 2
    هیچ سالیانی مملکت ایران بعد از انقلاب از لحاظ اقتصادی و سربلندی در دنیا مانند هشت سال ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به خود نخواهد دید .......دیدیم و خواهیم دید آنچه عیان است چه حاجت به بیان است
  • IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۰
    2 0
    اتفاقابرنامه های دولت روحانی وشعارهای انتخاباتی همش مستندهست ازروحانی شروع کنید. هم تمام مردم یادشونه چه وعده هایی داده همینکه فیلماش موجوده.. ازقدیم گفتن انچه را برای دیگران میپسندی برای خودتم بپسندبلکه اول ازهمه هم بپسند. یکدونه وعده های روحانی ووزرای اصلاحاتی عمل نشدبهش اگه گفت اقتصادی. گرانی وتورم امد. گفت مسکن اجتماعی قیمت سربفلک کشیده مسکن امد.باپول رهن واجاره الان میشددوتاخانه خریدزمان احمدی نژاد. و...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس