کد خبر 1223662
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۵
تاثیر تستوسترون بر شدت خطر کووید ۱۹ در مردان

طبق نتایج یک مطالعه جدید، میزان پایین هورمون تستوسترون خطر شدت بیماری کووید۱۹ را در مردان افزایش می دهد.

به گزارش مشرق به نقل از مدیسن نت، بررسی‌ها نشان می‌دهد مردان بیش از زنان مبتلا به نوع شدید کووید ۱۹ می‌شوند.

«آبهیناو دیوان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه واشنگتن، در این باره می‌گوید: «اگر مردی هنگام پذیرش در بیمارستان تستوسترون پایینی داشته باشد، خطر ابتلاء به کووید ۱۹ شدید در آن بیشتر است، یعنی خطر نیاز به مراقبت‌های ویژه یا خطر مرگ. و اگر سطح تستوسترون در طی بستری بودن در بیمارستان بیشتر کاهش یابد، این خطر نیز افزایش می‌یابد.»

بیشتر بخوانید:

قربانیان کرونا در تهران بیشتر مردان بودن یا زنان؟

تیم تحقیق میزان خون چندین هورمون را در ۱۴۳ زن و مرد کرونایی بستری در بیمارستان اندازه گیری کردند. نمونه‌ها در روزهای ۳، ۷، ۱۴ و ۲۸ بسته به مدت زمانی که بیماران در بیمارستان بودند، گرفته شد.

علاوه بر تستوسترون، محققان سطح هورمونی به نام استرادیول و هورمون رشد IGF-۱ را اندازه گیری کردند که مشابه انسولین است و در حفظ توده عضلانی نقش دارد.

در بین زنان، هیچ ارتباطی بین میزان هورمون‌ها و شدت کووید ۱۹ مشاهده نشد. در میان مردان، فقط سطح تستوسترون با شدت کووید ۱۹ ارتباط داشت.

سطح تستوسترون خون ۲۵۰ نانوگرم در دسی لیتر (ng/dL) یا کمتر، تستوسترون کم در مردان بالغ در نظر گرفته می‌شود. در هنگام بستری در بیمارستان، میانگین سطح تستوسترون ۵۳ نانوگرم در دسی لیتر در مردان با کووید ۱۹ شدید و ۱۵۱ نانوگرم در دسی لیتر با شدت کمتر بیماری همراه بود.

در روز سه، میانگین میزان تستوسترون در بیماران دارای وخیم‌ترین حال ۱۹ نانوگرم در دسی لیتر بود.

به گفته محققان، هر چه میزان تستوسترون پایین‌تر باشد، بیماری شدیدتر است و بیماران با کمترین سطح تستوسترون به احتمال زیاد به دستگاه تنفسی ونتیلاتور وصل شده، به مراقبت‌های ویژه نیاز دارند یا می‌میرند.

به نظر می‌رسد سطح پایین‌تر تستوسترون می‌تواند پیش بینی می‌کند که در طی چند روز آینده چه بیمارانی وضعیت شأن وخیم‌تر می‌شود.

حال محققان درصدد بررسی این موضوع هستند که آیا تستوسترون‌درمانی می‌تواند در توان بخشی مردان مبتلا به بیماری حاد مفید باشد یا نه.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس