الکساندر نوآک

الکساندر نوآک گفت: ما همواره بازگشت نفت ایران را مدنظر داریم، آن را در نظر می‌گیریم و به صورت مشترک توازن عرضه و تقاضا را محاسبه می کنیم.

به گزارش مشرق، الکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه امروز چهارشنبه، تنها چند روز مانده به نشست اوپک پلاس، گفت کسری نفت در جهان اکنون به حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

کشورهای صادرکننده نفت، اوپک و هم پیمانانش از جمله روسیه که به اوپک پلاس معروفند، از ماه جولای تاکنون ۲.۱ میلیون بشکه نفت در روز بر میزان تولید خود افزودند و اکنون رقم کاهش تولید به ۵.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.

به نوشته رویترز، نشست بعدی این گروه قرار است اول ژوئن برگزار شود. بر اساس برآورد تحلیلگران، هرگونه افزایش در تولید ایران در صورت لغو تحریم ها می تواند احتمالا بین یک تا ۲ میلیون بشکه در روز به رقم افزایش تدریجی اوپک پلاس بیفزاید.

نوآک به خبرنگاران گفت: «ما همواره بازگشت نفت ایران را مدنظر داریم... ما باید آن را در نظر بگیریم ... ما به صورت مشترک توازن (عرضه و تقاضا) را محاسبه می کنیم.»

کامرزبانک نیز در یادداشتی اعلام کرد: «اوپک پلاس احتمالا ... از ماه می تا جولای تولید خود را افزایش می دهد اما این اقدام احتمالا در راستای بهبود تقاضا صورت خواهد گرفت.»

این بانک خاطرنشان کرد، تعداد مبتلایان به کرونا در هند و سایر کشورها در حال کاهش است و محدودیت‌های حرکتی نیز در سراسر جهان در حال برداشته شدن است.

بانک سیتی نیز انتظار دارد، یک توافق اولیه با ایران، ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را در ماه جولای به بازار برگرداند.

همچنین این بانک تقاضای قوی را پیش بینی می‌کند «به طوری که آنقدر با کمبود روبرو می‌شوند که می تواند قیمت ۷۰ دلار برای هر بشکه را تضمین کرد.»

ایران ۷۰ میلیون بشکه نفت روی آب ذخیره دارد

 بلومبرگ طی گزارشی نوشت،   ایران ۶۹ میلیون بشکه نفت بر روی آب ذخیره سازی کرده و منتظر است به محض لغو تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفتش، نفتکش ها را به سوی خریداران روانه کند، اما این ذخایر یک شبه خالی نمی‌شوند.

گروه بانکداری سیتی گروپ نیز برآورد مشابهی در مورد ذخایر شناور ایران اعلام کرده است. این گروه در یادداشتی اعلام کرد ایران حدود ۶۵ میلیون بشکه نفت بر روی دریا بعلاوه ۵۴ میلیون بشکه دیگر در ذخایر ساحلی خود دارد.

ذخایر ایران یک شبه خالی نمی شود

با این حال، تحلیلگران معتقدند که ذخایر ایران یک شبه وارد بازار نمی شود، ریچارد متیو، رئیس بخش تحقیقات شرکت کشتیرانی گیبسون به بلومبرگ گفت ذخایر شناور ایران بر روی آب پس از برداشته شدن تحریم ها، یک شبه خالی نخواهد شد.

وی گفت برای اینکه خریداران اطمینان حاصل کنند که به صورت قانونی نفت ایران را می‌خرند، باید کانال های پرداخت و سایر تشریفات برقرار شوند. به این ترتیب، ذخایر نفت ایران به تدریج و طی چند ماه وارد بازار می شود.

قیمت نفت علی رغم ورود نفت ایران به بازار افزایش می یابد

درحالی که در ابتدا قیمت نفت در اثر نگرانی از بازگشت نفت ایران کاهش یافته بود اما پس از رفع نگرانی از اشباع بازار با ورود نفت ایران، قیمت ها دوباره افزایشی شد.

بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکز پیش بینی کرده است، حتی اگر نفت ایران به بازار بازگردد، به علت افزایش تقاضا و تلاش اوپک پلاس برای جبران ورود نفت ایران، قیمت نفت در سه ماهه چهارم امسال به ۸۰ دلار در هر بشکه افزایش می‌یابد.

بر اساس برآورد این بانک، تقاضا برای نفت در جهان تا پایان سال به ۴.۶ میلیون بشکه در روز می رسد که بیشتر این افزایش در ۳ ماه آتی خواهد بود. (جزئیات بیشتر)

لغو تحریم‌های نفتی با تحریم های بانکی و کشتیرانی به همراه هم

از طرفی، فروش نفت ایران نه تنها منوط به برداشته شدن تحریم های نفتی که منوط به رفع تحریم های بانکی و کشتیرانی نیز هم هست تا مشتریان نفت ایران با خیال راحت به خرید نفت ایران بپردازند.

یک مسئول تدارکات در یک پالایشگاه ژاپنی که نخواست هویتش فاش شود، گفت: حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود، خریداران باید اطمینان حاصل کنند که بانک‌ها قادر به انتقال پول هستند، شرکت‌های کشتیرانی توانایی اعزام نفتکش به ایران را دارند و بیمه‌گران توانایی تامین پوشش بیمه را دارند.

همچنین به نظر می رسد مشتریان قدیمی ایران به دنبال دریافت تخفیف های زیاد از ایران هستند، بطوریکه خریداران کره ای، تایوانی و ژاپنی و حتی هندی از قیمت های پایین یا رقابتی سخن می گویند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    0 0
    روسها عادت دارن دروغهای بزرگ بگن
  • ممقانی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    0 0
    فقط شما نیستید داداش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس