هومن سیدی

دولت حسن روحانی اگر درتامین برق شهروندان ضعیف عمل می‌کند اما به زعم شعار تبلیغاتی سیدی توانسته لبخند مردم را جایگزین برق کند.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - با آغاز قطعی‌های برق تهران، جمع وسیعی از سلبریتی‌هایی فعال در فضای مجازی به این رویداد واکنش نشان دادند. در میان تمامی واکنش‌های منتشر شده واکنش هومن سیدی بسیار قابل توجه است. سیدی در استوری اینستاگرام خود نوشت:

تناقض‌های مکرر هومن سیدی: من به روحانی رأی ندادم/ اصلا نمی‌دانم کابینه یعنی چه!؟ +فیلم

در واکنش به این استوری، باید کنکاش کرد که منظور هومن سیدی از کلمه دوستان، خطاب به چه کسی است؟

برای بررسی این واکنش هومن سیدی باید سوار بر ماشین زمان به ۲۲بهمن سال‌ ۱۳۹۲، اختتامیه جشنواره فیلم فجر، در ماه‌های نخست استقرار دولت تدبیر سفر کنیم. در اختتامیه این مراسم سیدی هومن سیدی  پس از دریافت سیمرغ برای فیلم «سیزده»، جایزه‌اش را به حسن روحانی تقدیم کرد و روی سن جشنواره گفت:"می‌خواهم این جایزه را تقدیم به بزرگ‌مردی کنم که با آمدنش لبخند را برگردانده و حامی فرهنگ و سینماست؛ می‌دانم نیازی به این جایزه نداره نه به لحاظ مادی نه معنوی، اما با دلم می‌خواهم این جایزه را تقدیم کنم به جناب آقای رییس جمهور حسن روحانی!

اظهارات هومن سیدی در گفت و گو با فریدون جیرانی در سال ۱۳۹۶ پس از انتخاب مجدد دولت

انتشار این بخش از اختتامیه جشنواره فیلم فجر بخشی از انتقاد به بدنه سلبریتی‌ها برای تطهیر گفتمان سیاسی «تدبیر و امید» بود. سلبریتی‌هایی همچون هومن سیدی برای تطهیر 2 دولت اخیر استراتژی   U_TURN (چرخش‌ناگهانی) را دنبال کردند.

هرگاه شرایط نامناسب بود، به نفع مردم و سختی‌های آنان سرفصل‌هایی را در فضای مجازی نظری منتشر می‌کنند، هر گاه شرایط برای گرفتن امتیازهای ویژه سیاسی فراهم باشد، از دولت مستقر مطلوب تمجید می‌کنند.

هومن سیدی نخستین جایزه خود را به حسن روحانی تقدیم کرد و از ایشان سه سکه به علاوه یک دست‌خط دریافت کرد و همان دست‌خط مقدمه ای برای گرفتن پروانه ساخت سریال قورباغه شد. سریالی خشن که در سیستم درجه‌بندی وزارت ارشاد درجه +۱۸ را دریافت کرد و نمایش داده شد.

چندی بعد هومن سیدی دست به اعترافاتی زد که این اعترافات در رسانه‌های برجسته‌ نشد و از دید اهالی فرهنگ و هنر دور ماند. پس از انتخاب دولت دوم «حسن روحانی» هومن سیدی در گفت و گویی با فریدون جیرانی از مواضع گذشته خود در حمایت از حسن روحانی، پس از تشکیل دولت دوم (نیمه مرداد ۱۳۹۶) عقب نشینی کرد.

تناقض‌های مکرر هومن سیدی: من به روحانی رأی ندادم/ اصلا نمی‌دانم کابینه یعنی چه!؟ +فیلم

دلم می‌خواست رئیس‌جمهور در رودربایستی بماند!

در این گفت و گو  فریدون جیرانی با اشاره به تقدیم جایزه هومن سیدی برای فیلم به رئیس جمهور  از هومن سیدی با اشاره به این موضوع که سیدی جایزه‌اش برای فیلم «سیزده» را در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر به رئیس‌جمهور تقدیم کرده بود، شکل گرفت. جیرانی با اشاره به این موضوع که به نظر می‌رسد هومن سیدی در این دوره از انتخابات هم فعالیت سیاسی داشته از هومن سیدی خواست در آستانه انتخاب کابینه دولت، خواسته‌اش از رئیس‌جمهور را بیان کند.

هومن سیدی در پاسخ به این سوال تاکید کرد که برعکس تصورات آدمی سیاسی نیست، ادامه داد:  «نه علاقه‌ای به سیاست دارم و نه سواد آن را. درباره جایزه دادن به آقای روحانی هم می‌توانم بگویم که من ابتدا از ایشان شناختی نداشتم اما احساس کردم انتخاب درست‌تری است. حتی در آن دوره رای من ایشان نبود. اما بعد از اینکه ایشان رای آوردند احساس کردم که جمله ایشان را خیلی دوست دارم و دلم می‌خواهد که توی رودربایستی بمانند و یادشان نرود که می‌خواهند خنده را به لب مردم بیاورند.

دلیل تاکید بنده روی این جمله و دادن جایزه‌ای که برای خودم معتبر و محترم و ارزشمند بود، همین بود. خیلی‌ها بعد از آن به من لقب فیلمساز دولتی و سیاسی دادند. حواشی‌ای رخ داد که من نرنجیدم. بعد هم متوجه شدم منظورشان این است که پول‌های کلان می‌گیرم برای اینکه فیلم بسازم که خب آن هم تاریخچه‌اش موجود است و مشخص بود که با چه بدبختی فیلم ساختیم و تهیه‌کننده‌ها شاهد بودند که سرمایه جور می‌کردیم، بابت فیلم‌هایی که ساخته می‌شوند. بعد از اکران «خشم و هیاهو» مصاحبه‌ای شد که ۲۰:۳۰ عزیز آن طور که دلشان خواست آن را پخش کردند. یک چیزی با این شکل و شمایل که بنده از آقای رئیس‌جمهور درخواست دارم که حالا که ما جایزه‌مان را به شما دادیم، چرا به ما سینما نمی‌دهید. اصلا به ایشان ارتباطی ندارد. من اگر فیلمم نمی‌فروشد به من ارتباط دارد. من اگر سینما ندارم و معترضم، با پخش‌کننده و سیستم سینمایی‌ام طرف هستم.»

اظهارات هومن سیدی در گفت و گو با تی وی پلاس سال ۱۳۹۵
 

اصلا نمی‌دانم کابینه یعنی چه؟

سیدی در ادامه توضیح داد که برای اهدا آن جایزه در دوره‌های مختلف زمانی از او انتقاد و تقدیر شده است اما او ترجیح می‌دهد سلیقه سیاسی‌اش را به تماشاگران کارهایش منتقل نکند، ادامه داد:  «من اصلا در انتخابات اخیر فعالیتی نداشتم. چون اعتقاد ندارم که هنرمند باید کاندیدای مورد نظرش را تبلیغ بکند. چون فکر می‌کنم خیلی از آدم‌های این مملکت هستند که ممکن است چشم بسته به من گوش کنند. آنها موظف هستند خودشان رئیس‌جمهور محبوبشان یا هر کسی را که به او اعتقاد دارند پیدا کنند. برای همین اصلا تبلیغاتی نکردم. کاملا معلوم بود رای من چه کسی است، رفتم رای دادم و از رای‌ام بسیار راضی هستم. درباره کابینه هم من اصلا نمی‌دانم کابینه یعنی چی؟ من فقط به عنوان جزء کوچکی از این سینما دلم می‌خواهد فیلم بسازم. هیچ درخواست دیگری ندارم.»

چرخش‌های مکرر هومن سیدی

سیدی قبل از مصاحبه با فریدون جیرانی در سال ۱۳۹۵  در گفت‌وگو با تی‌وی پلاس روی مدار حمایت از حسن روحانی پیش رفت و  در این مصاحبه صراحتا اعلام کرد  که حسن روحانی را دوست دارد و پس از تقدیم جایزه خود و دریافت سه سکه و گرفتن دست خط رئیس جمهور بسیار خوشحال است. این بخش از گفت و گوی وی و  تمجید از  روحانی و ویژگی‌هایش،   با آن چیزی که در مصاحبه با فریدون جیرانی‌ می‌گوید مطابقت ندارد و این چنین شیفته ‌وار سخن گفتن از حسن روحانی یک سال از قبل مصاحبه جیرانی تناقض عجیبی را نمایان می‌کند.

اظهارات هومن سیدی در برنامه هم رفیق شهاب حسینی

با نمایش این تناقض باید اذغان داشت دولت حسن روحانی اگر تامین برق شهروندان ضعیف عمل می‌کند اما به زعم شعار تبلیغاتی سیدی توانسته لبخند مردم را جایگزین برق کند. اما نکته عجیب‌تر این است که در پایان دولت سیدی در برنامه «هم‌رفیق» حضور پیدا می‌کند و بدون معرفی مقصران وضع موجود با استراتژی U_TURN از وضعیت ناپایدار اقتصادی مردم سخن می‌گوید.

شناسایی مدار تناقض و استراتژی چرخش سلبریتی‌ها نشان‌ می‌دهد، با آنکه ادعا می‌کنند سواد سیاسی ندارند و با مفهوم کابینه آشنا نیستند، اما در بزنگاه‌هایی از موقعیت‌های سیاسی به خوبی و باهوش منحصر به فردی استفاده می‌کنند، البته نه به نفع منافع مردم، بلکه به نفع منافع فردی خودشان.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ناشناس IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    82 2
    سلبریتی که میگن همین دیگه
    • سید IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      35 4
      اتفاقاً هومن سیدی سخن درستی گفته است! او اقرار می کند که بسیاری از مسائل و مطالب را نمی داند! اما مشکل آن حاست در عین نادانی موضع گیری می کند و گمان می کند که درک خوبی دارد و به خود اجازه می دهد در موضوعی که اساساً مربوط به وی نیست ضمن آن که در باره اش جهل هم دارد، برای مردم راهنما باشد!
  • دیده بان IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    4 29
    هومن سیدی را بچه های صدا و سیمای مرکز گیلان می شناسند. او ید طولایی در آوردن لبخند به لب این و آن دارد.
  • SE ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    53 2
    آدمهایی که حاضر به پرداخت مالیات درآمدهای میلیاردی خود نیستند و هم زمان دم از عدالت و رفاه عمومی میزنند ماهیت مضحک و کوچیک و چیپ درون شان نمایان میکنند
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    56 3
    حزب باد!
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      28 2
      حزب باد
    • . IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      25 3
      سلبریتی یعنی حزب باد
  • سلیمی ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    49 2
    جماعت بازیگر!!!! بلدند کی کجا و چگونه مردم را فریب بدهند: زمانی با هورا کشیدن و زمانی با بغض کردن و اشک ریختن
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    46 3
    مغزت کپک زده میکرو سلبریتی؟
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    28 5
    دنیای شیرین و خندان برای این جماعت، دنیای سرهای لخت و آستین‌های تا آرنج کوتاه و پارچه‌های ورمالیده زنان و دختران زیبا رو و خوش اندام است. در این مقوله دولت جناب روحانی بسیار درخشان عمل کرده، پس چرا باید ناراحت باشند؟
  • سعید IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    0 13
    آقایون انقلابی اگه مردیم بیاییم یکی از اینا رو جذب کنیم نه اینکه مثل کیهان و..... اسم ولنگار و فاسد و ... بزاریم روشون ..هی از نظام وانقلاب فاصله بنیاندازیمشون...... هلشون ندیم به سمت دشمن یه فرصتی یه نفسی بدیم برگردن
    • عبدالله مومن IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      7 1
      اگر تو توانستی گرگ درنده را گوسفند کنی. می توانی این جماعت را هم جذب کنی. هههههههههههه
    • IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
      0 1
      آینه چون روی تو بنمود راست...،خودشکن آینه شکستن خطاست.....!
  • DE ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    7 4
    در دوران روحانی بیشترین حمایت های مالی بهش رسیده و تونسته آرزوهاشو عملی بکنه و فیلم و سریال بسازه. باید هم چنین نظراتی داشته باشه چون بهش ماسیده
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    8 2
    مغزهای کوچک زنگ زده.....
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    10 3
    سلبریتی بیسواد که درک و فهمی ضعیفی از مسائل سیاسی دارند.. حالا لبخند رو برگردون با امضا جان کری
  • DE ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    4 3
    حالا کی هست این بابا؟ فکر کردین بیکاریم چرندیات هر //// قمری را گوش بدیم؟
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    7 3
    این جماعت با گرفتن پول و رانت و امکانات در انتخابات از کسی حمایت میکنن کلاه اصلی سر کسانی رفته که گول این جماعت رو خوردن و جز بدبختی چیزی گیرشون نیومد !!
  • جواد GB ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    0 12
    شما بگو بیست سال هست کشور معطل انرژی هسته ای کردید، الان کجاست؟
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      10 0
      ببخشید که هسته ای هر بار خواست به ی جا برسه بتنش ‌کردید و ی شهید گذاشتید رو دستمون
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
      4 0
      یادمه چهار سال پیش بتنش کردن
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    2 3
    از ماست که بر ماست، هنر مقوله ایست که بخش اعظم آن ذاتی و ژنتیکی است. واقعا این جوان خوش شانس چه هنر ذاتی داره. بله، شاید با بودن در این حرفه، از طریق آموختن قدری هنر کسب کرده باشد ولی این هنر اکتسابی است. در بین جوانان ما هزاران هنرمند باظرفیت است که فقط میدانی برای عرضه نمی‌بینند.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    4 2
    خفه بازهای شارلاتان ...
  • GB ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    1 0
    هفتاد در صد سلبریتیها بجهت خوراک فکری و محیطیشون متاسفانه مشکل دارند
  • فانی IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    2 0
    کسی هومن سیدی را نمی شناسد. چرا او را می خواهید بزرگ بدانید . مگر بقیه افرادی که بعنوان شاخص از روحانی حمایت کرده اند جایگاهی غیر از شارلاتانیزیم داشته اند.
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۵
    1 1
    البته که باید احترامها حفظ بشه وتا میشه افراد رو جذب کرد اما بعضیها اصرار به ترد شدن دارن دیگه بزور که نمیشه در هر قشری چه سیاسیون یا هنرمندان یا هنرپیشه ها.. افرادی هستند که خودشون نمیخوان و دائم ساز مخالف میزنن...
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    2 0
    سلبریتیهای منافق
  • رعنا IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    1 0
    بدبخت روحانی خوشبخت رئیسی
  • آجرلو IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    1 0
    حزب پول؛ من که صداقتی در این گفته‌ها نمی‌بینم. متأسفانه شما جاهلان مدعیان دانایی، سهم نقشی بزرگی در فلاکت این روزهای جامعه دارید.
  • RO ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
    1 0
    سلبریتی بیسواد. عامل بدبختی مملکت از جمله قطعی برق و فقر تویی.
  • US ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    0 0
    بی مغزهای کوچک زنگ زده !!!
  • پلیس 100 IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
    0 0
    نمیتونم بگم مسیح مaد عزیز !
  • مرگ بر ضد ولایت فقیه IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
    0 0
    پس لابد من بودم که جایزه ام رو دادم به حسن روحانی و گفتم تقدیم به مردی که امید را برگرداند ! درسته آقای سیدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس