ویژه ها

علیرغم تجربه پرهزینه برجام، اصلاح طلبان همچنان دلخوش به «تضمینِ مقامات آمریکایی» بوده و تصور می کنند که اگر با آمریکا ارتباط اقتصادی برقرار کنیم، فتح الفتوحی عظیم در اوضاع اقتصادی کشور رخ می دهد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** راه حل رفع مشکلات «مذاکره مستقیم» با آمریکاست

«حسین انصاری راد» فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«به نظر می‌رسد زمان تجدید نظر در مدیریت کشور فرا رسیده است. در شرایط کنونی کشور در حال مذاکره با کشورهای غربی است. این در حالی است که هنوز مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت نگرفته ‌و طرفین در هتل‌هایی جداگانه نتایج مذاکرات خود را با کشورهای اروپایی بررسی می‌کنند. واقعیت این است که شرایط برای مذاکره با ترامپ فراهم نبود و وی را نمی‌شد فرد قابل‌اعتمادی قلمداد کرد. این در حالی است که بایدن با وی متفاوت است. از سوی دیگر خود وی به برطرف شدن مناقشات بین ایران و کشورهای غربی علاقه نشان داده است».

انصاری راد در ادامه گفت:«در نتیجه باید فضای مذاکرات به سمتی هدایت شود که ایران و آمریکا بدون‌واسطه دیدگاه‌های همدیگر را بشنوند و تلاش کنند مناقشات فی‌مابین را از بین ببرند. بنده قصد ندارم آمریکا را از برخی اقدامات خود در مقابل کشورهای ضعیف‌تر تبرئه کنم. با این وجود هیچ ضرورتی ندارد که ایران دشمنی با آمریکا را جزئی  الزام‌آور از سیاست خارجی خود قرار بدهد».

همچنین «عبدالرضا فرجی راد» فعال سیاسی اصلاح طلب و دیپلمات سابق در مصاحبه با آرمان گفت:«بسیار مهم است که ایران و آمریکا همکاری اقتصادی داشته باشند زیرا این احتمال وجود دارد که با توجه به سن بالای بایدن او یک دوره رئیس جمهور باشد و ممکن است پس از او یک جمهوری خواه بر سر کار آید به همین علت باید همکاری اقتصادی با آمریکا توسعه یابد تا رئیس جمهور آینده مجاب شود برجام را برهم نزند».

فرجی راد در ادامه گفت:«باید ایران یک تضمین از آمریکا بگیرد. تایید این تفاهم توسط مجلس دو کشور کمی دشوار است زیرا در آمریکا پیچیدگی‌های زیادی دارد اما می‌توان راه حل دیگری پیدا کرد. باید شرایطی ایجاد کرد که علاوه بر اروپا، روسیه و چین، خود آمریکا نیز در اقتصاد ایران همکاری کند. در همین راستا ایران می‌تواند پیگیر خرید هواپیما از آمریکا باشد و در قسمت نفت نیز همکاری‌های مشترکی صورت گیرد. این همکاری اگر در بلندمدت به حوزه‌های دیگر اقتصاد نیز کشیده شود یک تضمینی ایجاد می‌کند که دولت‌های آتی آمریکا با توجه به سهم اقتصادی که دارند برجام را برهم نزنند».

راه حل رفع مشکلات «مذاکره مستقیم» با آمریکاست

علیرغم تجربه پرهزینه برجام، اصلاح طلبان همچنان دلخوش به «تضمینِ مقامات آمریکایی» بوده و تصور می کنند که اگر با آمریکا ارتباط اقتصادی برقرار کنیم، فتح الفتوحی عظیم در اوضاع اقتصادی کشور رخ می دهد.

این در حالی است که ساختار حاکمیتی آمریکا- دموکرات ها و جمهوری خواهان- به دلیل خوی دیکتاتوری، سلطه گری و غارتگری، در مقابله با کشورهای دیگر سه گزینه را انتخاب می کند؛ تحریم، جنگ، مذاکرهاین سه گزینه، اهداف یکسانی را دنبال می کند.

در مورد ایران از میان سه گزینه مذکور، مذاکره و توافق، تنها گزینه ای است که پیش روی مقامات آمریکایی وجود دارد. اما آیا آمریکا در مذاکره و توافق به دنبال «برد-برد» و لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی برای مردم ایران است؟! پاسخ قطعا منفی است.

ساختار حاکمیتی آمریکا در پی آن است تا اهدافی را که نتوانسته از طریق جنگ و تحریم به آن دست یابد، به وسیله مذاکره تحقق ببخشدبرجام مصداق روشن این رفتار آمریکاست. به واسطه برجام در صنعت هسته ای ایران بتن ریخته شد، اما تحریم ها در سر جای خود باقی ماند. برای همین بود که «وندی شرمن» عضو ارشد تیم مذاکره کننده در دولت اوباما و مقام ارشد فعلی در دولت بایدن صراحتا گفت:«کاری که برجام با برنامه هسته ای ایران کرد، جنگ هم نمی توانست انجام دهد».

تجربه ثابت کرده است که فرمول «خنثی سازی تحریم ها» برای مقابله با مشکلات ایجاد شده بابت تحریم ها، بسیار کارساز و راهگشا می باشد.

علاوه بر این، مقامات آمریکایی صراحتا اذعان کرده اند که در مسئله ایران، تحریم ها به سقف خود رسیده و این در حالی است که هدف اصلی آمریکا از اعمال تحریم های ضدایرانی، برآورده نشده استاز سوی دیگر، کارشناسان و متخصصان حوزه اقتصاد بارها تاکید کرده اند که تحریم ها نهایتا ۲۰ الی ۳۰ درصد در مشکلات اقتصادی کشور سهیم است و ۷۰ الی ۸۰ درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت است.

** آقای ربیعی؛ چرا در سال ۸۸ هویت صندوق رأی را پاس نداشتید؟!

«علی ربیعی» سخنگوی دولت و از اعضای ستاد میرحسین موسوی در سال ۸۸ که در دولت روحانی در کسوت وزیر کار به دلیل عملکرد بسیار ضعیف استیضاح شده بود، در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان «صندوق های رأی و مخالفانش» نوشت: «اگر کسی فکر کند بدون صندوق کشور قابل ثبات خواهد بود تفکری اشتباه است. صندوق‌ها تنها راه بی‌بدیل پیوند دادن خواسته‌های نسل‌های جدید در دل جمهوری اسلامی ایران است و این امری است که در مسیری باثبات، خواست‌ها، نیازها، آمال و آرزوها را می‌تواند متجلی سازد. صندوق‌ها جلوی عبورها را خواهند گرفت و انرژی انسانی جامعه را تبدیل به پویایی و پیشرفت امور می‌کنند».

ربیعی در ادامه نوشت:«فارغ از هرگونه آزرده شدن‌های سال‌های اخیر، سختی‌های متحمل شده و نگرانی و دلشوره‌های عمومی باید هویت صندوق‌ها را پاس بداریم و تلاش کنیم که صندوق‌ها کارکردی بهتر از گذشته داشته باشند. جریانات ناامیدساز از مشارکت و صندوق‌ها به‌دنبال ماجراجویی هستند».

راه حل رفع مشکلات «مذاکره مستقیم» با آمریکاست

ربیعی در یادداشت مذکور تاکید کرده که «باید هویت صندوق‌ها را پاس بداریم»؛ این در حالی است که وی در سال ۸۸ جزو اعضای ارشد ستاد موسوی بوده و نامزدی که وی به او مشاوره می داده، با دروغ تقلب، رای مردم را لگدمال و کشور را چندین ماه دچار التهاب و ناآرامی کرد.

موسوی و کروبی در سال ۸۸ پس از اینکه دروغ تقلب را مطرح کردند،پیشنهاد بازشماری کل آرا را نپذیرفته و از پیگیری قانونی اعتراض به نتایج آرا سر باز زدند.

موسوی و کروبی از خرداد ۸۸ تا زمستان ۸۹ همچنان مشغول فتنه انگیزی و تحریک مردم به ایجاد آشوب و اغتشاشات بودند. نزدیکان این دو کاندیدای شکست خورده به مقامات ارشد آمریکایی پیغام دادند که برای کمک به جنبش سبز در ایران، تحریم های فوری و فلج کننده علیه ایران تصویب و اعمال شود.

راه حل رفع مشکلات «مذاکره مستقیم» با آمریکاست

در ۹ دی ماه ۸۸، مردم ایران با گرایش های سیاسی مختلف- و از جمله کسانی که در انتخابات به موسوی و کروبی رای داده بودند- به خیابان آمدند و فتنه انگیزی موسوی و کروبی و خاتمی را محکوم کردند. با این حال، سران فتنه با دهن کجی به مردم، همچنان آدرس آشوب و اغتشاش خیابانی می دادند.

سال گذشته «باراک اوباما»  رئیس جمهور سابق آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور گفت:«دونالد ترامپ گفته ممکن است قبل از این که همه آرا شمرده شوند، اعلام پیروزی کند. این چیزی است که یک دیکتاتور ذلیل انجام می‌دهداگر به دموکراسی اعتقاد دارید، پس بگذارید همه آرا شمرده شوند».

وقتی ترامپ در سال گذشته ادعای تقلب را مطرح کرد و پیش از آنکه شمارش آراء به پایان برسد، خود را پیروز انتخابات نامید، در سوی مقابل از باراک اوبامای دموکرات تا هم حزبی های جمهوری خواه ترامپ و از توئیتر و فیسبوک تا بی بی سی فارسی، این اقدام را محکوم و آن را مصداق دیکتاتوری، حمله به دموکراسی، اقدامی مستبدانه و خطرناک نامیدند.

این در حالی است که در سال ۸۸ و در شرایطی که مردم هنوز مشغول رأی دادن بودند و انتخابات به اتمام نرسیده بود، میرحسین موسوی با برگزاری کنفرانس خبری!- که علی ربیعی نیز در آن حصور داشت- در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت:«برابر اطلاعاتی که ما از ستادهایمان داریم، در سطح کشور، برنده قطعی، برنده قطعی با نسبت آراء بسیار زیاد اینجانب هستم»!

وقتی که میرحسین موسوی این ادعا را در کنفرانس مطبوعاتی خود مطرح کرد، هنوز ۲ ساعت به پایان ساعت رای گیری باقی مانده بود و اساسا پس از این دو ساعت (اگر زمان رای گیری تمدید نمی شد) تازه شمارش آراء آغاز شده و طبعا ساعت ها به طول می انجامید.

یک نامزد انتخاباتی در ایران، در شرایطی که هنوز رای گیری به پایان نرسیده و شمارش آراء نیز آغاز نشده بود، اعلام کرد که در انتخابات تقلب شده و خود را برنده قطعی انتخابات نامید! نامزد دیگر منتسب به اصلاح طلبان-کروبی- نیز با تشکیک در انتخابات، خواستار ابطال آن شد.

این اقدام میرحسین و کروبی مصداق دیکتاتوری و استبداد و قانون شکنی و حمله به دموکراسی بود؛ اما در آن مقطع، خاتمی و حجاریان و تاجزاده و ... به تشویق و تمجید از میرحسین و کروبی پرداخته و بر آتش فتنه ۸۸ دمیدند و مردم ایران را ماهها درگیر آشوب و التهاب کرده و خسارت های زیادی به کشور و مردم وارد کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 21
  • DE ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    41 5
    چرا آمریکا تحریم می کند؟ چون امیدوار است تحریمها به براندازی نظام منجر شود. لهذا هر تحریمی از در بیرون برود فردا از پنجره بر می گردد. راه حل چیست؟ ناامید کردن آمریکا از جواب دادن تحریمها و براندازی. کاری که چین در تیان آن من با حذف فیزیکی غربگرایان انجام داد. بعد از آن ماجرا تحریمهای چین بتدریج لغو شد چون آمریکا فهمید براندازی در چین ممکن نیست.
    • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      17 2
      تنها راه حل مشکلات کشور حذف اصلاح طلبان بی لیاقت از چرخه سیاسی و مدیریتی کشور و جایگزین کردن مدیران جهادی و انقلابی است.
  • شامالا IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    19 5
    عدم مذاکره با آمریکا سیاست اصلی حاکمین فعلی ایران هست و هیچگاه از اون کوتاه نمیان. یه دلیل برای اینکه اصلاح طلب ها دروغگو هستند.
  • سید IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    23 4
    اصلاح طلبان تهوع آور تا درگورشان هم که بگذارندشان،کدخدا ــ کدخدا از زبان شان نمی افتد! گوی نافشان را به نام کدخدایشان بریده اند!!
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    21 6
    لعنت بر هر چی درغگوی ۸۸...
  • عبدالله IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    27 5
    نام حسین (ع) را داشته باشی و لباس پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) را هم بپوشی و دنبال مذاکره با دشمن خدا و رسول خدا باشی و گشایش در امور را در گرو مذاکره با دشمن خدا و رسول خدا بدانی!! وا عجبا! وا حسرتا! خدایا اینان را از خواب غفلت بیدار کن!!!
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
      0 1
      حالا یک....، شما بسپارش به خدا.
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    6 0
    بی خوذ به مردم ادرس اشتباه ندهید ملت شما دروغگویان عوامفریب را شناخته اند
  • سهیل IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    18 3
    خدایاملت ایران رااز دست این اصلاح طلبان غربزده پررو بی کفایت وهزارچهره نجات بده
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    5 1
    این بدتراز حروم....ها ببین در روزنامه ایران عکس دونفر غزه ای را کنار آوار گذاشته که القا کنه درگیری با امریکا و اسراییل آخرش فقط خرابیست درصورتیکه اسراییل خیلی بیشتر اسیب دید و هزینه سازش امثال ظریف مصور و لاریجون با دشمن خیلی بیشتراز مقاومت است و میتونست بجای این تصویر هزاران تصویر با شکوه حضور مردم را بذاره
  • ایرانی IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    2 6
    وقتی مذاکره با واسطه باشه حرفها وپیغامها امکان تغییرش زیاده مخصوصا روسیه واسطه باشه اقا شتر سواری دولا دولا نداره مستقیم رودررو قاطع مذاکره کنید
  • DE ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    5 0
    ** راه حل رفع مشکلات «مذاکره مستقیم» با آمریکاست .امریکا کدخداست و اروپایی ها آقا اجازه ای هستند ما فقط کافیست یک تلفن به اوباما بکنیم و با او گپ بزنیم تحریمها را بالمره و قلمبه ای بر میدارد به جان جان کریه خخخ دروغگو تر و مزورتر و شیادتر از اصلاح تبه کاران فقط شاه خائن بود دارن کم کم روی او را هم سفید میکنند.۸ساله سوزنشون گیر کرده فقط نشخوار میکنند. حرفهای صدمن یه قاض تکراری دروغ.
  • احمد رضایی IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    7 1
    ما با وجود داشتن چنین ادمهای شجاعی دیگه نیازی به هیچ کسی وچیزی نداریم ... شما ما را دقیقا بسوی خواسته های مشروع وغیر مشروع امریکا هدایت میکنید . شما تا حالا کجا بودین اقای حسینی راد .خدا شما را ثابت قدم در اهدافتان نگاه دارد !!!!!!!!!!!!!! وبا وجود چنین ادمهای شجاعی دیگه ایا نیاز به دشمن را حس هم میکنیم .
  • حجت IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    4 1
    انشاء الله بعد انتخابات به قول کدخدا تون .... می‌کشیم تا آب بشوره ببردتون
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    4 1
    شیخ کوردل که میگن اینه
  • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    4 0
    یکی از این آقایان بپرسد مگه ما با آمریکا دشمنی می کنیم یا آمریکا با ما؟ دوم چون ما اسرائیل را غاصب می دانیم آمریکا با ما دشمنی دارد. به همین دلیل رابطه را با ما منوط به تأیید اسرائیل می داند. این موضوعات را یکی از این آقایان بپرسد و یا آنها را بفهماند و یا ....
  • علی IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    2 1
    اگر برای بار ۱۰۰۰ام فی المره بردارند خوبه
  • مهرناز IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    4 1
    اصلاح طلبان " روحانی با امریکا در پستو مذاکره مستقیم هم داشت " فکرکرد مردم درکی ندارند " اما تنها جز زبان درازی سردمداران امریکا " نصیبی برای دولت روحانی ورفع تحریم ها نداشت چرا؟ چون امریکا اصلا قصد لغو تحریم ها راندارد " تا همیشه تحریم ها " ابزارفشار امریکا در برابر ایران داشته باشد.
  • شفیعی IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    4 1
    اخرش هم دست بایدن رومیبوسید
  • رضا IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    2 0
    چرا نقل قول میکنید و بعدش هم توجیح و بعدش هم تفسیر! بگذارید هر فردی حرفش به صورت یک مقاله کاملا جداگانه و بدون دستبند درآن، چاپ بشه! رسانه ما باید بجایی برسد که نظر مخالفترین آدمها را هم بطور کاملا مجزا و بدون دستبرد درآن نشر و در معرض مستقیم و قضاوت خواننده قرار دهد. درستش اینست که اگر انتقاد و نقدی به این افراد دارید، با آوردن فاکت های دقیق، آنها را نقد کنید! وقتشه ما این چیزها را یاد گرفته و رعایت کنیم!
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    5 1
    شما فکر کردید انقلاب که شد وطن فروشان ۲۸ مرداد ۳۲ مُردند ؟ خیر امروز پُرروتر مزدور تر آنها بالباسهای متفاوت مشغول خدمت رسانی به ارباب خودشان امریکا هستند وصیت نامه امام را بخوانید تا به بینید اقای انصاری راد ها را مستقیما خطاب قرار داده
  • ابویسانی IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    4 1
    آیت الله العظمی بهجت: «تمام بلاها از اهل کفر است، باز هم برای نجات به آنها پناه می بریم، به دشمنان خدا پناه می بریم؟» منبع: کتاب در محضر بهجت، ص 277 شماره: 1676
  • امیرو IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
    2 1
    اگر یک اصلاح طلب باشی و اگرمسئولیت هم داشته باشی , مجموع این دو یعنی کشور را دودستی به دشمنان تقدیم کردن , یعنی نون این مملکت را خوردن و برای دشمنان کار کردن. نمیدون چرا اصلاح طلبها تمام نمیشوند!
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    0 1
    برادرعبادرطبخورد..منع رطب نتوان
  • سید فروزان CH ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    1 1
    گویا بعد از ملاقات همزمان ظریف با پاپ و کری با پاپ ، جناب پاپ اینبار امضای کری را تصمین خواهد کرد و به همین دلیل جناب روحانی از پیروزی و رفع تحریمها شعار میدهد البته جناب عراقشرمنی فرموده مذاکرات خوب پیش میرود ،تنها چند نکته کلیدی (حتما کوچک) مانده ، و نکته کلیدی رفع کامل تحریمها است که امریکا و شیاطین اروپایی قبول نمیکنند وگرنه مابقی مسائل حل است ،
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    0 2
    ربیعی از اون حروم لقمه هایی هست که اشک تمساح می ریزه.... ای کاش گذشته و حال و آینده اینها وبچه هاشون رو مستند سازی کنند تا ملت بفهمن به چه کسانی سواری دادند
  • قاسم باویه IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    2 1
    لباس مقدس پیامبرراازتنت برون کن هرغلطی خواستی بکن عمروعاص
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    0 1
    به خدا منگول هستن اینا
  • ناشناس IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۲
    0 1
    خیر تنها راه حل اینه که غرب زدگان عشق مذاکره را در مکانی جمع کرده و با آرپی جی به سمتشون شلیک کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس